Werk & Studie alle pijlers

WIA Keuring

08-11-2017 09:30 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een keuring voor de WIA. Ik vind dit heel erg spannend allemaal, er hangt (uiteraard) veel van af. Ik zit nu 1 jaar en 9 maanden in de ziektewet.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met de WIA Keuring? Hoe gaat het in zijn werk? Is het een beetje hetzelfde als de eerste jaarskeuring?
Hoe kan ik mij het beste voorbereiden en wat zijn tips/adviezen? Hoe is het bij jullie gegaan?
Het is zo goed als hetzelfde als de eerste jaarskeuring voor de ziektewet. Behalve dat bij de eerste jaars men kijkt of je 65% van het loon voor ziekte kunt verdienen. De beoordeling stopt wanneer duidelijk is dat dat niet kan. Voor de WIA zal men een hele beoordeling doen en echt het arbeidsongeschiktsheidspercentage berekenen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Op de site van het uwv staat veel uitleg én filmpjes over de keuring.
En info over hoe je je kunt voorbereiden.
Als je googelt kom je ook bij tips uit can diverse patiëntenverenigingen.
Hoi Navillera, volgens mij heb je ongeveer dezelfde klachten als ik weet ik uit ander topic.
Ik vond het idd weinig anders dan de 1e jaarskeuring. Ik ben 80-100% afgekeurd, wat inhoudt dat er geen passend werk te vinden is en ik 100% uitkering heb. Ik vond ze heel redelijk en schappelijk, ookal heb ik dan een 'lastige diagnose' zeg maar waar niet iedereen mee wordt afgekeurd. Maar ik vond ze nogmaals heel redelijk. Ze kijken ietsje meer naar wat je wél kan, al deden ze dat bij de 1e jaars ook wel. Als je zou kunnen werken als brugwachter bv, moet je toch wel weer aan de bak.

Wat geloof ik in mijn voordeel werkte:
-ik had verschillende medische documenten aangeleverd, waarop diagnoses en belastbaarheid, waaronder een brief van een revalidatiecentrum met daarop mijn conditie
- ik kom heel welwillend en pro-actief over, wat ik ook ben, en ben actief bezig met mijn herstel en vrijwilligerswerk waar mogelijk (hoe beperkt dan ook)
- leg goed uit wat je doet per dag en waarin de beperkingen zitten.

Ik ben heel tevreden met hoe het UWV mij heeft behandeld deze tijd.
Eetstejaarskeuring heb ik nooit gehad
Wel wia keuring
Ik moest vettellen hoe mn dag gisteren was. Wat ik had gedaan enzo
Verder mn klachten beschrijven

Mn moeder was mee en vulde aan.
Ik kreeg iva. Op psychische gronden
Hoefde ook niet naar de arbeidsdeskundige
Dus was wel goed gegaan. Nou heb ik twee keer vrijw. Werk geprobeerd maar dat ging niet goed. Dus echt werken gaat ook niet. Dat had ze goed gezien

Succes
Bedankt voor de reacties dames.

@viva-amber; is dat je eigen ervaring? hoe vond je het?
@splinter; dankje! had al gekeken op uwv, maar soms is het ook wel fijn om even van anderen te horen dan de instantie zelf!
@tigri; ja, klopt - groot deel van de klachten hebben we wel overeen denk ik. fijn dat het bij jou een beetje goed verlopen is, is het al lang terug? (heb al een tijd niet meer in het BO topic geschreven en gelezen ivm de klachten) Heb je die brieven allemaal zelf opgevraagd? Heb je die vooraf gestuurd of mee genomen naar het gesprek?
@vivajaline; wat fijn dat het bij jou goed is gegaan, vond je het spannend? had je zelf ook documenten mee genomen of was dat niet nodig? dankjewel!
Volgens mij had ik mn po mee maar zeker weet ik het niet
Ja vond het erg spannend
Nu weer want dit is ruim 5 jaar geleden dus ben bang voor een herkeuring
Het is geel spannend inderdaad. Maar mijn ervaringen bij het UWV zijn allemaal even positief.
Laatste keer mijn medisch rapport meegenomen (een kopie zodat ze het in het dossier konden doen). Verteld wat ik op een dag gemiddeld kan.
Mijn enige advies is: neem iemand mee. Het is echt fijn als iemand je kan aanvullen en kan meeluisteren.
Ik stond binnen 10 minuten weer buiten.

Succes!!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
@wiezel; dankjewel - hoe lang is het voor jou terug? had je de uitslag waar je op had gehoopt? ik neem een familie lid mee, dus dat komt goed.
@vivajaline; heel fijn, dankjewel - hoe vaak moet je er weer heen? of wordt dat de eerste keer dan?
Voor mij is het nu 4 maanden terug ongeveer? Uitslag: volledig afgekeurd. Niet leuk, wel nodig helaas.
De beste man heeft me zelfs huishoudelijke hulp via de gemeente aangeraden!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik dacht na 5 jaar iig. Dat wordt de eerste keer weer
@wiezel; wat jammer voor je, wel fijn dat hij even met je mee heeft gedacht en advies heeft gegeven. Sterkte en bedankt voor je reactie!
@vivajaline; oh dat is best lang inderdaad - succes! dankjewel voor je reactie
Jij ook sterkte! En succes bij het UWV.
Mijn ervaringen met het UWV zijn bijzonder slecht. Sorry, maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Alhoewel het (volgens mijn toenmalige advocaat) uitmaakt of je psychische of lichamelijke klachten heb. Psychische klachten zijn minder makkelijk te bewijzen en daardoor gaat een keuringsarts eerder/makkelijk af op het oordeel van je behandelend psychiater/psycholoog.

Ik heb lichamelijke klachten. Een chronische aandoening aan mn bewegingsapparaat die vrij zelden voorkomt. Keuringsartsen komen weinig patiënten hiermee tegen en voor de arts die ik tegenkwam voor de WIA was ik de eerste patiënt. Lang verhaal kort: totaal geen medeleven, geen ervaring en dus weinig kennis (wat logisch is!) en dus zelf invullen.

Mijn ziektewetkeuringsarts dacht dat hij me voor de WIA keurde. Hij was een en al oor en wilde alles van me weten en leek ook nog wat van mn aandoening te weten. Hij zou me dus hebben afgekeurd. Maar helaas kwam ik een jaar te vroeg bij hem. :-(

Dit is mijn verhaal in een notendop en ik ga hier ook niet verder in op mn klachten/zaak met het UWV toen. Maar in mijn geval ging mijn zw keuring echt anders dan die voor de WIA.

Succes TO! Hopelijk heb jij wel goede ervaringen met het UWV! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven