Geld & Recht alle pijlers

Hulp ww

24-11-2017 21:08 30 berichten
Ingewikkelde situatie, ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven.
Laat ik beginnen met te melden dat ik 3 maal met het UWV gebeld heb, en 3 maal een ander antwoord heb gekregen.
De situatie is als volgt;
Ik ben vanuit een fulltime baan ruim een jaar geleden werkloos geraakt. Ik ontvang nu dus een uitkering op basis van dat fulltime loon en heb ook steeds gesolliciteerd op fulltime banen.
Nu ben ik tot de beslissing gekomen dag ik parttime wil gaan werken, 30 uur.
Hoe zit dit met de ww ? Als ik daar Nu, na dus een jaar uitkering gebaseerd op een fulltime baan te hebben ontvangen, doorgeef dat ik nog maar voor 30 uur beschikbaar ben, moet ik dan teveel ontvangen ww van het afgelopen jaar terugbetalen ?
Dat ik dan vanaf het doorgeven nog maar ww gebaseerd op 30 uur ontvang, dat begrijp ik. Mijn vraag is dus echt; moet ik terugbetalen ?
Nee je hoeft niet terig te betalen. Officieel moet jen dan voor de overige uren nog solliciteren.

Hoe lang loopt je ww nog
cupcakegirl schreef:
24-11-2017 21:13
Nee je hoeft niet terig te betalen. Officieel moet jen dan voor de overige uren nog solliciteren.

Hoe lang loopt je ww nog

Nog bijna een jaar. Maar ik hoop eigenlijk dat niet 'op te maken. Dadelijk dus voor ongeveer 30 uur een baan te vinden en dan van het UWV af te zijn.
Maar niet terugbetalen, weet je dat zeker ? Dat is toch eigenlijk vreemd? Dus iemand ontvangt een jaar lang fulltime ww, besluit dan 'zomaar even' parttime te gaan werken, en dan hoef ik dus niet terug te betalen ?
Volgens mij kan je niet opzeggen en loopt de ww door met een aanvulling tot 40 uur.
gizzmo-returns schreef:
24-11-2017 21:21
Volgens mij kan je niet opzeggen en loopt de ww door met een aanvulling tot 40 uur.
Als je een baan voor minder dan 40u vindt, loopt de ww in principe door met een aanvulling tot 40u en dus ook sollicitatieplicht voor de aanvullende uren. Zie daar dan meteen vanaf, want dat wil je niet begrijp ik. Is alleen wel lastig om vanaf te komen is mijn ervaring...
ShaunTheSheep schreef:
24-11-2017 21:23
Als je een baan voor minder dan 40u vindt, loopt de ww in principe door met een aanvulling tot 40u en dus ook sollicitatieplicht voor de aanvullende uren. Zie daar dan meteen vanaf, want dat wil je niet begrijp ik. Is alleen wel lastig om vanaf te komen is mijn ervaring...
Dat zei ik
Mijn man werkt nu 30 uur, zou dus aanvulling krijgen, maar die 30 uur is meer inkomsten dan 40 uur ww. Hij krijgt dus niks meer. WW loopt wel door, want hij werkt nog geen 40 uur.
Hoe krom wil je het hebben. WW zelf stopzetten gaat niet. Hij moet nog steeds solliciteren voor 10 uur.
Dat is idd ook nog een punt waar ik tegenaan loop. Ik wil niet dat die we doorloopt. Vandaar dat ik de beschikbaarheid ook terug wil zetten. Want als ik een baan gevonden heb waar ik blij mee ben wil ik natuurlijk niet doorsolliciteren en al helemaal niet riskeren dat ze me dadelijk dwingen tot een fulltime baan terwijl ik een baan heb waar ik helemaal tevreden mee ben. Plus, zolang als ze me aanvullen verloopt ook mijn ww recht. Dus als ik dan dadelijk weer buiten mijn schuld om werkloos raak kan ik nergens geen aanspraak meer op maken. Ook geen prettig idee.
Stopzetten kan, dat heb ik nagevraagd. Dan krijg je idd geen aanvulling meer, maar je ww recht blijft wel gewoon aflopen. Dan zou je dus echt een dief van je eigen portemonnee zijn als je dat doet. Ook geen optie dus.
Maar terug naar de originele vraag; als ik Nu, na ruim een jaar, mijn beschikbaarheid terug zet, moet ik dan het 'teveel ontvangen' van het afgelopen jaar terugbetalen ?
Weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je hoeft geen geld terug te betalen als je tijdens het afgelopen jaar voldaan hebt aan alle verplichtingen zoals beschikbaar zijn voor 40 uur en solliciteren voor 40 uur. Dat je voortaan minder beschikbaar bent zegt wat over je rechten in de toekomst, niet over je rechten in het verleden.

Overigens bouw je als je werkt en je uitkering ernaast doorloopt, ook weer nieuwe rechten op. Dus als je daar na meer dan een half jaar werkloos uit wordt, krijg je gewoon weer WW gebaseerd op die nieuwe baan, ook al heb je je nu lopende WW opgemaakt.
Er staan twee pinguïns op een ijsschots. Zegt de één tegen de ander: 'mag ik je er af duwen?' Zegt de ander: ‘nee’.
ShaunTheSheep schreef:
24-11-2017 21:23
Daar kun je niet van afzien. De regel is er krom en wordt waarschijnlijk ook aangepast. Wacht anders ff op Minnie Mouse? Die werkt daar geloof ik.
Maar als je van het UWV wisselende antwoorden krijgt, kun je het ook schriftelijk vragen zodat je zwart op wit een antwoord hebt waar ze niet op terug kunnen komen.
Er staan twee pinguïns op een ijsschots. Zegt de één tegen de ander: 'mag ik je er af duwen?' Zegt de ander: ‘nee’.
Dat heb ik ze inderdaad gevraagd maar dat doen ze niet. Ik wordt niet zo heel vrolijk van dat hele UWV eerlijk gezegd hihi.
Dribbelflips dank voor je antwoord. Dat ik weer nieuwe rechten opbouw terwijl ik eigenlijk nog in de (aanvullende) we zit wist ik niet !
Mag ik vragen hoe je dit, en het niet terug hoeven betalen, zo zeker weet ? Eigen ervaring of gebaseerd op logisch nadenken ? Want dat laatste doet het UWV niet zo aan heb ik al gemerkt hihi.
Zonde dat we minimouse niet kunnen taggen hier haha.
Verwijderd. Ik had een opmerking verkeerd gelezen.
lucky82 schreef:
24-11-2017 21:44
Daar kun je niet van afzien. De regel is er krom en wordt waarschijnlijk ook aangepast. Wacht anders ff op Minnie Mouse? Die werkt daar geloof ik.
Ik ben minder gaan werken en kreeg bericht dat ik voor die paar uurtjes verschil aanvullende rechten en plichten kreeg. Briefje gestuurd en geregeld. Geen aanvulling meer en geen sollicitatieplicht voor paar uurtjes meer. En dat was ongeveer 6 maanden terug.

Aanvulling: en niks hoeven terug betalen. Als antwoord min of meer op de originele vraag.
MRES schreef:
24-11-2017 21:52
Dat heb ik ze inderdaad gevraagd maar dat doen ze niet. Ik wordt niet zo heel vrolijk van dat hele UWV eerlijk gezegd hihi.
Dribbelflips dank voor je antwoord. Dat ik weer nieuwe rechten opbouw terwijl ik eigenlijk nog in de (aanvullende) we zit wist ik niet !
Mag ik vragen hoe je dit, en het niet terug hoeven betalen, zo zeker weet ? Eigen ervaring of gebaseerd op logisch nadenken ? Want dat laatste doet het UWV niet zo aan heb ik al gemerkt hihi.
Ik weet het beroepshalve, al is het inderdaad ook logisch nadenken. Het UWV weigert telefonisch inderdaad vaak om iets op papier te zetten, dus wat je kan doen is zelf de vraag in een brief zetten en alleen een postadres of e-mail erin zetten, dan moeten ze wel schriftelijk antwoorden.
Je hoeft niet terug te betalen. Jij kan gewoon op 30-uur banen solliciteren. Het kan zijn dat je nog aangevuld wordt , maar zolang je werkt bouw je ook gewoon rechten op. Dus na 26 uit 36 weken werken gaat gewoon de jareneis weer mee tellen. Jij hebt al die jaren premies afgedragen voor de ww op basis van 40 uur, vandaar je die ww “krijgt”
Er zijn daadwerkelijk plannen om het stopzetten van de WW mogelijk te maken, maar daarvoor moet er een hele wetswijziging komen, dus dat kan wel eens héél lang duren.
https://www.nu.nl/geldzaken/4660491/ass ... ebben.html
Pluisi schreef:
24-11-2017 21:28
Mijn man werkt nu 30 uur, zou dus aanvulling krijgen, maar die 30 uur is meer inkomsten dan 40 uur ww. Hij krijgt dus niks meer. WW loopt wel door, want hij werkt nog geen 40 uur.
Hoe krom wil je het hebben. WW zelf stopzetten gaat niet. Hij moet nog steeds solliciteren voor 10 uur.
Als hij 87,5% of meer dan zijn ww maandloon verdient , stopt zijn uitkering na de 2e (soms 3e) inkomstenopgave vanzelf.
MRES schreef:
24-11-2017 21:36
Maar terug naar de originele vraag; als ik Nu, na ruim een jaar, mijn beschikbaarheid terug zet, moet ik dan het 'teveel ontvangen' van het afgelopen jaar terugbetalen ?
Nee. Je hebt immers aan je verplichtingen voldaan zeg je zelf al (steeds solliciteren, en dan ook nog eens op banen van 40u).
Ach joh, gewoon een baan voor 30 uur zoeken en een beetje halfslachtig voor die 10 uur solliciteren.
MRES schreef:
24-11-2017 21:52
Als je probeert het stop te zetten, doe dit dan ná de proeftijd van de nieuwe baan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Als je je vraag via je werkmap stelt, reageren ze schriftelijk terug... Zodoende weet ik ook dat je je uitkering niet zomaar stop kunt zetten...

Ik heb een werkverleden van 25 jaar en dat geeft je recht op 2 jaar ww... maar doordat ik nog aanvullende uitkering 'nodig had' is dat opgesoupeerd... Ik kon het ook zonder redden en mocht wel afzien van mijn aanvullende uitkering, dan zou ik ook geen sollicitatieplicht hebben. Maar mijn recht bleef doorlopen. Mocht je in de tussentijd weer werkeloos raken, dan kun je je recht wel weer laten 'herleven' op basis van je eerder verdiende loon.
Ik heb ook mijn uren aangepast. Uren beschikbaarheid naar beneden vastgesteld.

Hoefde niks terug te betalen en ik kreeg een half jaar de tijd om me te bedenken als ik toch weer mijn volledige uren terug wou, daarna had ik er geen recht meer op.
WW wordt gebaseerd op het arbeidsverleden dat je hebt opgedaan en je uren. Dus stel je bent in de WW terecht gekomen en had daarvoor nog een baan van 40 uur en jij krijgt nu een baan van 30 uur. Dan krijg je nog altijd aanvulling, omdat je minder uren werk dan voorheen en valt binnen hun regels.. En nee, terugbetalen hoeft niet... anders zou het totaal geen stimulans zijn voor sommigen om daadwerkelijk te gaan werken.

Let op trouwens; stel je krijgt zowel loon als ww. Zorg dat je loonheffingskorting niet op beiden aanstaat. In mijn werk veel mensen gehad die daar niet aan dachten en uiteindelijk flink bij de Belastingdienst mochten terugbetalen. Let daarop, en zet hem bij de juiste aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven