Geld & Recht alle pijlers

Wajong korting 2018

27-11-2017 17:40 26 berichten
Wajongers worden vanaf volgend jaar 5% gekort op hun uitkering. Het is mij alleen niet duidelijk of dit ook voor de nieuwe wajongers geldt?
Ik kan mij herinneren dat ik een brief ontving waarin stond dat ik alleen gekort wordt op mijn uitkering als ik niet meewerk aan het reintegratietraject. Dat doe ik wel, word ik nu alsnog gekort?
Zover ik weet, wordt je gekort als er beslist is dat je arbeidsvermogen hebt. Als je geen arbeidsvermogen hebt, wordt je niet gekort.
(sorry, voor de spellingsfouten, haat word-t)
Alle reacties Link kopieren
Iedereen word gekort behalve degene welke 100% blijvend arbeidsongeschikt zijn. En dat ben jij niet als je in aanmerking komt voor reintegratie.

(en je kan altijd het uwv bellen om het zeker te weten)
Je gaat van 75% van het minimumloon naar 70% van het minimumloon. Dus dat is netto meer dan 5% van wat nu je inkomen is.
Maar alléén dus bij wajongers van wie bepaald is dat ze arbeidsvermogen hebben.

Vergeleken met je huidige inkomen ga je er netto 6.67% op achteruit. Iets meer dan 66 euro in de maand minder.
Docent_in_opleiding schreef:
27-11-2017 17:43
Iedereen word gekort behalve degene welke 100% blijvend arbeidsongeschikt zijn. En dat ben jij niet als je in aanmerking komt voor reintegratie.

(en je kan altijd het uwv bellen om het zeker te weten)
Ik (wajonger) begreep dat het gaat om 'arbeidsvermogen'. Ze kijken of er een mogelijkheid is dat je gaat participeren in de maatschappij, iets terug gaat doen voor je uitkering. Dat kan betaald werk zijn, maar ook bijvoorbeeld beschut werk (sociale werkplaats) of (in overleg met uwv!!) vrijwilligerswerk (dat is dan vaak onderdeel van de reïntegratie.

Er zit een verschil tussen arbeidsgeschikt en arbeidsvermogen. Arbeidsgeschikt wil zeggen dat je in staat bent om (een deel van) je inkomen zelf te verdienen. Arbeidsvermogen wil zeggen dat je in staat bent een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Dat is iig hoe het mij is uitgelegd.
blueeyes*3 schreef:
27-11-2017 17:59
Ik (wajonger) begreep dat het gaat om 'arbeidsvermogen'. Ze kijken of er een mogelijkheid is dat je gaat participeren in de maatschappij, iets terug gaat doen voor je uitkering. Dat kan betaald werk zijn, maar ook bijvoorbeeld beschut werk (sociale werkplaats) of (in overleg met uwv!!) vrijwilligerswerk (dat is dan vaak onderdeel van de reïntegratie.

Er zit een verschil tussen arbeidsgeschikt en arbeidsvermogen. Arbeidsgeschikt wil zeggen dat je in staat bent om (een deel van) je inkomen zelf te verdienen. Arbeidsvermogen wil zeggen dat je in staat bent een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Zo is het mij ook uitgelegd door UWV! :)
Vreemde maatregel.

Kort dan alleen de wajongers die weigeren de handen uit de mouwen te steken.
moentje_ schreef:
27-11-2017 18:05
Vreemde maatregel.

Welkom bij het UWV :D
blueeyes*3 schreef:

Oke, dan klopte het toch wat er in de brief stond en word ik niet gekort.
Dat is een geruststelling.
moentje_ schreef:
Vreemde maatregel.

Idd, welkom bij het uwv. Het idee is wel dat ze op die manier de wajongers die geen zin hebben om te werken korten.
Een goede vriend van mij wordt wel gekort, volgens het UWV kan hij werken maar dat is niet zo.

Ze beweren dat hij niet op een afspraak is gekomen maar heeft nooit een brief van ze ontvangen. Hij is dus herkeurd zonder dat ze hem gezien of gesproken hebben.

Hij wil wel werken en heeft ook pogingen gedaan maar het gaat niet. Hij heeft PTSS en heeft er periodes bij dat hij soms maandenlang het huis niet uit komt, zodra hij een stap buiten de deur zet krijgt hij hyperventilatieaanvallen, paniekaanvallen. Nu zit hij ook weer in zo'n periode, al 4 maanden het huis niet uit geweest.

Zelfs boodschappen doen lukt hem niet, dat doet zijn zus voor hem.

Nu komt er 1x per week iemand van de GGZ bij hem thuis om te praten maar tot nu toe zonder succes. Inmiddels staat hij op de wachtlijst voor EMDR maar het kan nog maanden duren totdat hij daar terecht kan.

Maar het UWV blijft bij hun standpunt dat hij gewoon kan werken.
Heeft hij die brief toevallig in z'n 'werkmap' (grootste onding ooit!!) gehad? Ga naar uwv.nl, klik op werkmap, log in met digid, klik ergens, log nog een keer in...

Ik heb ze laatst gedwongen om een brief op papier te sturen. Vonden ze niet leuk...
blueeyes*3 schreef:
27-11-2017 18:33
Heeft hij die brief toevallig in z'n 'werkmap' (grootste onding ooit!!) gehad? Ga naar uwv.nl, klik op werkmap, log in met digid, klik ergens, log nog een keer in...

Ik heb ze laatst gedwongen om een brief op papier te sturen. Vonden ze niet leuk...
Nee, en ook in mijn uwv helemaal niets. De brief was per post verzonden zeiden ze, blijkbaar dus niet bezorgd. Dat soort dingen zouden ze aangetekend moeten doen.
moentje_ schreef:
Vreemde maatregel.

Tja, daarvoor moet je in Den Haag zijn. Het is een compromis geweest tussen de PvdA en de VVD, daar komen niet per sé logische wetten uit.
blueeyes*3 schreef:
27-11-2017 18:25
Idd, welkom bij het uwv. Het idee is wel dat ze op die manier de wajongers die geen zin hebben om te werken korten.
Welkom bij de VVD bedoel je. UWV voert alleen uit.
Ik ben 55% tot 65% afgekeurd en werk 4 ochtenden bij een Sociale Werkplaats. Mijn salaris wordt aangevuld met een Wajong. Vorig jaar heeft het UWV gezegd dat die verlaging van 5% dan waarschijnlijk niet geldt. Zeker is het nog niet. Want ik kreeg vorige week een brief dat mijn uitkering mogelijk omlaag gaat.
Korting geldt alleen bij volledige Wajong! Wie nog een deel erbij verdient of geen arbeidsvermogen heeft, wordt niet gekort.
blueeyes*3 schreef:
28-11-2017 15:22
Korting geldt alleen bij volledige Wajong! Wie nog een deel erbij verdient of geen arbeidsvermogen heeft, wordt niet gekort.
Ik lees net dat wie minder dan 20% van het minimum bijverdient, gekort wordt. Wie meer dan 20% van het minimum bijverdient, merkt niks van de verlaging. Ik weet niet hoeveel % ik bij verdien, werk 4 ochtenden. Hoe kun je dat weten?
Kijk naar de percentages. Jij werkt 35-45%, dus geen last van.

20% is wat je sowieso mag bijverdienen bij volledige Wajong. Jij hebt geen volledige Wajong, want je werkt betaald. Dus heb jij er geen last van.

Uiteraard kun je ook het uwv bellen hiervoor.
blueeyes*3 schreef:

Klopt De zgn participatie ... Ze laten mensen die zich er totaal niet prettig onder voelen gewoon werk doen wat een ander (normaal/gezond) iemand ook had kunnen doen
Zie het bij zoon op "school" ze worden geleerd om de vieze klusjes in garages te doen of het zware werk bij de plantsoenen dienst. Ik vind het echt heel erg. Ten eerste maak je een groot deel van die kinderen er echt niet blij mee en ten tweede ontneem je een gewoon gezond en geestelijk volwaardig mens de kans op die baan. Ipv van dat ze een jongetje van 19 18 aannemen en het vak leren nemen ze mensen uit het zmlk circuit en laten die het werk doen tegen behoud van uitkering. Met 18 stopt de kinderbijslag maar word je kind wel duurder En nee ik kan bv zoon niet voor een krantenwijk sturen of bij de supermarkt. De toekomst met al dat knibbelen op wajong en wia etc? Géén idee.
Het UWV kan hier eigenlijk weinig aan doen. Het is door de overheid bepaald dat de uitkering van 75% naar 70% gaat. Ja, dat is klote. Maar niets aan te veranderen. Heel fijn inderdaad, nu alles juist duurder wordt.

Alleen degenen die voor 100% zijn afgekeurd, gaan er niet op achteruit.
Nadiaah79 schreef:
27-11-2017 18:26

Nu komt er 1x per week iemand van de GGZ bij hem thuis om te praten maar tot nu toe zonder succes. Inmiddels staat hij op de wachtlijst voor EMDR maar het kan nog maanden duren totdat hij daar terecht kan.

Totaal offtopic maar als de wachtlijst zo lang is bij de instelling kan het de moeite waard zijn te kijken naar een vrijgevestigd behandelaar die EMDR doet. Dat kan aanzienlijk schelen qua tijd.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Lucica schreef:
29-11-2017 13:59
Het UWV kan hier eigenlijk weinig aan doen. Het is door de overheid bepaald dat de uitkering van 75% naar 70% gaat. Ja, dat is klote. Maar niets aan te veranderen. Heel fijn inderdaad, nu alles juist duurder wordt.

Alleen degenen die voor 100% zijn afgekeurd, gaan er niet op achteruit.
En degenen die betaald werken naast hun uitkering. Uiteraard geef je dat netjes door aan uwv.

En ja, je kunt dus een deel werken en een deel uitkering krijgen. Als je met toestemming van het uwv betaald werkt naast je uitkering, vult het uwv je aan tot het minimumloon.
MwTheelepel schreef:
29-11-2017 14:45
Totaal offtopic maar als de wachtlijst zo lang is bij de instelling kan het de moeite waard zijn te kijken naar een vrijgevestigd behandelaar die EMDR doet. Dat kan aanzienlijk schelen qua tijd.
Zal het eens tegen hem zeggen.

Maar wordt dat wel vergoed door de zorgverzekeraar? De afspraken die hij met het GGZ heeft worden vanaf het moment dat hij aan zijn jaarlijks eigen risico zit vergoed. Mocht zo'n vrijgevestigde therapeut niet vergoed worden is dat voor hem geen optie want met zijn wajong kan hij dat niet betalen.
Nadiaah79 schreef:
29-11-2017 15:51
Zal het eens tegen hem zeggen.

Maar wordt dat wel vergoed door de zorgverzekeraar? De afspraken die hij met het GGZ heeft worden vanaf het moment dat hij aan zijn jaarlijks eigen risico zit vergoed. Mocht zo'n vrijgevestigde therapeut niet vergoed worden is dat voor hem geen optie want met zijn wajong kan hij dat niet betalen.
Bel de verzekeraar even, die hebben vaak wel een antwoord op die vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven