Afval scheiden; wat is handig?

10-12-2017 14:41 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Een vraag aan de mensen die al heel keurig hun afval scheiden. Ik gooide tot voor kort gewoon alles bij elkaar, maar onze gemeente wordt daar heel streng in en bovendien wil ik ook het goede voorbeeld aan de kinderen geven. Ik ga dus voortaan netjes scheiden en wil nu dus ook een nieuwe afvalbak kopen waarin aparte compartimenten zitten.

Ik twijfel alleen over welke versie ik zal kopen. De prullenbak die ik op het oog heb is verkrijgbaar in 2 versies: 1 met 2 binnenbakken van 11 en 23 liter, of 1 met 3 binnenbakken van elk 11 liter.

Ik heb 3 kliko's, dus 3 binnenbakken lijkt mij handig, voor elke kliko 1 vak. Dat staat ook het mooist in de keuken, lijkt me, want geen losse bakjes of zakjes meer. Voor de kinderen lijkt het me ook handig, want je gooit nog steeds alles in dezelfde bak weg, alleen kies je in welk vak je het gooit.

Maar toen ik dat tegen een aantal naasten liet vallen, zeiden die eigenlijk unaniem dat je juist 2 binnenbakken zou moeten nemen, omdat PMD-afval het meeste afval is en je daar dus een grotere bak voor nodig hebt. Zij zeiden dus 2 binnenbakken en een los bakje voor GFT dat je direct in de groene kliko leegt.

Wat vinden jullie handiger?
Am Yisrael Chai!
Andersom schreef:
10-12-2017 15:32
Daarom bij ons dus ook dagelijks een nieuw zakje van ongeveer een liter en dagelijks die zooi in de kliko. GFT dagelijks naar buiten.
ik ben er door dit topic juist wel uit dat ik maar gewoon voor de versie met 3 binnenbakken moet gaan. Composteerbare zak in het GFT compartiment en dan met zak en al zo hop naar de grote kliko.
Am Yisrael Chai!
Wij hebben 3 kliko's. 1 voor papier, 1 voor GFT en 1 voor restafval. GFT gebruik ik alleen voor tuinafval en bloemen. Ik heb 1 afvalbak in de keuken en daar gaan ook etensresten in. Ik vind het ook vies om dat te scheiden. Plastic en glas neem ik mee als ik boodschappen ga doen. Dat verzamel ik in de schuur.
fashionvictim schreef:
10-12-2017 15:30
Oh, dit is het eerste aanrechtbakje dat ik zie dat ik er ook nog mooi uit vind zien!
Deze heb ik ook. Ik dacht dat iedereen deze had :P
closednote schreef:
10-12-2017 15:33
In het begin is het even wennen en gaat er best nogal ens wat verkeerd maar het went snel. Niet dat er nooit wat verkeerd gaat.

Maar dat GFT bakje op het aanrecht is toch niet perse vies? Je kunt het zo vaak leeggooien als je wilt. Ik neem aan dat als het in een speciaal bakje in je prullenbak zit je het ook iedere dag leeg gooit omdat het anders gaat stinken.
Het zit ongetwijfeld tussen mijn oren maar ik vind het een vies idee om vuilnis op mijn aanrecht waar ik ook spullen die in mijn mond gaan op leg te hebben.
Am Yisrael Chai!
Blondie456 schreef:
10-12-2017 15:37
Wij hebben 3 kliko's. 1 voor papier, 1 voor GFT en 1 voor restafval. GFT gebruik ik alleen voor tuinafval en bloemen. Ik heb 1 afvalbak in de keuken en daar gaan ook etensresten in. Ik vind het ook vies om dat te scheiden. Plastic en glas neem ik mee als ik boodschappen ga doen. Dat verzamel ik in de schuur.
Ja, zo ben ik dus ook. Vandaar dat ik nu denk dat ik maar gewoon verschillende vakjes in de prullenbak moet hebben, dan blijf je alles gewoon in de prullenbak gooien, je moet alleen iets beter mikken :) .
Am Yisrael Chai!
Andersom schreef:
10-12-2017 15:29
Als je zo veel restjes hebt, kun je ook minder klaarmaken toch? :proud:
Man kookt :-D. Hij kookt altijd twee gezinsporties in 1x, eentje voor in de vriezer voor drukke dagen, vandaar.
Ik heb 1 prullenbak voor rest. Een plastic bakje voor gft en ik gebruik oude plastic zakken voor pmd. En papier gooi ik 1 x oer dag weg. Ik heb 4 kliko’s
fashionvictim schreef:
10-12-2017 15:37
Het zit ongetwijfeld tussen mijn oren maar ik vind het een vies idee om vuilnis op mijn aanrecht waar ik ook spullen die in mijn mond gaan op leg te hebben.
Ja, dat zit tussen je oren. Het zit toch in een bakje en ligt niet los versmeerd over het aanrecht? Die van ons is afsluitbaar me een deksel en gaat met grote regelmaat in de vaatwasser. En hoe vies os het nou helemaal? Het zijn resten van dingen die je eet/drinkt: schillen, koffiedik, broodkorsten. Dat is toch niet onhygienisch?

On topic: ik zou nooit een 15-literbakje willen hebben voor PMD, want dan kun je die zak elke dag vervangen. Ik heb een Wesco met 2 compartimenten voor rest en PMD, GFT in een keukenkastje ingebouwd in een ikea-systeem (en een bakje op het aanrecht voor tijdens het koken etc) en voor glas en papier elk een mooie kartonnen doos is een kastje.
Voor de mensen die in de GFT alleen tuinafval doen en etensresten bij restafval: Wordt er in jullie gemeente dan niet gecontroleert? Hier in het begin 1x een waarschuwing gehad dat er teveel blik en glas (er was een potje verkeerd geschoten) in zat. En de buren kregen een keer een waarschuwing dat er teveel textiel bij het restafval zat. En iemand bij ons in de straat had eens daadwerkelijk een boete gekregen.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 15:49
0.24% gewijzigd
fashionvictim schreef:
10-12-2017 15:41
Ja, zo ben ik dus ook. Vandaar dat ik nu denk dat ik maar gewoon verschillende vakjes in de prullenbak moet hebben, dan blijf je alles gewoon in de prullenbak gooien, je moet alleen iets beter mikken :) .
Nee, ik heb geen aparte vakjes. De etensresten gaan bij het restafval. Ik ben gestopt met etensresten scheiden omdat ik het vies vind en het gaat stinken.
closednote schreef:
10-12-2017 15:47
Voor de mensen die in de GFT alleen tuinafval doen en etensresten bij restafval: Wordt er in jullie gemeente dan niet controleert? Hier in het begin 1x een waarschuwing gehad dat er teveel blik en glas (er was een potje verkeerd geschoten) in zat. En de buren kregen een keer een waarschuwing dat er teveel textiel bij het restafval zat. En iemand bij ons in de straat had eens daadwerkelijk een boete gekregen.
Bij ons gaan ze inderdaad met ingang van 1 januari strenger handhaven. Dat begint met dat je kliko gewoon niet meer geleegd wordt als er verkeerd afval tussen zit, vervolgens een waarschuwing en daarna een boete.
Am Yisrael Chai!
Hier letten ze er wel op dat je geen restafval bij het GFT doet. Die kliko's worden dan niet geleegd.
closednote schreef:
Voor de mensen die in de GFT alleen tuinafval doen en etensresten bij restafval: Wordt er in jullie gemeente dan niet gecontroleert? Hier in het begin 1x een waarschuwing gehad dat er teveel blik en glas (er was een potje verkeerd geschoten) in zat. En de buren kregen een keer een waarschuwing dat er teveel textiel bij het restafval zat. En iemand bij ons in de straat had eens daadwerkelijk een boete gekregen.
Heb nog nooit gezien dat ze de zakken openmaken van de restafvalkliko. Hier alleen sancties als je bouwafval probeert te smokkelen in delen (dan krijg je een rode sticker op de bak en legen ze de bak niet).
thee_leutje101 schreef:
10-12-2017 15:44
Ja, dat zit tussen je oren. Het zit toch in een bakje en ligt niet los versmeerd over het aanrecht? Die van ons is afsluitbaar me een deksel en gaat met grote regelmaat in de vaatwasser. En hoe vies os het nou helemaal? Het zijn resten van dingen die je eet/drinkt: schillen, koffiedik, broodkorsten. Dat is toch niet onhygienisch?

On topic: ik zou nooit een 15-literbakje willen hebben voor PMD, want dan kun je die zak elke dag vervangen. Ik heb een Wesco met 2 compartimenten voor rest en PMD, GFT in een keukenkastje ingebouwd in een ikea-systeem (en een bakje op het aanrecht voor tijdens het koken etc) en voor glas en papier elk een mooie kartonnen doos is een kastje.

Dit dus, zeker als je het elke dag weggooit. Ik vind juist de geur uit zo'n bal met meerdere compartimenten die maar eens in de drie vier dagen wordt gelegd afschuwelijk. Mijn GFT bakje ruikt nooit, zelfs niet als er rauw vlees in zit, omdat het elke dag de kliko in gaat. En dat vergeet ik nooit, want anders is het te vol.
Andersom schreef:
10-12-2017 15:54
Dit dus, zeker als je het elke dag weggooit. Ik vind juist de geur uit zo'n bal met meerdere compartimenten die maar eens in de drie vier dagen wordt gelegd afschuwelijk. Mijn GFT bakje ruikt nooit, zelfs niet als er rauw vlees in zit, omdat het elke dag de kliko in gaat. En dat vergeet ik nooit, want anders is het te vol.
Ik leeg mijn bak nu ook niet maar eens in de vier dagen. Meestal leeg ik de bak dagelijks of hooguit om de ene dag. Ik heb bewust een vrij kleine afvalbak, juist omdat je dan vaak moet wisselen. Dus ik ga ervan uit dat als ik alles ga scheiden dat in principe niet veranderd.
Am Yisrael Chai!
Ik heb een "gewone" vuilnisbak voor restafval. Daar doe ik makkelijk een ruime week mee. En in het gootsteenkastje staat de vuilniszak voor PMD. Die zit in een doos, dus blijft altijd rechtop staan. Oud papier heb ik in de trapkast.

GFT gooi in bij het restafval. ik heb zelden iets voor GFT (ik koop alles gesneden-dus veel plastic en die kleine restjes stinken vrijwel nooit). Alleen als het echt hoogzomer is, gaat het GFT na 2 dagen stinken. Dan ververs ik gewoon wat sneller de vuilniszak. mijn GFT bak staat namelijk buiten de tuin en dat vind ik echt teveel moeite voor dat mini beetje afval...

Glas heb ik ook vrijwel nooit. Kleine dingen (zoals een potje mosterd) gooi in bij het restafval en als ik een paar grote flessen heb (zoals na een verjaardag) dan verzamel ik het even los en breng ik het naar de glasbak.

eigenlijk doe ik dus alleen PMD en papier netjes scheiden..
closednote schreef:
he boete? nog nooit van gehoord. ook nooit gehad dus.
als je ziet hoe die vuilnismannen zonder nadenken die bakken legen, kan ik me niet voorstellen wie dan de vuilniszakken in de kliko's zou moeten controleren.... dat gaan zij echt niet doen. is dit geen broodje aap verhaal?
Ik heb een (vrij dure) vuilnisbak met drie compartimenten en ik ben er erg tevreden mee. Ik ben wel een afvalscheidingsextremist en ik heb altijd mijn afval al gescheiden.
Composteerbare zaken voor de gft-emmer koop ik bij Aldi of Action. Restafval heb ik bijna niet.
vrouwjagersma schreef:
10-12-2017 16:08
Ik heb een (vrij dure) vuilnisbak met drie compartimenten en ik ben er erg tevreden mee. Ik ben wel een afvalscheidingsextremist en ik heb altijd mijn afval al gescheiden.
Composteerbare zaken voor de gft-emmer koop ik bij Aldi of Action. Restafval heb ik bijna niet.
Ah, verkoopt de Action die ook? Die zijn vast goedkoper dan de speciale Brabantiazakken!

Welke bak heb jij?
Am Yisrael Chai!
Nee het is geen broodje aap verhaal, dat dachten wij ook toen we er een brief over kregen van de gemeente en zorgde ook voor onrust want wat als iemand bij mij iets verkeerd in de kliko gooit etc. Ze controleren steekproefsgewijs hier en ik heb al een paar keer gezien dat ze ergens aan het controleren waren of dat ze ergens gecontroleerd hebben want dan hangen er kaartjes aan de containers wat kan inhouden dat je een waarschuwing hebt, een boete of juist een compliment.
Ik heb ongeveer zoiets:

https://www.keukenmarkt-nederland.nl/af ... schrijving
Ik zweer bij mijn Ikeabakken op pagina 1. Geen afvalbak die in de weg staat. Geen geurtjes. Niets op mijn aanrecht. En nog betaalbaar ook.
Ik vind hier dingen van.
Afbeelding

Ik heb deze, ideaal !
1 bak voor restafval, 1 voor gft en 1 voor plastic/pmd
Restafval en gft leeg ik ongeveer 1x per 5 dagen. Grote plastic verpakkingen gaan in de schuur in een aparte vuilnisbak, lege flessen in een aparte tas en oud papier in de papierkliko. Als de bak voor plastic/pmd vol zit gaat ie mee naar de supermarkt want daar staat een plastic container.
Jemig, ik word nu nog blijer met Omrin. Die scheiden namelijk zelf. Ik heb een bakje voor glas, een voor papier en een voor de petflessen.
We hebben een ondergrondse container dus gft kan ik niet scheiden want er is geen container voor.
Maar dat deed ik in omze eerdere woning met rolcontainers nog wel. Daar hadden we van de gemeente zelfs een mooi vuilnisbakje van 10 liter voor gekregen in de vorm van een container.
Voor mij zou dus een vuilnisbak met 1grote en 2 kleine bakken prima zijn. Petflessen kunnen ook in een tas op de grond.
paper-clip schreef:
10-12-2017 17:03
Afbeelding

Ik heb deze, ideaal !
1 bak voor restafval, 1 voor gft en 1 voor plastic/pmd
Restafval en gft leeg ik ongeveer 1x per 5 dagen. Grote plastic verpakkingen gaan in de schuur in een aparte vuilnisbak, lege flessen in een aparte tas en oud papier in de papierkliko. Als de bak voor plastic/pmd vol zit gaat ie mee naar de supermarkt want daar staat een plastic container.
De bak die ik net gekocht heb heeft inderdaad ook zo'n binnenverdeling. Ik heb deze net gekocht:

Afbeelding
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven