Ouderschapsplan
zaterdag 11 november 2017 om 20:26
Hoi,
Ik heb een vraag en hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
Ik heb een zoontje van 9 maanden. De moeder en ik hebben geen relatie. We wonen niet in dezelfde stad, maar elk weekend ben ik in haar woonplaats en dan ga ik altijd langs (deur staat altijd open, heel fijn dus).
Ik wilde in het begin naar een mediator gaan om afspraken vast te leggen, maar dit wilde zij niet, omdat we volgens haar er samen echt wel uit zouden komen.
We hebben toen gekozen voor een ouderschapsplan en hebben deze samen ondertekend.
Ik weet dat dit met het ondertekenen rechtsgeldig is. Maar nou is mijn vraag, stel dat de moeder de afspraken niet nakomt in de toekomst? (onzekerheid van mijn kant, gezien ja toch de situatie), heb ik dan een poot om op te staan? Wij hebben dit samen ondertekend en daar is geen rechter of iets aan te pas gekomen.
Ook wordt een ouderschapsplan natuurlijk bij scheidingen opgesteld en ja wij zijn nooit getrouwd geweest of ook maar iets in die geest.
Kindje heb ik erkent, maar ik heb geen gezag.
Ik weet dat ze al niet zo happig was op dit plan. Kan ze hier zomaar van af zien of zeggen ik stop met het plan?
Ik hoor graag jullie mening. Alvast bedankt!
Ik heb een vraag en hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
Ik heb een zoontje van 9 maanden. De moeder en ik hebben geen relatie. We wonen niet in dezelfde stad, maar elk weekend ben ik in haar woonplaats en dan ga ik altijd langs (deur staat altijd open, heel fijn dus).
Ik wilde in het begin naar een mediator gaan om afspraken vast te leggen, maar dit wilde zij niet, omdat we volgens haar er samen echt wel uit zouden komen.
We hebben toen gekozen voor een ouderschapsplan en hebben deze samen ondertekend.
Ik weet dat dit met het ondertekenen rechtsgeldig is. Maar nou is mijn vraag, stel dat de moeder de afspraken niet nakomt in de toekomst? (onzekerheid van mijn kant, gezien ja toch de situatie), heb ik dan een poot om op te staan? Wij hebben dit samen ondertekend en daar is geen rechter of iets aan te pas gekomen.
Ook wordt een ouderschapsplan natuurlijk bij scheidingen opgesteld en ja wij zijn nooit getrouwd geweest of ook maar iets in die geest.
Kindje heb ik erkent, maar ik heb geen gezag.
Ik weet dat ze al niet zo happig was op dit plan. Kan ze hier zomaar van af zien of zeggen ik stop met het plan?
Ik hoor graag jullie mening. Alvast bedankt!
zaterdag 11 november 2017 om 20:40
Ja dan kan ze. En dan kan jij een advocaat in de hand nemen. Jij hebt rechten, maar bovenal heeft jullie kind rechten. Recht op contact met beide ouders, zorg door beide ouders.
Een ouderschapsplan zonder rechterlijke bekrachtiging is een intentieverklaring; je spreekt samen af dat je het zo gaat doen. Omstandigheden kunnen echter wijzigen waardoor zij, of jij, de dingen graag anders wil.
Hou de contacten goed, blijf in gesprek. Er zijn nog geen problemen, nu gaan anticiperen op dat er problemen zouden kunnen komen is vragen of conflicten.
Een ouderschapsplan zonder rechterlijke bekrachtiging is een intentieverklaring; je spreekt samen af dat je het zo gaat doen. Omstandigheden kunnen echter wijzigen waardoor zij, of jij, de dingen graag anders wil.
Hou de contacten goed, blijf in gesprek. Er zijn nog geen problemen, nu gaan anticiperen op dat er problemen zouden kunnen komen is vragen of conflicten.
zaterdag 11 november 2017 om 20:50
Je kunt niet, ook niet met een advocaat, naleving afdwingen. Maar een rechter zal wel kijken naar het plan en het mee laten wegen. Daarnaast zal worden gewogen wat de veranderende omstandigheden zijn, hoe het tot nu toe gegaan is en wat de reden is van moeder om niet meer volgens het plan de afspraken te willen. Als moeder daar goede redenen voor heeft en met goede alternatieven komt, heeft ze echt wel een zaak. Zijn de redenen niet goed en biedt ze geen alternatieven, dan zullen er dingen worden opgelegd. Je zit dan echter in een situatie waar je echt niet in wilt zitten.
Wat de rechter het zwaarst zal laten wegen is het belang van jullie kind. Dat weegt zwaarder dan een plan wat niet meer past.
Wat de rechter het zwaarst zal laten wegen is het belang van jullie kind. Dat weegt zwaarder dan een plan wat niet meer past.
zaterdag 11 november 2017 om 20:51
Ook wanneer jullie getrouwd waren geweest en je gezag had; een ouderschapsplan heeft vrij weinig waarde. Het is een intentieverklaring waar je vrij weinig rechten aan kan ontlenen, het valt en staat met de welwillendheid van beide ouders.
zaterdag 11 november 2017 om 20:54
Ja, natuurlijk stelt dat plan wel wat voor. Jullie hebben dit beide ondertekend. Maar ook als de moeder het plan aan de kant schuift, sta je in theorie heel sterk. Je hebt je kind erkend, het kind heeft recht op een vader. De moeder kan dan wel besluiten dat ze dat plan niet meer na wil komen (genoeg vrouwen die in dat opzicht dwarsliggen), maar dat zal ertoe leiden dat er een rechtszaak komt. Ik neem tenminste aan dat jij het er niet bij zal laten zitten. En in die rechtszaak wordt wederom een regeling vastgesteld waar ze zich aan zal moeten houden. Zijn jullie beide wel enkele duizenden euro's armer.
Daarom sluit ik me aan bij het eerder gegeven advies: hou het contact met de moeder goed. Eventueel met behulp van een (goede!) mediator. Is ook beter voor je kind. En ook voor jezelf, want een conflictsituatie met inmenging van advocaten is wel het laatste waar je trek in hebt, zowel financieel als emotioneel.
Daarom sluit ik me aan bij het eerder gegeven advies: hou het contact met de moeder goed. Eventueel met behulp van een (goede!) mediator. Is ook beter voor je kind. En ook voor jezelf, want een conflictsituatie met inmenging van advocaten is wel het laatste waar je trek in hebt, zowel financieel als emotioneel.
zaterdag 11 november 2017 om 21:34
Hetzelfde geldt voor een officieel ouderschapsplan. Moeders genoeg die zich ook daar niet aan houden. En daar kun je wel wat aan doen, maar dat gaat je wel veel geld en emoties kosten.
Als de afspraken nu goed worden nagekomen, en je bent er tevreden over, vooral houden zo. Zorg ervoor dat je belangrijk wordt en blijft in het leven van je kind, dat je kind een goede band met je krijgt (hechting).
zaterdag 11 november 2017 om 21:54
Natuurlijk is het goed dat je het hebt opgesteld. In de praktijk is het zo dat als een van de twee de hakken in het zand zet, je een probleem hebt. Hoe je het ook hebt geregeld.
Blijf met elkaar in gesprek en je verwachtingen uitspreken. Fijn dat het nu zo goed gaat, hopelijk voor jullie kind blijft dit ook zo.
Blijf met elkaar in gesprek en je verwachtingen uitspreken. Fijn dat het nu zo goed gaat, hopelijk voor jullie kind blijft dit ook zo.
zondag 12 november 2017 om 10:20
Nee, het stelt niks voor. En sowieso zal een rechter altijd kijken naar het kind en niet naar jullie behoeftes en dingen die jullie vanuit die behoeftes hebben vastgelegd. Dat schuiven ze zo aan de kant als dat niet in belang van kind is.
Waarom heb je geen gezag?
Ik zou toch eens wat officielers gaan regelen. Dus alimentatie en een regeling qua zorg als het kind baby af is. Bij kleine kinderen zal een rechter niet toekennen dat de man overnachtingen krijgt.
Zeker voor als kind groter word en je misschien wel meer wil dan wat bezoekjes.
Waarom heb je geen gezag?
Ik zou toch eens wat officielers gaan regelen. Dus alimentatie en een regeling qua zorg als het kind baby af is. Bij kleine kinderen zal een rechter niet toekennen dat de man overnachtingen krijgt.
Zeker voor als kind groter word en je misschien wel meer wil dan wat bezoekjes.