Is dit normaal?
zondag 10 december 2017 om 10:35
Ik ben al een lange tijd een stille mee lezer, maar zit nu met een situatie die ik jullie graag wil voorleggen.
Begin oktober hebben mijn oom en tante aangegeven graag kerst dit jaar hij hen te organiseren. Tot vorig jaar vierde we altijd kerst bij mijn andere oom, welke een ruim huis heeft met genoeg ruimte voor een grote familie. Maar dit jaar wouden oom en tante het dus graag bij hen vieren. Geen probleem lijkt mij.
Gisteren kreeg ik op de familie app het 'programma' toegestuurd. Iedereen heeft een gerecht toegewezen gekregen om te maken. (denk aan couscous met tomaat en courgette en feta ipv gewoon couscous). Ik vind dit al een beetje moeilijk, omdat ik nu twee gerechten moet maken welke ik nog nooit heb gemaakt of heb geproefd. Dat een menu goed op elkaar afgestemd moet worden begrijp ik nog wel, maar is het niet logischer om mensen zelf te laten bedenken wat ze willen maken? Zo heb je immers ook een grotere kans dat het goed lukt en dat iedereen het lekker vindt..
Maar daar gaat dit topic niet over. Na de menu verdeling vermeldde mijn oom namelijk dat hij de kosten voor te huren stoelen en tafels en de kosten van de versiering ook wilt verdelen. Mijn zoon, welke 8 maanden is en dus nog geen eens een stoel gebruikt, wordt in de kosten verdelen als half persoon meegerekend...
Is dit normaal? Zelf denk ik: jullie wouden graag kerst organiseren. Regel het maar.
Elk gezin neemt al een gang of een drankje mee, iedereen moet ook nog een cadeautje voor 5 euro kopen, er is een dress code waar nieuwe kleren voor aangeschaft moeten worden.... Ik vind het zelf allemaal een beetje overdreven worden voor een familie diner. Wat vinden jullie hier van? Is het normaal om kosten en menus zo te verdelen?
Begin oktober hebben mijn oom en tante aangegeven graag kerst dit jaar hij hen te organiseren. Tot vorig jaar vierde we altijd kerst bij mijn andere oom, welke een ruim huis heeft met genoeg ruimte voor een grote familie. Maar dit jaar wouden oom en tante het dus graag bij hen vieren. Geen probleem lijkt mij.
Gisteren kreeg ik op de familie app het 'programma' toegestuurd. Iedereen heeft een gerecht toegewezen gekregen om te maken. (denk aan couscous met tomaat en courgette en feta ipv gewoon couscous). Ik vind dit al een beetje moeilijk, omdat ik nu twee gerechten moet maken welke ik nog nooit heb gemaakt of heb geproefd. Dat een menu goed op elkaar afgestemd moet worden begrijp ik nog wel, maar is het niet logischer om mensen zelf te laten bedenken wat ze willen maken? Zo heb je immers ook een grotere kans dat het goed lukt en dat iedereen het lekker vindt..
Maar daar gaat dit topic niet over. Na de menu verdeling vermeldde mijn oom namelijk dat hij de kosten voor te huren stoelen en tafels en de kosten van de versiering ook wilt verdelen. Mijn zoon, welke 8 maanden is en dus nog geen eens een stoel gebruikt, wordt in de kosten verdelen als half persoon meegerekend...
Is dit normaal? Zelf denk ik: jullie wouden graag kerst organiseren. Regel het maar.
Elk gezin neemt al een gang of een drankje mee, iedereen moet ook nog een cadeautje voor 5 euro kopen, er is een dress code waar nieuwe kleren voor aangeschaft moeten worden.... Ik vind het zelf allemaal een beetje overdreven worden voor een familie diner. Wat vinden jullie hier van? Is het normaal om kosten en menus zo te verdelen?
zondag 10 december 2017 om 10:59
Dat is inderdaad een goeie vraag. De reacties tot nu toe zijn vrij unaniem. De meeste dingen zijn nu natuurlijk al geregeld, dus ik vind het niet netjes om nu nog af te zeggen. Ik heb ook heel veel zin om mijn familie te zien, het is de eerste kerst van mijn zoontje. Ik denk dat ik de dresscode voor hem sowieso schrap. Voor mijzelf ga ik proberen zo passend mogelijk te kleden, maar zeker niets nieuws kopen.
Ik denk dat ik in de app luchtig iets over een ander toetje gooi. Als mijn oom of tante dat dan ook wegwuift, pech voor mij. Ik ga in ieder geval volgend jaar op tijd melden dat wij kerst wel willen organiseren en of iedereen alvast even wil kijken of ze klapstoeltjes kunnen meenemen en wat ze leuk vinden om te maken.
zondag 10 december 2017 om 11:01
zondag 10 december 2017 om 11:05
Tja ik zie dat anders. Juist omdat ik nu een zoon heb en een eigen gezin vind ik het leuker om bij die 'familieonzin' te zijn. De meeste van mijn neven en nichten hebben zelf ook kinderen en het is de afgelopen maanden juist leuk geweest om te zien hoe de nieuwe generatie met elkaar speelt en een band opbouwt. Met mijn neven en nichten heb ik ook goed contact en ik denk dat dat deels komt omdat we vroeger veel dingen deden met familie.redbulletje schreef: ↑10-12-2017 11:01Waarom zou je niet af kunnen zeggen? Zij komen nu toch ook pas met kosten op de proppen? Juist nu je een eigen gezin hebt is het moment om je uit die familieonzin te onttrekken zodat je het voortaan in eigen gezin kunt vieren ipv je al die verplichtingen op de hals te halen.
zondag 10 december 2017 om 11:06
Verschrikkelijk wat een dwang. En nog knieperig ook om zo’n klein kindje mee te nemen in de kosten. Ruimhartigheid is ver te zoeken. Het gaat er toch om dat jullie gezellig bij elkaar zijn ? Wat maakt het dan uit wat je eet of wat je aan hebt of op wat voor stoel je zit. Persoonlijk zou ik dat even op de familie app zetten.
zondag 10 december 2017 om 11:07
Bah, nee. Nog los van dat het niet netjes is om mensen zonder overleg op kosten te jagen klinkt het ook niet als een fijne en ontspannen kerst.
Eigen stoelen meenemen is blijkbaar geen porum, je moet er op een bepaalde manier uit zien en het hele diner is afgemeten en geeft geen ruimte voor eigen inbreng. Klinkt als opzitten en pootjes geven.
Ik zou netjes afmelden en iets leuks gaan doen die dag.
Eigen stoelen meenemen is blijkbaar geen porum, je moet er op een bepaalde manier uit zien en het hele diner is afgemeten en geeft geen ruimte voor eigen inbreng. Klinkt als opzitten en pootjes geven.
Ik zou netjes afmelden en iets leuks gaan doen die dag.
zondag 10 december 2017 om 11:10
Meid, gewoon niet moeilijk doen.
Maak gewoon een lekker dessert en meld dat in de app als voldongen feit: 'die salted caramel bavarois lukt me niet hoor, ik neem dus liever een kwarktaart mee.'
Als er gezeken wordt neem je lekker niks mee.
Aantrekken wat je wil.
En vooruit, gewoon netjes meebetalen aan de aankleding.
Vrede op aarde
Maak gewoon een lekker dessert en meld dat in de app als voldongen feit: 'die salted caramel bavarois lukt me niet hoor, ik neem dus liever een kwarktaart mee.'
Als er gezeken wordt neem je lekker niks mee.
Aantrekken wat je wil.
En vooruit, gewoon netjes meebetalen aan de aankleding.
Vrede op aarde
zondag 10 december 2017 om 11:11
zondag 10 december 2017 om 11:12
Als je zo goed met die anderen omgaat, dan spreken jullie toch samen af dat je niet aan 'n dresscode doet en gewoon gerechten naar eigen keus meeneemt? Moet de oudere generatie zich maar bij neerleggen.Burgervddag schreef: ↑10-12-2017 11:05Tja ik zie dat anders. Juist omdat ik nu een zoon heb en een eigen gezin vind ik het leuker om bij die 'familieonzin' te zijn. De meeste van mijn neven en nichten hebben zelf ook kinderen en het is de afgelopen maanden juist leuk geweest om te zien hoe de nieuwe generatie met elkaar speelt en een band opbouwt. Met mijn neven en nichten heb ik ook goed contact en ik denk dat dat deels komt omdat we vroeger veel dingen deden met familie.
zondag 10 december 2017 om 11:15
Een dresscode waar je nieuwe kleren voor nodig hebt
Hoe uniek wordt het wel niet het is toch elk jaar kerst. Netjes met een glitter of glimmer dat is het toch wel en hoef je niet elk jaar nieuw te kopen. Foute kerst trui zou nog kunnen maar die zijn ook voor een paar euro bij de Lidl te koop en neem anders een foute sjaal of muts.
Hoe uniek wordt het wel niet het is toch elk jaar kerst. Netjes met een glitter of glimmer dat is het toch wel en hoef je niet elk jaar nieuw te kopen. Foute kerst trui zou nog kunnen maar die zijn ook voor een paar euro bij de Lidl te koop en neem anders een foute sjaal of muts.
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-12-2017 17:41
0.60% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 10 december 2017 om 11:16
Iedereen moet zijn eigen eten meenemen dus iedereen deelt al in de kosten. Meebetalen voor tafels en stoelen vind ik raar, een dresscode eveneens en een van tevoren vastgesteld menu ook.minnimouse schreef: ↑10-12-2017 11:11Op zich is het natuurlijk niet gek om kosten te delen. Dat het bij hen gevierd wordt wil niet zeggen dat ze dan maar alles moeten betalen.
Maar tafel en stoelen huren vind ik raar. Iedereen kan dat zelf meenemen en een dresscode vind ik ook nergens op slaan.
Ik weet nu weer waarom ik zo'n hekel heb aan kerst.
anoniem_159539 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 11:27
1.64% gewijzigd
zondag 10 december 2017 om 11:20
Als hen zo graag een geheel willen door tafels/stoelen te huren ipv iedereen die wat meebrengt, dan zou ik zeggen, betaal het dan ook maar zelf. Hoe ging het bij de andere oom en tante? Moest je toen ook meebetalen in huur ed? Een gerecht meebrengen is wel heel normaal, maar laat erlkaar daar wel vrij in ( wellicht met een enkele richtlijn).
zondag 10 december 2017 om 12:20
zondag 10 december 2017 om 12:23
Hahaha, ik vind deze goed!!jeansjacket schreef: ↑10-12-2017 10:44Waarom altijd van die moeilijke dingen in families rond kerst.
Wees een kerstheld en meld in de app: Ik maak geen couscous ik maak mijn eigen succesrecept. Ik neem zelf klapstoelen mee en wat de dresscode betreft ik heb voor ons gezin kerstonesies gekocht.En het beste kerstcadeau wat jullie van mijn krijgen is onze aanwezigheid
zondag 10 december 2017 om 12:24
Ik vind het ook wel normaal dat iedereen meebetaalt in de kosten van eten en drinken. Het klinkt alsof er een aardig gezelschap komt en dan heb je als gastvrouw/-heer wel aardig wat kosten. Meebetalen voor tafels en stoelen terwijl je die ook allemaal mee kan laten nemen, vind ik onzin. Een verplichte dresscode ook. Dat je in een geintje roept dat het leuk is als iedereen in rood- glitter komt, kan ik me nog voorstellen. Dan kun je ook een kerstslinger in je haar gooien.
Voor het menu is het wel handig als het een beetje op elkaar is afgestemd, maar als het een buffet is, maakt dat toch ook niet zo heel veel meer uit. Maak dan gewoon wat je goed kan en waar je vertrouwen in hebt dat het ook echt lekker wordt. Misschien moet er gewoon even iemand zijn die andere ideeen opperen in de app, dan buigen je oom en tante misschien wel om.
Voor het menu is het wel handig als het een beetje op elkaar is afgestemd, maar als het een buffet is, maakt dat toch ook niet zo heel veel meer uit. Maak dan gewoon wat je goed kan en waar je vertrouwen in hebt dat het ook echt lekker wordt. Misschien moet er gewoon even iemand zijn die andere ideeen opperen in de app, dan buigen je oom en tante misschien wel om.
Find people who will make you better (M. Obama)
zondag 10 december 2017 om 12:28
+100jeansjacket schreef: ↑10-12-2017 10:44Waarom altijd van die moeilijke dingen in families rond kerst.
Wees een kerstheld en meld in de app: Ik maak geen couscous ik maak mijn eigen succesrecept. Ik neem zelf klapstoelen mee en wat de dresscode betreft ik heb voor ons gezin kerstonesies gekocht.En het beste kerstcadeau wat jullie van mijn krijgen is onze aanwezigheid
zondag 10 december 2017 om 12:31
Wat is dat toch allemaal met die kerst?
Het is toch normaal dat je kosten deelt? En voor een stoel een halve prijs betalen lijkt mij ook heel redelijk.
Waar zit je kind dan met eten?
Overigens kan je qua gerecht toch zeggen dat je dat gerecht niet lust of moeilijk vindt om te maken en dat je liever iets anders maakt?
Waarom daar moeilijk over te doen. Gewoon ff een belletje doen en bespreken.
Het is toch normaal dat je kosten deelt? En voor een stoel een halve prijs betalen lijkt mij ook heel redelijk.
Waar zit je kind dan met eten?
Overigens kan je qua gerecht toch zeggen dat je dat gerecht niet lust of moeilijk vindt om te maken en dat je liever iets anders maakt?
Waarom daar moeilijk over te doen. Gewoon ff een belletje doen en bespreken.
zondag 10 december 2017 om 12:34
Burgervddag schreef: ↑10-12-2017 10:59Dat is inderdaad een goeie vraag. De reacties tot nu toe zijn vrij unaniem. De meeste dingen zijn nu natuurlijk al geregeld, dus ik vind het niet netjes om nu nog af te zeggen. Ik heb ook heel veel zin om mijn familie te zien, het is de eerste kerst van mijn zoontje. Ik denk dat ik de dresscode voor hem sowieso schrap. Voor mijzelf ga ik proberen zo passend mogelijk te kleden, maar zeker niets nieuws kopen.
Ik denk dat ik in de app luchtig iets over een ander toetje gooi. Als mijn oom of tante dat dan ook wegwuift, pech voor mij. Ik ga in ieder geval volgend jaar op tijd melden dat wij kerst wel willen organiseren en of iedereen alvast even wil kijken of ze klapstoeltjes kunnen meenemen en wat ze leuk vinden om te maken.![]()
ik zou helemaal niets in de app gooien. Zij zien vanzelf wel met wat voor toetje jij aankomt. Heb je in ieder geval geen gezeik vooraf. En sowieso geen gezeik accepteren. Doe het er maar mee...
vrede op aarde en zo
zondag 10 december 2017 om 12:37
RB niet, ik krijg plots visioen van een jaar of 40 in de toekomst, als RB een alleenwonende bejaarde is en de vrijwilligers haar met kerst komen "bevrijden" van de eenzaamheid, om gezellig met andere bejaarden een kerstetentje te hebben. RB zich vastklemmend aan de deurpost om niet mee te hoeven. (Het lijkt mij ook horror hoor)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 10 december 2017 om 12:39
zondag 10 december 2017 om 12:39
Jullie hebben gelijk!
Het delen van de kosten van het eten en de cadeautjes dat vind ik niet meer als normaal. De dress code en de kosten van stoelen en tafels, dat vind ik wel gek maar dat ligt dus niet aan mij. Afzeggen vind ik te ver gaan, maar ik ga wel gewoon mijn eigen toetjes maken en de dress code laten voor wat het is.
Bedankt voor jullie input!
Het delen van de kosten van het eten en de cadeautjes dat vind ik niet meer als normaal. De dress code en de kosten van stoelen en tafels, dat vind ik wel gek maar dat ligt dus niet aan mij. Afzeggen vind ik te ver gaan, maar ik ga wel gewoon mijn eigen toetjes maken en de dress code laten voor wat het is.
Bedankt voor jullie input!