Uitvaartvraag
woensdag 13 december 2017 om 19:40
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
donderdag 14 december 2017 om 00:49
Vervelend voor je! Lijkt me echt naar. Ik heb ook totaal verschillende ervaringen hierin. Wat denk ik heel veel verschil maakt is dat we bij mijn broer met een totale vreemde van doen hadden, terwijl we bij mijn schoonmoeder met een bekend iemand van doen hadden. Die laatste zou natuurlijk geen mooie reclame maken voor het bedrijf als ie ons van alles aan zou smeren.
donderdag 14 december 2017 om 00:51
Mijn ervaring is dus dat er terloops diensten worden verleend (of opties voor andere diensten worden bewust niet genoemd), waardoor je keuzes maakt die heel prettig voelen, maar het achteraf niet zijn.QueenArachnia schreef: ↑14-12-2017 00:43Ja hier dus ook. Wij hebben echt veel aan ze gehad toen we zelf echt niet konden nadenken omdat we allemaal lamgeslagen waren door het overlijden van mijn moeder. Er is geen enkele druk of zelfs maar suggestie gedaan voor een duurdere kist of dure cake of dat soort dingen, en achteraf ook niks meer moeten betalen dan was afgesproken.
Mijn man heeft voor zijn werk een paar uitvaarten moeten regelen en ook hij heeft nooit meegemaakt dat er daarover gedramd werd of dat er achteraf kosten bij kwamen.
Ik herken het gewoon niet en ik betaal graag een paar euro per maand om mijn nabestaanden die zorgen te kunnen besparen. Dan maar naïef.
donderdag 14 december 2017 om 00:51
Als er ook nog schulden zijn zou ik overwegen om de erfenis te verwerpen. Ik weet alleen niet wat er dan met je zus gebeurd. Misschien dat je ze dan ook niet zelf mag begraven/cremeren.piera12345 schreef: ↑14-12-2017 00:48Zowel mijn vader als mijn zus hebben niks geregeld. En ik heb hier al een paar keer ruzie over gehad. Kan daar zo boos over worden. Mijn vader zal genoeg geld hebben, hoop ik tenminste.
Maar mijn zus niet. En zij is single. En heeft schulden, ook niks van waarde of een huis of auto.
Tegen die tijd kan dus een deel van mijn spaargeld naar haar begrafenis ipv naar mijn kind of mezelf. Ik moet hier niet teveel over nadenken, want dan word ik weer boos.
donderdag 14 december 2017 om 00:58
Dat vind ik heel rot voor jou. Ontzettend kut dat dat gebeurd is! Maar zo gaat het (gelukkig) dus niet altijd.
donderdag 14 december 2017 om 01:03
Dat meen je niet? Echt waar?marjorette schreef: ↑14-12-2017 00:51Piera12345, en naar haar schulden, als ze rood staat op de bank kun je dat als nabestaanden ook nog fijn betalen.
Kan ik dan niet verwerpen?
Ik heb wel eens begrepen dat je een uitvaart altijd moet betalen, dat je daar niet onderuit komt. Maar die schulden hoef ik toch niet voor op te draaien?
Mijn vader zei paar jaar geleden gewoon kei hard: mij interesseert het niet, want ik ben er dan niet meer. Terwijl het verder een heel aimabele man is. Ik had dat echt niet verwacht van hem. Maar hij vertikt het om iets te regelen. Dus ik weet nu al dat ik tegen die tijd als ik hartstikke emotioneel en verdrietig ben, een goedkope crematie kan gaan regelen. En niet bij zijn bankrekening kan. Familie...geer.
donderdag 14 december 2017 om 01:04
Dank je! Maar ik denk dus dat het veel meer voorkomt dan mensen beseffen. Het gaat zo subtiel, en je voelt je er in eerste instantie nog goed over ook.QueenArachnia schreef: ↑14-12-2017 00:58Dat vind ik heel rot voor jou. Ontzettend kut dat dat gebeurd is! Maar zo gaat het (gelukkig) dus niet altijd.
donderdag 14 december 2017 om 01:22
Ik denk dan beneficiar aanvaarden. Van die roodstand pas nog meegemaakt, vrouw overleden, en kinderen mochten haar roodstand betalen en afrekening gas licht, huur enz, omdat moeders dus niks meer op de rekening had staan.piera12345 schreef: ↑14-12-2017 01:03Dat meen je niet? Echt waar?
Kan ik dan niet verwerpen?
Ik heb wel eens begrepen dat je een uitvaart altijd moet betalen, dat je daar niet onderuit komt. Maar die schulden hoef ik toch niet voor op te draaien?
Mijn vader zei paar jaar geleden gewoon kei hard: mij interesseert het niet, want ik ben er dan niet meer. Terwijl het verder een heel aimabele man is. Ik had dat echt niet verwacht van hem. Maar hij vertikt het om iets te regelen. Dus ik weet nu al dat ik tegen die tijd als ik hartstikke emotioneel en verdrietig ben, een goedkope crematie kan gaan regelen. En niet bij zijn bankrekening kan. Familie...geer.
donderdag 14 december 2017 om 04:38
En ook nog: het regelen en betalen van de uitvaart staat los van erfrecht. Wie betaalt, bepaalt (en heeft dan ook de rechten over bijv de asbestemming na crematie). Slechts bij een uitvaart betaald door de gemeente wordt dit verhaald op de erven. Dit gaat overigens (logischerwijs) low budget en zonder inspraak van de nabestaanden.
donderdag 14 december 2017 om 07:29
Hadden wij ook. Een stichting in onze gemeente geeft inwoners met kanker 500 euro om iets leuks van te doen. Mijn vader had die gekregen en bij zijn uitvaart deden we dus die donatiepot.nachtvlinder1977 schreef: ↑14-12-2017 00:41@Lenn12345: ik vrees dat er altijd wel iets blijft wat je misschien anders had willen doen. Zelf kun je bijvoorbeeld op je rouwbrief laten zetten dat je liever geen bloemen wilde, maar als mensen echt iets willen kunnen ze een donatie doen aan een goed doel wat jij bijzonder vindt. Dat heb ik al eens vaker meegemaakt en ieder is dan vrij daar wel of niet iets mee te doen.
donderdag 14 december 2017 om 07:39
De uitvaartonderneming vond ik goed te handelen en helemaal niet pushy. Familie daarentegen... Vlak voor t echt bergafwaarts ging hadden mn vader en ik t over sprekers en mn vader gaf aan dat als de broer van mn moeder zou spreken hij zich om zou draaien in zn graf. Mn vader was koud dood en begon mn moeder dat die broer niet alleen wou spreken maar daarbij op zn gitaar wilde tokkelen. Mn moeder was voor de lieve vrede maar ik voor mn pa. Moge duidelijk zijn dat hij niet heeft gesproken. Maar je zou maar siblings hebben met verschillende meningen. Heb al zo vaak over familieruzies gehoord rond het regelen van begrafenissen, daarmee vergeleken is dealen met een uitvaarttoko een eitje.
donderdag 14 december 2017 om 08:28
Ik betaal 14 euro per maand en voor dat bedrag zijn mijn 2 kinderen en ik zelf verzekerd voor 18000 euro pp. Dus als we morgen alledrie zouden overlijden wordt er 54000 euro uitgekeerd. Bedrag blijft hetzelfde.
Premie kan lager maar ik heb bewust voor een vrije hoog verzekerd bedrag gekozen omdat ik in tegenstelling tot waar in voorbeeldberekeningen altijd van uitgegaan wordt niet gecremeerd maar begraven wil worden en ik dus al eens een begrafenis zelf heb betaald.
Am Yisrael Chai!
donderdag 14 december 2017 om 08:38
Je kunt eenvoudig een proefberekening maken bij bijv. de Dela, het hangt van je geboortejaar af.
Ik betaal voor 2 personen 70 per half jaar. Dan wordt alles geregeld en nog een extra bedrag van 1500 euro, wat je krijgt als je dat niet gebruikt.
donderdag 14 december 2017 om 08:55
Toen mijn oma overleed kregen we hiermee te maken. Ze was niet verzekerd maar wel al 12 jaar geleden 'opgegeven' vanwege haar slechte gezondheid. Dus is ze gaan sparen al die tijd. Ze had toen ze 2 jaar terug overleed zo'n 13.000 gespaard en we moesten het allemaal zo goedkoop mogelijk maken. Het overgebleven geld was onze erfenis. Als ik het me goed herinner hebben we zo'n 3000 uitgegeven aan de crematie en het opbaren bij haar thuis ( 3 of 4 dagen geloof ik ). Ze wilde het klein houden, dus de familie is thuis afscheid komen nemen en we waren met zijn vieren bij het uitvaartcentrum voor het afscheid voor ze gecremeerd werd. Mijn oom, moeder, broer en ik.
Mijn tante zat nog in het buitenland, dus die heeft alles gemist. Was een hele mooie dienst, met haar favoriete muziek en we zijn met de auto achter de rouwauto aangereden. Vond de mensen van het uitvaartcentrum ook echt uiterst vriendelijk, behulpzaam en geduldig. We moesten overigens wel wat meer uitgeven voor haar kist omdat ze niet in haar uitgekozen kist paste.
Ze had al jaren al haar wensen op papier en het hele huis was al half leeg ( en alles op en top georganiseerd dus we hoefden nergens naar te zoeken qua papieren ), en zelfs ondanks dat alles heb ik die hele periode als enorm vermoeiend en zwaar ervaren. Vond het echt fijn dat we bijna nergens aan hoefden te denken. Toen mijn vader onverwacht overleed op zijn 31ste wist mijn moeder totaal niet wat ze moest doen, hij was gelukkig wel verzekerd.
Wij zijn al verzeker vanaf kinds af aan en ik betaal met liefde elke maand die 4 euro. Mocht ik onverwacht overlijden heeft mijn familie er in elk geval geen kosten aan. Ik kan het van mijn huidige spaargeld niet betalen dus een buffer is noodzakelijk. Ook omdat ik begraven wil worden, dat is sowieso duurder.
Mijn tante zat nog in het buitenland, dus die heeft alles gemist. Was een hele mooie dienst, met haar favoriete muziek en we zijn met de auto achter de rouwauto aangereden. Vond de mensen van het uitvaartcentrum ook echt uiterst vriendelijk, behulpzaam en geduldig. We moesten overigens wel wat meer uitgeven voor haar kist omdat ze niet in haar uitgekozen kist paste.
Ze had al jaren al haar wensen op papier en het hele huis was al half leeg ( en alles op en top georganiseerd dus we hoefden nergens naar te zoeken qua papieren ), en zelfs ondanks dat alles heb ik die hele periode als enorm vermoeiend en zwaar ervaren. Vond het echt fijn dat we bijna nergens aan hoefden te denken. Toen mijn vader onverwacht overleed op zijn 31ste wist mijn moeder totaal niet wat ze moest doen, hij was gelukkig wel verzekerd.
Wij zijn al verzeker vanaf kinds af aan en ik betaal met liefde elke maand die 4 euro. Mocht ik onverwacht overlijden heeft mijn familie er in elk geval geen kosten aan. Ik kan het van mijn huidige spaargeld niet betalen dus een buffer is noodzakelijk. Ook omdat ik begraven wil worden, dat is sowieso duurder.
donderdag 14 december 2017 om 10:29
En dan denk je alles goed geregeld te hebben en dan nog kan het fout gaan. Mijn man is nu bijna 2 jaar geleden overleden. Wij hadden een levensverzekering en uitvaartverzekering bij Nationale Nederlanden. De kosten van de uitvaart zijn dan gedekt en er werd een groot bedrag uitgekeerd bij overlijden. Wij hebben toen zelf gekozen voor de Dela om alles te regelen. ( ging allemaal netjes en er is ons niks opgedrongen). Toen wij de rekening van de Dela kregen had NN nog niks uitgekeerd. Ik heb tig keer moeten bellen maar kreeg telkens te horen dat ze het druk hadden en dat het wel goed zou komen. Op een gegeven moment was de betalingstermijn van de Dela bijna verstreken en gelukkig had ik zelf geld om de Dela te betalen. Dat heb ik toen maar gedaan. Duurde nog een poos voordat ik het terug betaald kreeg van NN. Daarna heb ik tot huilens toe weer tig telefoontjes moeten plegen om dat grote geldbedrag uitgekeerd te krijgen. Weer zeiden ze het druk te hebben. Ik bleef echter maar bellen en toen hebben ze er urgentie van gemaakt. 3 dagen later stond het eindelijk op mijn rekening. Daarna alle verzekeringen bij NN opgezegd. Er komt zo veel kijken bij overlijden van een dierbare en als je dan nog zelf achter je geld aan moet waar je recht op hebt nou daar staat je hoofd dan helemaal niet naar. Altijd netjes op tijd de premie betaald en dan moet je zo'n moeite doen om je geld te krijgen waar je recht op hebt.
donderdag 14 december 2017 om 10:48
http://doe-het-zelf-uitvaart.nl
Geen aandelen, maar ik vind de uitleg van wat er mag en kan duidelijk. En het bevat een checklist en voorbeeldformulieren. Kan je aan het denken zetten.
Voorbeelden van de site:
Omdat de wet spreekt van een ‘omhulsel’ mag er ook gebruik gemaakt worden van bijvoorbeeld een katoenen doek, mits de overledene volledig aan het zicht onttrokken kan worden en het gebruikte materiaal milieu afbreekbaar is.
Of het gebruik van een ‘omhulsel’ anders dan een uitvaartkist is toegestaan, hangt echter niet alleen van de wet af, maar ook van de plaatselijk geldende regels. Het is onze ervaring dat de meeste begraafplaatsen als regel hebben dat een overledene uitsluitend in een uitvaartkist begraven mag worden. Crematoria zullen, in verband met brandgevaar, een kartonnen kist of een kist bekleed met schapenwol, niet accepteren.
Op de dag van de uitvaart zal de overledene naar de locatie, waar vandaan uitvaart plaatsvindt, overgebracht moeten worden. Dit wordt een statierit genoemd. Voor een statierit wordt meestal gebruik gemaakt van een rouwauto maar tegenwoordig zijn er heel veel alternatieve mogelijkheden. Te denken valt aan een rouwkoets, een uitvaartbus, een motorzijspan of zelfs een bakfiets.
Geen aandelen, maar ik vind de uitleg van wat er mag en kan duidelijk. En het bevat een checklist en voorbeeldformulieren. Kan je aan het denken zetten.
Voorbeelden van de site:
Omdat de wet spreekt van een ‘omhulsel’ mag er ook gebruik gemaakt worden van bijvoorbeeld een katoenen doek, mits de overledene volledig aan het zicht onttrokken kan worden en het gebruikte materiaal milieu afbreekbaar is.
Of het gebruik van een ‘omhulsel’ anders dan een uitvaartkist is toegestaan, hangt echter niet alleen van de wet af, maar ook van de plaatselijk geldende regels. Het is onze ervaring dat de meeste begraafplaatsen als regel hebben dat een overledene uitsluitend in een uitvaartkist begraven mag worden. Crematoria zullen, in verband met brandgevaar, een kartonnen kist of een kist bekleed met schapenwol, niet accepteren.
Op de dag van de uitvaart zal de overledene naar de locatie, waar vandaan uitvaart plaatsvindt, overgebracht moeten worden. Dit wordt een statierit genoemd. Voor een statierit wordt meestal gebruik gemaakt van een rouwauto maar tegenwoordig zijn er heel veel alternatieve mogelijkheden. Te denken valt aan een rouwkoets, een uitvaartbus, een motorzijspan of zelfs een bakfiets.
donderdag 14 december 2017 om 10:56
Ik zou wel zorgen dat je je in iedergeval verzekert of een potje achterlaat. Hoe vaak hoor je niet dat nabestaanden met een kostenpost komen te zitten wat ze niet kunnen betalen. Een begrafenis kost een hoop geld weet ik uit ervaring en vaak komt er bovenop het geld wat er vrijkomt als diegene verzekert is nog veel extra’s bij. Ga je gauw verzekeren.
donderdag 14 december 2017 om 12:42
en vervolgens gaat de gemeente het echt wel verhalen op je nabestaanden die dan ook nog eens nergens inspraak in hebben. Lekker asociale gedachtegang
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 14 december 2017 om 12:45
Die kunnen de erfenis gewoon verwerpen. Zou wat zijn als je verplicht zou kunnen worden te betalen voor een nicht waar je nauwelijks contact mee had.
donderdag 14 december 2017 om 12:51
Mijn schoonmoeder is vorig jaar overleden. Ze had niks geregeld, want ze wilde daar niet over nadenken. Gevolg is dat mijn vriend en zijn broer alles konden regelen en bedenken. Muziek, wel of geen bloemen, wie krijgt er een kaart. En dat terwijl ik toen net geopereerd was en zelf niks kon. Dat was erg zwaar voor mijn vriend, en mij verzorgen en de uitvaart regelen.
Ik heb zelf alles op papier gezet, welke muziek, wat voor auto, wat voor eten, welke bloemen. En heb een uitvaartverzekering die geld uitkeert. Hoeveel weet ik even niet.
Ik heb zelf alles op papier gezet, welke muziek, wat voor auto, wat voor eten, welke bloemen. En heb een uitvaartverzekering die geld uitkeert. Hoeveel weet ik even niet.
daantje1970 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 12:53
7.68% gewijzigd
donderdag 14 december 2017 om 12:51
Mijn ouders (eind 70) hebben een lijst klaarliggen met alle adressen, en daar hebben ze ook de andere uitvaartwensen ingezet (cremeren, welke muziek ze gedraaid willen hebben), de naam van de notaris ed. Ze hebben ook een uitvaartverzekering, die in iig een deel van de kosten dekt.
Zelf hebben wij wel een uitvaartverzekering, die is vroeger nog afgesloten door onze ouders. Goedkoopste optie om die gewoon voort te zetten (we betalen dat inmiddels wel zelf, samen 15 euro per maand). Voor de kinderen hebben wij ook een uitvaartverzekering afgesloten. 30 jaar premie betalen en geindexeerd
Zelf hebben wij wel een uitvaartverzekering, die is vroeger nog afgesloten door onze ouders. Goedkoopste optie om die gewoon voort te zetten (we betalen dat inmiddels wel zelf, samen 15 euro per maand). Voor de kinderen hebben wij ook een uitvaartverzekering afgesloten. 30 jaar premie betalen en geindexeerd