Samenwonen tijdens studie
woensdag 29 november 2017 om 23:53
Hoi allemaal,
Ik ben een meisje van 17 en heb een vriend van 16 en we zijn al zo'n 9 maanden bij elkaar. Voor school zijn we nu naar studies en universiteiten aan het kijken want ik zit in mijn 5e jaar vwo dus over 1,5 jaar moet het toch echt wel gaan gebeuren. Nou zaten we ook te kijken naar samenwonen, omdat dat gewoon een stuk makkelijker is met het op en neer reizen naar de uni. Voordat mensen me gaan vertellen dat het allemaal veel te vroeg is, dat is mijn vraag niet, we willen het ontzettend graag en staan er beiden achter. Mijn vraag is, is samenwonen wel mogelijk qua geld. Tegen de tijd dat we een appartement kunnen gaan uitzoeken ben ik 18 en hij ook, op kamers wonen maar in eenzelfde huis vinden we allebei niks, we willen wel iets wat echt van ons is. Wat valt aan te raden, ook met de blik op eventuele inrichting van het huis, zoeken op sites naar een appartement, of het wel te bekostigen is, etc.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik ben een meisje van 17 en heb een vriend van 16 en we zijn al zo'n 9 maanden bij elkaar. Voor school zijn we nu naar studies en universiteiten aan het kijken want ik zit in mijn 5e jaar vwo dus over 1,5 jaar moet het toch echt wel gaan gebeuren. Nou zaten we ook te kijken naar samenwonen, omdat dat gewoon een stuk makkelijker is met het op en neer reizen naar de uni. Voordat mensen me gaan vertellen dat het allemaal veel te vroeg is, dat is mijn vraag niet, we willen het ontzettend graag en staan er beiden achter. Mijn vraag is, is samenwonen wel mogelijk qua geld. Tegen de tijd dat we een appartement kunnen gaan uitzoeken ben ik 18 en hij ook, op kamers wonen maar in eenzelfde huis vinden we allebei niks, we willen wel iets wat echt van ons is. Wat valt aan te raden, ook met de blik op eventuele inrichting van het huis, zoeken op sites naar een appartement, of het wel te bekostigen is, etc.
Alvast bedankt voor de reacties!
woensdag 29 november 2017 om 23:56
Hoe ga je dat betalen? Krijg je studiefinanciering, geld van je ouders, baan? Op zich moet het wel te doen zijn als je samen een studio huurt. Zit je wel op elkaars lip maar dan weet je gelijk of dat werkt.
Ik zou ook onafhankelijk van elkaar de studie en uni kiezen. Beetje jammer als je naar een tweede keus gaat alleen vanwege het vriendje.
Ik zou ook onafhankelijk van elkaar de studie en uni kiezen. Beetje jammer als je naar een tweede keus gaat alleen vanwege het vriendje.
donderdag 30 november 2017 om 00:08
Los van of het vroeg is of niet om samen te wonen vind ik het vooral een beetje vroeg om je daar nu al druk om te maken... Het duurt nog bijna twee jaar voordat het zover is. Wie weet wat er dan met jullie relatie en/of studieplannen gebeurd is, grote kans dat dat er dan niet hetzelfde voor staat als nu.
Verder kijken hoe het geregeld is met studentenhuisvesting in de stad waar je heen wilt. Verschilt nogal per stad. En evt inschrijven bij de woningbouw om alvast punten op te bouwen (hoewel ik niet weet of dat voor je 18e al kan). Heb je over 2 jaar waarschijnlijk nog niks aan, maar tegen de tijd dat je aan je master begint of afgestudeerd bent ofzo...
Verder kijken hoe het geregeld is met studentenhuisvesting in de stad waar je heen wilt. Verschilt nogal per stad. En evt inschrijven bij de woningbouw om alvast punten op te bouwen (hoewel ik niet weet of dat voor je 18e al kan). Heb je over 2 jaar waarschijnlijk nog niks aan, maar tegen de tijd dat je aan je master begint of afgestudeerd bent ofzo...
donderdag 30 november 2017 om 00:27
Wat een onzin Pluisie
Je kunt in Facebookgroepen en dergelijke veel gratis of voor bijna niks vinden.. en zelfs als je veel koopt kom je echt niet snel op 10000.
TO, als je al weet welke stad, schrijf je dan in bij woningbouw en bij woningstichting die aan woningen voor jongeren/ studenten doet. Daar is vaak iets voor waar je je apart voor kan inschrijven. Je moet geluk hebben met iets vinden en aangezien jullie geen 23 zijn krijg je alleen huurtoeslag als de huur onder de 300nogwat is.. dus dat is zeer onwaarschijnlijk. Verkijk je daar niet op! Daarnaast vind je vaak makkelijker een kamer dan echt iets voor jezelf.. maar goed, niets is onmogelijk. Maar ik snap niet zo goed dat samenwonen makkelijker is met heen en weer naar uni? Hoe bedoel je dat? Zit je vriend ook in vijf vwo?
TO, als je al weet welke stad, schrijf je dan in bij woningbouw en bij woningstichting die aan woningen voor jongeren/ studenten doet. Daar is vaak iets voor waar je je apart voor kan inschrijven. Je moet geluk hebben met iets vinden en aangezien jullie geen 23 zijn krijg je alleen huurtoeslag als de huur onder de 300nogwat is.. dus dat is zeer onwaarschijnlijk. Verkijk je daar niet op! Daarnaast vind je vaak makkelijker een kamer dan echt iets voor jezelf.. maar goed, niets is onmogelijk. Maar ik snap niet zo goed dat samenwonen makkelijker is met heen en weer naar uni? Hoe bedoel je dat? Zit je vriend ook in vijf vwo?
donderdag 30 november 2017 om 00:47
Het is heel moeilijk om een betaalbaar huurappartement te vinden in Utrecht en al helemaal als je student bent. Vergeet niet alvast op je kalender te zetten om je op je 18 jarige leeftijd in te schrijven bij de SSH en woningnet. Een kamer vinden gaat gemakkelijker. Wel ken ik wat bofkonten die rond hun 21e een studiootje konden huren aan de Europalaan.
violetskies wijzigde dit bericht op 30-11-2017 00:48
21.65% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
donderdag 30 november 2017 om 00:48
Inschrijven kan toch pas met 18?Saga_Röversdotter schreef: ↑30-11-2017 00:27Wat een onzin PluisieJe kunt in Facebookgroepen en dergelijke veel gratis of voor bijna niks vinden.. en zelfs als je veel koopt kom je echt niet snel op 10000.
donderdag 30 november 2017 om 00:48
Je kunt op je 18de wel op zoek gaan naar een appartement maar het kan echt nog jaren duren voordat je ook echt in aanmerking komt voor het appartement wat je wilt hebben. Het is niet zo dat je naar de woningbouw kan gaan van ik wil een appartement en ze een map hebben waar je uit kan kiezen.
Neem even aan dat je op je 18de niet voldoende inkomen hebt om particulier een appartement te huren of kopen.
Neem even aan dat je op je 18de niet voldoende inkomen hebt om particulier een appartement te huren of kopen.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 30-11-2017 04:02
0.12% gewijzigd
donderdag 30 november 2017 om 00:49
Soms kan je wel eerder inschrijven maar begint de teller pas te lopen als je 18 bent. Anders zou je een baby ook al kunnnen inschrijven voor een leuk huurhuisje als ie 18 is
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
donderdag 30 november 2017 om 01:11
Bijna onmogelijk.
Of je moet rijke sponsors (ouders, suikeroom, ...) achter je hebben.
Je kan natuurlijk wel 2 kamers in 't zelfde gebouw proberen te huren.
In de ene kamer slapen, in de andere studeren.
Jij bent 17 en hij is 16 ...
Zou jij dan eerst een jaar alleen gaan huren en komt hij er nadien bij?
Of loopt hij een jaar voorop qua studie?
En wat doe je als één van jullie twee zijn eindexamen volgend jaar niet haalt?
En tussen nu en pakweg augustus 2019 - het moment dat jij op dit moment aan de universiteit begint - kan er qua liefdesleven nog veel veranderen.
Of je moet rijke sponsors (ouders, suikeroom, ...) achter je hebben.
Je kan natuurlijk wel 2 kamers in 't zelfde gebouw proberen te huren.
In de ene kamer slapen, in de andere studeren.
Jij bent 17 en hij is 16 ...
Zou jij dan eerst een jaar alleen gaan huren en komt hij er nadien bij?
Of loopt hij een jaar voorop qua studie?
En wat doe je als één van jullie twee zijn eindexamen volgend jaar niet haalt?
En tussen nu en pakweg augustus 2019 - het moment dat jij op dit moment aan de universiteit begint - kan er qua liefdesleven nog veel veranderen.
donderdag 30 november 2017 om 03:38
donderdag 30 november 2017 om 05:25
‘Al 9 maanden bij elkaar’.
Vraag aan jullie ouders/de wijze vrouwen van Viva/Google welke kosten er komen kijken als je op jezelf gaat wonen/18 bent.
Denk aan Gas, licht, water, electra, internet, zorgverzekering, telefoonabonnement, inboedel/opstalverzekering, studiekosten, gemeentelijke belastingen. En wat je aan inkomsten zal hebben.
Kijk op huizen/kamerverhuursites wat een huis/kamer kost.
En of je dat allemaal gaat kunnen betalen.
Vriendje gaat in dezelfde stad als jij studeren? Dat weet je nu al?
Vraag aan jullie ouders/de wijze vrouwen van Viva/Google welke kosten er komen kijken als je op jezelf gaat wonen/18 bent.
Denk aan Gas, licht, water, electra, internet, zorgverzekering, telefoonabonnement, inboedel/opstalverzekering, studiekosten, gemeentelijke belastingen. En wat je aan inkomsten zal hebben.
Kijk op huizen/kamerverhuursites wat een huis/kamer kost.
En of je dat allemaal gaat kunnen betalen.
Vriendje gaat in dezelfde stad als jij studeren? Dat weet je nu al?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 30 november 2017 om 06:26
Ik heb dit ook gedaan
Wij zijn begonnen in een grote kamer in Zeist. Veel sneller en goedkoper dan utrecht en nog dichter bij de Uithof dan wijken als kanaleneiland.
We hadden een grote L vormige kamer. Ja het us klein met zn tweeën maar met een opklapbed hadden wij zat ruimte voor twee persoons bureau een bank tafeltje etc. (Voordeel was dat er inbouwkledingkasten zaten) . Dit was in een huis met twee andere huisgenootjes en gedeelde keuken en badkamer .
Na twee jaar zijn we naar een studio gegaan ook in Zeist die door huurtoeslag goedkoper was dan kamer haha en daar hadden we eigen keuken en badkamer.
Na twee jaar naar een twee kamer appartement en weer na vijf jaar een nieuwbouwwoning .
Duizenden euro om in te richten is onzin, dat hebben we nu bij ons huis pas gedaan.
Mensen vroegen altijd oh word je niet gek blabla maar nee. Het was klein maar we lieten elkaar vrij genoeg en daarom kijk ik terug op mega leuke tijd.
Wij zijn begonnen in een grote kamer in Zeist. Veel sneller en goedkoper dan utrecht en nog dichter bij de Uithof dan wijken als kanaleneiland.
We hadden een grote L vormige kamer. Ja het us klein met zn tweeën maar met een opklapbed hadden wij zat ruimte voor twee persoons bureau een bank tafeltje etc. (Voordeel was dat er inbouwkledingkasten zaten) . Dit was in een huis met twee andere huisgenootjes en gedeelde keuken en badkamer .
Na twee jaar zijn we naar een studio gegaan ook in Zeist die door huurtoeslag goedkoper was dan kamer haha en daar hadden we eigen keuken en badkamer.
Na twee jaar naar een twee kamer appartement en weer na vijf jaar een nieuwbouwwoning .
Duizenden euro om in te richten is onzin, dat hebben we nu bij ons huis pas gedaan.
Mensen vroegen altijd oh word je niet gek blabla maar nee. Het was klein maar we lieten elkaar vrij genoeg en daarom kijk ik terug op mega leuke tijd.
donderdag 30 november 2017 om 06:34
Dat is toch helemaal niet belangrijk. Ik begrijp echt geen zak van die mensen die nauwelijks geld hebben het zich inrichten door alles nieuw te kopen. Niet dat op kamers wonen nou verplicht afzien moet zijn. Maar met wat gekregen spulletjes kom je toch al een heel eind? En gaat het stuk dan komt er wel weer iets nieuws.
donderdag 30 november 2017 om 06:55
Ah ja, toen ik 16 was en mijn vriendje 17 droomden we daar ook van. Al hadden we toch bedacht dat we ieder op eigen kamers moesten, maar wel in dezelfde stad natuurlijk....
Toen we allebei 18 waren dumpte hij me en drie dagen later schreef ik me in voor een universiteit in een andere stad.
Eerst maar even wachten of je de finishlijn haalt. En daarna alsnog niet gaan samenwonen. Eerst maar eens voor jezelf leren zorgen.
Toen we allebei 18 waren dumpte hij me en drie dagen later schreef ik me in voor een universiteit in een andere stad.
Eerst maar even wachten of je de finishlijn haalt. En daarna alsnog niet gaan samenwonen. Eerst maar eens voor jezelf leren zorgen.
donderdag 30 november 2017 om 07:08
Ik ben ook gaan samenwonen toen ik studeerde. Moet wel toegeven iets ouder, denk 19 maar al sinds mijn 16e samen met toen nog vriendje nu nog steeds man.
Was een studio speciaal voor studenten. Woonkamer met een slaapnis, keukentje etc. perfect voor twee personen. We kregen wel beide studiefinanciering en we werkten nig erbij. Zo leuk, ons eerste 'huisje', we hadden zelfs en kat
Was een studio speciaal voor studenten. Woonkamer met een slaapnis, keukentje etc. perfect voor twee personen. We kregen wel beide studiefinanciering en we werkten nig erbij. Zo leuk, ons eerste 'huisje', we hadden zelfs en kat
donderdag 30 november 2017 om 07:13
In een appartementencomplex waar een vriend woont, worden soms appartementen gekocht door ouders die daar dan hun studerend kind laten wonen samen met huurbetalende vrienden van kind. Als jouw ouders er t geld voor hebben kun je zoiets proberen. Dan blijft t ook van jouw ouders en zit jij niet met de gebakken peren als t uit gaat met je vriendje.
donderdag 30 november 2017 om 08:00
Inschrijven zodra het kan, en dan gaan vissen in die hele kleine vijver met nog duizenden andere vissers dan maar. Onder de 417,32€ (grens 2018 voor jonger dan 23 jaar) is er niet zoveel en wel veel gegadigden. Dat wordt dus moeilijk.
Verder vind ik vooral dat het gezonder is om eerst eens zelfstandig je weg te gaan zoeken ipv samen. Je weet dat by far de meeste schoolliefdes overgaan tijdens de studieperiode? Dat wil je nu niet horen, dat snap ik, wilde ik ook niet. Bouw je eigen leven op, met hem er wel of niet in, dat zie je dan wel. Maar bouw niet alleen een samen-leven op.
Verder vind ik vooral dat het gezonder is om eerst eens zelfstandig je weg te gaan zoeken ipv samen. Je weet dat by far de meeste schoolliefdes overgaan tijdens de studieperiode? Dat wil je nu niet horen, dat snap ik, wilde ik ook niet. Bouw je eigen leven op, met hem er wel of niet in, dat zie je dan wel. Maar bouw niet alleen een samen-leven op.