'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

donderdag 16 november 2017 om 19:29
Wegens heel slecht weer en ijzel op de langdingsbaan eens een hele tijd boven schiphol gevlogen en weer terug en weer opnieuw proberen te landen en weer draaien en vervolgens een hele andere baan pakken. Duurde echt wel een uur ofzo.
Vond het super eng.
Zag ons al helemaal onderuit glijden, zo de toren in.
En die kleine bandjes. Ik vraag me elke keer weer af hoe die zo'n kist houden.
Een keer landen en het hele rubber is toch naar de mallemoer of wat?
Vond het super eng.
Zag ons al helemaal onderuit glijden, zo de toren in.
En die kleine bandjes. Ik vraag me elke keer weer af hoe die zo'n kist houden.
Een keer landen en het hele rubber is toch naar de mallemoer of wat?

donderdag 16 november 2017 om 19:36
Ik kan je wel helpen met een paar vragen, maar de meeste kunnen het beste beantwoord worden door de cockpit collega's.
- doorgesnoven, katerig of beschonken piloten zijn er binnen ons bedrijf niet. Er zijn zeer strikte regels met betrekking tot drugs (mag nooit, geen soft en geen hard en ook niet in je eigen vrije tijd) en met betrekking tot alcohol (geen alcohol op 10 uur voor aanmeldtijd en geen overmatig alcoholgebruik 24 uur voor aanmeldtijd). Er vinden zeer regelmatig checks plaats op de luchthavens waarbij personeel moet blazen. Zelf ook al eens meegemaakt.
- bij onze maatschappij "murmelen" de stewardessen in het NL en Engels. Voornamelijk in het engels overigens. Het bedrijf wil dat we steeds minder en korter gaan speechen, omdat passagiers dit als irritatiepunt hebben aangegeven. We roepen vaak een soort welkomstekst om waarbij we de passagiers welkom heten, hoe de purser heet, hoe lang het vliegen is etcetera. Soms speechen we de flight safety demo, soms zie je die op een filmpje. In de vlucht wordt soms omgeroepen wat de maaltijdkeuze is, wanneer we starten met de verkoop van tax free artikelen en kort voor de landing doen we een speech met de aankomsttijd en flight safety gerelateerde zaken (passagiers riemen weer vast, stoel rechtop, tafel wegklappen etc).
Soms zit er tussen aankomen aan de gate en het vertrekken maar 30 minuten (de korte europese vluchten met kleine toestellen). Ja dat is weinig maar het vliegtuig wordt altijd nagekeken. In Amsterdam gebeurt dit door technici en op een buitenstation door de gezagvoerder of de copiloot. De pushbackchauffeur doet ook nog een laatste ronde om het vliegtuig om te zien of alle deuren en luiken gesloten zijn.
Tanken wordt berekend op de bestemming, plus het maken van een go around en ook nog uitwijken naar een ander station. Bij de landing na al deze worst case scenario's zou er volgens mij alsnog 30min brandstof in de tanks moeten zitten. Dit kan een piloot je beter uitleggen.
Ik als stewardess ben niet bang. Ik weet dat mijn cockpitcollega's goed zijn getraind en de vliegtuigen goed onderhouden. Ik ken zelf ook de geluiden aan boord wat normaal is en wat niet. Ik weet dat als de landing niet mogelijk is door harde wind of wat voor reden dan ook, ze niet zullen landen en een goaround maken of uitwijken. Turbulentie vind ik niet eng, wel erg vervelend omdat ik er soms misselijk van wordt.
- doorgesnoven, katerig of beschonken piloten zijn er binnen ons bedrijf niet. Er zijn zeer strikte regels met betrekking tot drugs (mag nooit, geen soft en geen hard en ook niet in je eigen vrije tijd) en met betrekking tot alcohol (geen alcohol op 10 uur voor aanmeldtijd en geen overmatig alcoholgebruik 24 uur voor aanmeldtijd). Er vinden zeer regelmatig checks plaats op de luchthavens waarbij personeel moet blazen. Zelf ook al eens meegemaakt.
- bij onze maatschappij "murmelen" de stewardessen in het NL en Engels. Voornamelijk in het engels overigens. Het bedrijf wil dat we steeds minder en korter gaan speechen, omdat passagiers dit als irritatiepunt hebben aangegeven. We roepen vaak een soort welkomstekst om waarbij we de passagiers welkom heten, hoe de purser heet, hoe lang het vliegen is etcetera. Soms speechen we de flight safety demo, soms zie je die op een filmpje. In de vlucht wordt soms omgeroepen wat de maaltijdkeuze is, wanneer we starten met de verkoop van tax free artikelen en kort voor de landing doen we een speech met de aankomsttijd en flight safety gerelateerde zaken (passagiers riemen weer vast, stoel rechtop, tafel wegklappen etc).
Soms zit er tussen aankomen aan de gate en het vertrekken maar 30 minuten (de korte europese vluchten met kleine toestellen). Ja dat is weinig maar het vliegtuig wordt altijd nagekeken. In Amsterdam gebeurt dit door technici en op een buitenstation door de gezagvoerder of de copiloot. De pushbackchauffeur doet ook nog een laatste ronde om het vliegtuig om te zien of alle deuren en luiken gesloten zijn.
Tanken wordt berekend op de bestemming, plus het maken van een go around en ook nog uitwijken naar een ander station. Bij de landing na al deze worst case scenario's zou er volgens mij alsnog 30min brandstof in de tanks moeten zitten. Dit kan een piloot je beter uitleggen.
Ik als stewardess ben niet bang. Ik weet dat mijn cockpitcollega's goed zijn getraind en de vliegtuigen goed onderhouden. Ik ken zelf ook de geluiden aan boord wat normaal is en wat niet. Ik weet dat als de landing niet mogelijk is door harde wind of wat voor reden dan ook, ze niet zullen landen en een goaround maken of uitwijken. Turbulentie vind ik niet eng, wel erg vervelend omdat ik er soms misselijk van wordt.

donderdag 16 november 2017 om 19:38
Word je als piloot nooit moe van hele lange vluchten?
Ik bedoel: de lichten gaan uit, wij gaan slapen, en jullie zitten daar maar.
Dan word je toch moe en sukkel je toch in?
Ik maak me altijd zorgen om de piloten en hoop maar dat ze fit genoeg zijn om 11 uur te vliegen en dan nog, als het nodig is, adequaat te reageren als zich een noodgeval voordoet.
Ik maak me altijd zorgen om de piloten en hoop maar dat ze fit genoeg zijn om 11 uur te vliegen en dan nog, als het nodig is, adequaat te reageren als zich een noodgeval voordoet.

donderdag 16 november 2017 om 19:41
Ooooooh dank voor de antwoorden! Zo fijn!!!
Zijn er wel eens mensen aan boord die hun riemen niet vast hebben, nog op de plee zitten, of hun telefoon aan hebben?
Ik zat eens op de wc toen er enorme turbulentie kwam. Waarom zitten er geen riemen op de wc? Ik vloog bijna in mijn blote hol het gangpad in.
En waarom mag je je foon eigenlijk niet aan? Is dat niet allang achterhaald? Dat het de techniek zou storen?
Zijn er wel eens mensen aan boord die hun riemen niet vast hebben, nog op de plee zitten, of hun telefoon aan hebben?
Ik zat eens op de wc toen er enorme turbulentie kwam. Waarom zitten er geen riemen op de wc? Ik vloog bijna in mijn blote hol het gangpad in.
En waarom mag je je foon eigenlijk niet aan? Is dat niet allang achterhaald? Dat het de techniek zou storen?
donderdag 16 november 2017 om 19:42
Ze hebben speciale bedden voor zowel cockpit als de cabine. Dit heet een ocr, overhead crew rest.Yggdrasil- schreef: ↑16-11-2017 19:38Word je als piloot nooit moe van hele lange vluchten?
In dit artikel zie je hoe dat eruit ziet:
https://blog.klm.com/nl/waar-slaapt-de- ... -vluchten/

donderdag 16 november 2017 om 19:47
Graag gedaanYggdrasil- schreef: ↑16-11-2017 19:41Ooooooh dank voor de antwoorden! Zo fijn!!!

Ja hoor, dat gebeurt. Wij als cabinepersoneel wijzen de mensen erop toch de riemen vast te doen, sommige vergeten het gewoon of hebben het niet door. Daarom doen wij altijd nog een check vlak voor de take off en vlak voor de landing of iedereen de riem vast heeft, tafeltjes heeft weggeklapt en of de rugleuningen rechtop staan.
Geen riemen op de wc is een goede vraag, maar volgens mij hopen we altijd iedereen in de stoel te hebben voor de turbulentie echt hevig wordt. Wel zijn er diverse grepen in het toilet waar je je aan kan vasthouden. Net als dat er ook zuurstofmaskers in alle toiletten aanwezig zijn in geval van een decompressie (die komen dus ook alleen te voorschijn wanneer de druk in de cabine wegvalt). Kan je toch nog blijven ademen als je op de plee zit

Telefoon kan de cockpit je misschien een beter antwoord opgeven.

donderdag 16 november 2017 om 20:14
Als er mensen dus echt fout bezig zijn of dronken of gaan meppen. Tief je die dan uit het raam of hoe doe je dat?
Vliegtuig is meestal mega krap, echt plek om luldebehangers apart de houden is er volgens mij niet.
En de cabin crew bestaat vrijwel altijd uit flinderdunne iniminie meisjes. Hoe doe je dat dan?
Vliegtuig is meestal mega krap, echt plek om luldebehangers apart de houden is er volgens mij niet.
En de cabin crew bestaat vrijwel altijd uit flinderdunne iniminie meisjes. Hoe doe je dat dan?

donderdag 16 november 2017 om 20:18
De kans dat er iets van kleppen of wieltjes of weetikveelwatten niet doen wat de bedoeling is lijkt me zo makkelijk. Omdat alles computer gestuurd is en er simpel genoeg zo maar een draadje los kan zitten.
En best veel kisten waar ik in heb gezeten zijn gewoon stokoud. Die rammelen echt alle kanten op, je hoort het gewoon.
De nieuwe kisten hebben vaak nog kinderziektes.
Ik kan de antwoorden op al mijn vragen wel dromen en toch....en toch....
Ik heb het even nodig om moed te verzamelen om terug te vliegen van de week, hahahahahaha. Ik kan hier moeilijk mijn tent op zetten
En best veel kisten waar ik in heb gezeten zijn gewoon stokoud. Die rammelen echt alle kanten op, je hoort het gewoon.
De nieuwe kisten hebben vaak nog kinderziektes.
Ik kan de antwoorden op al mijn vragen wel dromen en toch....en toch....
Ik heb het even nodig om moed te verzamelen om terug te vliegen van de week, hahahahahaha. Ik kan hier moeilijk mijn tent op zetten

donderdag 16 november 2017 om 20:51
Ik vlieg vrij vaak en ik merk dat het gebruik van elektronische apparatuur en vooral smartphones geleidelijk aan minder wordt beperkt. In het verleden mocht je elektronische apparatuur, welke dat ook is, niet aan hebben. Later mocht men smartphones wel gebruiken, mits in de vliegtuigstand, tenzij de piloot aan het landen of stijgen is. En nu mag men de smartphone altijd gebruiken, ook tijdens landen en stijgen. Vliegtuigstand is wel verplicht.Yggdrasil- schreef: ↑16-11-2017 19:41En waarom mag je je foon eigenlijk niet aan? Is dat niet allang achterhaald? Dat het de techniek zou storen?
World of Warcraft: Legion

donderdag 16 november 2017 om 21:00
Ja maar waarom?hans66 schreef: ↑16-11-2017 20:51Ik vlieg vrij vaak en ik merk dat het gebruik van elektronische apparatuur en vooral smartphones geleidelijk aan minder wordt beperkt. In het verleden mocht je elektronische apparatuur, welke dat ook is, niet aan hebben. Later mocht men smartphones wel gebruiken, mits in de vliegtuigstand, tenzij de piloot aan het landen of stijgen is. En nu mag men de smartphone altijd gebruiken, ook tijdens landen en stijgen. Vliegtuigstand is wel verplicht.
donderdag 16 november 2017 om 21:19
Een andere stand dan vliegtuigstand kan het functioneren van de cockpitapparatuur verstoren. Men is bang voor mobiel dataverkeer. Misschien wordt dat ooit opgelost, d.w.z. dat men mobiel dataverkeer kan gebruiken. Maar ik denk dat dit weinig zin heeft, omdat men doorgaans te hoog vliegt om data te kunnen ontvangen.
donderdag 16 november 2017 om 21:31
Dat zijn wel erg veel vragen in korte tijd Yggdrasil. Maar wat ik merk uit al jouw vragen en commentaren is dat je weinig vertrouwen in het personeel en de apparatuur hebt. Mag ik je vragen waar dat vandaan komt? Want beschonken aan het werk zijn, dat herken is absoluut niet. Je zult mij niet horen zeggen dat vliegers nooit moe zijn, maar doodvermoeid een landing doen is ook niet waar. Zoals Leentjes al heeft gepost hebben we bij lange vluchten een slaapgelegenheid en daarnaast hebben we een verantwoordelijkheid om fit aan het werk te gaan. Begrijp ook niet helemaal waarom je denkt dat bij checks de kantjes eraf worden gelopen, want je erkent wel de verantwoordelijkheid van de vliegers, maar die verantwoordelijkheid heeft iedereen die met de operatie te maken heeft. Denk je dat een GWK verantwoordelijk wil zijn voor iets wat hij niet gecheckt heeft?
Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden.
Jouw idee dat het zo makkelijk is om technische problemen te krijgen is niet terecht. Vliegtuigen zijn sinds de jaren zestig zo betrouwbaar geworden, er gaat zelden wat technisch echt mis.
Als de bliksem inslaat gebeurt er in principe niets (behalve een harde knal). Een vliegtuig is een kooi van Faraday, de apparatuur aan boord wordt niet beïnvloedt. Wel kan er een klein gaatje in romp komen bij inslag en uittreding, maar dat is geen probleem. Enige is dat het magnetische kompas na de landing gecheckt moet worden.
Een noodlanding heb ik nog nooit gemaakt en hoop die ook nooit te hoeven maken.
Over mobiele telefoons hebben we het eerder gehad in deze thread.
Wat vertrekt de kerosine - een vliegtuig wordt niet afgetankt, dat is te duur. We nemen mee: taxiën, starten, vliegen naar bestemming, nadering, go-around, uitwijken naar de uitwijkhaven en landen daar, plus 30min plus een statistische hoeveelheid om veranderingen in het vliegplan op te vangen. En natuurlijk extra brandstof als de crew dat nodig vindt.
Wake turbulente is turbulentie die door vliegtuigen zelf wordt veroorzaakt. Het zijn een soort horizontale tornadootjes achter de vleugeltippen. Een klein vliegtuig dat door de wake van een groot vliegtuig heenvliegt kan hier erg last van hebben. Deze wake turbulente lost wel vrij snel op.
Een nadering naar de baan doen we meestal met een ILS, instrument landing system. Dat radiosignaal vertelt ons hoe we voor de baan zitten, zowel horizontaal als verticaal. Er zijn nauwkeurigheidscriteria voor dit signaal, in de hoogste categorie kunnen we landen met 75m zicht, en dat is eigenlijk alleen maar bedoeld voor het taxiën. We kunnen dus landen zonder de baan te zien, maar dat signaal vertelt ons precies waar we zitten.
De training in de simulator is behoorlijk realistisch, inclusief het bewegen. Het enige wat niet gesimuleerd kan worden zijn g-krachten.
Ik hoop dat ik ze zo een beetje gecoverd heb...
Jouw idee dat het zo makkelijk is om technische problemen te krijgen is niet terecht. Vliegtuigen zijn sinds de jaren zestig zo betrouwbaar geworden, er gaat zelden wat technisch echt mis.
Als de bliksem inslaat gebeurt er in principe niets (behalve een harde knal). Een vliegtuig is een kooi van Faraday, de apparatuur aan boord wordt niet beïnvloedt. Wel kan er een klein gaatje in romp komen bij inslag en uittreding, maar dat is geen probleem. Enige is dat het magnetische kompas na de landing gecheckt moet worden.
Wat vertrekt de kerosine - een vliegtuig wordt niet afgetankt, dat is te duur. We nemen mee: taxiën, starten, vliegen naar bestemming, nadering, go-around, uitwijken naar de uitwijkhaven en landen daar, plus 30min plus een statistische hoeveelheid om veranderingen in het vliegplan op te vangen. En natuurlijk extra brandstof als de crew dat nodig vindt.
Wake turbulente is turbulentie die door vliegtuigen zelf wordt veroorzaakt. Het zijn een soort horizontale tornadootjes achter de vleugeltippen. Een klein vliegtuig dat door de wake van een groot vliegtuig heenvliegt kan hier erg last van hebben. Deze wake turbulente lost wel vrij snel op.
Een nadering naar de baan doen we meestal met een ILS, instrument landing system. Dat radiosignaal vertelt ons hoe we voor de baan zitten, zowel horizontaal als verticaal. Er zijn nauwkeurigheidscriteria voor dit signaal, in de hoogste categorie kunnen we landen met 75m zicht, en dat is eigenlijk alleen maar bedoeld voor het taxiën. We kunnen dus landen zonder de baan te zien, maar dat signaal vertelt ons precies waar we zitten.
De training in de simulator is behoorlijk realistisch, inclusief het bewegen. Het enige wat niet gesimuleerd kan worden zijn g-krachten.
Fate is just the weight of circumstances

donderdag 16 november 2017 om 21:37
Wil je met me trouwen?cygnus schreef: ↑16-11-2017 21:31Dat zijn wel erg veel vragen in korte tijd Yggdrasil. Maar wat ik merk uit al jouw vragen en commentaren is dat je weinig vertrouwen in het personeel en de apparatuur hebt. Mag ik je vragen waar dat vandaan komt? Want beschonken aan het werk zijn, dat herken is absoluut niet. Je zult mij niet horen zeggen dat vliegers nooit moe zijn, maar doodvermoeid een landing doen is ook niet waar. Zoals Leentjes al heeft gepost hebben we bij lange vluchten een slaapgelegenheid en daarnaast hebben we een verantwoordelijkheid om fit aan het werk te gaan. Begrijp ook niet helemaal waarom je denkt dat bij checks de kantjes eraf worden gelopen, want je erkent wel de verantwoordelijkheid van de vliegers, maar die verantwoordelijkheid heeft iedereen die met de operatie te maken heeft. Denk je dat een GWK verantwoordelijk wil zijn voor iets wat hij niet gecheckt heeft?
donderdag 16 november 2017 om 21:40
Ik heb wel eens dronken passagiers gehad, maar altijd de situatie kunnen de-escaleren. Wel heb ik ervoor gezorgt dat die lui op hun aansluitende vlucht niet werden geaccepteerd.Yggdrasil- schreef: ↑16-11-2017 20:14Als er mensen dus echt fout bezig zijn of dronken of gaan meppen. Tief je die dan uit het raam of hoe doe je dat?
Je kan mensen niet het raam uit knikkeren, haha! We krijgen veel training hoe om te gaan met passagiers en veel is erop gericht om escalatie te voorkomen. Bijna altijd lukt dit ook wel. Mocht dit niet lukken en de gehele bemanning bestaat uit inimini meisjes, wat soms voorkomt, zullen we hulp inschakelen van andere passagiers. Al tijdens het instappen letten we erop wie aan boord komt en aan wie we wat zouden kunnen hebben in zo'n geval. Ik heb ook geleerd dat je niet in de algemeenheid om hulp moet vragen maar iemand daadwerkelijk moet aanwijzen en moet zeggen: "je moet me helpen". Gelukkig nooit mee hoeven maken. We hebben overigens ook handboeien aan boord, mocht het echt uit de hand lopen. In een laatste geval zou er een tussenlanding gemaakt moeten worden, maar dit zijn dingen die ik nog nooit heb meegemaakt.
donderdag 16 november 2017 om 21:48
donderdag 16 november 2017 om 21:51
Dat zou extra kosten met zich meebrengen, vermoed ik, dus het lijkt me logisch dat dat op de amokmakers worden verhaald. De vliegmaatschappij mag daar m.i. niet de dupe van worden, alleen de herrieschoppers.Leentjes89 schreef: ↑16-11-2017 21:40In een laatste geval zou er een tussenlanding gemaakt moeten worden, maar dit zijn dingen die ik nog nooit heb meegemaakt.
donderdag 16 november 2017 om 21:53
Wat wordt er gedaan op het gebied van brand voorkomen? Ik zie altijd scenario's voor me van kerosine lek/brand/explosie... ? (Mooi voorbeeld van hoe je jezelf 'bang' kan maken met puur je eigen gedachten) Ik weet dat zoiets zelden gebeurt maar omdat ik niet de kennis heb hoe dat voorkomen wordt, heb ik het idee dat ook dat een groot risico is. Ik denk dat jouw antwoord me wel een beetje gerust stelt
Best lastig om te vertrouwen op dingen waar je zelf geen kennis van hebt, vind ik.
Daarom helpt dit topic.
Sorry, niet de eerste vraag die ik stel
Maar het is gewoon soms fijn om dit soort dingen te vragen...

Best lastig om te vertrouwen op dingen waar je zelf geen kennis van hebt, vind ik.
Daarom helpt dit topic.
Sorry, niet de eerste vraag die ik stel

donderdag 16 november 2017 om 21:54
Over incidenten op de vlucht zoals door Leentje hierboven omschreven: dit doet me denken als er iets tijdens een cruise gebeurt. Die passagiers worden bij de eerstvolgende haven die aangedaan wordt, verwijderd van het schip. Hoe ze dan thuis moeten komen, is dan hun probleem. Datzelfde zou ook moeten gebeuren met passagiers die tijdens een vlucht stennis schoppen. Bij een tussenlanding zouden ze van het vliegtuig af moeten. En zij zouden dan zelf maar uitzoeken hoe ze dan thuiskomen of op het doel van hun vlucht.
Ik weet al met al niet of men bij zo'n tussenlanding passagiers uit het vliegtuig kan verwijderen. Dat heb ik tot nog toe nooit meegemaakt.
Ik weet al met al niet of men bij zo'n tussenlanding passagiers uit het vliegtuig kan verwijderen. Dat heb ik tot nog toe nooit meegemaakt.

donderdag 16 november 2017 om 22:03
Ik reageer zelden op een topic maar ik ben zo blij met deze!! Zoals meerdere mensen hier heb ik erge last van vliegangst. Gewoon.. omdat neerstorten zo definitief is. Die angst is irrationeel en dat weet ik. Helaas zorgt die wetenschap er niet voor dat die angst minder echt aanvoelt.
Mijn man vliegt graag en is op veel verre bestemmingen geweest. Nu wil hij met mij ook ver vliegen en ik word al misselijk bij het idee. Mijn vader woont in Spanje en daar ga ik dus ook zelden heen. Zo jammer! Het helpt ook niet dat mijn man graag air crash investigation kijkt, waar blijkbaar 1 knopje op 'auto' laten staan al desastreuze gevolgen heeft.
Ik ken alle statistieken en ik zal alle 32 pagina's echt nog goed doorlezen maar ik vind dit allemaal erg geruststellende info! Ik ken wel piloten en ik weet dat zij er ook alles voor over hebben om weer thuis te komen bij hun gezin dus ze zullen écht zorgvuldig handelen. Het is echter het gebrek aan eigen controle wat mij angstig maakt. Hoewel.. zelf controle hebben in de cockpit is natuurlijk nog veel beangstigender
Anyway.. bedankt aan Sygnus, Leentjes en alle andere forum-vliegers en collega's/cabin crew die onze reis zo aangenaam mogelijk proberen te maken! Ik kan me niet indenken waarom jullie vrijwillig de lucht in gaan maar ik ben blij dat jullie het doen!
ps.. ik klap altijd als een malle bij een landing! Als een soort extra bedankje en daarnaast inderdaad ontlading en blijdschap dat ik met beide voetjes op de grond sta! Ik ben zo'n gek en ik heb daar ook vrede mee! Zie het maar als een compliment wat ik een ieder geef wanneer hij/zij zijn of haar werk goed uitvoert
Mijn man vliegt graag en is op veel verre bestemmingen geweest. Nu wil hij met mij ook ver vliegen en ik word al misselijk bij het idee. Mijn vader woont in Spanje en daar ga ik dus ook zelden heen. Zo jammer! Het helpt ook niet dat mijn man graag air crash investigation kijkt, waar blijkbaar 1 knopje op 'auto' laten staan al desastreuze gevolgen heeft.
Ik ken alle statistieken en ik zal alle 32 pagina's echt nog goed doorlezen maar ik vind dit allemaal erg geruststellende info! Ik ken wel piloten en ik weet dat zij er ook alles voor over hebben om weer thuis te komen bij hun gezin dus ze zullen écht zorgvuldig handelen. Het is echter het gebrek aan eigen controle wat mij angstig maakt. Hoewel.. zelf controle hebben in de cockpit is natuurlijk nog veel beangstigender
Anyway.. bedankt aan Sygnus, Leentjes en alle andere forum-vliegers en collega's/cabin crew die onze reis zo aangenaam mogelijk proberen te maken! Ik kan me niet indenken waarom jullie vrijwillig de lucht in gaan maar ik ben blij dat jullie het doen!
ps.. ik klap altijd als een malle bij een landing! Als een soort extra bedankje en daarnaast inderdaad ontlading en blijdschap dat ik met beide voetjes op de grond sta! Ik ben zo'n gek en ik heb daar ook vrede mee! Zie het maar als een compliment wat ik een ieder geef wanneer hij/zij zijn of haar werk goed uitvoert

donderdag 16 november 2017 om 22:25

Wat Leentjes al zegt over de amokmakers, we worden enorm getraind op het de-escaleren van situaties. In de praktijk zie je heel vaak dat andere passagiers sowieso al opstaan als er iemand begint te schelden, zeker tegen vrouwelijk cabinepersoneel, maar knappe kerel die blijft zitten als je hem aankijkt en zegt 'U ziet er sterk uit, graag even wat hulp hier'
Dagdromer, wat betreft die kerosine, in de film zie je een klein gaatje, wat lekkende druppels, 1 sigaret en de hele kist gaat de lucht in. Kerosine heeft een enorm hoge ontbrandingstemperatuur, dus er is aardig wat voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Ik weet wel dat roken op het platform (om de kist heen) volledig uit den boze is en dat er allerlei noodstops zijn ingebouwd tijdens het tanken etc, al weet ik daar de technische details niet precies van.
Marte, fijn dat we je iets kunnen helpen. En voel je aan boord geen seconde bezwaard om ons te laten weten dat je het spannend vindt, we kunnen je dan net even wat extra dingen uitleggen als je daar behoefte aan hebt, wat meer op je letten etc. Het is mijn ervaring dat passagiers bijvoorbeeld erg kunnen schrikken van geluiden die ze niet verwachten, terwijl ze heel simpel en logisch verklaarbaar zijn. Dan helpt het misschien als we je dat even kunnen vertellen.