Ervaring met EPI-NO?

12-02-2008 14:29 23 berichten
Heeft iemand voor zijn bevalling geoefend met epi-no? Heb je slechte of goede ervaring? Bij mijn verloskundige zijn ze er niet mee bekend, maar ik zou het graag proberen.
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van me is erg enthousiast maar nog niet bevallen.

Volgens mijn bekkenfysiotherapeut is het grote onzin. Kun je je bekkenspieren ook versoepelen door perineum-massage. Geldklopperij vond ze het.
Je kan je bekkenbodem ook trainen zonder epi-no, is mijn mening. Ik heb dat een beetje gedaan met de yogalessen. Ben zonder knip of scheur door de bevalling gekomen terwijl mijn dochtertje toch 4350 gram was. Mijn bekkenbodem heeft dus wel een flinke optater gehad, maar dat is normaal. Is ook alweer een tijdje helemaal hersteld (dochter is 6 weken).

Dus ik zou zeggen: niet nodig, luister goed naar je lichaam en de verloskundige, dan komt het (waarschijnlijk) wel goed.
Als je ervaringen leest van vrouwen die het hebben gebruikt zeggen de meesten dat ze wat zelfverzekerder zijn gewordne door het gebruik omdat ze nu wisten dat ze (bijna) 10 cm haalden, en ook al konden ervaren hoe het voelt om het er uit te persen... Onderzoeken tot nog toe lijken ook positief, met epi no minder knip en scheurwerk..
Ik kan me best voorstellen dat je er zelfverzekerder door gaat voelen, maar of het nu echt werkt? Ik ging uit mezelf al vol vertrouwen de bevalling in, had daar geen epi-no voor nodig, kind komt er toch wel uit . Van het persen zelf heb ik trouwens niet echt iets gevoeld, ik voelde wel enige druk, maar geen pijn ofzo. Had het veel te druk met persen en tussendoor telkens even bijkomen.

En hoe weten ze nu dat het door de epi-no komt dat er minder geknipt en gescheurd wordt? Als ik het had gebruikt, hadden ze het ook daarop gegooid, terwijl ik het zonder heb gedaan.
@Snoopy, ze doen onderzoek naar twee verschillende groepen, 1 met epi-no, en 1 zonder. Er is onderzoek gedaan in Duitslad, Australie, en ergens in Azie, waar een knip standaard procedure is...dus zo weten ze dat er met epi-no minder knippen of scheuren is!

Ik doe sowieso wel mn bekkenoefenigtjes, maar als de uitdrijvingsfase makkelijker is door epi-no ga ik graag daarmee trainen, maar ik dnek dat er wienig vrouwen zijn met ervaring, jammer genoeg...

@Anouka, ben benieuwd naar je vriendin, hoe lang moet ze nog? massage ga ik ook doen, ik doe gewoon alles!
Maar het hangt toch ook heel erg van de proefpersonen af? Hoe weet je dan zeker dat het door de epi-no komt als er geen knip of scheur is?

Als je denkt dat het werkt of het geeft je een bepaalde zekerheid, zou ik het gewoon doen, in dit geval is het baadt het niet, dan schaadt het ook niet. Ik heb dus mijn twijfels, omdat ik geen scheur of knip heb gehad, terwijl je dat wel zou verwachten.
Bij mij op de pufclub was een van de dames met epi-no aan de slag. Ze was heel erg enthousiast, want het was een soort van wondermiddel tegen scheuren of knippen. Ik kwam haar van de week tegen. Ze is inmiddels bevallen. Maar niet met het gewenste resultaat. Ze is een behoorlijk eind ingescheurd, bijna een totaal ruptuur zelfs. Haar kindje was zes pond, dus het was geen extreem groot kind. Ikzelf ben nu vier keer bevallen, zonder scheur of knip of hechting. Vooral de derde was een behoorlijk groot kind, maar toch zonder schade bevallen. Ik denk dat het net als met striae niet te voorkomen is. Feit is dat de meeste vrouwen gewoon bevallen zonder knip of scheur.
Meis, ze is vandaag 39+3.

Je klinkt alsof jij 'm in ieder geval gebruiken gaat. Succes en fijne kraamtijd. Ik waag me er niet aan. Vorige keer is het kind er ook uitgekomen en een scheurtje overleef ik kennelijk wel.

groetjes Anouk
Ik heb voor mijn bevalling ook perineum massage gedaan, maar helaas: te veel paard gereden en gefiets dus bekkenbodem was te sterk. Ik zag van te voren erg op tegen een knip, maar het viel eigenlijk reuze mee. De hechtingen waren inde kraamweek vervelend maar daarna weinig last.
Niemand zelf ervaring met epi-no?
@anouka, ik neem aan dat je vriendin inmiddels is bevallen, hoe is het gegaan??
De objectieve onderzoeken die ik erover gelezen heb, zijn helaas helemaal niet zo positief en mijn ervaring met vrouwen die het gebruikt hadden ook niet. Het leek het risico op scheuren zelfs iets te vergroten. En het risico op een knip verkleinen: een knip wordt in principe in Nl alleen gezet als je kindje in nood is en dus snel geboren moet worden. Dat is dus niet iets wat je zelf in de hand hebt helaas.

Maar zoals hier ook al werd gezegd: als je je er beter/zekerder door voelt, moet je het zeker doen!
Hallo, inmiddels weer een tijdje verder, leest iemand deze post nog? Ik ben benieuwd of 1 van jullie zelf de epi-no heeft gebruikt? Bij mij op yoga kwam het laatst ook ter sprake en ik vind het wel goed klinken...
Asjemenou: mijn bevalling werd een ks jammer genoeg...als je op de website kijkt van epi-no staat daar ook een forum, ik heb tot heel ver ge-oefend, tot zo ver nodig > dat begrijp je als je daar kijkt! Ik vond het wel echt jammer, want ik had wel t idee dat het moest lukken, en daarvoor dacht ik altijd, zo'n kind kan er bij mij niet door! haha! Volgens mij zijn de onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken juist redelijk positief, en scheurt er minder, minder snel een knip, en snellere 'uitdrijving' (jakkes). Die onderzoeken heb ik gevonden in de univ bieb, en niet via hun site of google.

Het kost wel iets van 100 euro, ik zou voor de goedkoopste gaan want dat metertje meet niks. ik telde de pompjes. Het is niet erg leuk, het vergt wel wat inzet, ik ging op bed zitten met de tv aan, ik geloof vanaf 36 weken ofzo, na 38 weken 2x per dag.

Bij mij op de yoga zei de lerares dat ze de VK het in Adam vaker aanraden dan in regio Rdam, want daar hebben ze al snel zoiets van doe maar zo normaal mogelijk!
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat het perineum van de ene vrouw genetisch flexibeler is dan die van een ander, maar de epi-no doet inderdaad zoveel meer: het maakt bekend met de sensatie en kan ook vooral na de geboorte behulpzaam zijn bij het oefenen van de bekkenbodemspieren. Het metertje is juist daarbij nodig, omdat je dan kan zien hoeveel je spierkracht aan het toenemen is.

Men vraagt hier om ervaringen, de Nederlandse vrouwen hebben dat blijkbaar nog maar weinig, maar op www.starnbergmed.com kun je veel positieve ervaringen lezen.

Ik vind het weer typisch iets voor Nederlanders om te zeggen: geldklopperij, nergens voor nodig..... Dat kan je toch ook zeggen van een 'zwangerschapsklasje of zwangerschapsyoga'. Die dingen doen we toch om ons iets zekerder te voelen? En laten we eerlijk zijn, je lichaam leert zich de principes van yoga heus niet eigen maken in een tijdsbestek van een paar weken als je er nooit eerder ervaring mee had.

Ik ben zelf begonnen met de epi-no, alleen nog niet bevallen. Maar tot nu toe geeft het mij alleen al een goed gevoel dat die 10 cm in zicht is en dat het allemaal niet zo onmogelijk is als het lijkt. Daarnaast masseer ik ook nog met olie, dus mijns inziens een optimale voorbereiding. Naast al die honderen euro's die sommigen mensen aan babykleertjes en babyitems uitgeven waar de schatjes toch binnen een maand uitgegroeid zijn is 135 euro toch geen drama?

de opmerking die ik tussen de reacties zag dat de kans op scheuren juist zou toenemen is natuurlijk de grootste onzin. Dan zou het krijgen van meerdere kinderen, de kans op scheuren bij latere kinderen ook doen toenemen? idiotie als je het mij vraagt.
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat het perineum van de ene vrouw genetisch flexibeler is dan die van een ander, maar de epi-no doet inderdaad zoveel meer: het maakt bekend met de sensatie en kan ook vooral na de geboorte behulpzaam zijn bij het oefenen van de bekkenbodemspieren. Het metertje is juist daarbij nodig, omdat je dan kan zien hoeveel je spierkracht aan het toenemen is.

Men vraagt hier om ervaringen, de Nederlandse vrouwen hebben dat blijkbaar nog maar weinig, maar op www.starnbergmed.com kun je veel positieve ervaringen lezen.

Ik vind het weer typisch iets voor Nederlanders om te zeggen: geldklopperij, nergens voor nodig..... Dat kan je toch ook zeggen van een 'zwangerschapsklasje of zwangerschapsyoga'. Die dingen doen we toch om ons iets zekerder te voelen? En laten we eerlijk zijn, je lichaam leert zich de principes van yoga heus niet eigen maken in een tijdsbestek van een paar weken als je er nooit eerder ervaring mee had.

Ik ben zelf begonnen met de epi-no, alleen nog niet bevallen. Maar tot nu toe geeft het mij alleen al een goed gevoel dat die 10 cm in zicht is en dat het allemaal niet zo onmogelijk is als het lijkt. Daarnaast masseer ik ook nog met olie, dus mijns inziens een optimale voorbereiding. Naast al die honderen euro's die sommigen mensen aan babykleertjes en babyitems uitgeven waar de schatjes toch binnen een maand uitgegroeid zijn is 135 euro toch geen drama?

de opmerking die ik tussen de reacties zag dat de kans op scheuren juist zou toenemen is natuurlijk de grootste onzin. Dan zou het krijgen van meerdere kinderen, de kans op scheuren bij latere kinderen ook doen toenemen? idiotie als je het mij vraagt.
quote:Ajax schreef op 10 juli 2009 @ 16:44:

Men vraagt hier om ervaringen, de Nederlandse vrouwen hebben dat blijkbaar nog maar weinig, maar op www.starnbergmed.com kun je veel positieve ervaringen lezen.Goh vreemd zeg aangezien je via die site de epi-no kunt bestellen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Ik heb de EPI-No zelf gebruikt. Ik heb anderhalf jaar geleden bevallen van mijn eerste kindje dat ruim 4kg woog. Mijn bevallig was voor een eerste supersnel, nl binnen 4h. Ik ben zittend bevallen en mijn verloskundige gaf aan dat het echt een wonder is dat ik er geheel zonder schade doorheen ben gekomen. Hertsel was dus ook super, was er zo weer bovenop. Dus ik ben helemaal pro-EPI-NO. Een goede voorbereiding voor je lichaam.
Ik heb de epino ook 2x gebruikt en ik ben er heel enthousiast over. Ik ben 2x thuis bevallen zonder knip of scheur terwijl beide dochters een bovengemiddeld hoofd hadden. Bij de eerste had ik een persfase van 20 minuten tegenover een uur gemiddeld bij de eerste. Bij de 2e een persfase van nog geen minuut. Die is in 1x gelanceerd. Na beide bevallingen kon ik na 2 dagen na de bevalling op de fiets om boodschappen.

NB. Ik heb mijn hele leven paardgereden en had dus sterk ontwikkelde bekkenbodemspieren.

ervaringen kun je ook vinden op epino.nl
weer ff up, zijn er ondertussen nieuwe mensen met ervaringen????
niemand?
Ook ik ben benieuwd naar ervaringen. Ik ben nu bijna 38 weken zwanger en ruime week aan trainen met de epi-no. Ik zou graag horen hoe anderen het gebruik van de epi- no ervaren. Ik heb nl de indruk dat het inbrengen en opblazen van het ballonetje mijn baby onrustig maakt. Nog een lekker plastisch detail: bij mij wordt het ballonetje echt 'naar binnen gezogen' als ik 'm oppomp. Lastigste vind ik dan ook om 'm er vervolgens uit te krijgen (zonder mijn baby of darminhoud voor mijn gevoel mee te persen).

Jouw ervaring met gebruik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven