Termijnecho en 20 weken echo

27-11-2017 20:22 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Een vraagje namens een goede kennis van mij. Ze heeft te horen gekregen bij de eerste echo dat ze 10 weken zwanger is en bij de 20 weken echo liep ze gelijk dus 20 weken zwanger. Precies dus. Is het zo dan dat de termijn echo (datum van bevruchting) precies berekend is?
Huh?
precieze datum van bevruchting, denk het niet.
er wordt gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie.
LadyMadonna schreef:
27-11-2017 20:27
precieze datum van bevruchting, denk het niet.
er wordt gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie.
Een termijnecho gaat af op metingen niet op de eerste dag van je ongesteld..
SallySpectra schreef:
27-11-2017 20:24
Huh?
Huh wat?

Tomaten?
Bananen?
Dildo's?

Dont shoot the Messenger :P
dan voor mij ook; huh?
Nee. Meerdere potentiële vaders of waarom is die datum zo belangrijk?
Micchan schreef:
27-11-2017 20:31
Nee. Meerdere potentiële vaders of waarom is die datum zo belangrijk?
De eerste. Meer kan ik er wegens privacy voor haar ook niet kwijt
Ik denk dat ze het best aan haar verloskundige kan vragen hoe het zit. Bij mij klopte het precies (heb ovulatietesten gebruikt), maar bij anderen die ik ken klopte het weer niet... maarja, ik heb alleen sex met mijn man. Het is namelijk ook nog zo dat zaad meerdere dagen overleefd in het lichaam. Al zou je het precieze moment van bevruchting dus weten, kan het alsnog een zaadje zijn van de eerste meneer. Hoelang zat er tussen beide heren?

Dat wordt een testje doen als het kindje er is, vrees ik.
summerjamm schreef:
27-11-2017 20:29
Een termijnecho gaat af op metingen niet op de eerste dag van je ongesteld..
Maar bij een termijnecho worden die 2 weken die je “cadeau” krijgt ook meegenomen in de meting, anders zou je daar een termijn van twee weken korter te horen krijgen dan op basis van je eerste dag van je laatste menstruatie en dat is niet het geval.
stripverhaal schreef:
27-11-2017 20:41
Maar bij een termijnecho worden die 2 weken die je “cadeau” krijgt ook meegenomen in de meting, anders zou je daar een termijn van twee weken korter te horen krijgen dan op basis van je eerste dag van je laatste menstruatie en dat is niet het geval.
precies
stripverhaal schreef:
27-11-2017 20:41

Dit is zo (ook uitgelegd) alleen die 2 weken cadeau geven dus de eerste dag van ongstelheid aan en deze klopten volgens haar niet. Terug geteld was ze 4 dagen later ongesteld als wat ze bij de vk te horen kreeg ipv 4 dagen eerder of dit van toegevoegde waarde is weet ik zelf ook niet maar ze durft er niet echt met de vk over te praten.
summerjamm schreef:
27-11-2017 20:50
Dit is zo (ook uitgelegd) alleen die 2 weken cadeau geven dus de eerste dag van ongstelheid aan en deze klopten volgens haar niet. Terug geteld was ze 4 dagen later ongesteld als wat ze bij de vk te horen kreeg ipv 4 dagen eerder of dit van toegevoegde waarde is weet ik zelf ook niet maar ze durft er niet echt met de vk over te praten.
Dat klopt alleen helemaal precies als je altijd een regelmatige cyclus hebt. Bij al een beetje een onregelmatige cyclus klopt het dus niet dat die twee weken cadeau gelijk moet zijn aan de eerste dag van je laatste menstruatie. Dus daar kan verschil ontstaan tussen wat de verloskundige zegt en wat jouw vriendin zelf zegt.
Ik ben zelf bijvoorbeeld heel onregelmatig ongesteld, ik testte bij mijn huidige zwangerschap op dag 35 van mijn cyclus nog negatief en op dag 49 opeens wel positief, dan heeft die eerste dag van de laatste menstruatie ook helemaal geen meerwaarde om te weten qua berekening. Ik heb moeten wachten tot de eerste echo voor ik wist hoelang ik zwanger was (en toen nog op een tweede echo, want bij de eerste echo is het vruchtje nog maar zo klein dat ze het op basis van formaat nog niet met zekerheid kunnen zeggen, paar millimeter verschil kan al een hoop verschil maken).
anoniem_272813 wijzigde dit bericht op 27-11-2017 21:00
9.07% gewijzigd
Het is nooit volledig zeker en het kan er altijd max twee weken naast zitten.
Als ze serieus in zo'n korte periode met twee mannen seks gehad heeft en van beide zwanger kan zijn dan kan ze rekenen wat ze wilt maar zou het nooit duidelijk worden totdat er een dna test komt of het kind wel enorm veel trekjes van de ene vader heeft.

Hoe krijgt ze dit voor elkaar ? En wilt ze dit weten voor zichzelf of is er een vader die nu denkt vader te worden die misschien niet eens de vader is ?
ovulatie is gemiddeld 14 dagen na begin menstruatie, ongeacht hoe lang de cyclus is.

is ook een onderwerp bij intake verloskundige doorgaans, wanneer was je het laatst ongesteld.

en jammer dat ze dat niet durft te bespreken, als haar data niet overeenkomen met de termijn dan wil je het daar toch over hebben?
LadyMadonna schreef:
27-11-2017 21:00
ovulatie is gemiddeld 14 dagen na begin menstruatie, ongeacht hoe lang de cyclus is.

is ook een onderwerp bij intake verloskundige doorgaans, wanneer was je het laatst ongesteld.

en jammer dat ze dat niet durft te bespreken, als haar data niet overeenkomen met de termijn dan wil je het daar toch over hebben?
Ik dacht gehoord te hebben dat het precies andersom is: menstruatie is gemiddeld 14 dagen na ovulatie, ongeacht hoe lang de cyclus is.
Violet416 schreef:
27-11-2017 21:04
Ik dacht gehoord te hebben dat het precies andersom is: menstruatie is gemiddeld 14 dagen na ovulatie, ongeacht hoe lang de cyclus is.
tsja die vriendin kan echt beter met de verloskundige gaan praten, dat is het enige wat ik zeker weet.
Violet416 schreef:
Klopt!
Go green, fuck a vegetarian
stripverhaal schreef:
27-11-2017 20:57
Dat klopt alleen helemaal precies als je altijd een regelmatige cyclus hebt. Bij al een beetje een onregelmatige cyclus klopt het dus niet dat die twee weken cadeau gelijk moet zijn aan de eerste dag van je laatste menstruatie. Dus daar kan verschil ontstaan tussen wat de verloskundige zegt en wat jouw vriendin zelf zegt.
Ik ben zelf bijvoorbeeld heel onregelmatig ongesteld, ik testte bij mijn huidige zwangerschap op dag 35 van mijn cyclus nog negatief en op dag 49 opeens wel positief, dan heeft die eerste dag van de laatste menstruatie ook helemaal geen meerwaarde om te weten qua berekening. Ik heb moeten wachten tot de eerste echo voor ik wist hoelang ik zwanger was (en toen nog op een tweede echo, want bij de eerste echo is het vruchtje nog maar zo klein dat ze het op basis van formaat nog niet met zekerheid kunnen zeggen, paar millimeter verschil kan al een hoop verschil maken).
Ok dit is handig om te weten! Want normaliter heeft ze altijd een regelmatige cyclus en de laatste keer was het ineens langer dus onregelmatig ipv 28 dagen dus 35 dagen. Maar ok dan zou dus eigenlijk een termijnecho betrouwbaarder zijn dan de eerste dag van de menstruatie?
Bluesheep schreef:
27-11-2017 20:57
Het is nooit volledig zeker en het kan er altijd max twee weken naast zitten.
Als ze serieus in zo'n korte periode met twee mannen seks gehad heeft en van beide zwanger kan zijn dan kan ze rekenen wat ze wilt maar zou het nooit duidelijk worden totdat er een dna test komt of het kind wel enorm veel trekjes van de ene vader heeft.

Hoe krijgt ze dit voor elkaar ? En wilt ze dit weten voor zichzelf of is er een vader die nu denkt vader te worden die misschien niet eens de vader is ?
Sorry ik wil en kan daar helaas niet op ingaan ik hoop dat je het begrijpt. Een termijnecho die er 2 weken max naast kan zitten lijkt mij onmogelijk???? :sarcastic:
Violet416 schreef:
Dit klopt. Alleen is 14 slechts gemiddeld. In de praktijk is tijd tussen eisprong en menstruatie tussen de 8 en 20 dagen. Daarom kan vriendin van TO ook lastig berekenen wie de vader is. Zelfs als je de ovulatie weet, hangt het er nog af of je binnen vijf dagen voor en een dag na met twee verschillende mensen seks gehad hebt. En je ovulatie weet je alleen zeker als je dagelijks echo s hebt, want zelf met temperaturen en ovulatietesten is er een marge van een paar dagen.

Ik zou je vriendin aanraden dit wel met de verloskundige te bespreken. De onzekerheid en wellicht schaamte hierover kan ook de bevalling negatief beïnvloeden.
LadyMadonna schreef:
27-11-2017 21:06
tsja die vriendin kan echt beter met de verloskundige gaan praten, dat is het enige wat ik zeker weet.
Klopt.. lijkt mij het handigst
summerjamm schreef:
27-11-2017 21:11
Sorry ik wil en kan daar helaas niet op ingaan ik hoop dat je het begrijpt. Een termijnecho die er 2 weken max naast kan zitten lijkt mij onmogelijk???? :sarcastic:
Nou nee. Want: er wordt bij zwangerschap altijd uitgegaan van een eisprong op dag 14 en een cyclus van 28 dagen. Bij mij is eisprong ongeveer op dag 20 geweest en testte ik op dag 28 positief. Dus was er een relatief vroege innesteling. Gekeken naar mijn menstruatie is de uitgerekende datum zes dagen later dan de termijnecho. Het hangt dus helemaal van je menstruatiepatroon af.

Ook als je vriendin regelmatig is, kan deze keer onregelmatig geweest zijn. Daarnaast zegt begindag en einddag cyclus niet welke dag de eisprong was en juist dat doet er toe voor het moment van bevruchting.
LadyMadonna schreef:
27-11-2017 21:00

Nee, als iemand een onregelmatige cyclus heeft is het juist de onregelmatigheid in de ovulatie die hiervoor zorgt. De periode tussen ovulatie en menstruatie is wel altijd ongeveer twee weken.

Het klopt dat dat ook altijd een onderwerp is bij de intake van de verloskundige, omdat een groot deel van de vrouwen regelmatig ongesteld is is dat vooral in de eerste weken een handige leidraad qua termijn.
Als je daarentegen bij het eerste gesprek aangeeft dat je onregelmatig ongesteld bent dan hebben ze verder niets aan die datum.
stripverhaal schreef:
27-11-2017 21:17
Nee, als iemand een onregelmatige cyclus heeft is het juist de onregelmatigheid in de ovulatie die hiervoor zorgt. De periode tussen ovulatie en menstruatie is wel altijd ongeveer twee weken.

Het klopt dat dat ook altijd een onderwerp is bij de intake van de verloskundige, omdat een groot deel van de vrouwen regelmatig ongesteld is is dat vooral in de eerste weken een handige leidraad qua termijn.
Als je daarentegen bij het eerste gesprek aangeeft dat je onregelmatig ongesteld bent dan hebben ze verder niets aan die datum.
Niet altijd ongeveer twee weken. Altijd tussen de 8-20 dagen. Doordat op internet en fora zo vaak geschreven wordt dat het ongeveer twee weken moet zijn, raken vrouwen onzeker over hun cyclus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven