Lijf & Lijn alle pijlers

Geen zin om te koken

07-11-2017 09:35 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Laatst heb ik voor het eerst een iglodiepvries maaltijd gegeten en ik vond het super simpel om te maken (alleen wat water toevoegen en roeren) en de smaak was ook niet verkeerd. Nu eet ik dat ongeveer 2x per week omdat het lekker makkelijk is als je uit werk komt en weinig zin hebt om culinair te doen. Mijn moeder maakt me de hele tijd belachelijk omdat ze vind dat je nooit wat, kant en klaar, uit een pakje moet eten. "Er zit veels te veel zout en E-nummers in'' zegt ze.
Zijn jullie het daar mee eens?
En zo ja wat maken jullie dan als je thuiskomt na werk en echt geen zin hebt om te koken???
GinnyJones schreef:
07-11-2017 11:59
Ik

Ik las laatst een heel interessant artikel over kanker, dat onder de Amish mensen zo goed als geen kanker voorkomt en dat dat vermoedelijk te maken heeft met het feit dat ze heel clean eten, hun eigen dingen verbouwen, hun eigen dieren slachten en daarnaast veel meer bewegen.

amish gaan naar verhouding erg jong dood (door genetische afwijkingen, de genenpool is te klein, inteelt), te jong voor veel kankersoorten
E-nummers zijn nou eenmaal lekker...
Ja en?
Ik zou het geen probleem vinden. Als je een zak chips eet, krijg je ook veel zout binnen en daar hoor je zelden iemand over. ;-)
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 07-11-2017 13:06
3.50% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Aviko kip heeft weinig zout, minder dan 2 gram. Iglo iets van 3 gram, niet heel erg veel, dus. Tortelloni di ricotta ook minder dan 2 gram, maar daar wordt vaak een sausje bij gegeten.
Dus niet alle k&k maaltijden zijn te zout, vinnik.
O, dan mag je ook geen sushi (zeewier) met soyasaus eten. :proud:
dubbel
Jejoue schreef:
07-11-2017 12:25
Aviko kip heeft weinig zout, minder dan 2 gram. Iglo iets van 3 gram, niet heel erg veel, dus. Tortelloni di ricotta ook minder dan 2 gram, maar daar wordt vaak een sausje bij gegeten.
Wel eens 3 gram zout op een weegschaal zien liggen? Ik vind het nogal wat.
Jejoue schreef:
07-11-2017 12:25
gezond is niet meer dan 6 gram zout per dag. Met 3 gram van Iglo zit je al op de helft van je hele dagelijkse inname
AH kant-en-klaarmaaltijd bami is goed. Ovenkroketten op zachte broodjes met een bak aardappelsalade. Dit doe ik echt alleen als ik kapot ben.
Op E-nummers let ik nooit.
"There's no genius free from a tincture of madness." - Seneca
nadeah schreef:
07-11-2017 13:39

Op E-nummers let ik nooit.
ik wel... streng vegetarische orthodoxe puber in huis
Nou Josefien, kun je hier iets mee?
Als je bami lekker vindt, zoals ik, en je wilt die kant-klaarmaaltijd eens proberen, dan moet je wel de AH Maal­tijd ba­mi spe­ci­aal hebben, die is echt goed te pruimen. Maak er een vlugge komkommersalade bij, lekker fris met stukjes augurk en een fijn gesneden uitje, je kunt het vocht van de augurken ook als dressing gebruiken als je echt snel klaar wilt zijn. :$

Deze maaltijd is trouwens zeker niet te zout. Dat vind ik zelf ook altijd smerig van veel kant-en-klaarspul.
anoniem_327577 wijzigde dit bericht op 07-11-2017 14:44
14.15% gewijzigd
ZaraZara100 schreef:
07-11-2017 14:00
Nou Josefien, kun je hier iets mee?
Zeker! Bedankt voor alle reacties.
lilalinda schreef:
07-11-2017 13:14
gezond is niet meer dan 6 gram zout per dag. Met 3 gram van Iglo zit je al op de helft van je hele dagelijkse inname
Ja, daar heb je wel gelijk in.

Nou denk ik wel dat er over het algemeen meer dan 6 gr. gebruikt wordt.
nadeah schreef:
07-11-2017 14:40
Als je bami lekker vindt, zoals ik, en je wilt die kant-klaarmaaltijd eens proberen, dan moet je wel de AH Maal­tijd ba­mi spe­ci­aal hebben, die is echt goed te pruimen. Maak er een vlugge komkommersalade bij, lekker fris met stukjes augurk en een fijn gesneden uitje, je kunt het vocht van de augurken ook als dressing gebruiken als je echt snel klaar wilt zijn. :$

Deze maaltijd is trouwens zeker niet te zout. Dat vind ik zelf ook altijd smerig van veel kant-en-klaarspul.
5 Gram zout.
Jejoue schreef:
07-11-2017 14:48
5 Gram zout.
En?
Jejoue schreef:
07-11-2017 14:46
Ja, daar heb je wel gelijk in.

Nou denk ik wel dat er over het algemeen meer dan 6 gr. gebruikt wordt.
je kunt het zelf testen, hoeveel je binnenkrijgt (https://www.nierstichting.nl/zoutmeter/#/)
Ik zit op die 6gr per dag, krijg alleen aan 5 boterhammen (nog zonder beleg) al bijna 2 gram binnen.
lilalinda schreef:
07-11-2017 14:54
je kunt het zelf testen, hoeveel je binnenkrijgt (https://www.nierstichting.nl/zoutmeter/#/)
Ik zit op die 6gr per dag, krijg alleen aan 5 boterhammen (nog zonder beleg) al bijna 2 gram binnen.
Ik zit, vlgs de arts, op 2 gram/dag.
nadeah schreef:
07-11-2017 14:53
En?
En niks.
Alleen is dat nou niet, wat je schreef, weinig zout.
Er zit de laatste paar jaar al minder zout in brood maar van mij mag het nog minder. Wat Lila zegt, een paar boterhammen met bijv. kaas en je zit al bijna aan de dagelijkse zouttaks.
Oeps. Ik had die test van de Nierstichting al lang geleden een x gedaan en mijn score kwam ver in het rood terecht. Soort alarmbellen zeg maar. Heb ik wat veranderd? Nee.
Jejoue schreef:
07-11-2017 14:56
En niks.
Alleen is dat nou niet, wat je schreef, weinig zout.
Er staat 1 gram per 100 gram en voor mij is zo'n hele bak echt veel te veel.
anoniem_327577 wijzigde dit bericht op 07-11-2017 15:09
16.57% gewijzigd
nadeah schreef:
07-11-2017 15:05
Er staat 1 gram per 100 gram en voor mij is zo'n hele bak echt te veel te veel.
Ah, oké. Ik eet altijd wel een pond weg.
(Overigens moet iedereen helemaal zelf weten wat en hoe hij eet).
Jejoue schreef:
07-11-2017 14:55
Ik zit, vlgs de arts, op 2 gram/dag.
ben heel benieuwd naar wat je eet
Geen brood etc?
Ik zit alleen aan vijf boterhammen al tegen de 2gr en dan moet ik nog avondeten (gebruik wel zout als ik rijst of pasta oid kook)
lilalinda schreef:
07-11-2017 15:51
ben heel benieuwd naar wat je eet
Geen brood etc?
Ik zit alleen aan vijf boterhammen al tegen de 2gr en dan moet ik nog avondeten (gebruik wel zout als ik rijst of pasta oid kook)
Ik bak brood zonder zout. Eet trouwens niet veel brood.
Kaas alleen Emmentaler en Comté.
Vleeswaren alleen rosbief.
Sja, verder vergelijk ik altijd producten. Kies dan meestal die met laagste natrium. Niet altijd.
Zo heb ik laatst baby-edammer gekocht. Eigenlijk vrij zout, maar zo'n leuke aanbieding.
Maar bv Roquefort doe ik niet meer. Errug jammer!
Ik gebruik wel heel veel specerijen en kruiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven