Amsterdamse make-over van 'Zwarte' Piet

10-11-2017 12:37 3490 berichten
Zwarte Piet is bij de intocht in Amsterdam niet meer zwart. In plaats daarvan komt de Sint met een gevolg van edellieden waarvan het merendeel een Noord-Europese huidskleur heeft.

Wat denk je? Is hiermee een belangrijke stap gezet in een vernieuwing van de knechten van Sinterklaas? Of gaat dit een stille dood sterven door te veel kritiek van zowel aanhangers van 'echte' zwarte pieten als actieclubjes die in de piet nieuwe-stijl ook weer politiek incorrecte elementen zien?

https://www.nu.nl/binnenland/5001131/la ... erdam.html
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
05-12-2017 12:19
Same.

Mijn eerste reactie jaren geleden was ook 'wat een gezeur', 'hij is zwart van de schoorsteen' en 'maar ik bedoel het helemaal niet racistisch'.

Toen ben ik gaan luisteren en vond ik wel degelijk dat 'ze' een punt hadden.

Daarna kwam al het hysterische 'eigen volk eerst' gebral en was ik om. Mijn hemel wat speelt er nog veel racistische ellende in dit land, om je kapot te schamen.
Hier ook exact zo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
05-12-2017 10:49
Dit soort types draagt meer bij aan de afschaffing van Zwarte Piet dan welke demonstratie dan ook.
Het slavernijverleden is voor veel Nederlanders misschien ver van hun bed, maar als politici dit soort dingen menen te kunnen zeggen zie je pas goed hoe het gesteld is met het racisme in dit land. En niet eens verborgen racisme.
Om je kapot te schamen.

Denk jij nou werkelijk dat deze kwal een groot deel van Nederland vertegenwoordigt?

En wat heb je toch met dat schaamtegevoel?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
05-12-2017 10:57
Het kinderfeest is niet racistisch, bepaalde elementen wel.
En als nou nooit iemand dat aan had gekaart, was dat ook nooit vanzelf veranderd.

Aankaarten is heel wat anders dan hoe het nou uit de hand gelopen is.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
05-12-2017 12:04
Het is wel goed dat dit nu zo duidelijk naar de oppervlakte komt. We hebben een hele tijd achter de rug waarin steeds maar geklaagd werd dat er niet genoeg naar de onderbuik werd geluisterd. Inmiddels is de onderbuik overal aan het woord. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de gematigde meerderheid van Nederland daar behoorlijk genoeg van begint te krijgen.
Inderdaad! Heb mijn (onder)buik vol van de onderbuikgevoelens in Nederland. Niet alleen t.a.v. zwarte piet, maar ook over vluchtelingen, asielzoekers en de islam.
amarna wijzigde dit bericht op 05-12-2017 13:11
0.17% gewijzigd
tanteslankie schreef:
05-12-2017 12:46
Denk jij nou werkelijk dat deze kwal een groot deel van Nederland vertegenwoordigt?

En wat heb je toch met dat schaamtegevoel?
Die kwal zegt precies hetzelfde als een flink aantal pro-pieten in deze discussie. Hij formuleert het alleen nog iets rottiger.
En ja, plaatsvervangende schaamte is mij niet vreemd.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
05-12-2017 12:49
Aankaarten is heel wat anders dan hoe het nou uit de hand gelopen is.
jij denkt dat er anders wel een bewustwording zou zijn gekomen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:57
en van de bedreigingen aan het adres van de anti pieters, de social media haatberichten en nepnieuws over sylvana simons bijvoorbeeld die nog steeds gedeeld worden door extreemrechts en dan vrolijk worden doorgestuurd door naieve mensen. De liedjes over sylvana, de apengeluiden bij het nederlands elftal, mensen aapjes noemen in een talkshow, foto's over lynchpartijen, scholen binnenvallen, auto's klemrijden, mensen thuis komen intimideren. Nee die pro pieters geven de nederlandsche cultuur een heel nieuw element.
Er is een hele grote groep mensen die bovenstaand allemaal niet doen/hebben gedaan en niets rasistisch zien in een zwarte Zwarte Piet en dat allemaal ok vinden. Die hier ook niets mee doen. Deze mensen kn je niet over één kam scheren met dat kleine clubje iditoten pro pieten die zulke achterlijke dingen doen/hebben gedaan.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
05-12-2017 13:02
Er is een hele grote groep mensen die bovenstaand allemaal niet doen/hebben gedaan en niets rasistisch zien in een zwarte Zwarte Piet en dat allemaal ok vinden. Die hier ook niets mee doen. Deze mensen kn je niet over één kam scheren met dat kleine clubje iditoten pro pieten die zulke achterlijke dingen doen/hebben gedaan.

Net als dat je niet alle anti pieten kunt scharen onder het kleine groepje demonstranten in Dokkum. Door de pro Pieters in dit topic wordt er echter geen onderscheidt gemaakt. Dat werkt dus twee kanten op.

Bovendien werden bepaalde extreme acties van de pro pieten hier goed gepraat door bepaalde forummers. Daar werd terecht fel op gereageerd.

Ik heb werkelijk geen enkele anti piet hier extreme acties zien goedkeuren.
anoniem_96438 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 13:07
Reden: Aanvulling
15.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
05-12-2017 12:56
jij denkt dat er anders wel een bewustwording zou zijn gekomen?
Wat KOZP doet heeft volgens mij niet veel positief effect op de grote groep mensen die hier eigenlijk niet overnadenkt en het wel best vindt. Gewoon in gesprek gaan doet veel meer dan wat er de afgelopen weken is gebeurd, zowel in het pro als antikant. En dan bedoel ik wat je ziet en hoort in de media.

Wijj hebben er op school over gesproken. Met de MR, ouders, leerkrachten etc. Fijne gesprekken waar ruimte was voor ieders gevoel. We hebben besloten de kinderen te laten beslissen hoe se er wls piet uit wilden zien. En het resultsst was een variatie van pieten. Een mooi begin. Dus ja, ik dnk wel dat op een andere manier meer resultaat behaald kan worden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
05-12-2017 12:52
Die kwal zegt precies hetzelfde als een flink aantal pro-pieten in deze discussie. Hij formuleert het alleen nog iets rottiger.
En ja, plaatsvervangende schaamte is mij niet vreemd.
Dus die zijn representatief voor heel Nederland?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
05-12-2017 13:14
Dus die zijn representatief voor heel Nederland?
Eh nee, wie zegt dat?
Maar er zijn wel schrikbarend veel mensen die zo denken.
hollebollegijs schreef:
03-12-2017 19:59
Tweede verhaal dat ik niet geloof vandaag.
Ik kan het niet bewijzen maar in mijn ogen kan ook dit verhaal rechtstreeks richten onze gevederde vriend
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Fabeltjeskrant
Mijn beste vriend liep ooit stage bij een bedrijf, toen hij een jaar of 17 was. Hij vond aan het einde van de dag 50 euro op de grond. Hij gaf het aan zijn baas. Die zei goedkeurend dat hij geslaagd was voor de test, die geld-laten-slingeren-test deed hij namelijk altijd bij Marrokkaanse stagiaires.
Dit soort verhalen heb ik meerdere keren gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten we eens ophouden mensen wit of zwart te noemen. Dat zijn extremen die niet bestaan. Niemand is wit en niemand is zwart. Je hebt een lichte huidskleur of een donkere. Laten we ons drukmaken om zaken die er toe doen. De mensen die heden ten dagen nog slaaf zijn, die onderdrukt, mishandeld of vermoord worden. Maak je daar sterk voor. Ieder mens is in zijn leven wel gekrenkt, uitgescholden of erger. Waarom eindeloos in de slachtofferrol blijven hangen. En nee ik bagatalisereer niets. Diegene die nooit kwaad over een ander gesproken of gedacht heeft mag nu zijn vinger opsteken.

Weet je we gaan niemand tevreden stellen met het aanpasssen van wat dan ook. Geloof mij dat gaat niet lukken! Echt nooit. Accepteer je ongemak ik het leven, accepteer dat er dingen zijn die niet fijn zijn voor jou persoonlijk of je medemens. Geef aan dat het je kwetst, pijn doet. Maar houdt het daarbij. Blijven schoppen, schreeuwen, schelden maakt het er nooit beter op. Voor niemand ook voor jezelf niet. Heel cliché, verander de wereld en begin bij jezelf, maar het is wel zo. Alleen dat kan je veranderen.
Ik vind het jammer dat mensen zo tekeer gaan tegen elkaar en waarom? Wordt het daar leuker van?
Kleurfoutje schreef:
05-12-2017 13:38
Misschien moeten we eens ophouden mensen wit of zwart te noemen. Dat zijn extremen die niet bestaan. Niemand is wit en niemand is zwart. Je hebt een lichte huidskleur of een donkere. Laten we ons drukmaken om zaken die er toe doen. De mensen die heden ten dagen nog slaaf zijn, die onderdrukt, mishandeld of vermoord worden. Maak je daar sterk voor. Ieder mens is in zijn leven wel gekrenkt, uitgescholden of erger. Waarom eindeloos in de slachtofferrol blijven hangen. En nee ik bagatalisereer niets. Diegene die nooit kwaad over een ander gesproken of gedacht heeft mag nu zijn vinger opsteken.

Weet je we gaan niemand tevreden stellen met het aanpasssen van wat dan ook. Geloof mij dat gaat niet lukken! Echt nooit. Accepteer je ongemak ik het leven, accepteer dat er dingen zijn die niet fijn zijn voor jou persoonlijk of je medemens. Geef aan dat het je kwetst, pijn doet. Maar houdt het daarbij. Blijven schoppen, schreeuwen, schelden maakt het er nooit beter op. Voor niemand ook voor jezelf niet. Heel cliché, verander de wereld en begin bij jezelf, maar het is wel zo. Alleen dat kan je veranderen.
Ik vind het jammer dat mensen zo tekeer gaan tegen elkaar en waarom? Wordt het daar leuker van?
Dus we moeten nu “licht” en “donker” gaan zeggen? En dan is alles op magische wijze opgelost?
Sommige dingen los je niet op door er laf omheen te draaien. En nee, dat is niet leuk. Verandering doet soms pijn, maar dat betekent niet dat alles daarom maar bij het oude moet blijven.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:54
best raar dat je hier de feiten niet mag noemen zonder meteen uitgemaakt te worden voor racist
de feiten zijn gewoon dat de twee wereldoorlogen zijn begonnen door witte mannen
deze witte mannen zijn verantwoordelijk voor het grootst aantal doden dat ooit in een oorlog is gevallen, burgerslachtoffers
ook zie je dat witte mannen dominant zijn als het gaat om ernstige zedenzaken maar ook witwassen, fraude en graaien aan de top.
Zijn allemaal feiten. Die moeten gewoon benoemd kunnen worden. Ik begrijp niet dat sommigen hier van wegkijken en liever thee drinken met deze lui

Witte mannen hebben ook de meeste - positieve - uitvindingen gedaan in de geneeskunde, natuurkunde etc.

Waar veel geld is gaan de ontwikkelingen snel en helaas ook de mogelijkheden om te investeren in wapens.

Kijk nu naar China, Midden - oosten en sommige Afrikaanse landen.
De welvaart stijgt, de bewapening neemt toe en gaat het fout zit je in een gruwelijke oorlog.

Was Afrika het rijkste en meest ontwikkelde continent geweest was de kans groot dat de wereldoorlogen daar hadden plaats gevonden
maaaaaaaaaaaaaaaaaar ook de grote uitvindingen.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 05-12-2017 14:37
1.99% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
05-12-2017 11:49
Ik ken genoeg donkere mensen die ook voor zwarte Piet spelen, met schmink. Hoe noem je dat dan?
Zij doen aan blackface.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
syvon schreef:
05-12-2017 14:15
Dus we moeten nu “licht” en “donker” gaan zeggen? En dan is alles op magische wijze opgelost?
Sommige dingen los je niet op door er laf omheen te draaien. En nee, dat is niet leuk. Verandering doet soms pijn, maar dat betekent niet dat alles daarom maar bij het oude moet blijven.
Dat schrijf ik niet, lees mij post nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
05-12-2017 13:16
Eh nee, wie zegt dat?
Maar er zijn wel schrikbarend veel mensen die zo denken.

In dit topic bedoel je?

In mijn omgeving (het Gooi) speelt deze discussie helemaal niet. Ik ken het alleen van de media. En het gesprek op school.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik wens iedereen een fijn sinterklaas feest en dat de kindjes een leuke avond en dag hebben gehad. Tenslotte gaat t om hun
S-Meds schreef:
04-12-2017 23:49
nee jij maakt dat er van. de vraag was who started it
witte mannen van middelbare leeftijd
Er was helemaal geen vraag. Jij riep gewoon dat blanke mannen begonnen waren.
vrouwjagersma schreef:
05-12-2017 08:59
Wellicht zou ze deze post van zichzelf kunnen archiveren. Dan kan ze hem even herlezen de volgende keer dat ze andere forummers beschuldigt van laag-bij-de-grondse opmerkingen.
Oh, je bedoelde 'bijzonder' niet positief. My bad, ik dacht dat je kwam binnenvallen om haar een complimentje te geven.
Alle reacties Link kopieren
http://cult.tpo.nl/2017/12/05/aandachts ... tscultuur/
Zo horen jullie het eens van een ander een donkere man nog wel.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:54
best raar dat je hier de feiten niet mag noemen zonder meteen uitgemaakt te worden voor racist
de feiten zijn gewoon dat de twee wereldoorlogen zijn begonnen door witte mannen
deze witte mannen zijn verantwoordelijk voor het grootst aantal doden dat ooit in een oorlog is gevallen, burgerslachtoffers
ook zie je dat witte mannen dominant zijn als het gaat om ernstige zedenzaken maar ook witwassen, fraude en graaien aan de top.
Zijn allemaal feiten. Die moeten gewoon benoemd kunnen worden. Ik begrijp niet dat sommigen hier van wegkijken en liever thee drinken met deze lui

Hemeltjelief, Meds. Gaat het nog een beetje? :hug:

Het is dat ik hier geen diagnoses mag stellen, vandaar mijn welgemeende advies: Huisarts
Je krijgt vanzelf een doorverwijzing.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2017 11:54
best raar dat je hier de feiten niet mag noemen zonder meteen uitgemaakt te worden voor racist
de feiten zijn gewoon dat de twee wereldoorlogen zijn begonnen door witte mannen
deze witte mannen zijn verantwoordelijk voor het grootst aantal doden dat ooit in een oorlog is gevallen, burgerslachtoffers
ook zie je dat witte mannen dominant zijn als het gaat om ernstige zedenzaken maar ook witwassen, fraude en graaien aan de top.
Zijn allemaal feiten. Die moeten gewoon benoemd kunnen worden. Ik begrijp niet dat sommigen hier van wegkijken en liever thee drinken met deze lui
Ja zoals de Armeense Genocide en over zedenzaken gesproken zoals in de UK waar mensen afkomstig van Pakistaan 1.400 blanke meisjes stelselmatig verkrachten zie link
https://www.npo.nl/three-girls/POW_03606099
en laten we de Japanse inval in China ook maar vergeten omdat alleen witte mannen oorlog voeren :cry:
Rosabella1 schreef:
05-12-2017 17:05
http://cult.tpo.nl/2017/12/05/aandachts ... tscultuur/
Zo horen jullie het eens van een ander een donkere man nog wel.
Verstandige woorden. :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven