Jouw huissleutel

30-10-2017 16:00 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ga samenwonen met mijn vriend in zijn huis. We regelen alles op papier dus vanaf 1 november is het ook mijn huis. Toen mijn vriend er alleen ging wonen kregen zijn vader en broer de huissleutel. Sinds wij samen zijn merk ik dat zijn broer altijd zonder aan te bellen binnenkomt, hij gebruikt zijn sleutel ook echt. Hier zijn nooit afspraken over gemaakt overigens, echt een mannenhuis dus.

Ik vind echter dat, nu ik er kom te wonen, zijn broer niet zomaar binnen hoeft te komen. We hebben een deurbel dus die kan hij gewoon gebruiken. M.a.w. heeft hij die sleutel dus helemaal niet nodig, want we willen allebei (vriend is het met me eens) dat hij hem toch niet gebruikt. Daarnaast woont hij op 1,5 uur rijden van ons dus is hij ook niet de persoon waar we de sleutel gaan halen als we onszelf buiten sluiten.

Verder vind ik het vooral handig dat mijn tante een sleutel krijgt want zij komt 1x in de week ons huis poetsen en het is dan natuurlijk wel handig dat ze binnen kan.

We hebben dit nu aangegeven in de familie, maar ik heb nu heel de schoonfamilie tegen me gekregen. Want door mij willen we nu deze sleutel terug. Mijn vriend staat achter me alleen vindt het nu wel vervelend dat zijn familie er zo'n punt van maakt.

Hoe hebben jullie de sleutels verdeeld? Is het echt 'nodig' dat broers of zussen zonder reden een sleutel krijgen?
Pluisi schreef:
30-10-2017 16:23
Ik zou dat echt niet fijn vinden, heb je heel geen privacy meer.
Vraag broer om binnen een week de sleutel op te sturen, doet hij dat niet, niks meer zeggen en een ander slot erin. Het is nu jullie huis.

Inderdaad.
klessebessie schreef:
30-10-2017 16:08
ben ik dan echt zo'n heks van een schoonzus? (Want zo wordt het een beetje gebracht).
Wat doen of zeggen ze dan?

Het is helemaal gaan rare vraag, dus dat je schoonfamilie het vreemd vindt is vooral hun probleem.
Vroeger had mijn schoonmoeder onze huissleutel, grootste fout van m'n leven zeg! Kwam te pas en te onpas binnenwandelen en minstens 3/4 keer per week. Ik moest in mijn eigen huis de badkamerdeur op slot doen want ze liep zo de badkamer in en toen ik er wat van zei was het: we zien er toch allemaal hetzelfde uit? Ik was nog jong en niet zo gebekt als nu dus kwam er pas een eind aan toen wij ons eerste huis kochten. Uiteraard heeft ze toen geen nieuwe sleutel gekregen.

Dat ga je met je zwager ook krijgen, je kunt in je eigen huis dus niet zomaar in je ondergoed even wat beneden pakken want stel je voor dat je daar je zwager tegenkomt. En seks zal voortaan alleen in de slaapkamer kunnen want wie weet komt zwager buurten. Dat ze dat zelf niet snappen zeg.
Creativity is intelligence having fun
Wij hebben alleen een sleutel bij schoonouders liggen in geval van kwijt/buiten sluiten. En die ligt daar in huis,niet aan hun sleutelbos dus ze bellen gewoon aan als ze komen. Net als wij bij hun. Vroeger liepen we gewoon naar binnen maar man is nu al zo lang de deur uit dat dat “vreemd” voelt” en ik wil ook niet dat ze hier binnen komen lopen zonder te bellen.
Idem bij mijn ouders al heb ik daar sinds vervanging slot ook geen sleutel meer van nu.
Echt niet dat zijn broer er 1 krijgt. Zie daar het nut niet van in.
klessebessie schreef:
30-10-2017 16:08
Ja dat heeft hij gedaan. Maar ik merk nu dat iedereen het mij kwalijk neemt. Want voordat ik er ging wonen had zijn broer dus gewoon de sleutel. Daarom begin ik bijna nog te twijfelen aan mezelf, ben ik dan echt zo'n heks van een schoonzus? (Want zo wordt het een beetje gebracht). Vandaar dat ik benieuwd was naar jullie 'vanzelfsprekendheid' iedereen maar een sleutel te geven.
Als ze er wat van zeggen dan geef je toch gewoon de reden? Jaaa schoonma, wij willen idd de sleutel terug. Broer schijnt het concept van bellen en kloppen niet te kennen en als we bezig zijn willen we niet dat hij ineens voor onze neus staat Geen zin in een trio.
Denk niet dat ze er dan nog over beginnen.

Btw ik heb het bijna net zo gezegd. Bij vriend kwam ook iedereen maar te pas en te onpas binnen vallen Vriend heeft toen een grendel op de deur gemaakt :D
Raar, ik zou hem terug vragen maar vind eigelijk dat je vriend dat moet doen. Als hij het met je eens is al helemaal. Nu ben jij de 'boosdoener'
Overigens weet ik zeker dat als ik later de sleutels zou geven aan schoonfamilie/eigen familie dat niemand er zomaar mee naar binnen zou gaan. Dat is iets voor 'nood' of als je hebt afgesproken dat hij de dieren komt verzorgen als jullie op vakantie zijn etc. Daarbuiten kan je gewoon de bel gebruiken, kleine moeite, lijkt me?

Ook vreemd dat die familie er zo'n probleem van maakt, wat maakt het nou uit voor hun?
Btw ouders en vriend hebben een sleutel Stiefpa kwam in het begin idd gewoon binnen vallen maar als ik thuis ben gaat gewoon de grendel er op Nu belt hij gewoon. Ik vind het wel prettig dat hij een sleutel heeft omdat hij vaak dingen voor me haalt /wegbrengt en dan dat binnen kan zetten ook al ben ik er niet.
Ik heb een sleutel, vriend en mijn ouders. Mijn ouders wonen op een kwartier rijden afstand dus handig in geval van buitensluiten ofzo.

Omgekeerd heb ik een sleutel van het huis van mijn ouders en mijn vriend heeft er een van het huis van zijn ouders.
Tjee dat ze daar boos om worden :@@:
Ik zou het ook niet echt op prijs stellen als er ineens een schoonbroer binnen staat.
Maar als ze zo n drama ervan maken dan laat je, je vriend zeggen dat hij voortaan eerst aan mag bellen en mag hij de sleutel betalen.Opgelost!

Ik heb in het verleden ook weleens bij iemand mijn sleutel terug gevraagd omdat mijn vriend hem nodig had.Heb in ieder geval nooit boze gezichten gehad.

Mijn ouders hebben een sleutel en mijn oom en tante.
Bij mijn ouders kom ik dan wel weer binnen zonder te bellen :proud:
Van mijn ouders hun huis heb ik nog altijd een sleutel en die gebruik ik ook. Als ik wel eens aanbel vragen ze of ik de sleutel kwijt ben. Meestal heb ik mijn bezoek per App of telefoon aangekondigd. En in geval van nood kan ik er altijd in. Zo waren vorig jaar samen ziek en heel blij dat ze niet open hoefden doen.

Ik ben bijna 27 jaar 'uit huis' maar ouders vinden dat je ouderlijk huis altijd je thuis blijft. Mijn ouders zijn verbaast dat bij hun buren de kinderen moeten aanbellen sinds zij de deur uit zijn.
nimbus schreef:
30-10-2017 16:05
Ik zou eerst de gelegenheid geven om gedrag te veranderen voor je de sleutel terugeist. Dus eerst vragen of er voortaan aangebeld kan worden.

Waarom? Die sleutel moet gewoon terug. Klaar.

Hoe de Viva-goegemeente het geregeld heeft is verder niet belangrijk.

Je vriend is aan zet. Hij moet even duidelijk maken dat dat hij wil dat de sleutel terugkomt.

Het is notabene jullie huis, wat een lef van die familie om daar iets van te vinden zeg. Gelijk de kop indrukken hoor, anders denken ze dat ze voor eeuwig iets te zeggen hebben over jullie leven. Niet dus.

Maar nogmaals: je vriend is aan zet nu.
Oh, en voor een paar tientjes heb je een nieuw cilinderslot op de deur, dus dat is ook nog een optie.
Laat je vriend dit lekker zelf regelen met zijn schoonfamilie.
Je zegt het zelf al: een echt mannenhuis. En daar kom jij nu inwonen. Daar zit de pijn bij de heren, niet in die stomme sleutel.
Perzina schreef:
30-10-2017 17:15
Oh, en voor een paar tientjes heb je een nieuw cilinderslot op de deur, dus dat is ook nog een optie.
Gecertificeerde sleutel, dus dan mag je het slot ook niet zomaar vervangen...

Ik zou, als je schoonfamilie echt lastig doet, dat ook als reden aandragen: je hébt er maar twee of drie, en een extra aanvragen is lastig en duur. Dat moeten ze toch wel begrijpen?
Wat zegt je schoonfamilie dan? Is het je eigen onzekerheid dat je dat denkt, of doen ze naar? In het laatste geval, het is jullie huis, jullie beslissen. En waarom zou een zwager die op anderhalf uur rijden woont, een sleutel moet hebben.
Dus eerst sleutel terug, anders wordt er niet samengewoond.
Bij ons hebben de buren een sleutel (ivm buitensluiten) en mijn zwager en schoonouders. Die hebben vroeger in dit huis gewoond en hebben uit gewoonte nog een sleutel. Ze wonen nu in het buitenland dus staan nooit zomaar binnen en als ze in Nederland zijn slapen ze toch hier, dan is het wel zo handig dat ze ook zelf vrij naar binnen en naar buiten kunnen.

Ik heb nog een sleutel van het huis van mijn moeder, daar loop ik ook zomaar binnen. Ik weet eigenlijk niet of dat veranderd als ik langer niet meer daar woon. Ik merk wel dat ik minder makkelijk zomaar kasten en zo open trek. Ik denk dat als mijn moeder gaat samen wonen met haar vriend wij misschien wel een sleutel krijgen maar dat er normaal wel wordt aangebeld.
Ach joh, het doet er allemaal niet toe wie er sleutels heeft van moeders en wie er een sleutel van de buren en andersom heeft.

Het is het probleem van de schoonfamilie. Dingen veranderen nu eenmaal als je samen bent. Dat is het geen mannen hengstenbal meer. Die tijd is dan geweest. Lekker paten piepen, prima. Niks van aantrekken. Echt hun probleem, en niet van je vriend.

Probeer het ook niet persoonlijk te laten worden, dat is het niet. Zoals iemand anders ook al zei: de pijn zit m omdat het geen mannenhuis meer is. Er worden verhoudingen veranderd, en zij zullen moeten plaatsmaken. En mensen houden nu eenmaal niet van verandering, laat staan als het betekent dat ze ook nog moeten inschikken.

Heeft echt niks met jou te maken TO.
.
anoniem_212391 wijzigde dit bericht op 20-04-2018 17:29
99.44% gewijzigd
Alleen mijnen, kinderen, moeder en hulp hebben de sleutels. De broer en zus van mijn man hebben er geen en krijgen er ook geen. Wil ze niet zomaar binnen hebben. Mijn moeder belt gewoon aan als we thuis zijn.
En daarbij. Jullie huis en aan jullie wie er een sleutel heeft
Ik zou het ook nooit doen. Het is toch verleidelijk om de sleutel te gaan gebruiken om eens flink binnen rond te gaan neuzen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Soms wil de verhuurder niet dat je het slot vervangt want dan werkt zijn moedersleutel niet meer maar geen haan kraait ernaar als je het oude slot bewaart. En zo lekker rustig is dat dan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
30-10-2017 18:04
Ik zou het ook nooit doen. Het is toch verleidelijk om de sleutel te gaan gebruiken om eens flink binnen rond te gaan neuzen.
Hoezo?
Ik zou me niet zo druk maken om die sleutel. Laat zwager in z'n oren knopen dat ie de bel gebruikt. En maak er eentje bij voor je tante, daar hebben jullie vast wel geld voor.

Niet zo kinderachtig doen hoor, ik vind dit echt geen situatie om op je strepen te gaan staan.

Overigens heb ik een sleutel van het huis van mn ouders, maar ik bel altijd aan. Krijg altijd de vraag of ik soms m'n sleutel vergeten ben ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven