Nee durven zeggen.

30-10-2017 11:33 70 berichten
Ik ben afschuwelijk slecht in NEE zeggen.
Sowieso ben ik slecht in grenzen aangeven in zijn algemeenheid.
Maar er wordt fors misbruik van gemaakt en ik ben er zelf debet aan. Ik krijg het niet mijn strot uit om te zeggen: Nee, dat wil ik niet.
Ik heb continu het gevoel dat ik me moet verantwoorden dan. En ik voel me per direct schuldig.
Gevolg is dat ik elke dag wel dingen doe voor anderen die ik eigenlijk niet wil of waar ik geen tijd voor heb.
Ik werk 3 dagen in de week, ik doe vrijwilligerswerk, het hele huishouden, heb een boel kinderen, en laat me voor elke scheet strikken. Gaat er iemand verhuizen: ik ben er wel. Is er iemand ziek: ik kook wel en ga naar de winkel. Ik schiet geld voor en vervolgens moet ik er tien keer om vragen en vervolgens blijft het er nog bij. Dan ga ik me een lul de behanger voelen om die 8 euro weet je wel. Blijft Pietje spelen, dan vraagt de moeder of ik Pietje wel thuis kan brengen want ze kan niet weg want drukdrukdruk. En ik stap wel weer in de auto dwars door de spits heen.
Of Pietje mee kan eten, kleren kan lenen die ik vervolgens nooit meer terug zie, kan blijven slapen, mee kan naar sport of kan blijven logeren. Andersom: nooit. Het komt nooit uit.
Dan mijn zussen: of ik ze kan halen en brengen want ze hebben geen auto en het is kutweer en ze voelen zich ziekzwakenmisselijk. En ik ben er toch zo met de auto.
Dat ik de hele godvergeten stad door moet dwars door de drukte en al met al een dik uur kwijt ben schijnen ze niet te snappen. En dat ik een gezin heb en een baan ook.
Maar ja, ik ben gekke henkie weer en ik doe alles voor iedereen. Je weet toch....
Nu moet ik weer een stoel ophalen bij de Karwei. Want ja dat wil niet he op de fiets.
Bedenk dat dan godsamme eerder roept mijn hele lijf. Ik heb al vanaf vanmorgen 6 gewerkt, ik ben er wel even klaar mee weer.
Ik kan die 129,- dan natuurlijk voorschieten en vervolgens weer tig keer om lopen vragen. Ik heb daar gewoon geen zin in.
Net ook gezegd: luister, ik ben al vanaf 5 uur vanmorgen op, ik ben moe. Vind je het heel erg dat ik er nu even geen zin in heb.
Of ik er dan over een uurtje WEL zin in heb?
Nee dan ook niet.
Jamaar, en dan krijg ik een hele klaagzang over dat ze griep heeft en haar fietssleutel eigenlijk kwijt is en ik toch vlakbij de Karwei woon en zij niet en blablabla.
Ik krijg geen nee uit mijn strot.
Terwijl de mensen om mij heen gewoon nee kunnen zeggen zonder problemen.
Als mijn zus aan mijn zwager vraagt of hij kan rijden, zegt mijn zwager: je pakt de bus maar.
Dan sputtert zus even tegen en daarna is het goed.
Als ik dat zeg hebben we ruzie. Ik kom nergens mee weg. Ik ben het lulletje rozenwater. Van mij is niemand gewend dat ik grenzen aangeef of nee zeg.
Ik ben degene die altijd alles voor iedereen doet, en ik hoef echt geen aai over mijn bol maar soms een welgemeende dankjewel zou leuk zijn. Ik wil gewoon graag aardig gevonden worden, maar ik lijk eerder ieders voetveeg momenteel.
Ik kleed alle kinderen van vrienden (geef altijd alle kleding door maar hoor er nooit iets over) ik zorg voor iedereen die ziek is, rij iedereen van hot naar her, haal moeders op voor de dokter of weet ik veel wat, pas op iedereens kinderen, ben een prive taxi bedrijf en ondertussen kan je mijn tandvlees over mijn nek trekken. Want ik ben moe.
Maar hoe zeg je nou nee zonder gezeik?
Want echt; ik kan het niet.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon heel duidelijk en simpel 'nee'. En niet terugkrabbelen, nee is nee.
Life is short. Eat dessert first.
Het puntje van je tong tegen je boventanden en neuriën, en vervolgens je tong laten zakken en de 'ee' klank maken.
DEATH schreef:
30-10-2017 11:37
Het puntje van je tong tegen je boventanden en neuriën, en vervolgens je tong laten zakken en de 'ee' klank maken.
;-D
Geen ruimte laten voor onderhandelen, nee is nee. Iedereen weet dat ze bij jou terecht kunnen, daarom blijven ze doorzeuren. Je zwicht toch wel.

Je leert dit alleen maar door te doen. Op een gegeven moment hebben ze wel door dat je niet meer voor elke scheet iets doet en zullen ze je ook niet meer vragen, tenzij het echt nodig is.
En als iemand je voor het blok zet zeg je "ik kom er later op terug" zodat je je mentaal voor kunt bereiden om nee te zeggen.

Dan kun je het bv ook per app doen zodat je niet zo makkelijk overgehaald wordt en je je woorden goed kunt formuleren.
doornroosje9 schreef:
30-10-2017 11:37
Gewoon heel duidelijk en simpel 'nee'. En niet terugkrabbelen, nee is nee.
Net gedaan.
Jamaar waarom dan niet, krijg ik dan terug.
En ik voel me meteen geneigd me te verdedigen.
Want ik ben moe, kom net uit mijn werk, blablabla.
En dan krijg ik terug: ik zie dat je online bent, reageer even op mij, ik wil weten waar ik aan toe ben.
Ik zei dat ik voorlopig even geen zin had om haar stoel op te gaan halen.
En nu is ze boos.
Oefenen met 'nee' zeggen zonder uitleg. 'Nee helaas, dat gaat niet. Misschien kan je je buren even vragen? Veel succes!'

Redenen geven leidt alleen maar tot discussie.

Het is niet altijd makkelijk, zeker niet als je liever ook niet meteen bekend komt te staan als de bitch van de eeuw, maar als je regelmatig oefent raak je er steeds bedrevener in. Als je in het begin al op 1 van de 5 verzoeken duidelijk en krachtig reageert, raken mensen er langzaam aan gewend en kan je het na verloop van tijd vaker doen.

Je kunt trouwens ook eerlijk zeggen dat je 'nee' zegt omdat iedereen altijd maar alles aan jou vraagt en het je gewoon een beetje boven het hoofd groeit. Sommige mensen mogen zich er best eens bewust van worden dat ze wel erg makkelijk een beroep op je doen. Maar houd het ook dan kort en simpel, als een algemene mededeling en niet als een bediscussieerbare persoonlijke beschuldiging. Klinkt ingewikkeld, maar is het niet. Ook hier weer: gewoon een kwestie van oefenen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dit op je facebook zetten; precies zo en de mensen die te veel van je verwachten er in taggen.

Ok, dat is misschien wat sociaal onhandig; maar op een moment dat er niet iets aan je gevraagd wordt een keer zeggen 'joh, je overvraagt me regelmatig, ik ben ook kei-druk, ik wil niet meer jouw oplossing zijn voor alles, mijn eigen gezin, werk en relaxtijd gaan voor'

Zou je dat kunnen?
Yggdrasil- schreef:
30-10-2017 11:41
Net gedaan.
En dan krijg ik terug: ik zie dat je online bent, reageer even op mij, ik wil weten waar ik aan toe ben.
En nu is ze boos.
Dan is ze maar boos, jouw probleem niet. Wil je jezelf blijven voorbij lopen omdat je anderen niet boos wil maken?
Yggdrasil- schreef:
Net gedaan.
En nu is ze boos.
Realiseer je dat dit een uitermate brutale vraag is. De reden maakt niet uit, men stelt deze vraag om een opening te zoeken om het toch voor elkaar te krijgen.
Yggdrasil- schreef:
Net gedaan.
En nu is ze boos.
Fout.
Je zegt "voorlopig". Dat geeft ruimte.
Je moet "nee" en "niet" zeggen, kort en duidelijk zijn.
Yggdrasil- schreef:
Net gedaan.
En nu is ze boos.
Nou dan is ze maar boos hoor, haar probleem! Ik heb zelf heel erg veel aan de uitdrukking 'not my circus, not my monkeys' Jij bent verantwoordelijk voor jouw leven en voor jezelf.
Dana schreef:
Oefenen met 'nee' zeggen zonder uitleg. 'Nee helaas, dat gaat niet. Misschien kan je je buren even vragen? Veel succes!'

Redenen geven leidt alleen maar tot discussie.

Het is niet altijd makkelijk, zeker niet als je liever ook niet meteen bekend komt te staan als de bitch van de eeuw, maar als je regelmatig oefent raak je er steeds bedrevener in. Als je in het begin al op 1 van de 5 verzoeken duidelijk en krachtig reageert, raken mensen er langzaam aan gewend en kan je het na verloop van tijd vaker doen.

Je kunt trouwens ook eerlijk zeggen dat je 'nee' zegt omdat iedereen altijd maar alles aan jou vraagt en het je gewoon een beetje boven het hoofd groeit. Sommige mensen mogen zich er best eens bewust van worden dat ze wel erg makkelijk een beroep op je doen. Maar houd het ook dan kort en simpel, als een algemene mededeling en niet als een bediscussieerbare persoonlijke beschuldiging. Klinkt ingewikkeld, maar is het niet. Ook hier weer: gewoon een kwestie van oefenen.
Het lukt me niet.
Ik heb nee gezegd. Gewoon nee.
Wordt niet geaccepteerd.
Ik heb gezegd: nee want ik ben moe.
Nou, kan je over een uur dan krijg ik terug.
Alleen een 'nee' is toch geen antwoord, hoor ik ook vaak.
Want hoezo 'nee'?

Argh, ik weet gewoon niet hoe je dit oplost. Ik wil helemaal niet iedereen altijd helpen.
Want als ik godbetert hulp nodig heb, is er ook geen kip die mij helpt.
Ik lijk dan wel remi.
Krijg er gewoon lullige opmerkingen van van mijn ouders: hoezo, heb jij geen vrienden dan ofzo.
En ik ga instant twijfelen aan mezelf. Want heb ik dan idd geen echte vrienden, als iedereen me laat zitten.
Ik heb nml van die vrienden die het allemaal ook drukdrukdruk hebben. En het ene excuus is nog beter dan de ander.
Dus als ik verhuis, met een oppas probleem zit of mijn auto kapot is, dan sta ik erbij en kijk ik er naar. En daar heb ik schoon genoeg van!!!!
Het is net als met kinderen: consequent zijn. Nee is nee en nee blijft nee.
Je hoeft niet te vertellen waarom je nee zegt. Maar 'geen zin' is ook een reden om nee te zeggen.

Wedden dat als jij vanaf nu consequent bent, ze je over een tijdje niet eens meer zullen vragen waarom je nee zegt...?!

Die kleding kun je ook bij de kringloop afgeven als je klaar bent met het feit dat iedereen het maar vanzelfsprekend vindt dat jij ze doorgeeft...

Succes, jij bent de enige die dit om kan draaien. Luister naar je lijf en kies voor jezelf!
rosings schreef:
30-10-2017 11:44
Dit op je facebook zetten; precies zo en de mensen die te veel van je verwachten er in taggen.

Ok, dat is misschien wat sociaal onhandig; maar op een moment dat er niet iets aan je gevraagd wordt een keer zeggen 'joh, je overvraagt me regelmatig, ik ben ook kei-druk, ik wil niet meer jouw oplossing zijn voor alles, mijn eigen gezin, werk en relaxtijd gaan voor'

Zou je dat kunnen?
Oh ik vind dit zo suf.
Dit ga ik echt niet doen.

Ik heb trouwens ook geen familie op facebook. Heel bewust.
Mijn fb groepje is op anderhalve hand te tellen.
Dat hou ik graag zo.
En deze, misschien lukt deze; 'nee sorry, druk-druk-druk, je kent het!'

Vervelend wel dat het ook nog 1richtingsverkeer lijkt te zijn.
Wat zijn dat voor vrienden trouwens? Het zou niet in me opkomen om anderen zo lastig te vallen.
Wat levert het geen "Neen" kunnen zeggen je op? Want ergens zit er een plus in altijd beschikbaar zijn anders zou je echt wel eerder nee hebben gezegd.
Everything you see I owe to spaghetti!
bedenk wel dat je in een patroon zit, anderen zijn gewend dat je ja zegt, dat vergt gewenning, van jou èn van de anderen.

Bij mij helpt: niet meteen ja zeggen maar aangeven dat je erop terugkomt. (niet ideaal want dan moet je zelf dus weer contact opnemen ) dus vooral: Sorry maar nee, ik kan niet etc.

Wat een ander al zei: de vraag "Waarom niet" is brutaal en hoef je niet te beantwoorden, een simpel: ik heb iets anders, geen tijd etc volstaat.

Wat betreft geld lenen: als de donder Tikkie (oid) installeren! Werkt super!! Tikkie gaat voor je zeuren, hoef je dat niet zelf te doen ;-)
Yggdrasil- schreef:
30-10-2017 11:48
Oh ik vind dit zo suf.
Dit ga ik echt niet doen.

Ik heb trouwens ook geen familie op facebook. Heel bewust.
Mijn fb groepje is op anderhalve hand te tellen.
Dat hou ik graag zo.
Het is gewoon zo duidelijk en goed omschreven in je openingspost, dan snapt iedereen het wel, maar idd niet handig om echt te doen
Al in een vroeg stadium zo duidelijk mogelijk zijn. Het zure-appel-moment niet vooruitschuiven. Dan zullen ze ook minder snel boos worden omdat ze dachten al beet te hebben.
"hoezo, heb jij geen vrienden dan ofzo."
Misschien is dat ook wel een leuke voor jou om er eens in te gooien. :proud:

Maar het kan ook vriendelijker. 'Nee sorry, ik ga het echt niet doen. Vraag maar iemand anders.'
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Of gewoon eerlijk 'ik kan het er op dit moment gewoon even echt niet bij hebben'...
DEATH schreef:
30-10-2017 11:45
Realiseer je dat dit een uitermate brutale vraag is. De reden maakt niet uit, men stelt deze vraag om een opening te zoeken om het toch voor elkaar te krijgen.
Even aandacht vestigen op deze post hoor. "Waarom niet?" is inderdaad echt een hele brutale, indringende vraag die impliceert dat jouw reden om nee te zeggen eerst wel even goedgekeurd moet worden door haar.

Ik heb ook iemand in mijn directe omgeving die dit wel eens doet maar eerlijk gezegd raak ik dan (over het algemeen) zo geïrriteerd door de brutaliteit dat ik alleen maar makkelijker volhard in mijn nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven