Napraattopic Deel 93

05-11-2017 19:08 3029 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
_Marana_ schreef:
24-11-2017 22:19
Ik hou sowieso niet van gezwelg. Veel TO’s zijn er erg goed in, zwelgen. Vooral jonge vrouwen, heb ik de indruk. Vermoeiend, pfff. Achteraf ben ik blij dat mijn ouders me een ‘stel je niet aan zeg’-opvoeding hebben gegeven. Dacht ik toen heel anders over natuurlijk :proud:

Wat ben ik blij te lezen dat er nog nuchtere moeders zijn. Hier op dit forum lijkt het wel of elke jonge vrouw die zwanger is of wil worden van porselein is waar je héél voorzichtig mee moet omgaan en waar je vooral niet teveel kritiek op mag hebben.
Nouschi schreef:
24-11-2017 22:15
Dat vind ik dan weer rijkelijk laat.
Waarom? Ik heb mensen gekend die hun kind vanaf jongs af aan hebben laten tekenen bij een psycholoog zodat ze niet getraumatiseerd raakten over hun overleden zusje/broertje. Tuurlijk is er weleens gevallen dat oudste ook in aanleg een tweeling was maar pas ver na haar 16e geloof ik. Ik had niet zo'n zin in traumaverwerking voor een eventueel trauma, laat staan daar allerlei labeltjes aan te hangen. Kind was een dromer en niet getraumatiseerd door een stolseltje. Zoiets.
truitjegeitenbrei schreef:
24-11-2017 22:53
Waarom? Ik heb mensen gekend die hun kind vanaf jongs af aan hebben laten tekenen bij een psycholoog zodat ze niet getraumatiseerd raakten over hun overleden zusje/broertje. Tuurlijk is er weleens gevallen dat oudste ook in aanleg een tweeling was maar pas ver na haar 16e geloof ik. Ik had niet zo'n zin in traumaverwerking voor een eventueel trauma, laat staan daar allerlei labeltjes aan te hangen. Kind was een dromer en niet getraumatiseerd door een stolseltje. Zoiets.
Maar vanaf jongs of ver na haar 16de zit heel veel tussen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
24-11-2017 23:10
Ik vind dat een kind dat helemaal niet hoeft te weten.
Zeker tegenwoordig, met al die echo's, is het zelfs nauwelijks nog van belang om te weten dat er tweelingen in de familie voorkomen.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
Nou gebruik ik weer te moeilijke woorden.
Heb ik me, op kosten van de belastingbetaler, weten op te werken uit de krochten van Tokkinesie, moet ik nu weer horen dat ik een pretentieuze dommerik ben omdat ik te ingewikkeld formuleer. Man, man, man. Een mens zou van minder chagrijnig worden.
Nouschi schreef:
24-11-2017 23:10
Zeker. Bijvoorbeeld een aangepraat trauma om je overleden andere helft die als kapstok kan dienen voor wangedrag.
Solomio schreef:
24-11-2017 23:13
Ik vind dat een kind dat helemaal niet hoeft te weten.
Zeker tegenwoordig, met al die echo's, is het zelfs nauwelijks nog van belang om te weten dat er tweelingen in de familie voorkomen.
Ik zou het wel vertellen. Als ik 1 van een tweeling zou zijn, had ik dat wel willen weten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrouwjagersma schreef:
24-11-2017 23:18
Nou gebruik ik weer te moeilijke woorden.
Heb ik me, op kosten van de belastingbetaler, weten op te werken uit de krochten van Tokkinesie, moet ik nu weer horen dat ik een pretentieuze dommerik ben omdat ik te ingewikkeld formuleer. Man, man, man. Een mens zou van minder chagrijnig worden.
Echt hoor.... :facepalm:
Nouschi schreef:
24-11-2017 23:23
Ik zou het wel vertellen. Als ik 1 van een tweeling zou zijn, had ik dat wel willen weten.
Tuurlijk! Maar wat moet/kan je daar nou mee als je dreumes/peuter/kleuter bent?
24-11-2017 23:21
Zeker. Bijvoorbeeld een aangepraat trauma om je overleden andere helft die als kapstok kan dienen voor wangedrag.
Ja kan, maar hoeft niet natuurlijk.
24-11-2017 23:25
Tuurlijk! Maar wat moet/kan je daar nou mee als je dreumes/peuter/kleuter bent?
Niks.
Ja. Echt. Kun je facepalmen wat je wilt. Ik schrijf nu eenmaal zo.
Wat betekent pretentieuze ?
Nouschi schreef:
Maar waarom?
In mijn tijd waren er geen echo's, mss zijn we allemaal wel één van een tweeling, geen idee.
Tegenwoordig weten we dat wel, maar ik denk dat die wetenschap niet bij een kind terecht hoeft te komen.
Het is natuurlijk maar net hoe je het brengt. Mijn zus was er ook een van een tweeling en daar is nooit geheimzinnig over gedaan. Is echt nooit een trauma geweest/geworden.

Wel een stoer familieverhaal, dat mij altijd geholpen heeft om niet alles voor zoete koek te slikken wat farmaceuten en artsen ons vertellen. Want veel artsen vonden in die tijd dat mijn moeder het DES-hormoon moest gaan slikken maar gelukkig was ze daar te eigenwijs voor.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Solomio schreef:
24-11-2017 23:28
Maar waarom?
In mijn tijd waren er geen echo's, mss zijn we allemaal wel één van een tweeling, geen idee.
Tegenwoordig weten we dat wel, maar ik denk dat die wetenschap niet bij een kind terecht hoeft te komen.
Geen idee, zou ik gewoon willen weten.
Solomio schreef:
24-11-2017 23:28
Maar waarom?
Ik gok zomaar dat mijn zus nog een stukkie ouder is dan jij en echt wel dat ze het toen wisten als je er een van een tweeling was. Moeder kreeg een miskraam en bleek daarna wonder boven wonder toch nog zwanger te zijn. Veel ingewikkelder was het volgens mij niet, hoor.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Je doet of het een persoonlijke aanval was op jou van mij. Dat was het niet, geenszins! Het was een uitleg in het algemeen. Ik heb heel veel respect voor jou, lees je al jaren, ook onder andere namen. Ook ik heb me weten te ontworstelen van de zelfkant van de samenleving, zij het dan niet hoog opgeleid, mijn kinderen zijn dat al weer wel. Oprecht sorry als ik je gekwetst heb met mijn woorden, dat was echt niet de bedoeling!
Nouschi schreef:
24-11-2017 23:33
Het is ook gewoon leuk om te weten. Ik snap het drama eromheen niet zo (dus ook niet van de kant van de mensen die zich hier zo 'nuchter' profileren).
Nouschi schreef:
Begrijp ik. Maar dan is het toch tijd genoeg als je het op een leeftijd te horen krijg als je er wat mee kan?
24-11-2017 23:34
Je doet of het een persoonlijke aanval was op jou van mij. Dat was het niet, geenszins! Het was een uitleg in het algemeen. Ik heb heel veel respect voor jou, lees je al jaren, ook onder andere namen. Ook ik heb me weten te ontworstelen van de zelfkant van de samenleving, zij het dan niet hoog opgeleid, mijn kinderen zijn dat al weer wel. Oprecht sorry als ik je gekwetst heb met mijn woorden, dat was echt niet de bedoeling!
Hmm. Ik heb niet zoveel namen, vrees ik. Misschien heb je iemand anders voor je. Hoe dan ook kan ik toch nooit langer dan 2 minuten boos blijven en mijn taalgebruik is een kwetsbaar punt, en je hoeft geen sorry te zeggen, maar het is wel aardig. En ook mensen die zichzelf steeds dom noemen zijn een gevoelig punt. Dat moet je niet doen, dat helpt je niet verder!
Dana schreef:
Ik gok zomaar dat mijn zus nog een stukkie ouder is dan jij en echt wel dat ze het toen wisten als je er een van een tweeling was. Moeder kreeg een miskraam en bleek daarna wonder boven wonder toch nog zwanger te zijn. Veel ingewikkelder was het volgens mij niet, hoor.
Heel vaak verdwijnt het vruchtje, zonder dat het een miskraam wordt en zie je daar gewoon niets meer van terug.
Dana schreef:
24-11-2017 23:34
Het is ook gewoon leuk om te weten. Ik snap het drama eromheen niet zo (dus ook niet van de kant van de mensen die zich hier zo 'nuchter' profileren).
Dood is iets abstracts voor een klein kind. Ze kunnen er niks mee behalve zelf invullen. Dat kan heel beangstigend zijn en doorwerken naar het vertrouwen en veiligheid in het bestaan van mama, papa, oma, etc. Waarom een jong kind daarmee opzadelen?
vrouwjagersma schreef:
24-11-2017 23:38
Hmm. Ik heb niet zoveel namen, vrees ik. Misschien heb je iemand anders voor je. Hoe dan ook kan ik toch nooit langer dan 2 minuten boos blijven en mijn taalgebruik is een kwetsbaar punt, en je hoeft geen sorry te zeggen, maar het is wel aardig. En ook mensen die zichzelf steeds dom noemen zijn een gevoelig punt. Dat moet je niet doen, dat helpt je niet verder!
:hug:
24-11-2017 23:41
Dood is iets abstracts voor een klein kind. Ze kunnen er niks mee behalve zelf invullen. Dat kan heel beangstigend zijn en doorwerken naar het vertrouwen en veiligheid in het bestaan van mama, papa, oma, etc. Waarom een jong kind daarmee opzadelen?
Ik kom wat dat aangaat uit een andere cultuur en ik kan me met de beste wil van de wereld niet verplaatsen in wat je hier schrijft, sorry.

In mijn omgeving worden kinderen juist van jongsaf aan vertrouwd gemaakt met de dood. Door ze er niet van weg te houden. Huisdieren gaan dood, opa's en oma's en helaas soms ook jongere familieleden gaan dood. Dat hoort bij het leven. Juist door jonge kinderen te betrekken bij begrafenissen e.d. leren ze ermee om te gaan. Dat komt je in je hele latere leven van pas. Als je er altijd van weggehouden bent, dan is het enorm traumatisch als de dood ineens aan je (familie)deur klopt. Dát is in mijn ogen pas funest voor iemands gevoel van vertrouwen en veiligheid...

Dat is hoe ik erin sta. Maar het is goed mogelijk dat daar een kloof tussen ons gaapt die we niet kunnen gaan overbruggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven