Huisdieren verzekering of niet?

23-11-2017 09:02 94 berichten
Hoi allemaal.

Ik heb even een vraagje over huisdieren. Mijn ( ex ) kater Jaime komt via via van MP. Zijn vorige eigenaren claimden dat hij erg ziek was toen ze hem kregen en dat ze een jaar bezig geweest waren om hem helemaal gezond te krijgen. Volgens hun is hij nu dus helemaal tip top in orde. Toen ik hem overnam ben ik vergeten te vragen naar een paspoort, omdat zei beweerden dat hij dat niet had. Maar als je naar de dierenarts moet, ben je dan niet verplicht om er een te laten aanmaken? Zeker als mijn kater nu al zoveel behandelingen gehad heeft? Dat moet toch ergens opgeslagen worden neem ik aan? Afijn, ik heb hem nu dus 2,5 maand en op zich lijkt hij erg gezond. Mooie vacht, lekker actief voor een acht jarige, en nergens wondjes of oneffenheden. Hij eet en drinkt goed, en hij plast en poept prima.

Maar nu zag ik dus gisteren in zijn oor een soort bultje zitten, wit en klein. Mijn eerste ingeving is dat het een teek is. Maar het is wel echt klein voor een teek. Hij krabte gisteren aardig vaak aan dat oor, veel vaker dan normaal en hij was nogal rusteloos en pieperig. Vandaag lijkt er echt niks aan de hand met hem.

Laatst heb ik blaadjes naar binnen gehaald voor hem om mee te spelen ( eikenbladeren, iemand op het Kattenforum had me aangeraden om het buiten naar binnen te halen ) zou ik daarmee een teek meegenomen kunnen hebben? Ik maak me nu dus een beetje zorgen over dat oor. Als het een teek is moet ik het eruit halen, maar als ik dat niet zeker weet zit ik hem misschien onnodig pijn te doen. Hij vond het gisteren al niet leuk toen ik even aan zijn oor zat om beter te kijken.

Sowieso wil ik nog met hem naar de DA om hem gewoon even te laten checken, voor de zekerheid. Vorige baasjes kunnen zoveel zeggen natuurlijk. Nu vraag ik me af of het verstandig is om een huisdieren verzekering te nemen. Ik las dat die niet alles dekken, maar omdat ik toch een wat oudere kater heb is het misschien wel verstandig. Financieel zit ik echt niet breed momenteel, dus honderden euros voor DA kosten zou nogal pijn doen. Ik zou natuurlijk wel gaan, ook al kost het me al mijn spaargeld. Zolang mijn schat maar gezond is. Maar met een verzekering is dat misschien minder. Een tientje per maand is nog te overzien.
Ik ben gewoond benieuwd hoeveel van jullie een verzekering hebben voor de kat ( of andere dieren ) en wat je ervan vind. Oh en bij welke verzekeraar doe je dat dan?

Bedankt voor de tips.
Nee, niet verzekeren. Als een huisdier structureel te veel dierenartskosten veroorzaakt, krijgt ie 'n spuitje.
Ja niet mijn huisdier dus. Klauw liever mijn eigen ogen eruit dan mijn beest aan zijn lot over te laten omdat ik er niet voor wil betalen.

Ik ben verantwoordelijk voor hem. Het gaat mij er meer om dat ik benieuwd ben naar ervaringen van forumleden over hun verzekering. Of zij het wel of niet nuttig vinden. Tot nu toe lijkt mijn kat kerngezond ( op de mogelijke teek na ), maar het feit dat hij geen paspoort heeft vind ik gek. Een tientje per maand is beter te overzien dan honderden euros aan DA kosten.
Ouder dan 7 jaar zijn ze al niet meer te verzekeren.
Is het nu je kater of je ex kater?
Bedenk wel dat alles waar het dier nu aan lijdt, niet meer vergoed word.
Verstandig dat je met hem naar de DA gaat.
Zou dit ook zsm doen ivm het bultje.

Wij hebben de kat verzekerd bij proteq.
Sowieso sluit ik altijd huisdierenverzekeringen af.En helaas heb ik hem al vrij vaak moeten gebruiken.
Mensen in mijn omgeving hebben ook huisdierenverzekeringen.En ook hun hebben er veel gebruik van moeten maken.Het toch weer even fijn dat je zo n verzekering heb als er iets aan der hand is.

Er zijn ook mensen die geld apart zetten hiervoor.Kan ook.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-11-2017 09:05
Nee, niet verzekeren. Als een huisdier structureel te veel dierenartskosten veroorzaakt, krijgt ie 'n spuitje.
Wat is dat voor onzin? Waarom zou je een dier laten inslapen als hij gewoon beter kan worden?
Je zou ook elke maand een bedrag opzij kunnen zetten voor eventuele kosten. Er is natuurlijk altijd een kans dat hij iets krijgt voordat je een flink bedrag bij elkaar hebt, maar zo groot is die kans nou ook weer niet. En stel dat je het geld niet hoeft te gebruiken, dan heb je een leuk spaarpotje voor iets anders.
Er wordt veel niet vergoed, kun je beter zelf elke maand wat opzij leggen dan 'n verzekeringsinstantie spekken.
redbulletje schreef:
23-11-2017 09:05
:@@: yeah right.
Ik heb een vast bedrag achter de hand voor de DA en ben daar ook gewoon eerlijk over. Als hij verwacht dat het duurder gaat worden, overleggen we. Eén en ander vind ik namelijk ook nogal afhangen van de leeftijd van de kat.

Om te beginnen kun je eens nagaan wat die verzekering kost én wat je vergoedt krijgt. Want voor zover ik weet betaal je aan zo´n verzekering maandelijks meer dan je kwijt zou zijn aan de DA. Als je datzelfde bedrag elke maand opzij zet heb je binnen twee jaar een leuk bedrag bij elkaar.
(Vorige week kwam er een reclame op mijn fb voorbij, voor ´maar´ 20 euro per maand kun je je huisdier verzekeren. Zet dat twee jaar lang op een aparte rekening, nou, dan kun je daar heel wat kosten mee opvangen, vooral ook omdat dat soort verzekeringen doorgaans maar een deel uitkeert van de daadwerkelijke kosten).

En als dat witte bultje langzaam groter wordt zal het inderdaad een teek zijn. Er bestaan tegenwoordig pipetten die ontvlooien, ontwormen én ontteken. Niet heel goedkoop, maar wel effectief en alles in 1x kan erg praktisch zijn als het om katten gaat ;-D .

Ik heb hier overigens maar één kat met een paspoort (asielkat), momenteel hebben we er vijf, maar alle anderen hadden dat ook niet. Wel heeft onze DA vanalles op de kaarten staan.
ceylon wijzigde dit bericht op 23-11-2017 09:14
7.72% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nee verzekeren loont niet. Wij hebben onze poes het eerste jaar verzekerd omdat de sterilisatie vergoed werd en we een deel van het voer terug kregen. Voor dat kosten kregen wij bijna niets vergoed na dat jaar en hebben we het stop gezet. Je kunt beter die 10euro die je aan verzekering kan missen zelf op een spaarrekening zetten.
Ik zag op een website dat je katten tot 11 jaar kan verzekeren. Maar wellicht klopt dat dus niet. Het is een ex kater Pluisi. Hij is gecastreerd.

Ja ik wil sowieso na dit weekend met hem naar de DA, helaas gaat het vandaag en morgen niet. Hij heeft voor zover ik kan zien nergens last van verder. Vandaag springt hij alweer vrolijk rond. Mocht ik echt twijfelen ga ik wel natuurlijk. Maar ben dit weekend ook voor het eerst een nachtje weg en dan is hij alleen thuis. Dat vind ik nu wel vervelend natuurlijk.

Ja het lijkt mij ook fijn dat je in elk geval wat van de kosten gedekt krijgt.
redbulletje schreef:
23-11-2017 09:12
Er wordt veel niet vergoed, kun je beter zelf elke maand wat opzij leggen dan 'n verzekeringsinstantie spekken.
Je kan uit verschillende pakketten kiezen.
Ik heb met mijn kat maar een keer iets gehad wat niet vergoed is.
Bij onze hond nog nooit een afwijzing gehad.
Dan is het toch nog steeds gewoon een kater? Of is het een transgenderkat? O_O
BabyGroot schreef:
23-11-2017 09:11
Wat is dat voor onzin? Waarom zou je een dier laten inslapen als hij gewoon beter kan worden?
Ik zeg toch 'structurele kosten'. Als mijn konijn darmproblemen krijgt ga ik naar de dierenarts, dus ook op zondagavond als het weekendtarief geldt. Maar dan is 't een kwestie van behandelen en konijn is weer gezond als vanouds. Maar als er gezondheidsproblemen ontstaan die wekelijks dierenartsbezoek en dagelijks dure medicijnen vereisen, dan is het wat mij betreft korte pijn voor konijn én voor mijn bankrekening.
Je hebt het niet ruim qua geld zeg je
- Waarom neem je dan een huisdier?
- Waarom neem je dan een kat met een ziekteverleden, waarbij je alleen op het woord van de verkopers af moet gaan qua gezondheidstoestand nu? Zonder paspoort dus?
redbulletje schreef:
23-11-2017 09:17
Ik zeg toch 'structurele kosten'. Als mijn konijn darmproblemen krijgt ga ik naar de dierenarts, dus ook op zondagavond als het weekendtarief geldt. Maar dan is 't een kwestie van behandelen en konijn is weer gezond als vanouds. Maar als er gezondheidsproblemen ontstaan die wekelijks dierenartsbezoek en dagelijks dure medicijnen vereisen, dan is het wat mij betreft korte pijn voor konijn én voor mijn bankrekening.

Dit. Ik vind het echt naar om te zien hoe huisdieren soms jarenlang ziek doorleven omdat het baasje geen afscheid kan nemen.
Een bij voorbaat ziek dier in huis nemen is sowieso niet slim inderdaad. Breng 'm naar 't asiel en wacht met het nemen van een (gezond!) huisdier tot je het financieel kan dragen.
redbulletje schreef:
23-11-2017 09:19
Een bij voorbaat ziek dier in huis nemen is sowieso niet slim inderdaad. Breng 'm naar 't asiel en wacht met het nemen van een (gezond!) huisdier tot je het financieel kan dragen.

Mwah, dat kost ook 135 euro ofzo. Kun je die beter alvast op de kattenspaarrekening zetten, heb je al een prima start.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
23-11-2017 09:23
Mwah, dat kost ook 135 euro ofzo. Kun je die beter alvast op de kattenspaarrekening zetten, heb je al een prima start.
Als je 'm vlak voor openingstijd in 'n doos voor de poort zet heb je geen kosten en het asiel zal 'm daar niet laten staan lijkt me.
Goed lezen jongens, mijn kat is nu niet ziek.
Hij was door zijn vorige eigenaar op straat gegooid bij het grofvuil en is door een aardig koppel opgeknapt. Hij is volgens hen helemaal gezond nu. Wat ik zomaar geloof want hij ziet er echt prachtig uit. Maar ik wil het zeker weten dus ga ik sowieso met hem naar de DA voor een controle. Heb hier nog een kortingsbon liggen die ik bij mijn verhuispakket kreeg voor de DA in de buurt. 50% korting op je eerste consult. Dus dat is sowieso mooi meegenomen.

En mogen mensen met minder geld dan maar geen huisdier? Beetje kort door de bocht vind ik.

Als hij medicijnen of zorg nodig heeft zorg ik er wel voor dat hij dat krijgt. Mocht er wat aan hem mankeren dan verzeker ik hem gewoon. Of zet ik er elke maand geld voor apart.
Naar het asiel brengen lijkt me nogal onnodig. Heb er tot nu toe nog helemaal geen kosten aan gehad. Heb hem gratis van die mensen mogen overnemen. Ja het was dom van me om niet door te vragen naar zijn paspoort. Maar daar doe ik nu niks meer aan.

Oh en het is nogal gebruikelijk om gecastreerde katers ex katers te noemen, waarom weet ik niet.
Ik vind, maar dat is dus puur mijn mening, dat mensen met weinig geld beter geen huisdier kunnen nemen. Juist omdat je goed voor een dier wilt kunnen zorgen.
En je weet niet of het nu ziek is of niet. Waarom niet doorgezocht tot je een kater met paspoort vond?
Ik werd verliefd op deze kater, soort van liefde op het eerste gezicht. Dus daar ben ik voor gegaan en daar heb ik nooit een moment spijt van gehad. Zijn vorige baasjes zeiden dat ze het paspoort niet kregen van de oorspronkelijke eigenaars.
Ik vind dat te kort door de bocht om te zeggen dat je met minder geld niet goed voor je dier kan zorgen. Ik heb weinig te besteden maar mijn kat eet premium voer, wordt enorm verwend en krijgt zoveel liefde en aandacht als hij maar wil. Na zijn verleden waar hij zwaar afgedankt is vond ik dat hij dat wel verdiende. Een gouden mandje.

Nee ik weet nu niet of hij wel of niet ziek is, maar dat weet ik van mezelf ook niet. Er kan altijd iets mis zijn met je. Hij lijkt heel gezond, op de vermoedelijke teek in zijn oor na.

Ik voel me nu toch een beetje in de hoek gedrukt hier, ik vraag om meningen over verzekeringen, niet over meningen over wat jullie vinden van mensen met minder geld die huisdieren hebben.
Als je wil weten hoeveel ik van mijn beest houd lees mijn andere topic dan maar. Ik heb al honderden euros aan hem uitgegeven aan speeltjes, krabpalen en de lekkernijen.
Mochten er grote kosten komen van de DA dan verzin ik wel iets om dat te betalen hoor, zou hem nooit zomaar laten creperen.
Verzekeren kan niet meer en zou ik ook niet doen, kost je meer dan het je oplevert. Maar als je erg weinig te besteden hebt zou ik eens kijken of je in aanmerking komt voor een dierenarts(kliniek) voor minima. Er zijn best wat mogelijkheden om je dier goed te verzorgen met een minimuminkomen voor zover ik weet.

Een huisdier in laten slapen wegens dierenartskosten vind ik niet ok. Begrijp me niet verkeerd, het moet geen levenskwantiteit over kwaliteit worden en als dat wel zo wordt laat ik mijn dier ook direct inslapen, maar als het dier met hoge dierenartskosten vrolijk en klachtvrij nog een paar jaar door kan doe je dat toch? Het is geen wegwerpartikel, maar een levend wezen. Net als 'voor openingstijd voor het asiel zetten'... Doe normaal zeg.
Ja echt he? Lekkere reactie.

Waarom kan het nu niet meer om hem te verzekeren trouwens? Las op een site dat het kon tot elf jaar. Goede tip trouwens, die dierenarts kliniek voor minima. Had daar nog nooit van gehoord.

Joh desnoods zou ik geld lenen van mijn familie om hem in leven te houden, dat zou me niet uitmaken. Heb alles voor hem over. Het is zo'n heerlijk manneke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven