Gezondheid alle pijlers

Vruchtbaarheid man

09-11-2017 16:20 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Een lichte twijfel bij welke categorie dit topic eigenlijk hoort, maar ik denk toch het beste bij gezondheid..

Mijn vriend heeft in zijn kindertijd kanker gehad en dit was best heel ernstig. Hij heeft meerdere chemokuren gehad en was op een gegeven moment op het randje van dood.. dit heeft hij GELUKKIG overleefd en hier ben ik zo ontzettend dankbaar om!!
We hebben een hele goede relatie en ik houd ontzettend veel hem. Nu hij al meer dan 10jaar kankervrij is, vraag ik me eigenlijk af hoe het zit met zijn vruchtbaarheid. Ik heb dit nog niet direct zo gevraagd aan hem omdat ik hem niet wil kwetsen of hem onzeker wil laten voelen, maar toch ben ik heel benieuwd. Ik weet dat chemo natuurlijk hartstikke slecht is voor de vruchtbaarheid en dat je er onvruchtbaar van kan worden, maar dit is ook weer niet in alle gevallen zo.
Als we een gesprek hebben over kinderen krijgen, dan lijkt het ook niet alsof hij weet of hij vruchtbaar is of niet. Hij gaat er gewoon van uit dat hij vruchtbaar is en ik weet eigenlijk niet of hij hier wel eens over heeft nagedacht. Hij wil op dit moment absoluut geen kinderen en hier handelt hij ook naar, in de zin van: we moeten anti-conceptie gebruiken (is hier stellig op).
Dus ik vraag mij af of er hier mensen zijn met dezelfde ervaringen of hier meer verstand over hebben? Op internet staat hier heel weinig over..

Dankje!! x
Ik denk dat zulke vragen pas echt beantwoord gaan worden door hem als hij kinderen wil. En zoals je zegt is dat nog niet aan de orde. Dus ik zou me er vooral niet druk om maken nu.
Dit soort dingen zouden toch gewoon bespreekbaar moeten zijn in je relatie ? Ligt de periode waarin hij ziek was zo gevoelig dat je dit niet kan vragen? Of misschien weet zijn eigen moeder er meer van aangezien hij zelf destijds nog een kind was.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Benedryl-Cabbagepatch schreef:
09-11-2017 16:24
Dit soort dingen zouden toch gewoon bespreekbaar moeten zijn in je relatie ? Ligt de periode waarin hij ziek was zo gevoelig dat je dit niet kan vragen? Of misschien weet zijn eigen moeder er meer van aangezien hij zelf destijds nog een kind was.
Het zou ook gewoon een onderwerp kunnen zijn dat te bespreken valt hoor. Ik vind het zelf alleen een beetje lastig omdat ik hem niet onzeker wil maken of dat hij zich hier zorgen om gaat maken. Bovendien blijft zijn ziekteperiode altijd wel een gevoelig onderwerp, hij werpt zich liever op het positieve. Ik denk dat zijn moeder hier wel meer over weet, maar ik heb ook niet echt de durf om dit met haar te bespreken. Ik zie haar nooit alleen, altijd met mijn vriend samen.
Bedankt voor je reactie!
lboompje, ik snap dat je het liever gezellig houdt en er is natuurlijker geen garantie dat jij wel vruchtbaar bent of dat jullie überhaupt een match zijn op dat gebied.

Maar als er wel een toekomstige kinderwens is en er reden is om aan te nemen dat de kanker gevolgen kan hebben gehad, is het helemaal niet zo gek om het te willen weten of je vriend (verminderd) vruchtbaar is. Dan weet je gewoon of je eerder moet beginnen, alleen met hulp zwanger kan raken of gewoon helemaal niet. Net zoiets als er sprake is van een mogelijke erfelijke ziekte.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
09-11-2017 16:38
lboompje, ik snap dat je het liever gezellig houdt en er is natuurlijker geen garantie dat jij wel vruchtbaar bent of dat jullie überhaupt een match zijn op dat gebied.

Maar als er wel een toekomstige kinderwens is en er reden is om aan te nemen dat de kanker gevolgen kan hebben gehad, is het helemaal niet zo gek om het te willen weten of je vriend (verminderd) vruchtbaar is. Dan weet je gewoon of je eerder moet beginnen, alleen met hulp zwanger kan raken of gewoon helemaal niet. Net zoiets als er sprake is van een mogelijke erfelijke ziekte.

Hoi Dianaf,
Klopt helemaal wat je zegt. Er is natuurlijk geen garantie dat er een match is op dit gebied.
Er is zeker een kinderwens. Ik heb altijd al kinderen gewild, maar zeker nog niet nu hoor ;) Hij is wel wat sterker aanwezig dan bij mijn vriend.
Ik denk ook dat ik het hier ook wel over ga hebben, de eerst volgende keer als we het weer eens hebben over kinderen. Het blijft echter wel lastig. Ik weet niet of mijn vriend er nu voor open zou staan om het dan te gaan laten testen (teveel gedoe en nog niet aan de orde).
Maar goed, eerste stap is kijken of hij hier al iets over weet en wat zijn ideeën hier over zijn.
Bedankt!
Neem anders een contact op met VOKK, https://nfk.nl/kankerpatientenorganisat ... en-kanker/. Misschien dat zij je meer kunnen vertellen over de specifieke kanker van je vriend.

Je kan het gesprek met je vriend ook heel neutraal beginnen; je hoort steeds vaker over ex kankerpatiënten later in hun leven toch allerlei klachten ontwikkelen door de kanker of door de behandelingen die ze gehad hebben. Heb jij dit ook?

Want het gaat niet alleen om de vruchtbaarheid, maar ook vermoeidheid, concentratieproblemen, problemen met het verkrijgen van een hypotheek etc.

Of je begint, zoals in elke andere relatie; hoe denk jij over kinderen? Zou jij kinderen willen hebben? Dit gesprek is in elke relatie "eng".
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als hij geen kinderen wil hoef jij je niet druk te maken over zijn mogelijke onvruchtbaarheid. Misschien wil hij ze ook niet omdat hij meer risico op kanker heeft en/of gewoon nu van het vrije leven wil genieten ipv zich verplichtingen op de hals te halen?
redbulletje schreef:
09-11-2017 17:01
Als hij geen kinderen wil hoef jij je niet druk te maken over zijn mogelijke onvruchtbaarheid. Misschien wil hij ze ook niet omdat hij meer risico op kanker heeft en/of gewoon nu van het vrije leven wil genieten ipv zich verplichtingen op de hals te halen?
Hij wil wel kinderen, maar nu nog niet.
testen is natuurlijk geen gedoe
platweg
kwakje in bakje en inleveren
Tjonge, als je dit soort dingen al niet met je vriend kan bespreken....gewoon het onderwerp aansnijden en eventuele spermatest doen in ziekenhuis
anoniem101120171430 schreef:
09-11-2017 16:21
Ik denk dat zulke vragen pas echt beantwoord gaan worden door hem als hij kinderen wil. En zoals je zegt is dat nog niet aan de orde. Dus ik zou me er vooral niet druk om maken nu.
.
Maar zíj slikt zo te lezen nu de pil en misschien is dat helemaal niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven