Streptokokken b
woensdag 22 november 2017 om 16:05
Hallo, gisteren heb ik bericht gekregen dat er in mijn urine streptokokken b gevonden is. Had geen klachten oid maar nu wel antibiotica. Het is dus actief. Nu heb ik totaal nog geen info gehad behalve dat ik dit door moest even aan de gyn en verloskundige. Aangezien ik nogal benieuwd was, heb ik info opgezocht en ben me kapot geschrokken. Wat ik wel hoorde van de gyn ( telefonisch ) is dat ik nu wordt ingeleid en een antibiotica krijg tijdens bevalling. Ik lees dat 5 op de honderd kindjes nog overlijd door deze bacterie en ben echt bang. Ben gewoon van mijn roze wolk afgegooid en zat er nog maar net op. Ben nu 17 weken zwanger en hoop dat er mensen zijn die dit ook gehad hebben en wat willen delen.
woensdag 22 november 2017 om 17:10
woensdag 22 november 2017 om 17:13
Ts, Ik ben ook 17 weken zwanger en bij de eerste zwangerschap positief getest op GBS. Ik word er nu niet meer verder op onderzocht, maar met 36 weken zwangerschap straks nog een keer getest.
Ze kijken dan of de bacterie nog actief is. Als dat het geval is, moet ik bevallen met een antibiotica infuus. Maar kan ook zijn dat de bacterie in hele lage concentratie voorkomt, dan hoeft dat niet. Kans is groot dat ze bij jou ook met 36 weken weer testen en dan verder zien. Onze verloskundige gaf aan dat ze in haar 30 jaar ervaring het 1 keer meegemaakt heeft dat een kindje ziek werd. Dus het is niet iets wat veel voorkomt.
Ik heb me er bij de eerste ook druk om gemaakt, maar googlen is echt niet goed voor je
. Toen werd ik zelf binnen twee weken na de geboorte ziek en was ik ook heel bang dat ik besmet was, maar dat bleek wat anders te zijn.
Ze kijken dan of de bacterie nog actief is. Als dat het geval is, moet ik bevallen met een antibiotica infuus. Maar kan ook zijn dat de bacterie in hele lage concentratie voorkomt, dan hoeft dat niet. Kans is groot dat ze bij jou ook met 36 weken weer testen en dan verder zien. Onze verloskundige gaf aan dat ze in haar 30 jaar ervaring het 1 keer meegemaakt heeft dat een kindje ziek werd. Dus het is niet iets wat veel voorkomt.
Ik heb me er bij de eerste ook druk om gemaakt, maar googlen is echt niet goed voor je
woensdag 22 november 2017 om 17:18
Dit is mij ook zeker niet verteld hoor, terwijl ik in dezelfde termijn zit. Bovendien is dat ook erg lastig, aangezien bij de eerste mijn vliezen spontaan braken voor 37 weken. Dus dat hadden ze nooit voor kunnen zijn.SallySpectra schreef: ↑22-11-2017 17:10Die indicaties veranderen snel en kunnen per ziekenhuis verschillen. Overleg met je gyn, die weet het het beste en kent ook jouw situatie.
Ze gaf wel aan dat je 4 uur voor de bevalling aan het infuus moet hangen. Ben benieuwd, aangezien ik bij de eerste in 5 uur bevallen ben
woensdag 22 november 2017 om 18:30
Ach ik zie het wel. Als het maar goed komt en maakt me niet zoveel uit wat ik daarvoor moet doen. Volgende week zal ik alles wel horen maar had het wel een fijn idee gevonden als ze voor de vliezen breken al antibiotica gaven voor de zekerheid maar ja dat kan dus niet altijdbridt schreef: ↑22-11-2017 17:18Dit is mij ook zeker niet verteld hoor, terwijl ik in dezelfde termijn zit. Bovendien is dat ook erg lastig, aangezien bij de eerste mijn vliezen spontaan braken voor 37 weken. Dus dat hadden ze nooit voor kunnen zijn.
Ze gaf wel aan dat je 4 uur voor de bevalling aan het infuus moet hangen. Ben benieuwd, aangezien ik bij de eerste in 5 uur bevallen ben. Dus kans is er ook best dat dat allemaal niet eens kan.
woensdag 22 november 2017 om 18:32
Als dat niet lukt, krijgt je kind achteraf de antibiotica. Dus het komt echt wel goed!! Vooral geen paniek.Renate333 schreef: ↑22-11-2017 18:30Ach ik zie het wel. Als het maar goed komt en maakt me niet zoveel uit wat ik daarvoor moet doen. Volgende week zal ik alles wel horen maar had het wel een fijn idee gevonden als ze voor de vliezen breken al antibiotica gaven voor de zekerheid maar ja dat kan dus niet altijd
woensdag 22 november 2017 om 18:50
Zelfs dat niet per se. Ik was bij de bevalling positief getest, maar had geen antibiotica, omdat de baby er eerder was dan de uitslag
.
Mijn zoon (ik ook niet) heeft geen antibiotica gehad. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of hij getest is, maar we zijn nog een week in het ziekenhuis geweest dus als ze het nodig vonden, was het wel gedaan.
Ik maak me er nu ook nog helemaal niet druk om. Ben alleen wel alerter op blaasontsteking. Ik heb dat 1x in mijn leven gehad en dat was tijdens mijn vorige zwangerschap, dus dat heb ik niet direct herkend. Dat zou ik je wel adviseren: bij vermoeden van blaasontsteking meteen je verloskundige bellen. Ik moest ook met spoed toen aan de antibiotica.
Mijn zoon (ik ook niet) heeft geen antibiotica gehad. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of hij getest is, maar we zijn nog een week in het ziekenhuis geweest dus als ze het nodig vonden, was het wel gedaan.
Ik maak me er nu ook nog helemaal niet druk om. Ben alleen wel alerter op blaasontsteking. Ik heb dat 1x in mijn leven gehad en dat was tijdens mijn vorige zwangerschap, dus dat heb ik niet direct herkend. Dat zou ik je wel adviseren: bij vermoeden van blaasontsteking meteen je verloskundige bellen. Ik moest ook met spoed toen aan de antibiotica.
woensdag 22 november 2017 om 19:26
Tijdens mijn zwangerschap voel ik de blaasontsteking niet helaas. Normaal wel. Maar vorige week urine opgestuurd en dit kwam eruit en dus wel degelijk een ontsteking. Dus wou dat ik er iets van voeldebridt schreef: ↑22-11-2017 18:50Zelfs dat niet per se. Ik was bij de bevalling positief getest, maar had geen antibiotica, omdat de baby er eerder was dan de uitslag.
woensdag 22 november 2017 om 19:28
Dan gewoon vanaf nu om de twee weken je urine laten checken.
Dan ben je er in elk geval op tijd bij.
woensdag 22 november 2017 om 20:56
In België testen ze bij elke zwangerschap op GBS. Het was rond 36 weken als ik me niet vergis.
Ik testte positief en had dus de bacterie. Vanaf het moment dat de weeen begonnen waren moest ik naar het ziekenhuis voor het antibiotica infuus.
Ik heb voldoende dosissen gekregen voor de bevalling.
Dochter heeft er niets van gemerkt en is nu een perfect gezond en gelukkig meisje van bijna 1jaar.
TO ik begrijp je ongerustheid! Maar ik je zullen je voldoende opvolgen. Ik vermoed dat je erg gerust mag zijn.
Vele NL vrouwen weten waarschijnlijk niet dat ze de bacterie hebben.
Ik testte positief en had dus de bacterie. Vanaf het moment dat de weeen begonnen waren moest ik naar het ziekenhuis voor het antibiotica infuus.
Ik heb voldoende dosissen gekregen voor de bevalling.
Dochter heeft er niets van gemerkt en is nu een perfect gezond en gelukkig meisje van bijna 1jaar.
TO ik begrijp je ongerustheid! Maar ik je zullen je voldoende opvolgen. Ik vermoed dat je erg gerust mag zijn.
Vele NL vrouwen weten waarschijnlijk niet dat ze de bacterie hebben.
What's meant to be will always find its way.
woensdag 22 november 2017 om 21:55
Ik vraag inderdaad of het je eerste kindje is, omdat een tweede, derde, enz vaak sneller geboren wordt dan een eerste kindje.
Bij een eerste kindje ben je, grote uitzonderingen daargelaten, op tijd als je bij het breken van je vliezen naar het ziekenhuis gaat.
Dan krijg je je 1e gift AB via het infuus en na 4 uur de 2e gift, dan wordt de behandeling als adequaat beschouwd.
Het komt inderdaad regelmatig voor dat met name vrouwen die niet voor het eerst bevallen die 4 uur niet halen en dus maar 1 gift hebben gehad. Behalve extra observatie van de baby, hoeft er dan niet te gebeuren.
Welk ziekenhuis ga je bevallen?
Bij een eerste kindje ben je, grote uitzonderingen daargelaten, op tijd als je bij het breken van je vliezen naar het ziekenhuis gaat.
Dan krijg je je 1e gift AB via het infuus en na 4 uur de 2e gift, dan wordt de behandeling als adequaat beschouwd.
Het komt inderdaad regelmatig voor dat met name vrouwen die niet voor het eerst bevallen die 4 uur niet halen en dus maar 1 gift hebben gehad. Behalve extra observatie van de baby, hoeft er dan niet te gebeuren.
Welk ziekenhuis ga je bevallen?
woensdag 22 november 2017 om 22:14
Even een berichtje, omdat ik je paniek lees.
Ik had ook streptokokken B tijdens mijn zwangerschap. Hier werd er niet heel paniekerig over gedaan, alleen dat ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen.
Ik zou niet ingeleid worden, maar moest bij de eerste tekenen van de bevalling mij melden, zodat ze de antibiotica giften konden geven. Daarna zou zoon even ter observatie moeten blijven, maar de kans dat er iets met het kindje is is zeer klein.
Uiteindelijk heb ik i.v.m stuitligging een keizersnede gehad en heb ik helemaal geen antibiotica gehad voor de streptokokken tijdens de bevalling.
Maak jezelf asjeblieft niet gek, want ontzettend veel vrouwen hebben deze bacterie. De meesten weten het niet eens. Nu jij het wel weet kan het preventief behandeld worden. Dus kans dat het allemaal goed komt is zeer groot!
Ik had ook streptokokken B tijdens mijn zwangerschap. Hier werd er niet heel paniekerig over gedaan, alleen dat ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen.
Ik zou niet ingeleid worden, maar moest bij de eerste tekenen van de bevalling mij melden, zodat ze de antibiotica giften konden geven. Daarna zou zoon even ter observatie moeten blijven, maar de kans dat er iets met het kindje is is zeer klein.
Uiteindelijk heb ik i.v.m stuitligging een keizersnede gehad en heb ik helemaal geen antibiotica gehad voor de streptokokken tijdens de bevalling.
Maak jezelf asjeblieft niet gek, want ontzettend veel vrouwen hebben deze bacterie. De meesten weten het niet eens. Nu jij het wel weet kan het preventief behandeld worden. Dus kans dat het allemaal goed komt is zeer groot!
vrijdag 24 november 2017 om 00:06
Ach meid dat is schrikken, snap dat je je zorgen maakt. Niet leuk, maar goed naar je vk en gyn luisteren want die hebben hier ervaring mee en weten hoe ze jou en je kindje veilig en gezond hier doorheen krijgen 
En verder is het wel ook een beetje moederschap. Ik had tijdens mijn zwangerschap ook wel een beetje last van angsten om mijn zoontje te verliezen of dat hij gehandicapt zou zijn ofzo, niet heel ernstig, maar kon me erg opvreten toen ik eens een ‘foutje’ had gemaakt met eten. Maar ja, nu is hij geboren en kan ik hem nog steeds verliezen en kan hij nog steeds gehandicapt raken. Helaas raak je die angst nooit meer volledig kwijt.
Maar let er wel op voor jezelf dat de angst voor iets wat heel misschien zou kunnen gebeuren niet je leven gaat beheersen, dat is niet de bedoeling. Misschien is het net als bij mij vooral een gevalletje hormonen, maar hou jezelf wel in de gaten met dit soort klachten.
Succes! Vertrouw op je gyn
En verder is het wel ook een beetje moederschap. Ik had tijdens mijn zwangerschap ook wel een beetje last van angsten om mijn zoontje te verliezen of dat hij gehandicapt zou zijn ofzo, niet heel ernstig, maar kon me erg opvreten toen ik eens een ‘foutje’ had gemaakt met eten. Maar ja, nu is hij geboren en kan ik hem nog steeds verliezen en kan hij nog steeds gehandicapt raken. Helaas raak je die angst nooit meer volledig kwijt.
Maar let er wel op voor jezelf dat de angst voor iets wat heel misschien zou kunnen gebeuren niet je leven gaat beheersen, dat is niet de bedoeling. Misschien is het net als bij mij vooral een gevalletje hormonen, maar hou jezelf wel in de gaten met dit soort klachten.
Succes! Vertrouw op je gyn