Amsterdamse make-over van 'Zwarte' Piet

10-11-2017 12:37 3490 berichten
Zwarte Piet is bij de intocht in Amsterdam niet meer zwart. In plaats daarvan komt de Sint met een gevolg van edellieden waarvan het merendeel een Noord-Europese huidskleur heeft.

Wat denk je? Is hiermee een belangrijke stap gezet in een vernieuwing van de knechten van Sinterklaas? Of gaat dit een stille dood sterven door te veel kritiek van zowel aanhangers van 'echte' zwarte pieten als actieclubjes die in de piet nieuwe-stijl ook weer politiek incorrecte elementen zien?

https://www.nu.nl/binnenland/5001131/la ... erdam.html
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
05-12-2017 11:29
Dus je geeft eindelijk toe dat het uiterlijk van zwarte piet wel degelijk op een karikatuur van een slaaf gebaseerd is.

Als we zwarte piet ontdoen van zijn slavenelementen kunnen mensen als Sylvana zich eindelijk weer kleden zoals ze willen zonder door bepaalde types voor zwarte piet te worden uitgemaakt.
Uh nee ik geef niks toe en wat apart weer dat t zo omgedraaid wordt. Als ik tegen de kkk ben doe ik ook geen puntmuts op. Zij is tegen zp en dan ga je niet iets aamtrekken wat er op lijkt. Lijk mij hoor. Je kanje trouwens als je tegen slavenij bent NOOIT meer kleden als zp of slavenkleding. Dus als zp nu afgeschaft wordt dan gaan alle bruine mensen zich kleden als zp. Lachwekkend dit.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
05-12-2017 11:29
Dus je geeft eindelijk toe dat het uiterlijk van zwarte piet wel degelijk op een karikatuur van een slaaf gebaseerd is.

Als we zwarte piet ontdoen van zijn slavenelementen kunnen mensen als Sylvana zich eindelijk weer kleden zoals ze willen zonder door bepaalde types voor zwarte piet te worden uitgemaakt.
Uh nee ik geef niks toe en wat apart weer dat t zo omgedraaid wordt. Als ik tegen de kkk ben doe ik ook geen puntmuts op. Zij is tegen zp en dan ga je niet iets aamtrekken wat er op lijkt. Lijk mij hoor. Je kanje trouwens als je tegen slavenij bent NOOIT meer kleden als zp of slavenkleding. Dus als zp nu afgeschaft wordt dan gaan alle bruine mensen zich kleden als zp. Lachwekkend dit.
Snarky schreef:
05-12-2017 11:29
Dus je geeft eindelijk toe dat het uiterlijk van zwarte piet wel degelijk op een karikatuur van een slaaf gebaseerd is.

Als we zwarte piet ontdoen van zijn slavenelementen kunnen mensen als Sylvana zich eindelijk weer kleden zoals ze willen zonder door bepaalde types voor zwarte piet te worden uitgemaakt.
ja maar dat weet hij/zij natuurlijk allang
tiepmiep77 schreef:
05-12-2017 11:40
Uh nee ik geef niks toe en wat apart weer dat t zo omgedraaid wordt. Als ik tegen de kkk ben doe ik ook geen puntmuts op. Zij is tegen zp en dan ga je niet iets aamtrekken wat er op lijkt. Lijk mij hoor. Je kanje trouwens als je tegen slavenij bent NOOIT meer kleden als zp of slavenkleding. Dus als zp nu afgeschaft wordt dan gaan alle bruine mensen zich kleden als zp. Lachwekkend dit.
nou je zegt het zelf hoor, lees nog maar even terug. Maar nu je ook inziet dat ZP een karikatuur is van een slaaf kan je het niet oneens zijn dat dit volslagen ongepast is op een kinderfeest.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:40
Sylvana is zwart als zij met haar kleding een statement wil maken dan mag zij dat doen
Zwarte piet is niet zwart, het zijn witte mensen die doen aan blackface, bedoelt om zwarte mensen als karikatuur neer te zetten. Je snap het onderscheid best.
Ik ken genoeg donkere mensen die ook voor zwarte Piet spelen, met schmink. Hoe noem je dat dan?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:42
nou je zegt het zelf hoor, lees nog maar even terug. Maar nu je ook inziet dat ZP een karikatuur is van een slaaf kan je het niet oneens zijn dat dit volslagen ongepast is op een kinderfeest.
Ik wacht nog steeds op de link van jou waarin jij mij beschuldigd dat ik ss verrot noem omdat ze tegen zp is. Verder verdraai jij alles om je zin door te draven. Dat is niet alleen moeilijk leven voor jezelf maar ook om te discuseren met je.
Alle reacties Link kopieren
En wat een kinderachtige manier van discussiëren hier zeg.
"Hahahahahahaha, zij zei het! Jawel, jij zei zelluf dat..." "Jaaa, ze gaf het toe!"
Willen jullie nou discussiëren of vooral op de man spelen?
tiepmiep77 schreef:
05-12-2017 11:50
Ik wacht nog steeds op de link van jou waarin jij mij beschuldigd dat ik ss verrot noem omdat ze tegen zp is. Verder verdraai jij alles om je zin door te draven. Dat is niet alleen moeilijk leven voor jezelf maar ook om te discuseren met je.
je mag niet linken naar een ander topic maar je hebt zelf al toegegeven dat het in het sylvanatopic was. Voor iedereen terug te lezen. Mocht je het hebben gewist of is het eindelijk verwijderd door de mods, dan staat het nog wel in de quotes. Het is wel een beetje raar dat je dat nu gaat ontkennen.
best raar dat je hier de feiten niet mag noemen zonder meteen uitgemaakt te worden voor racist
de feiten zijn gewoon dat de twee wereldoorlogen zijn begonnen door witte mannen
deze witte mannen zijn verantwoordelijk voor het grootst aantal doden dat ooit in een oorlog is gevallen, burgerslachtoffers
ook zie je dat witte mannen dominant zijn als het gaat om ernstige zedenzaken maar ook witwassen, fraude en graaien aan de top.
Zijn allemaal feiten. Die moeten gewoon benoemd kunnen worden. Ik begrijp niet dat sommigen hier van wegkijken en liever thee drinken met deze lui
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
05-12-2017 11:37
Al is het maar omdat je je kapot schaamt voor de racistische bagger die er bij mede pro-Pieters uitkomt. Je zou voor minder anti worden.
Zo is het bij mij ook gegaan. Ik ben de laatste jaren erg geschrokken van het racisme dat dan ineens boven het maaiveld uitkomt. Van mensen die beweren dat ‘ze’ dan maar naar hun eigen land moeten gaan (waar dan?).
Het was voor mij een teken dat het anders moet.
Het feest miet blijven, maar Piet kan anders.
wheeler45 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 11:55
Reden: Kleine aanvulling
4.61% gewijzigd
nessemeisje schreef:
05-12-2017 11:49
Ik ken genoeg donkere mensen die ook voor zwarte Piet spelen, met schmink. Hoe noem je dat dan?
ik vind het helemaal niet interessant wie jij allemaal kent
Wheeler45 schreef:
05-12-2017 11:54
Zo is het bij mij ook gegaan. Ik ben de laatste jaren erg geschrokken van het racisme dat dan ineens boven het maaiveld uitkomt. Van mensen die beweren dat ‘ze’ dan maar naar hun eigen land moeten gaan (waar dan?).
Het was voor mij een teken dat het anders moet.
en van de bedreigingen aan het adres van de anti pieters, de social media haatberichten en nepnieuws over sylvana simons bijvoorbeeld die nog steeds gedeeld worden door extreemrechts en dan vrolijk worden doorgestuurd door naieve mensen. De liedjes over sylvana, de apengeluiden bij het nederlands elftal, mensen aapjes noemen in een talkshow, foto's over lynchpartijen, scholen binnenvallen, auto's klemrijden, mensen thuis komen intimideren. Nee die pro pieters geven de nederlandsche cultuur een heel nieuw element.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:54
ik vind het helemaal niet interessant wie jij allemaal kent
Ah, jij wil helemaal niet discussiëren, maar slechts beledigen, trollen en op de man spelen. Prima joh.
Wheeler45 schreef:
05-12-2017 11:54
Zo is het bij mij ook gegaan. Ik ben de laatste jaren erg geschrokken van het racisme dat dan ineens boven het maaiveld uitkomt. Van mensen die beweren dat ‘ze’ dan maar naar hun eigen land moeten gaan (waar dan?).
Het was voor mij een teken dat het anders moet.
Dat is ook wat uiteindelijk tot verandering zal leiden.
De mensen die overal of juist nergens racisme zien zetten het proces in gang. De grote meerderheid is uiteindelijk echt niet te beroerd om de traditionele stereotype piet te veranderen als wordt aangetoond dat hij racistische elementen heeft. En als zwarte piet de posterboy van rechts conservatief tuig wordt dan kan hij het helemaal schudden. Zo ver zijn we al bijna.

Piet moet in de eerste plaats gezellig zijn. Zijn kleurtje doet er veel minder toe.
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:57
en van de bedreigingen aan het adres van de anti pieters, de social media haatberichten en nepnieuws over sylvana simons bijvoorbeeld die nog steeds gedeeld worden door extreemrechts en dan vrolijk worden doorgestuurd door naieve mensen. De liedjes over sylvana, de apengeluiden bij het nederlands elftal, mensen aapjes noemen in een talkshow, foto's over lynchpartijen, scholen binnenvallen, auto's klemrijden, mensen thuis komen intimideren. Nee die pro pieters geven de nederlandsche cultuur een heel nieuw element.
Het is wel goed dat dit nu zo duidelijk naar de oppervlakte komt. We hebben een hele tijd achter de rug waarin steeds maar geklaagd werd dat er niet genoeg naar de onderbuik werd geluisterd. Inmiddels is de onderbuik overal aan het woord. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de gematigde meerderheid van Nederland daar behoorlijk genoeg van begint te krijgen.
Wheeler45 schreef:
05-12-2017 11:54
Zo is het bij mij ook gegaan. Ik ben de laatste jaren erg geschrokken van het racisme dat dan ineens boven het maaiveld uitkomt. Van mensen die beweren dat ‘ze’ dan maar naar hun eigen land moeten gaan (waar dan?).
Het was voor mij een teken dat het anders moet.
Het feest miet blijven, maar Piet kan anders.
Same.

Mijn eerste reactie jaren geleden was ook 'wat een gezeur', 'hij is zwart van de schoorsteen' en 'maar ik bedoel het helemaal niet racistisch'.

Toen ben ik gaan luisteren en vond ik wel degelijk dat 'ze' een punt hadden.

Daarna kwam al het hysterische 'eigen volk eerst' gebral en was ik om. Mijn hemel wat speelt er nog veel racistische ellende in dit land, om je kapot te schamen.
nessemeisje schreef:
05-12-2017 11:59
Ah, jij wil helemaal niet discussiëren, maar slechts beledigen, trollen en op de man spelen. Prima joh.
dat wil ik helemaal niet, maar misschien reageer je er wat gevoelig op
Snarky schreef:
05-12-2017 12:04
Het is wel goed dat dit nu zo duidelijk naar de oppervlakte komt. We hebben een hele tijd achter de rug waarin steeds maar geklaagd werd dat er niet genoeg naar de onderbuik werd geluisterd. Inmiddels is de onderbuik overal aan het woord. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de gematigde meerderheid van Nederland daar behoorlijk genoeg van begint te krijgen.
klopt, ik zie dezelfde beweging
YouWish schreef:
05-12-2017 12:19
Same.

Mijn eerste reactie jaren geleden was ook 'wat een gezeur', 'hij is zwart van de schoorsteen' en 'maar ik bedoel het helemaal niet racistisch'.

Toen ben ik gaan luisteren en vond ik wel degelijk dat 'ze' een punt hadden.

Daarna kwam al het hysterische 'eigen volk eerst' gebral en was ik om. Mijn hemel wat speelt er nog veel racistische ellende in dit land, om je kapot te schamen.
je ziet het hier ook, mensen die ervaring hebben met racisme worden weggezet als aanstellers, overdrijvers en dramaqueens.Door diezelfde mensen die om de haverklap gillen dat anti pieters hen wegzetten als dommerds, er op uit zijn om hen te demoniseren of staffen of wat dan ook. Ervaringen met racisme worden onmiddellijk gebagetalliseerd door allerlei niet ter zake doende eigen ervaringen, racisme wordt omgedraaid waarbij de Witte Agressor ineens slachtoffer zou zijn en vooral zwarte vrouwen moeten het ontgelden. Dit hele topic is het bewijs van die onderstroom van stront in ons land. Onvermogen of onwil om na te denken en te luisteren naar elkaar.
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 12:30
2.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
05-12-2017 10:43
Ja ik was degene die de link plaatste. Uiteraard wordt deze tweet hier vakkundig genegeerd :biggrin:

Ik vraag me ook echt af wat er in zijn hoofd omgaat op het moment dat hij zoiets plaatst. Hij heeft het daarna snel verwijderd maar het was al te laat. Je weet toch beter dan in zo'n positie je zo schaamteloos racistisch te laten gaan? Echt bizar.
Die tweet is natuurlijk om te kotsen. Daar twijfelt toch niemand aan mag ik hopen. En hoe dom moet je zijn om te denken dat je als publiek figuur hiermee wegkomt.

Vanmorgen op school van mijn zoon waren allerlei soorten Pieten. Witte, hele zwarte, met roetvegen en alles daartussen in. De kinderen mochten zichzelf thuis schminken (of niet) zoals ze dat zelf wilden. Een goed plan vond ik.

Ik vrees alleen dat dat clubje anti pieten Piet helemaal wegwillen. Daar ging dit topic ook oorspronkelijk over. Dat de aanpassingen niet goed waren.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
OMG, mensen adem in , adem uit!!!!!
tanteslankie schreef:
05-12-2017 12:29
Die tweet is natuurlijk om te kotsen. Daar twijfelt toch niemand aan mag ik hopen. En hoe dom moet je zijn om te denken dat je als publiek figuur hiermee wegkomt.

Vanmorgen op school van mijn zoon waren allerlei soorten Pieten. Witte, hele zwarte, met roetvegen en alles daartussen in. De kinderen mochten zichzelf thuis schminken (of niet) zoals ze dat zelf wilden. Een goed plan vond ik.

Ik vrees alleen dat dat clubje anti pieten Piet helemaal wegwillen. Daar ging dit topic ook oorspronkelijk over. Dat de aanpassingen niet goed waren.
het clubje antipieten, wie is dat? De actiegroep? Of de groep BN'ers? Of de maatschappij?
Ik heb niemand gehoord die piet weg wil hebben. Helemaal niemand, men wil alleen piet ontdoen van de raciale kenmerken. Niks mis mee
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
05-12-2017 12:32
OMG, mensen adem in , adem uit!!!!!
Eens.
Absurd hier.
Precies tanteslankie, dat ja, die tweet is inderdaad te erg, niemand ontkent dat ook.

Het is gewoon nooit goed, menigeen geeft hier aan dat roetveegpieten ook goed is, maar nee, leuker is blijven zuigen, tot uiteindelijk het hoge woord eruit is, de kwade witte man, daar mag je los op gaan, de witte agressor.

Ik zal niet herhalen wat mijn surinaamse schoonfamilie over dit alles zegt, ik wil geen ban.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:53
je mag niet linken naar een ander topic maar je hebt zelf al toegegeven dat het in het sylvanatopic was. Voor iedereen terug te lezen. Mocht je het hebben gewist of is het eindelijk verwijderd door de mods, dan staat het nog wel in de quotes. Het is wel een beetje raar dat je dat nu gaat ontkennen.
Hoe oud ben jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven