Fouten op het werk
zaterdag 4 november 2017 om 02:50
Hallo,
Mijn topic gaat over het volgende; fouten op werk.
Ik maak ze, best vaak ook. Mijn baan is zeer stressvol en zo nu en dan gebeurd dit.
Vorige week zei een collega dat ik iedere dag wel een fout maak en haalde er een fout van enkele dagen daarvoor bij. Ik wist niet wat ik moet zeggen, ik deed heel nonchalant maar vond het zelf ook echt heel rot. Ik wil het zooo graag goed doen maar het lukt me niet. De houding van mijn collega's bevorderd mijn werk ook niet en op dit moment weet ik niet meer wat ik moet doen.
Hoe moet ik reageren? Wat kan ik hieraan doen? Ben ik de enige die constant faalt?
Mijn topic gaat over het volgende; fouten op werk.
Ik maak ze, best vaak ook. Mijn baan is zeer stressvol en zo nu en dan gebeurd dit.
Vorige week zei een collega dat ik iedere dag wel een fout maak en haalde er een fout van enkele dagen daarvoor bij. Ik wist niet wat ik moet zeggen, ik deed heel nonchalant maar vond het zelf ook echt heel rot. Ik wil het zooo graag goed doen maar het lukt me niet. De houding van mijn collega's bevorderd mijn werk ook niet en op dit moment weet ik niet meer wat ik moet doen.
Hoe moet ik reageren? Wat kan ik hieraan doen? Ben ik de enige die constant faalt?
anoniem_358132 wijzigde dit bericht op 04-11-2017 02:51
Reden: Foutje
Reden: Foutje
1.08% gewijzigd
zaterdag 4 november 2017 om 06:13
Iedere dag fouten vind ik wel veel en als die collega degene is die jouw fouten moet oplossen snap ik dat ze er wat van zegt. Ga eens met haar zitten om te kijken hoe je jezelf kunt verbeteren, waar komen de fouten vandaan stress, onwetendheid, desinteresse etc. Fouten is 1 ding maar er niets aan doen is nog irritanter.
zaterdag 4 november 2017 om 06:27
+1Hvg2017 schreef: ↑04-11-2017 06:13Iedere dag fouten vind ik wel veel en als die collega degene is die jouw fouten moet oplossen snap ik dat ze er wat van zegt. Ga eens met haar zitten om te kijken hoe je jezelf kunt verbeteren, waar komen de fouten vandaan stress, onwetendheid, desinteresse etc. Fouten is 1 ding maar er niets aan doen is nog irritanter.
Heel nonchalant reageren als je aangesproken wordt op fouten kan lijken alsof het je niet boeit en niets wil verbeteren. En dat is wel nodig als je elke dag fouten maakt. Zeker, iedereen maakt wel eens fouten, maar zoveel is teveel. Dus, zoek uit waarom je zo vaak fouten maakt en ga ermee aan de slag. Er zijn vast wel mensen die je willen helpen als je erom vraagt en ze merken dat je beter wil worden in je werk.
zaterdag 4 november 2017 om 06:30
Ellendig lijkt me dat. Ik weet niet wat voor soort fouten, maar je zou een extra controle in kunnen voeren voordat het werk uit je handen komt. Maar je zal hier zelf ook al opgekomen zijn denk ik.
Mogelijk is het een combinatie van druk en desinteresse. Ik zou een ander soort beroep kiezen en daarvoor gaan studeren; deze keer iets waar je meer om geeft.
Mogelijk is het een combinatie van druk en desinteresse. Ik zou een ander soort beroep kiezen en daarvoor gaan studeren; deze keer iets waar je meer om geeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 4 november 2017 om 07:51
zaterdag 4 november 2017 om 07:58
Dit!
En kun je de fouten achteraf nog herstellen, doe daar dan je best voor. Blijf desnoods langer doorwerken om recht te zetten wat fout is gegaan.
Iedereen maakt wel eens fouten in/op zijn werk. Laat zien dat je het vervelend vind een wilt verbeteren dan zullen anderen meer begrip hebben.
zaterdag 4 november 2017 om 08:16
Misschien maak je wel veel fouten, dat kan ik vanaf hier niet zien.
Ik heb echter ook collega's gehad die zelf fouten of stokpaardjes verzonnen. En leidinggevenden die tot erover begonnen was deze 'fouten' helemaal niet relevant vonden.
Ik heb op het moment een collega van een andere afdeling die graag van alles vind van anderen nu ook van mij.
Ik heb bijvoorbeeld een eigen ruimte, hij vind dat onzin.
Hij is hoger in functie en hij heeft niet eens een eigen ruimte! Hij heeft een tijdje net gedaan alsof ik die ruimte 'illegaal' in beslag had genomen en ging er steeds zitten.
En steeds net doen alsof ik raar of moeilijk deed als ik er voor het doel waarvoor het was ging zitten.
Toen dat was opgelost vond hij het maar gek dat ik niet bij bepaalde overleggen was.
Kwam me dan halen, ik weer uitleggen dat ik daar niet bij zat, hij stomverbaasd, of riep als hij er niet bij zat maar wat random collega's zag zitten: 'hey, groepje is weer te laat hoor, die loopt hier nog'.
Daarna was ik volgens hem enorm slordig met kopieeren en kwam al roepend 'groepje! Je vergeet deze papieren en er staan namen van leerlingen op' achter me aanrennen als er iets bij de kopieer lag, want vast van mij want dat was in mei 2015 al eens eerder met mij gebeurd had hij gehoord.
Die lui heb je ook altijd en overal en DAAR moet je je nou net niks van aantrekken.
Ik heb echter ook collega's gehad die zelf fouten of stokpaardjes verzonnen. En leidinggevenden die tot erover begonnen was deze 'fouten' helemaal niet relevant vonden.
Ik heb op het moment een collega van een andere afdeling die graag van alles vind van anderen nu ook van mij.
Hij is hoger in functie en hij heeft niet eens een eigen ruimte! Hij heeft een tijdje net gedaan alsof ik die ruimte 'illegaal' in beslag had genomen en ging er steeds zitten.
En steeds net doen alsof ik raar of moeilijk deed als ik er voor het doel waarvoor het was ging zitten.
Toen dat was opgelost vond hij het maar gek dat ik niet bij bepaalde overleggen was.
Kwam me dan halen, ik weer uitleggen dat ik daar niet bij zat, hij stomverbaasd, of riep als hij er niet bij zat maar wat random collega's zag zitten: 'hey, groepje is weer te laat hoor, die loopt hier nog'.
Daarna was ik volgens hem enorm slordig met kopieeren en kwam al roepend 'groepje! Je vergeet deze papieren en er staan namen van leerlingen op' achter me aanrennen als er iets bij de kopieer lag, want vast van mij want dat was in mei 2015 al eens eerder met mij gebeurd had hij gehoord.
Die lui heb je ook altijd en overal en DAAR moet je je nou net niks van aantrekken.
zaterdag 4 november 2017 om 09:22
Nou, dit inderdaad. En wat zegt je leidinggevende over je functioneren?
Ik maak eerlijk gezegd ook regelmatig wel 'fouten'. In de zin van dat ik niet alles perfect doe. Ik maak geen grove fouten met ernstige gevolgen. Ik maak ook geen fouten uit nalatigheid of nonchalance. En als ik echt iets niet goed heb aangepakt dan neem ik daar verantwoordelijkheid voor en herstel ik zo nodig, bied excuses aan. Dat kan ook bij iets relatief kleins zijn, maar het helpt ook gewoon bij een misverstand al om te zeggen 'oh, sorry, dat heb ik verkeerd begrepen!' of 'Sorry, dat heb ik niet handig verwoord.'
zaterdag 4 november 2017 om 10:34
Op mijn werk hebben we alleen een baas, verder werken we een teams. Maar de enige met wie ik erover kan praten is mijn bazin.
zaterdag 4 november 2017 om 10:38
Het zijn geen fouten met ernstige gevolgen. Ik los ze ook altijd netjes op voor zover ik dat kan. Maar het team waar het over ging moet door mijn fout snel in actie komen.
De fouten komen door geen van beiden. Het klinkt heel stom maar het is gewoon dat ik heel de tijd hetzelfde doe en ineens het verkeerde 1 x aanvink. En het daarna niet kan controleren.
zaterdag 4 november 2017 om 10:40
Het zijn vaak dezelfde fouten ik moet iets doen en vink het verkeerde af waardoor de fout ontstaat. Ik kan het wel voorkomen als ik het kan controleren wat ik ook altijd probeer te doen.Bladiebladiebla2016 schreef: ↑04-11-2017 06:08Heb je al eens gekeken wat er precies fout gaat. Zijn het steeds dezelfde fouten? En wat kan je er aan doen om dit te veranderen. Je kan misschien voor jezelf een checklist maken om dit te voorkomen.
zaterdag 4 november 2017 om 10:43
Ja dat vind ik zelf ook heel dom, ik had anders moeten reageren alleen sta ik dan grof gezegd met mn bek vol tanden en wil ik me verstoppen. Ik weet niet zo goed wat ik daaraan doe. Dankjewel voor je adviesHommeltjes schreef: ↑04-11-2017 06:27+1
Heel nonchalant reageren als je aangesproken wordt op fouten kan lijken alsof het je niet boeit en niets wil verbeteren. En dat is wel nodig als je elke dag fouten maakt. Zeker, iedereen maakt wel eens fouten, maar zoveel is teveel. Dus, zoek uit waarom je zo vaak fouten maakt en ga ermee aan de slag. Er zijn vast wel mensen die je willen helpen als je erom vraagt en ze merken dat je beter wil worden in je werk.
zaterdag 4 november 2017 om 10:47
Als je steeds dezelfde fout maakt kun je er dan niet juist alerter op zijn? Ik kan me zo ook voorstellen dat je collega's zich beginnen te irriteren als je steeds dezelfde fouten maakt. Het kost ook extra werk om het weer te corrigeren.
En wat ik me ook kan indenken is dat je werkgever op een gegeven moment denkt dat je dan toch niet geschikt bent voor het werk. Want die correcties kosten de werkgever ook geld...
Mijn werkgever zegt altijd het is niet erg om fouten te maken zolang je er maar van leert. Als je voor de 4e keer aan mn bureau staat voor hetzelfde, moeten we echt even een praatje maken.
En wat ik me ook kan indenken is dat je werkgever op een gegeven moment denkt dat je dan toch niet geschikt bent voor het werk. Want die correcties kosten de werkgever ook geld...
Mijn werkgever zegt altijd het is niet erg om fouten te maken zolang je er maar van leert. Als je voor de 4e keer aan mn bureau staat voor hetzelfde, moeten we echt even een praatje maken.
zaterdag 4 november 2017 om 10:47
Qua fouten heb ik twee x in een week een fout gemaakt verder nog geen fouten. En de ene week maak ik meer fouten dan de andere week. Dus het is niet geheel onterecht. Al herken ik dit ook heel erg in andere situaties.Het-groepje schreef: ↑04-11-2017 08:16Misschien maak je wel veel fouten, dat kan ik vanaf hier niet zien.
zaterdag 4 november 2017 om 10:51
Het zijn over het algemeen geen ernstige fouten en vaak zijn ze met 5 a 10 minuten opgelost maar het is wel vervelend voor het team waarvan de collega boos werd. En de persoon die het dupe word van de fout. Nu los ik dat altijd netjes op en zijn mensen verder tevreden. Het team in kwestie niet.KeaAlpine schreef: ↑04-11-2017 09:22Nou, dit inderdaad. En wat zegt je leidinggevende over je functioneren?
Ik maak eerlijk gezegd ook regelmatig wel 'fouten'. In de zin van dat ik niet alles perfect doe. Ik maak geen grove fouten met ernstige gevolgen. Ik maak ook geen fouten uit nalatigheid of nonchalance. En als ik echt iets niet goed heb aangepakt dan neem ik daar verantwoordelijkheid voor en herstel ik zo nodig, bied excuses aan. Dat kan ook bij iets relatief kleins zijn, maar het helpt ook gewoon bij een misverstand al om te zeggen 'oh, sorry, dat heb ik verkeerd begrepen!' of 'Sorry, dat heb ik niet handig verwoord.'
zaterdag 4 november 2017 om 11:17
Ik doe heel hard mijn best om alerter te zijn. Begrijp de frustratie van mijn collega s ook. Heb precies hetzelfde als een ander fouten maakt. Hellaas ben ik iemand die door onzekerheid juist meer fouten maakt en leer ik daarnaast veel moeilijker dan een gemiddeld mens.becomingme schreef: ↑04-11-2017 10:47Als je steeds dezelfde fout maakt kun je er dan niet juist alerter op zijn? Ik kan me zo ook voorstellen dat je collega's zich beginnen te irriteren als je steeds dezelfde fouten maakt. Het kost ook extra werk om het weer te corrigeren.
Ik ben wel sinds kort vast aangenomen. En mijn werkgever is op de hoogte van mijn fouten. (Ik ben ook in een traject gestart vanwege problemen met leren) en ik denk inderdaad vaak van waarom ik ben zo'n domme gans.
zaterdag 4 november 2017 om 11:25
5 tot 10 minuten per fout is tijd die dat team niet aan zijn eigen werk ksn besteden en dus overdreven gezegd geldverlies. Als ik elke keer fouten van een ander zou moeten corrigeren zou ik daar ook echt wat van zeggen.Gerdine1994 schreef: ↑04-11-2017 10:51Het zijn over het algemeen geen ernstige fouten en vaak zijn ze met 5 a 10 minuten opgelost maar het is wel vervelend voor het team waarvan de collega boos werd. En de persoon die het dupe word van de fout. Nu los ik dat altijd netjes op en zijn mensen verder tevreden. Het team in kwestie niet.
zaterdag 4 november 2017 om 11:45
Als jij wekenlang dezelfde fout blijft maken, zou ik als collega zijnde ook wel geïrriteerd raken. Als je dan ook nog eens nonchalant reageert en dezelfde fout blijft maken, komt het niet over alsof jij ook maar enige moeite wil doen. Terwijl dat misschien niet zo is. Dus bespreek het. Denk ook eens na bij jezelf waarom je dezelfde fout blijft maken. Misschien is dit werkt niks voor jou?
zaterdag 4 november 2017 om 12:13
Hoi ,ik ken dit probleem. Ik werk nu al bijna 20 jaar bij dezelfde supermarkt. Altijd met veel plezier. Leuke collega’s en prettige werksfeer. Nu zijn we sinds 1,5 jaar verandert van formule. Alles veel strakker, veel meer moeten qua certificaten die je moet behalen. Nu ben ik er in maar/april drie weken uit geweest ivm met een operatie. In die afwezigheid zijn mijn taken(ik run de broodafdeling) waargenomen door de bazin. Nadat ik terug kwam, kreeg ik gelijk te horen dat ik dingen niet goed deed. Had meteen een functioneringsgesprek waar ik ook allerlei dingen te horen kreeg die anders moesten. Er werd toen ook gezegd dat dit eigenlijk al jaren zo speelde en dat ze dat toentertijd altijd door de vingers hadden gezien. Ik heb inderdaad bij eerdere functioneringsgesprekken wel te horen gekregen dat ik dingen moest veranderen, er is toen afgesproken dat ik hiermee aan de slag zou gaan en daar bleef het ook bij. Nu lijkt het wel of ze van de nieuwe formule uit strakker moeten zijn. Heb inmiddels al meerdere gesprekken gehad en hoe ik ook probeer te veranderen en mijn best probeer te doen, heb ik het vermoeden dat ik niks meer goed kan doen. Volgens mij willen ze mij gewoon kwijt. Zijn ook met een dossieropbouw bezig. Ik ben inmiddels druk aan het kijken naar wat anders en ook aan het overwegen om mij te laten omscholen. Ik heb een collega waar ik heel goed mee kan in vertrouwen genomen en zei zegt ook dat dit gewoon niet kan zo. Ik kan zo ook niet doorgaan, merk dat ik stiller ben,slaap slecht ga elke dag met buikpijn naar mijn werk. Ik houdt dit zo niet vol. Hoop dat ik snel wat anders kan vinden want ik wil liever gisteren nog dan vandaag weg. Ik moest dit even van me afschrijven. Gerdiene ik hoop voor jou dat je het kunt oplossen net zoals ik het hoop op te lossen.