Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartvraag

13-12-2017 19:40 379 berichten
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.

Wat vinden jullie?

Uitvaart betaal en regel je zelf voor je dood

Totaal aantal stemmen: 195

Ja (76%)
Nee (7%)
Hangt ervan af (17%)
Hetzelfde met "de kinderen zijn gratis meeverzekerd". Ja, dan vis je ze vast binnen als latere klanten. De grotere uitvaartverzekeraars zijn vaak zowel de verzekeraar als de dienstenaanbieder. Die aardige man/vrouw die je opvangt bij een overlijden heeft vaak gewoon verkooptargets voor dingen die je net niet in je pakket hebt zitten.
Een uitvaartverzekering blijkt vooral voordelig als je relatief vroeg overlijdt na het afsluiten van de polis. En dan nog zijn er blijkbaar polissen waarbij de eerste jaren na afsluiten niet wordt uitbetaald.

Ook is een verzekering handig als je zelf, om wat voor reden dan ook, geen spaarpot kunt aanhouden. Je kunt bij verzekeren niet meer bij je eigen spaargeld en bent er veel van kwijt wanneer je toch besluit de uitvaartverzekering op te heffen of over te willen stappen.

Daarnaast mis je de rente (en rente over rente) over die jaren. Of dat voordelig is, hangt o.a. af van hoe je als zelfspaarder je geld hebt weggezet (rente is nu tenslotte laag).

Gratis geld krijgen is echt een sprookje.
Ik wil mijn nabestaanden niet opzadelen met de kosten van mijn begrafenis want een begrafenis regelen is al moeilijk genoeg als je net een dierbare bent verloren. Daarnaast weten een aantal mensen hoe ik het ongeveer wil hebben dus dat scheelt ook.
QueenArachnia schreef:
03-01-2018 22:12
Maar.. zeg je nu eigenlijk dat degenen in dit topic die zeiden dat ze niet meteen bij het geld konden gewoon een potje aan het liegen zijn dan? o_o
Bovendien: los van of men al bij het geld kan, weten nabestaanden misschien ook niet precies hoeveel geld er überhaupt is. Banksaldo is nog wel te achterhalen, maar de notaris is vaak maanden bezig met uitzoeken van het totaal aan schulden en bezittingen. Op het moment dat nabestaanden moeten beslissen tussen een basisuitvaart en een luxe uitvaart is er misschien helemaal nog geen goed beeld van de financiële situatie van de overledene. Met een uitvaartverzekering geef je ook een stukje zekerheid aan je nabestaanden.

Overigens is mijn ervaring (2 uitvaarten recent) dat begrafenisondernemers de rekening pas laat versturen, juist omdat je vaak nog niet meteen bij het geld kunt. In beide gevallen hebben we zelf actief gevraagd na een week of zes of we toch alvast de rekening mochten krijgen omdat we het zelf graag zsm wilden afsluiten allemaal; als het aan hun had gelegen hadden we de rekening nog later gehad. Dus in die zin is er wel coulance en begrip voor de situatie waarin het geld nog niet vrijgegeven is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven