Preventieve conisatie
donderdag 2 november 2017 om 22:00
Hoi, ik krijg over 14 dagen een preventieve conisatie. Eind juli heb ik een lis gehad nav bevolkingsonderzoek( pap 3 a). Er waren 3 stukjes weggehaald. Waarvan 2 stukjes met uitslag CIN 3. Het diepste laagje vertoonde geen afwijkingen, terwijl ze dit op basis van uitstrijkje wel hadden verwacht. Ze hadden hierna overleg gehad en nu is toch geadviseerd om een conisatie te laten doen om preventief nog dieper laagje weg te halen. Nee, ik hoef volgens hun niet bang te zijn voor kanker, dit is puur preventief...aan de ene kant voelt het een beetje als overbehandeling, aan de andere kant begrijp ik ook wel dat ze met oog op toekomst geen risico willen nemen. Iemand ervaring met een dergelijke situatie? Ik hoor enkel vrouwen bij wie deze ingreep gebeurt omdat er (nog steeds) afwijkend weefsel is.
donderdag 2 november 2017 om 22:28
Ik heb hetzelfde ondergaan als jij gehad hebt en gaat doen. Omdat ik al 10 jaar verschillende uitslagen heb gehad. Van pap1 naar 3a en daartussen raadde de gynaecoloog mij aan om preventief mijn baarmoeder te verwijderen. Ik vond dit nogal wat maar omdat ik de leeftijd had om geen kinderen meer te willen en hij liever niet steeds stukjes weefsel weg wilde halen kwam hij met deze suggestie. Ik moest er maar rustig over nadenken want geen haast omdat er niks ernstigs verder achter zat. Toch zei mijn intuïtie dat ik het toch maar snel achter de rug wilde hebben en ben begin dit jaar onder het mes gegaan om mijn baarmoeder te verwijderen. Toen ik voor controle moest komen had hij net op dat ogenblik de patholoog anatoom aan de telefoon en wat bleek, er zat toch kanker in het bovenste laagje van de baarmoederhals. Ik was mij doodgeschrokken en hij eigenlijk ook want dat had hij zelf ook niet verwacht. Ben meteen doorverwezen naar AVL maar na diverse onderzoeken en verwijderen van lymfe klieren is er niks gevonden in andere delen van mijn lichaam.
Ik wil je echt niet bang maken met mijn verhaal maar wilde je toch vertellen hoe het bij mij is verlopen. Het is bij iedereen anders dus mijn verhaal hoeft niet jouw verhaal te worden.
Ik wil je echt niet bang maken met mijn verhaal maar wilde je toch vertellen hoe het bij mij is verlopen. Het is bij iedereen anders dus mijn verhaal hoeft niet jouw verhaal te worden.