
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
zaterdag 4 november 2017 om 20:23
Er was dus wel genoeg eten, jij hebt er zelf voor gekozen het niet op te eten.redbulletje schreef: ↑04-11-2017 19:52Ten eerste was van de 2 soorten maaltijden maar 1 soort over en er waren niet genoeg broodjes. De maaltijd zelf heb ik niet gegeten omdat die doordrenkt was met olijven (vegetarisch ook nog, de vleesmaaltijd was al op voor ze bij mij waren) en de bijgeleverde salade naar zeep smaakte (koriander) Van Aziatische maatschappijen ben ik gewend dat er in de pantry snacks liggen voor snachts en dat er uit 3 maaltijdopties gekozen kan worden), bij KLM was er niets. Drank kon je wel zelf pakken gedurende de nacht, rondlopen met bekers water/sap was er niet bij). Delta heeft ons de hele vlucht door 'gevoerd' met van alles en nog wat. En alles was nog lekker ook!
zaterdag 4 november 2017 om 20:27
Over de service aan boord op een langeafstandsvlucht:
Een paar maand geleden vloog ik van Tokio naar München. Ik kreeg een paar keer Duitse (land van vliegmaatschappij (Lufthansa), land van bestemming) maaltijden met Bratwurst, en een Japanse (land van vertrek) maaltijd: うどん (udon, soort pasta). Vlak voor de uitreiking van de maaltijden aan de passagiers werden er folders door Lufthansa verspreid in het Japans en Duits.
De stewards sprak ik aan in het Duits en Japans (op de terugweg in het Japans).
Echt goed oordeel van verschillende vliegmaatschappijen kan ik niet vellen; ik vlieg niet zo vaak, en ik onthoud de details van elke vlucht m.b.t. de service van de stewardessen ook niet precies.
Een paar maand geleden vloog ik van Tokio naar München. Ik kreeg een paar keer Duitse (land van vliegmaatschappij (Lufthansa), land van bestemming) maaltijden met Bratwurst, en een Japanse (land van vertrek) maaltijd: うどん (udon, soort pasta). Vlak voor de uitreiking van de maaltijden aan de passagiers werden er folders door Lufthansa verspreid in het Japans en Duits.
De stewards sprak ik aan in het Duits en Japans (op de terugweg in het Japans).
Echt goed oordeel van verschillende vliegmaatschappijen kan ik niet vellen; ik vlieg niet zo vaak, en ik onthoud de details van elke vlucht m.b.t. de service van de stewardessen ook niet precies.
World of Warcraft: Legion


zaterdag 4 november 2017 om 20:45
Nederlanders zijn sowieso bijna nooit trots op iets typisch Nederlands, maar dat terzijde.redbulletje schreef: ↑04-11-2017 20:20Ben in Amerika genoeg vetgemest om een dagje wat minder te eten hoor, maar van een maatschappjj als KLM verwacht ik gewoon een hogere standaard qua service. Dit in combinatie met het ook al moeten bijbetalen voor t vast leggen van je stoelkeuze. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt behalve bij prijsvechters. Dan denk ik, kom op KLM zorg dat we trots kunnen zijn op onze nationale maatschappij!
Het betalen voor een stoelkeuze is tegenwoordig normaal en gebeurt bij andere maatschappijen ook. Je moet als bedrijf toch iets wanneer iedereen voor niks wilt vliegen en je moet concureren met maatschappijen die voor 60 euro over de plas vliegen.
Jammer dat je keuze van de maaltijd op was, gelukkig kreeg je wel een maaltijd. Ik vind die vega pasta altijd heerlijk, maargoed, je kan niet iedereen pleasen. Dat je koriander naar zeep vind smaken is helaas een genetisch dingetje. You hate it or you love it, ik behoor tot de gelukkigen zonder het koriander zeep gen. Wist je trouwens dat je bij klm ook je maaltijd vooraf kan bestellen? Meer keuze! En definitief iets wat je wilt.
De service bij klm is behoorlijk uitgebreid. In de galley horen trouwens wel allemaal kleine snackjes te staan, ook drankjes. En gedurende de vlucht, zo ongeveer halverwege, hoort er ook iemand met een plateau door de cabine te gaan om de mensen te voorzien van een drankje.
Het is misschien over het laatste wel een goed idee dit aan te kaarten bij customer care. Voor de rest: de ticketprijzen van klm zijn echt niet hoog, ze moeten concureren. Dit betekend om nog iets van winst te maken ze bijvoorbeeld van te voren stoelen verkopen. In de huidige tijd niet meer dan logisch.
Oja, mocht je dorst of honger hebben tijdens de vlucht mag je altijd even naar ons toekomen in de galley. Een praatje vinden we altijd gezellig en we pakken ook gerust een drankje voor je. Of wijzen je waar de snackjes staan.
zaterdag 4 november 2017 om 20:47
Er worden berekeningen gemaakt wat betreft de maaltijdvoorkeuren op de verschillende routes. Meestal komt het goed uit. (Er zijn ook een paar extra nog) Echter soms komt het voor als je in de laatste rij van het werkveld van een cabin attendant zit, dat je keus er niet meer is. Dan is het gebruikelijk dat er bij collega's gevraagd wordt of die de betreffende maaltijd nog wel hebben. Hebben die het ook niet, dan is dat heel vervelend voor je. Maar niet iets wat direct opgelost kan worden. Ze kunnen moeilijk 2x zoveel maaltijden meenemen als passagiers. Dus nogmaals vervelend dat je het zo ervaren hebt. Geef het door aan customer care, dan kunnen ze de berekeningen nog eens bekijken. De captain kan er in ieder geval helaas niet zoveel mee.
zaterdag 4 november 2017 om 20:54
Slim! En idd waar!Leentjes89 schreef: ↑04-11-2017 20:45
Wist je trouwens dat je bij klm ook je maaltijd vooraf kan bestellen? Meer keuze! En definitief iets wat je wilt.
Oja, mocht je dorst of honger hebben tijdens de vlucht mag je altijd even naar ons toekomen in de galley. Een praatje vinden we altijd gezellig en we pakken ook gerust een drankje voor je. Of wijzen je waar de snackjes staan.

zaterdag 4 november 2017 om 20:57
De vleesmaaltijd was een paar rijen voor mij al op, uiteraard werd aan de collegas om extras gevraagd maar die waren ook al los. Een vega pasta op zich vind ik ook niet erg, maar deze was gedrenkt in olijfolie dus ff de paar olijven eraf schuiven was er ook niet bij.
Wist niet dat je maaltijden vooraf kon doorgeven behalve speciale dieetwensen.
Wist niet dat je maaltijden vooraf kon doorgeven behalve speciale dieetwensen.

zaterdag 4 november 2017 om 21:02
Ik ben ook regelmatig in de galley drinken gaan pakken gedurende de nacht. Normaal liggen daar ook de snackjes, nu niet. Had geen honger ofzo dus heb niet gevraagd of ze iets uit de kast wilden trekken voor me, maar viel me gewoon negatief op in vergelijk met hun collega Delta en concurrenten uit Azie.
Niet echt gastvrij als je er zelf om moet vragen, alsof voedsel op de bon is. De crew grapte daar onderling met elkaar ook over trouwens tijdens het uitdelen van de maaltijden. Bij t ontbijt kwamen ze blijkbaar ook al broodjes te kort.
Niet echt gastvrij als je er zelf om moet vragen, alsof voedsel op de bon is. De crew grapte daar onderling met elkaar ook over trouwens tijdens het uitdelen van de maaltijden. Bij t ontbijt kwamen ze blijkbaar ook al broodjes te kort.
zaterdag 4 november 2017 om 21:50
Het had er wel moeten staan en ze hadden ook langs moeten komen met drankjes op plateau. Dat is echt wel iets waar je over naar customer care kan schrijven en ik ben het volledig met je eens dat het niet netjes is. Zolang passagiers dit niet melden heeft klm er ook geen weet van.redbulletje schreef: ↑04-11-2017 21:02Ik ben ook regelmatig in de galley drinken gaan pakken gedurende de nacht. Normaal liggen daar ook de snackjes, nu niet. Had geen honger ofzo dus heb niet gevraagd of ze iets uit de kast wilden trekken voor me, maar viel me gewoon negatief op in vergelijk met hun collega Delta en concurrenten uit Azie.
Niet echt gastvrij als je er zelf om moet vragen, alsof voedsel op de bon is. De crew grapte daar onderling met elkaar ook over trouwens tijdens het uitdelen van de maaltijden. Bij t ontbijt kwamen ze blijkbaar ook al broodjes te kort.
Wij zijn trouwens toen malaysian airlines nog op amsterdam vloog met ze naar kuala lumpur gegaan. Het beloofde veel goeds met een heerlijk biertje en een goede maaltijd in economy class, maar vervolgens verdween de crew uren en uren tot het ontbijt tijd was. Zit je daar dan, opgevouwen in economy zonder een drankje of snackje urenlang. Dat kan echt niet. Wij zaten toen trouwens ingebouwd tussen andere passagiers dus eruit komen was lastig. I know the feeling.


zondag 5 november 2017 om 12:03
zondag 5 november 2017 om 12:49

Fate is just the weight of circumstances
zondag 5 november 2017 om 13:13
Hoe reageren stewardessen wanneer ik ze in een andere vreemde taal aanspreek dan Engels (maar ook niet in het Nederlands), bijvoorbeeld in het Duits? Wat ze mogelijk in het Duits terugzeggen, versta ik wel, dus er is geen kans op misverstanden. Uiteraard gaat het om de taal van het land van de vliegmaatschappij. In een Lufthansa-vlucht praat ik bijvoorbeeld Duits. In een Emirates-vlucht praat ik uiteraard geen Duits, maar Engels.
World of Warcraft: Legion

zondag 5 november 2017 om 13:20
HVM,
Wat de maaltijden betreft, is het voor mij gewoon: eten wat de pot schaft. Ik heb het geluk dat ik niet erg kieskeurig ben, en dus ook een aangeboden maaltijd niet afsla. Wil men echt goed eten, kan dat op de luchthaven van vertrek (na het inchecken, voor het boarden), of op de luchthaven van aankomst (na het afhalen van de bagage, voor het verlaten van het vliegveld om de reis voort te zetten). Ik calculeer er dat gewoon bij in.
Wat de maaltijden betreft, is het voor mij gewoon: eten wat de pot schaft. Ik heb het geluk dat ik niet erg kieskeurig ben, en dus ook een aangeboden maaltijd niet afsla. Wil men echt goed eten, kan dat op de luchthaven van vertrek (na het inchecken, voor het boarden), of op de luchthaven van aankomst (na het afhalen van de bagage, voor het verlaten van het vliegveld om de reis voort te zetten). Ik calculeer er dat gewoon bij in.
World of Warcraft: Legion
zondag 5 november 2017 om 13:30
Hoi Cygnus,
Toch ook een vraagje van mij
Ik bedacht me net dat je als vlieger route-instructie krijgt alvorens je zelfstandig een route gaat vliegen. Nou vroeg ik me af hoe dat gaat als er een nieuwe bestemming bij komt.
Manlief (ook vlieger, andere industrie),
zei dat ze dan waarschijnlijk een senior vlieger heen sturen. (Met standaard instructies?)
Ik was even nieuwsgierig.
Toch ook een vraagje van mij

Ik bedacht me net dat je als vlieger route-instructie krijgt alvorens je zelfstandig een route gaat vliegen. Nou vroeg ik me af hoe dat gaat als er een nieuwe bestemming bij komt.
Manlief (ook vlieger, andere industrie),
zei dat ze dan waarschijnlijk een senior vlieger heen sturen. (Met standaard instructies?)
Ik was even nieuwsgierig.

zondag 5 november 2017 om 14:01
Route-instructie krijg je bij de omscholing. Het gaat meer om de routeprocedures dan om de specifieke bestemmingen (Atlantic Ocean crossing, Himalaya e.d). Op de 747 moet er bv ook een hoog veld worden gedaan (Nairobi of Mexico). Het is bij een nieuwe bestemming dan ook niet noodzakelijk om daar onder route-instructie naar toe te gaan.hvm schreef: ↑05-11-2017 13:30Hoi Cygnus,
Toch ook een vraagje van mij![]()
Ik bedacht me net dat je als vlieger route-instructie krijgt alvorens je zelfstandig een route gaat vliegen. Nou vroeg ik me af hoe dat gaat als er een nieuwe bestemming bij komt.
Manlief (ook vlieger, andere industrie),
zei dat ze dan waarschijnlijk een senior vlieger heen sturen. (Met standaard instructies?)
Ik was even nieuwsgierig.
![]()
Er zijn wel uitzonderingen, velden die speciale aspecten hebben zoals terrein. Het kan zijn dat die speciale velden wel pas mogen worden gevlogen na een route-instructie. Binnen het netwerk van KLM geldt dat alleen voor Quito.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 5 november 2017 om 14:15
Dank je wel voor je antwoord!cygnus schreef: ↑05-11-2017 14:01Route-instructie krijg je bij de omscholing. Het gaat meer om de routeprocedures dan om de specifieke bestemmingen (Atlantic Ocean crossing, Himalaya e.d). Op de 747 moet er bv ook een hoog veld worden gedaan (Nairobi of Mexico). Het is bij een nieuwe bestemming dan ook niet noodzakelijk om daar onder route-instructie naar toe te gaan.
Er zijn wel uitzonderingen, velden die speciale aspecten hebben zoals terrein. Het kan zijn dat die speciale velden wel pas mogen worden gevlogen na een route-instructie. Binnen het netwerk van KLM geldt dat alleen voor Quito.
maandag 6 november 2017 om 14:15
Dat vind ik niet arrogant, dat vind ik realistisch. Ik kan me blijven verbazen over hoe slecht sommige collega's van andere maatschappijen Engels spreken terwijl ze wel de wereld over vliegen. Andersom vind ik het echter ook een kwestie van beleefdheid als een passagier die geen Engels of Nederlands spreekt, eerst vraagt of iemand bijvoorbeeld Duits, Italiaans, Frans of Spaans spreekt, alvorens in de eigen taal tegen ons te gaan ratelen en er maar vanuit gaan dat we ze wel begrijpen. Eeuwig aandoenlijk vind ik de oudere passagiers die echt alleen hun eigen taal spreken, die hier vantevoren over nagedacht hebben en aan boord komen met een lijstje met zinnen, bijvoorbeeld de vraag om een glas water om een tabletje in te nemen. Ze wijzen dan aan wat ze bedoelen en communicatie verloopt zo heel erg soepel. Om te zoenen!redbulletje schreef: ↑05-11-2017 13:18Ik ben zo arrogant te verwachten dat ze bij 'n maatschappij die intercontinentaal vliegt gewoon Engels verstaan en tegen me spreken.

maandag 6 november 2017 om 17:54
Oooh jaStess_ schreef: ↑06-11-2017 14:15Dat vind ik niet arrogant, dat vind ik realistisch. Ik kan me blijven verbazen over hoe slecht sommige collega's van andere maatschappijen Engels spreken terwijl ze wel de wereld over vliegen. Andersom vind ik het echter ook een kwestie van beleefdheid als een passagier die geen Engels of Nederlands spreekt, eerst vraagt of iemand bijvoorbeeld Duits, Italiaans, Frans of Spaans spreekt, alvorens in de eigen taal tegen ons te gaan ratelen en er maar vanuit gaan dat we ze wel begrijpen. Eeuwig aandoenlijk vind ik de oudere passagiers die echt alleen hun eigen taal spreken, die hier vantevoren over nagedacht hebben en aan boord komen met een lijstje met zinnen, bijvoorbeeld de vraag om een glas water om een tabletje in te nemen. Ze wijzen dan aan wat ze bedoelen en communicatie verloopt zo heel erg soepel. Om te zoenen!![]()

Toen ik nog op de grond werkte kwam ik eens een verdwaald oud vrouwtje uit Noorwegen tegen. Die was bij haar dochter in Bordeaux op bezoek geweest en op de terugweg had haar dochter allemaal kaartjes gemaakt voor haar moeder om iets te vragen. Ook kaartjes indien ze verdwaalde met de vraag of iemand haar naar de juiste gate voor vluchtnummer zoveel naar Noorwegen wilde brengen. Zo'n lieve vrouw. Geweldig. Heb haar natuurlijk geholpen.

woensdag 8 november 2017 om 12:23
Wat een superinteressant topic!
Heb zelf wat onderzoek gedaan over de-icing (en dus ook de gevolgen als dat niet werkt).
Ook les gehad van een piloot van de braziliaanse luchtmacht.
Hij vond zijn werk toch te veeleisend.
Gebeurt dat ook vaak in de commerciële luchtvaart? Dat piloten er daarom mee ophouden?
Heb zelf wat onderzoek gedaan over de-icing (en dus ook de gevolgen als dat niet werkt).
Ook les gehad van een piloot van de braziliaanse luchtmacht.
Hij vond zijn werk toch te veeleisend.
Gebeurt dat ook vaak in de commerciële luchtvaart? Dat piloten er daarom mee ophouden?