Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartvraag

13-12-2017 19:40 379 berichten
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.

Wat vinden jullie?

Uitvaart betaal en regel je zelf voor je dood

Totaal aantal stemmen: 195

Ja (76%)
Nee (7%)
Hangt ervan af (17%)
Alles. Het is een verzekering he? Geen spaarpolis.
Alle reacties Link kopieren
Tillif schreef:
13-12-2017 23:10
Weinig gezinnen zullen 3-4 begrafenissen of crematies tegelijk moeten bekostigen, en gelukkig maar. Maar stel nou dat één van jouw kinderen overlijdt en jullie hebben pas twee jaar betaald voor hem/haar? Wat wordt er dan uitgekeerd?
Dat zou ik even moet nazoeken maar volgens mij gewoon alles.
Tillif schreef:
Weinig gezinnen zullen 3-4 begrafenissen of crematies tegelijk moeten bekostigen, en gelukkig maar. Maar stel nou dat één van jouw kinderen overlijdt en jullie hebben pas twee jaar betaald voor hem/haar? Wat wordt er dan uitgekeerd?
Het bedrag waar je voor verzekerd bent, dus niet de 8 euro die je daadwerkelijk hebt betaald.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tillif schreef:
Heb jij een brandverzekering? Een tandartsverzekering? Een all risk voor je auto misschien?
Een reisverzekering?
nachtvlinder1977 schreef:
13-12-2017 22:45
Ik zou dan zelf eerder kiezen voor een levensverzekering die 30 jaar loopt, dan stopt het betalen tenminste een keer.
Bij de huidige uitvaartpolissen ook. Je kunt kiezen voor 10,20 of 30 jaar premie betalen of tot een bepaalde leeftijd. Daarna blijft het geld staan tot je dood gaat en dan keert de polis uit. De uitvaartverzekeringen van tegenwoordig zijn een stuk voordeliger dan die van vroeger. Een paar euro per maand betalen voor je laatste reis kan je nabestaanden een hoop ellende schelen.

Als je het trouwens echt heel goedkoop wilt houden kun je opgehaald worden door het crematorium zonder kist of iets dergelijks en in stilte gecremeerd worden.
QueenArachnia schreef:
13-12-2017 21:29
Dit ja. Wat een triest idee om je moeder, je kind of sowieso iemand waar je van houdt gewoon in een vriezer te flikkeren.
Daar zeg je wat. Afgelopen zomer alles geregeld, genoteerd hoe en waar en wat alleen niet helemaal doorgesproken met mijn nabestaanden. Alleen gezegd dat alles op papier staat en waar dat papier ligt en 3 mensen een gesloten envelop gegeven met mijn wensen. Ook over een erfstuk alles met een maar: als ik samenwoon of zelfs trouw is mijn partner degene die overal vanaf mag wijken. voor nu heb ik geen seconde stilgestaan hoe het voor de nabestaanden is mijn supergoedkope crematie.
Wel een auto en een plekje in de vriezer van het ziekenhuis of mortuarium tussen de bitterballen en in de kofferbak is grappig maar juist die zaken zijn nog best duur maar nu ik alle meningen zo eens lees ben ik van gedachten veranderd. toch maar even vragen of ze de envelop open willen maken en ermee kunnen leven. Letterlijk ik wil niemand een rotgevoel bezorgen en ik ben er toch niet bij. Geld is het probleem niet ik kan vandaag nog doodvallen mocht het 10.000 kosten is dat er ook maar ik vind het zelf echt zonde van het geld. Liever laat ik wat meer geld achter dan een kop gore koffie en een koek.
Wat mij vreselijk stoorde bij de uitvaart van mijn vader was het grote bloemstuk op de kist terwijl ik hem beloofd had tijdens zijn ziekte dat hij zoals hij het zelf zei alleen bloemen zou krijgen waar hij zelf van kon genieten. Geen opgeklopte bos rozen met een lint en wat lag er op zijn kist juist 1 zo'n gruwelbloemstuk met lint vol stomme standaardtekst wat hijj zo erg vond
Nog steeds neem ik mezelf kwalijk dat ik eraan meebetaald heb niet om het geld maar om het principe hij kreeg precies wat hij niet had gewild. ook ik was niet sterk genoeg om een klap op tafel te geven en nee te roepen. Wilde hij niet, respecteer dat dan maar je bent met andere dingen bezig als nabestaande daar had ik niet goed bij stilgestaan.
Toch wel bespreken ook ik wil bv geen bloemen maar ik zou er ook van kunnen maken tenzij uit eigen tuin of de natuur en zelf een stukje van maken geen kant en klare krans voor veel te veel geld. Goed om er nog eens bij stil te staan al dacht ik dat is klaar.
Notariskosten heb ik niet meegerekend alleen de uitvaart in die 1700 euro
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 20:36
Je ziet een overlijden niet altijd aankomen. Bij een onverwacht overlijden zonder geld kun je echt spreken van een dubbel drama voor de nabestaanden.
Yep. Dat heb ik meegemaakt. Mijn ouders waren verzekerd maar tijdens hun scheiding dacht de een dat de ander de verzekering had overgenomen en andersom, en toen mijn moeder totaal onverwachts overleed bleek er dus geen verzekering meer. Mijn moeder wilde ook nog eens niet gecremeerd maar begraven worden.
Ik heb echt jaren ellende ervan gehad, daar kon zij verder niks aan doen en het was al erg genoeg dat ze overleed en ze zou het zelf verschrikkelijk hebben gevonden als ze geweten had wat voor nasleep ik ervan gehad heb, want ze was juist iemand die heel verantwoordelijk met dat soort dingen omging. Juist mijn vader is de lakse van de twee en zal je altijd zien, die heeft er als enige nooit last van gehad.

Ik heb in totaal 16.000 euro aan de begrafenis, grafrechten, grafsteen, notaris en alle andere kosten rondom het overlijden mogen ophoesten. En nee, het was geen extravagante begrafenis, juist zo goedkoop mogelijk proberen te regelen maar wel op de manier waarop mijn moeder graag begraven wilde worden uiteraard. Grootste kostenposten waren de onvermijdelijke kosten zoals vervoer naar mortuarium, koeling, ziekenhuis, vervoer naar begraafplaats, grafrechten en notaris.
Am Yisrael Chai!
Perzina schreef:
13-12-2017 21:50
Ik geb me onlangs ook in de uitvaartverzekeringen verdiept, maar wat mij tegen de borst stuit is dat je een pakket moet afnemen, en in dat pakket zitten dingen die ik helemaal niet wil. Ze gaan uit van zo’n standaard en traditionele uitvaart, en daar wil ik niet voor betalen.

Ik wil vrije keus voor een bepaald bedrag.

En de uitvaartbranche is zo fout als wat, ze proberen je als verdrietige nabestaande gewoon emotioneel te manipuleren, ‘je wil toch de beste/mooiste kist voor je moeder?’ Schandalig!
Bij de meeste verzekeraars kan je gewoon de optie "geldbedrag" kiezen hoor. Ik heb zelf een combinatie, ik heb een deel natura omdat ik begraven wil worden en dat deel dus gewoon de onvermijdelijke kosten dekt, ook als die tegen de tijd dat ik doodga veel hoger zijn dan waar ik ze nu voor verzekerd heb, en ik heb een deel wat gewoon in geld wordt uitgekeerd. Dit zodat mijn kinderen met dat deel zelf de plechtigheid en opsmuk erom heen kunnen vormgeven zoals zij dat goed achten.

Maar je kan ook gewoon alles in geld laten uitkeren.
Am Yisrael Chai!
blijfgewoonbianca schreef:
13-12-2017 23:35
Heb jij een brandverzekering? Een tandartsverzekering? Een all risk voor je auto misschien?
Een reisverzekering?
Risico's/schade/kosten die ik zelf kan bekostigen betaal ik zelf in plaats van ze te verzekeren. Een uitvaartverzekering is voor mij gewoon niet voordelig, wat is daar mis mee? Fijn voor anderen die er wel profijt van hebben.
Tillif schreef:
14-12-2017 00:09
Risico's/schade/kosten die ik zelf kan bekostigen betaal ik zelf in plaats van ze te verzekeren. Een uitvaartverzekering is voor mij gewoon niet voordelig, wat is daar mis mee? Fijn voor anderen die er wel profijt van hebben.
Maar dat is heel wat anders dan "laat je niet bedonderen" en "pure oplichterij" wat je een paar bladzijden terug nog zei.
Tillif schreef:
Een uitvaartverzekering is voor mij gewoon niet voordelig, .
Dat ligt er een beetje aan; als je hem afsluit als je 18 bent en je gaat dood met 30, dan was dat best voordelig Word je 106 was het beter geweest om te sparen.
Tillif schreef:
Risico's/schade/kosten die ik zelf kan bekostigen betaal ik zelf.
Dus? Heb je je daar nou wel of niet voor verzekerd?
Afgaand op de OP: ja, hier wel geregeld. Ik wil niet dat zoon zich nog moet gaan afvragen wat ik wel of niet zou willen.

Daarbij, en dat is mijn idee: een bruiloft laat je ook niet aan anderen over, waarom je uitvaart dan wel. Tenzij zwaarwegende (financiële) redenen om er afstand van te doen om het te regelen.

Anders zou ik het vrij egoïstisch vinden om het maar te laten en de nabestaanden maar met de boel op te schepen en zich, naast verdriet, ook nog zich moeten bezighouden met het hoe en wat.
Krijg motto niet verwijderd :-)
QueenArachnia schreef:
14-12-2017 00:14
Maar dat is heel wat anders dan "laat je niet bedonderen" en "pure oplichterij" wat je een paar bladzijden terug nog zei.
Nee, het gaat erom dat veel mensen denken dat ze zonder verzekering enorm veel zelf moeten regelen, wat dan ook nog heel moeilijk zou zijn of zelfs niet zou mogen. De begrafenisbranche springt daar graag op in. Als je niet oplet, krijg je later een rekening gepresenteerd waar dingen opstaan die je achteraf onredelijk vindt en best zelf had kunnen of willen doen, of die gewoon niet kloppen. In de emotionele sfeer gaan die dingen snel aan je voorbij. Bij een verzekering heb je helemáál het gevoel dat het niet uitmaakt, want er is al jaren voor betaald. Dus je vindt het al snel goed en oh wat fijn dat je nergens aan hoeft te denken. Dat is eh, echt heel naïef.
iceteapeach schreef:
14-12-2017 00:20
Afgaand op de OP: ja, hier wel geregeld. Ik wil niet dat zoon zich nog moet gaan afvragen wat ik wel of niet zou willen.

Daarbij, en dat is mijn idee: een bruiloft laat je ook niet aan anderen over, waarom je uitvaart dan wel.
Bij een bruiloft ben je zelf het feestvarken, een begrafenis is alleen van belang voor de nabestaanden.
blijfgewoonbianca schreef:
14-12-2017 00:16
Dus? Heb je je daar nou wel of niet voor verzekerd?
Ik heb geen reisverzekering, geen all risk verzekering voor mijn auto (want oud brik), tot nog toe geen tandartsverzekering (want al 40 jaar alleen tandsteen), brand is gedekt in mijn woonverzekering. En dus geen uitvaartverzekering, dat staat op een spaarrekening.
Tillif schreef:
14-12-2017 00:28
Nee, het gaat erom dat veel mensen denken dat ze zonder verzekering enorm veel zelf moeten regelen, wat dan ook nog heel moeilijk zou zijn of zelfs niet zou mogen. De begrafenisbranche springt daar graag op in. Als je niet oplet, krijg je later een rekening gepresenteerd waar dingen opstaan die je achteraf onredelijk vindt en best zelf had kunnen of willen doen, of die gewoon niet kloppen. In de emotionele sfeer gaan die dingen snel aan je voorbij. Bij een verzekering heb je helemáál het gevoel dat het niet uitmaakt, want er is al jaren voor betaald. Dus je vindt het al snel goed en oh wat fijn dat je nergens aan hoeft te denken. Dat is eh, echt heel naïef.
Ik spreek uit ervaring maar herken dit echt niet. Op de rekening stond precies wat afgesproken was, er is niets aangepraat, en ja veel uit handen genomen waar mijn kop echt niet naar stond. Oja, en geld teruggekregen wat niet opgesoupeerd was.
MinkeDeWit schreef:
13-12-2017 22:56
Toen onze hamster overleed had ik hem in een mooi doosje in de kofferbak gelegd om naar de dierenarts te brengen. Die dag moest ik nog wel met een collega op pad die met mij meereed. Toen ik zei 'je raadt nooit wat er in de kofferbak ligt?', had ze het in een keer goed ('een lijk?').
:proud:
karin12345 schreef:
14-12-2017 00:31
Bij een bruiloft ben je zelf het feestvarken, een begrafenis is alleen van belang voor de nabestaanden.
Ja en? Kun je je antwoord toelichten? Of mag ik uit je antwoord opmaken dat wanneer jij overlijdt, je nabestaanden het maar mogen uitzoeken?
Krijg motto niet verwijderd :-)
@Lenn12345: ik vrees dat er altijd wel iets blijft wat je misschien anders had willen doen. Zelf kun je bijvoorbeeld op je rouwbrief laten zetten dat je liever geen bloemen wilde, maar als mensen echt iets willen kunnen ze een donatie doen aan een goed doel wat jij bijzonder vindt. Dat heb ik al eens vaker meegemaakt en ieder is dan vrij daar wel of niet iets mee te doen.
marjorette schreef:
14-12-2017 00:35
Ik spreek uit ervaring maar herken dit echt niet. Op de rekening stond precies wat afgesproken was, er is niets aangepraat, en ja veel uit handen genomen waar mijn kop echt niet naar stond. Oja, en geld teruggekregen wat niet opgesoupeerd was.
Ja hier dus ook. Wij hebben echt veel aan ze gehad toen we zelf echt niet konden nadenken omdat we allemaal lamgeslagen waren door het overlijden van mijn moeder. Er is geen enkele druk of zelfs maar suggestie gedaan voor een duurdere kist of dure cake of dat soort dingen, en achteraf ook niks meer moeten betalen dan was afgesproken.

Mijn man heeft voor zijn werk een paar uitvaarten moeten regelen en ook hij heeft nooit meegemaakt dat er daarover gedramd werd of dat er achteraf kosten bij kwamen.

Ik herken het gewoon niet en ik betaal graag een paar euro per maand om mijn nabestaanden die zorgen te kunnen besparen. Dan maar naïef.
marjorette schreef:
14-12-2017 00:35
Dat vind ik echt fijn voor je. Helaas heb ik andere ervaringen, kan er nóg boos om worden.
@fashionvictim: €16.000,- ??? :woa: Dat vind ik echt enorm veel!
SadSloth schreef:
13-12-2017 20:08
Dit ja. Toen mijn vader overleed, moesten wij alles regelen. Nu moeten we alles zelf betalen.
Zowel mijn vader als mijn zus hebben niks geregeld. En ik heb hier al een paar keer ruzie over gehad. Kan daar zo boos over worden. Mijn vader zal genoeg geld hebben, hoop ik tenminste.
Maar mijn zus niet. En zij is single. En heeft schulden, ook niks van waarde of een huis of auto.
Tegen die tijd kan dus een deel van mijn spaargeld naar haar begrafenis ipv naar mijn kind of mezelf. Ik moet hier niet teveel over nadenken, want dan word ik weer boos.
iceteapeach schreef:
14-12-2017 00:36
Ja en? Kun je je antwoord toelichten? Of mag ik uit je antwoord opmaken dat wanneer jij overlijdt, je nabestaanden het maar mogen uitzoeken?

Man en ik hebben vrij veel spaargeld
Daar kunnen ze ons heel luxueus van begraven, mochten ze dat willen.
Wij willen het graag zo goedkoop mogelijk, dan blijft er lekker veel geld voor de kinderen over om leuke/spannende/belangrijke dingen van te kunnen doen.
Persoonlijk kan het ons namelijk niet heel veel schelen wat er na de dood met ons lijk gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven