Gps in auto vd zaak

30-10-2017 14:22 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een auto vd zaak. Hier zit een gps systeem in, waardoor er meerdere mensen kunnen zien waar de auto allemaal is geweest. Onder werktijd geen probleem. Maar we betalen bijtelling per maand om dus ook privé te rijden met de auto. Alleen deze ritten worden dus ook geregistreerd..
In hoeverre mag dit? Is dit geen inbreuk op je privacy
pfff... dat je daar bij stil staat...
Als het goed is, heeft het bedrijf van je vriend een privacyreglement opgesteld, waarin staat hoe er met de info uit de GPS wordt omgegaan.

Zou dat opvragen en eens doorlezen.
groenebroek schreef:
30-10-2017 14:30
Als het goed is, heeft het bedrijf van je vriend een privacyreglement opgesteld, waarin staat hoe er met de info uit de GPS wordt omgegaan.

Zou dat opvragen en eens doorlezen.
Dit dus
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
guppekop schreef:
30-10-2017 14:26
pfff... dat je daar bij stil staat...
Kan me anders zo onmiddellijk wel een paar plaatsen bedenken waarvan je niet wil dat werkgever weet dat je er geweest bent, zonder dat dat meteen illegale praktijken betreft.
alsof je werkgever niets beter te doen heeft dan kijken waar je uithangt in het weekend? Het is zonodig ter controle van je zakelijke afspraken/agenda en evt. bij diefstal, nou, prima toch?
Geen antwoord op je vraag, maar slechts een terloopse opmerking:

De bijtelling die je betaalt is geen afkoopsom naar je werkgever om te mogen doen met de auto wat jij maar wil; het is een belastingmaatregel (dus tussen jou en de belastingdienst). Bijtelling heeft dus niets te maken met een GPS ontvanger.
En als je geen auto van de zaak hebt dan weet TomTom/Google/Waze/etc. nog steeds waar je bent geweest.
Denk je echt dat a) de werkgever dat technisch gezien kan onderzoeken, b) dat wettelijk mag onderzoeken en c) dat uberhaupt wil onderzoeken?
Je hebt als medewerker ook gewoon recht op privacy, je werkgever mag echt niet alles bijhouden en opslaan. Helemaal niet, als je de auto ook prive mag gebruiken (en aangezien je een bijtellingsregeling hebt, mag dat blijkbaar)

Bij gps-registratie is een bekende oplossing dat je als werknemer een knop "privérit" kunt indrukken, waarna de gps-meting stopt.
Koop een eigen auto, probleem opgelost.
Ook mijn gps houdt een rittenregistratie bij. Dit kan ik aan- en uitzetten. Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van de gps hoe dat bij jullie werkt.
Ik had ook een lease auto met GPS ontvanger. Werkgever had daar een regelement voor waarin stond dat hij die alleen zou uitlezen bij een grondig vermoeden van misbruik van de auto. Er reden ook zoveel lease auto's rond dat het ook helemaal niet interessant was om mensen te volgen in hun prive tijd.
Ik gebruikte de auto alleen zakelijk en voerde ondanks de GPS ontvanger een rittenregistratie op papier voor de belastingdienst.
Tsja, dat wordt dit weekend niet naar de parenclub dan......
jo12345 schreef:
30-10-2017 16:25
Tsja, dat wordt dit weekend niet naar de parenclub dan......

Of naar de IVF-kliniek.
Het is opgelost. Het maakt ons niet uit dat bv een manager of directeur ziet waar de auto is.. maar via het programma konden er vele mensen zien waar wij waren en wij konden ook zien waar andere mensen waren en dit is niet de bedoeling van zo'n systeem. Ze weten het nu dat dit kan, kastje wordt er binnenkort uitgehaald 😉
Koop een "externe" GPS die je in 't weekend gebruikt.
En die je in de week thuis laat liggen.
cvh92 schreef:
30-10-2017 17:28
Het is opgelost. Het maakt ons niet uit dat bv een manager of directeur ziet waar de auto is.. maar via het programma konden er vele mensen zien waar wij waren en wij konden ook zien waar andere mensen waren en dit is niet de bedoeling van zo'n systeem. Ze weten het nu dat dit kan, kastje wordt er binnenkort uitgehaald 😉
Pffff, dat dat niet beter was afgeschermd! Best slordig!
cvh92 schreef:
Wow, snap nu nog beter waarom je het niet leuk vond.
Fijn dat het opgelost is.
Ok, als collega's het actief kunnen zien dan snap ik het wel. Zeker als je dat niet uit kan zetten. Dat was niet helemaal duidelijk uit de OP.
cvh92 schreef:
Het is opgelost. Het maakt ons niet uit dat bv een manager of directeur ziet waar de auto is.
toch zou ik dat niet prettig vinden hoor. (ik rijd ook lease, ook prive, geen ´kastje)
Gewoon dat iemand kan zien waar ik ben (en nee, ik ga niet naar parenclubs), daarom heb ik bijvoorbeeld behalve een zakelijke telefoon ook een prive (als ongeveer enige hier op de zaak). Ik wil niet dat een systeembeheerder zou kunnen zien, hoe vaak ik mijn moeder bel. Of welke foto´s ik mijn vriendje app
Ook als werknemer heb je toch gewoon recht op privacy?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven