Heb ik slecht gehandeld?
zaterdag 25 november 2017 om 18:05
Van de week was ik met een groep vrienden in de stad. We zouden uit eten gaan.
Eenmaal bij het restaurant aangekomen zag ik dat het een VOC restaurant was en wilde ik niet naar binnen.
Nu zijn een aantal vrienden boos omdat ik in het volgens hun “zogenaamd racistische restaurant” niet wilde gaan.
Hebben zij gelijk of niet?
Eenmaal bij het restaurant aangekomen zag ik dat het een VOC restaurant was en wilde ik niet naar binnen.
Nu zijn een aantal vrienden boos omdat ik in het volgens hun “zogenaamd racistische restaurant” niet wilde gaan.
Hebben zij gelijk of niet?
zondag 26 november 2017 om 10:04
Het heette gelukkig geen WIC. Dat was pas ongezellige handel.
Maar goed, de hele geschiedenis staat bol van ongezellige beslissingen en handelingen. Ik denk dat je een heel groot deel van de restaurants (en veel andere producten en bedrijven) kunt afschrijven als je een gerichte Googlezoektocht loslaat op hun naam.
Dus dat doe ik niet. Een mens moet toch eten. Ik begin gewoon geen kolonie, dat lijkt me voldoende.
Maar goed, de hele geschiedenis staat bol van ongezellige beslissingen en handelingen. Ik denk dat je een heel groot deel van de restaurants (en veel andere producten en bedrijven) kunt afschrijven als je een gerichte Googlezoektocht loslaat op hun naam.
Dus dat doe ik niet. Een mens moet toch eten. Ik begin gewoon geen kolonie, dat lijkt me voldoende.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
zondag 26 november 2017 om 18:31
zondag 26 november 2017 om 18:39
Eren is nogal een groot woord zeg! Wie eert er tegenwoordig nog iemand? Alleen tienermutsjes met hun popidool. Dat zijn de enigen.SanneHuisman schreef: ↑25-11-2017 20:21Dan hoef je nog geen personen die slavendrijvers waren te eren, alleen gaat het in dit topic helemaal niet over het eren van personen maar van een monumentale muur of dat eten naar Nederland kwam.
De TO valt onder het rijtje waar ook die muts in thuishoort die zit te zeuren over Doornroosje dat verboden moet worden omdat de prins haar aanrandt.
iones wijzigde dit bericht op 26-11-2017 18:43
15.68% gewijzigd
donderdag 30 november 2017 om 09:26
De enige die schreeuwt ben jij, dus trek je conclusies zou ik zeggen.VOCisracisme schreef: ↑30-11-2017 08:39Blijft wel terwege dat mensen die echt actief gaan schreeuwen vaak sneuneuzen zijn die roken, gewoon in het openbaar bij kleine kinderen en koffie drinken. Koffie en tabak = slavenhandel. Domme hippies.
Veel plezier met rellen hoor
There is always something happening, and it's usually right now
donderdag 30 november 2017 om 10:17
VOCisracisme schreef: ↑30-11-2017 08:37Dit topic toont weer aan hoe slecht witte Nederlanders kunnen tegen gewijsd worden op hun koloniale verleden.
Die restaurants in Delft en Udenhout hadden ook andere namen kunnen krijgen maar nee we moeten trots zijn op de massamoorden van Pieterszoon Coen.
We eren een toren in Amsterdam die werd gebruikt door de VOC. Die toren had allang platgegooid moeten worden in plaats van dat we er nu voor bukken.
De witte Nederlanders hebben zwarte piet (deels) in de ban gedaan maar dat zou zonder zwarte Nederlanders die wel racisme zien niet gebeuren.
Ik snap je. Maar wil er toch nog wat over kwijt.
Alle geschiedenis word verteld door "de overwinnaar"
Zo worden de gesneuvelde amerikaanse soldaten die ons in de 2e WO bevrijd hebben gëeerd en opgehemeld ( m.i. terecht). Het nazi- duitsland word verafschuwd ( m.i. ook terecht). Wat ik mij afvraag: hoe anders zou het zijn geweest als hitler de WO2 had gewonnen? Wat zou er in onze geschiedenisboeken hebben gestaan? En het ergste: we zouden niet beter weten. Omdat we gebrainwashed waren. Dit zou ons zijn voorgeschoteld.
Gelukkig is dat niet zo. Wat ik ermee wil zeggen: iets wat nu goed lijkt kan over 100 jaar juist helemaal verkeerd zijn. En dat is helaas met het voc verhaal ook.
Een restaurant zo noemen? Zou ik niet doen.
Maar het verhaal, hoe triest ook, moet er wel blijven.
* en als we het dan toch over massamoorden hebben.... wat dachten we van het geloof met al zijn kruistochten? Die nog steeds voortduren?
Moeten we dan ook niet meer naar een begrafenis?
En to: sorry, ik snap je, maar vind je reactie ietwat overdreven.
Het is een stuk geschiedenis en hoe triest ook, jij en zelfs jou ouders en grootouders hebben dit niet meegemaakt.
Als we zo gaan denken kunnen we natuurlijk niks meer. Dan zit altijd overal in elke geschiedenis van wat dan ook wel een boosdoener.
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 30 november 2017 om 10:26
Tja, ik ken gegoeg Surinamers en Antillianen die wel Sinterklaas vieren MET zwarte piet.VOCisracisme schreef: ↑30-11-2017 08:37De witte Nederlanders hebben zwarte piet (deels) in de ban gedaan maar dat zou zonder zwarte Nederlanders die wel racisme zien niet gebeuren.
donderdag 30 november 2017 om 10:28
Of gewoon geen specerijen gebruiken? Het invoeren hiervan is namelijk nogal dubieus gebeurd. Dus dat kan ECHT niet.
En dan ook geen rijst en aardappelen meer. Die zijn op dezelfde wijze hier geraakt. Pfff
Bedenk gewoon: zo was het toen. Vrouwen werden op de brandstapel gezet en er werden openbare onhoofdingen uitgevierd. We goouden onze ontlasting op straat en vrouwen hadden niks te zeggen ( zou het daarom gouden eeuw heten
Dat betekend niet dat je het ermee eens moet zijn, maar dingen gingen toen zo en hebben ook veel goede dingen voortgebracht.
Het is en blijft een stuk geschiedenis.
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 30 november 2017 om 10:33
Dit dus.thanx schreef: ↑30-11-2017 10:28Of gewoon geen specerijen gebruiken? Het invoeren hiervan is namelijk nogal dubieus gebeurd. Dus dat kan ECHT niet.
En dan ook geen rijst en aardappelen meer. Die zijn op dezelfde wijze hier geraakt. Pfff
Bedenk gewoon: zo was het toen. Vrouwen werden op de brandstapel gezet en er werden openbare onhoofdingen uitgevierd. We goouden onze ontlasting op straat en vrouwen hadden niks te zeggen ( zou het daarom gouden eeuw heten)
Dat betekend niet dat je het ermee eens moet zijn, maar dingen gingen toen zo en hebben ook veel goede dingen voortgebracht.
Het is en blijft een stuk geschiedenis.
Het is niet realistisch om met de kennis van nu te oordelen over toen.
donderdag 30 november 2017 om 10:43
donderdag 30 november 2017 om 10:46
Gewijsd? Oh?VOCisracisme schreef: ↑30-11-2017 08:37Dit topic toont weer aan hoe slecht witte Nederlanders kunnen tegen gewijsd worden op hun koloniale verleden.
Die restaurants in Delft en Udenhout hadden ook andere namen kunnen krijgen maar nee we moeten trots zijn op de massamoorden van Pieterszoon Coen.
We eren een toren in Amsterdam die werd gebruikt door de VOC. Die toren had allang platgegooid moeten worden in plaats van dat we er nu voor bukken.
De witte Nederlanders hebben zwarte piet (deels) in de ban gedaan maar dat zou zonder zwarte Nederlanders die wel racisme zien niet gebeuren.
Alleen al het feit dat jij aanneemt dat wij allemaal witte Nederlanders zijn, zegt genoeg over jouw eigen racistische vooroordelen. Grappenmaker!
Mooie forumnaam ook. Doe je dit de hele dag?
donderdag 30 november 2017 om 12:15
donderdag 30 november 2017 om 12:58
Ik heb er een verjaardagsdiner geboektQueenArachnia schreef: ↑30-11-2017 12:15Ik ben nu eigenlijk best nieuwsgierig geworden naar dat restaurant. En aangezien ik nog een plek zoek waar ik met mijn hele familie uit eten ga... ga ik daar maar heen!
Dus bedankt TO en vooral Vocisracisme, door jullie posts heeft dit restaurant er 14 gasten bij gekregen.![]()
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 30 november 2017 om 19:11
Heb niet alles gelezen, dus als het al is gezegd: Sorry.
Maar is het niet zo dat de West Indische Compagnie vooral in de slavenhandel zat? VOC was toch peper, kaneel en nootmuskaat.
Dan is VOC juist toch wel oké?
Als ik fout zit in mijn gedachtengang: Restaurants die überhaupt "Oostindische" kruiden gebruiken in hun gerechten zijn dan dus ook fout, TO?
Maar is het niet zo dat de West Indische Compagnie vooral in de slavenhandel zat? VOC was toch peper, kaneel en nootmuskaat.
Als ik fout zit in mijn gedachtengang: Restaurants die überhaupt "Oostindische" kruiden gebruiken in hun gerechten zijn dan dus ook fout, TO?
woensdag 8 augustus 2018 om 23:49
Een VOC restaurant bestaat helemaal niet want de VOC is al meer dan 200 jaar geleden opgeheven. Het is hoogtens dat het restaurant naar de VOC is vernoemd.
Vermoeden dat de naam van een restaurant daar racistische motieven zitten gaat wel een beetje ver.
Ga gewoon eens met die mensen in gesprek en vraag waarom het restaurant VOC heet.
Al is het vernoemd naar “de VOC”, dan betekent dat niet dat ze de misdaden goedkeuren want de VOC was wel wat meer dan landen plunderen.
Vermoeden dat de naam van een restaurant daar racistische motieven zitten gaat wel een beetje ver.
Ga gewoon eens met die mensen in gesprek en vraag waarom het restaurant VOC heet.
Al is het vernoemd naar “de VOC”, dan betekent dat niet dat ze de misdaden goedkeuren want de VOC was wel wat meer dan landen plunderen.
woensdag 8 augustus 2018 om 23:59
Platypoes schreef: ↑30-11-2017 19:11Heb niet alles gelezen, dus als het al is gezegd: Sorry.
Ik lees in dit topic dat koffie drinken al fout is omdat dat gelinkt is aan de slavernij.
Op deze manier kan je achter alle etenswaren, alle restaurants, werkelijk alles racisme zoeken (en vinden)
Het maakt het leven er niet gemakkelijker op.
maandag 26 november 2018 om 11:51
Ik zag dit topic gisteren toen ik op VOC Café googelde.
Allereerst valt mij op dat 25 november 2017 om 18:05 dit topic is gemaakt. Die dag was "Young & United" in Amsterdam een actie aan het voeren tegen de Zara. Hierna is er commotie ontstaan, omdat de FNV de Scheierstoren/het VOC Café had gereserveerd voor de borrel. Dat zou niet mogen omdat het café trots zou zijn op de misdaden van de VOC en een van de poppen teveel op een slaaf zou lijken.
Ik kan vertellen dat we die dag onderverdeeld waren in vijf groepen, en niet in alle groepen er personen waren met bezwaren tegen dit café. De groep waar ik in zat, zat in de bus naar huis in zijn geheel hard te lachen omdat de commotie helemaal nergens op sloeg.
We moesten van de personen die moeite hadden met het VOC café naar De Waag. Dat is een locatie waar in de tijd van de WIC slavengoederen werden gemogen. Maar dat mag wel.
Volgens mij is dit topic gemaakt door iemand die zelf bezwaar heeft tegen de naam en in de bus naar huis besloot om dit topic te maken. We zijn rond 17.30 vertrokken die dag.
Het valt mij ook op dat in dit topic "restaurant" staat, maar het was een café.
En de Romeinen hadden zelf ook slaven en naar die tijd worden ook café's vernoemd.
Allereerst valt mij op dat 25 november 2017 om 18:05 dit topic is gemaakt. Die dag was "Young & United" in Amsterdam een actie aan het voeren tegen de Zara. Hierna is er commotie ontstaan, omdat de FNV de Scheierstoren/het VOC Café had gereserveerd voor de borrel. Dat zou niet mogen omdat het café trots zou zijn op de misdaden van de VOC en een van de poppen teveel op een slaaf zou lijken.
Ik kan vertellen dat we die dag onderverdeeld waren in vijf groepen, en niet in alle groepen er personen waren met bezwaren tegen dit café. De groep waar ik in zat, zat in de bus naar huis in zijn geheel hard te lachen omdat de commotie helemaal nergens op sloeg.
We moesten van de personen die moeite hadden met het VOC café naar De Waag. Dat is een locatie waar in de tijd van de WIC slavengoederen werden gemogen. Maar dat mag wel.
Volgens mij is dit topic gemaakt door iemand die zelf bezwaar heeft tegen de naam en in de bus naar huis besloot om dit topic te maken. We zijn rond 17.30 vertrokken die dag.
Het valt mij ook op dat in dit topic "restaurant" staat, maar het was een café.
En de Romeinen hadden zelf ook slaven en naar die tijd worden ook café's vernoemd.