Wat nu?? Kerst

16-12-2017 10:14 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben nu ongeveer 3 jaar een relatie. Ik ben gescheiden en heb 3 kinderen. Hij heeft een zoontje uit een vorige relatie. We wonen allebei op ons zelf. Sinds ik gescheiden ben zie ik ernorm op tegen de kerst. Oktober dit jaar heb ik dit met mijn vriend besproken en aangegeven dat ik optijd duidelijke afspraken wilde weten waar ik aan toe was.
Ook aangegeven dat ik het heel graag samen wilde vieren als samengesteld gezin. (Ik moet ook rekening houden met mijn kinderen en mijn ex) vorig jaar was zijn kind en mijn kinderen kerstavond en 1e kerstdag bij expartner en dit jaar zou andersom zijn. Uiteindelijk hebben we afspraken gemaakt dat hij en zijn zoontje 1e kerstdag hier zou zijn met mij en mijn kinderen en we er een leuke dag van gingen maken hij stelde zelf nog voor om uiteten te gaan met de kinderen om het onszelf niet te moeilijk te maken ook ivm drukke banen. Mijn vriend vertelde mij dat zijn moeder ons 2e kerstdag heeft uitgenodigd maar mijn moeder had ons dus ook uitgenodigd. Dus besloten we het bij mijn familie te vieren. Kerstavond viert hij altijd met zijn hele familie en ben ik niet voor uitgenodigd. Waarschijnlijk omdat ik dan ook mijn 3 kinderen meeneem. Maar ik was tevreden met wat er voor 1e en 2e kerstdag was afgesproken. Eindelijk duidelijkheid en iets om naar uit te kijken. Nu vroeg ik mijn vriend donderdag of hij ook in de groepsapp wilde ivm de planning en overleg wbt 2e kerstdag met mijn familie. Toen appte mijn vriend dat hij gister (woensdag) andere afspraken met zijn ex heeft gemaakt en dat onze afspraken dus niet doorgaan. Ik voelde meteen een klap in mijn gezicht. Vol ongeloof. Hoe kan hij dit doen?
De ex van mijn vriend moet ineens (zegt mijn vriend) werken 2e kerstdag dus is zonder overleg met mij is de planning omgegooid. Naar mijn weten worden kerstroosters weken van te voren gemaakt....
Mijn vriend past zich continue aan aan zijn ex tbv zijn kind omdat hij ruzie en moeilijk gedoe van haar kant uit de weg wil gaan. Ook met mijn vriend zijn vrije weekend, 1 in de maand vertikt zijn ex met haar zoon naar de voetbal te gaan en dus gaat mijn vriend alsnog en gaat dat ten koste van ons enige vrije weekend in de maand.
Ik weet niet wat ik nu moet. Ik ben helemaal dicht geklapt. Hij had toch op zijn minst eerst met mij moeten overleggen en samen een oplossing zoeken. Dan had hij mij ook het gevoel gegeven dat ik er toe doe.
noomie82 wijzigde dit bericht op 16-12-2017 10:18
3.77% gewijzigd
Op de één of andere manier voel ik meer sympathie voor je vriend dan voor jou.

Kerstroosters worden vroeg samengesteld maar soms worden er mensen ziek o.i.d. en moet er iets geregeld worden. Heel goed dat je vriend dan de zorg voor zijn kind op zich neemt en zijn kind niet de dupe laat worden.

Zelfde geldt voor de voetbal. Veel kinderen zouden dolblij zijn wanneer papa altijd mee ging, jij maakt er een punt van.

Het enige dat je je vriend kunt verwijten is dat hij jou niet meteen even op de hoogte heeft gesteld.
Niet geschoten is altijd mis
Maar ik snap het probleem niet hoor.
Ik dacht eerst dat de wijziging was dat zoontje er wel zou zijn maar het blijkt dat zoontje er niet zal zijn want hij is bij zijn moeder.
Het probleem is??
Dat jij je kinderen moet teleurstellen? Gaan jouw kinderen dan voor zijn moeder?
En waarom kan vriend niet meer samen zijn met jou door die verandering?
Zo'n vaag en warrig verhaal.
marie_123 schreef:
16-12-2017 10:34
Ik mis echt het "ons" in dit verhaal. Apart wonen, apart kerst vieren, met kerstavond zelfs niet met hem samen kunnen zijn omdat zijn familie jou niet heeft uitgenodigd heeft. Ja, begrijpelijk dat jij tegen deze dagen opkijkt. Je wordt er gewoon met je neus ingedrukt.
En dit terwijl je 3 jaar "samen" bent. Hoe "samen" is dit dan vraag ik me af. Je wil vieren als samengesteld gezin, maar je bent helemaal geen gezin samen. Je bent gewoon 2 gezinnen. Jullie relatie moet maar wijken, tov de familie, tov afspraken met zijn ex.

Voor mij zou dit soort relatie niet echt en compleet genoeg voelen.
Mee eens. Mijn vriend en ik wonen dan ook weliswaar apart (gelukkig wel vlakbij), maar voor de rest doen we alles samen. Hele kerst zijn we samen, of bij mij, of bij zijn familie. Zijn familie heeft mijn 3 kinderen ook uitgenodigd, maar ze zijn dan dus bij hun vader. Ook goed, maar ze zijn in ieder geval welkom. Jullie hebben 3 jaar een relatie, het zou voor mij niet goed voelen als ik met kerst niet uitgenodigd zou zijn door zijn familie als ik al 3 jaar een relatie heb. Ik weet zeker dat mijn vriend dat ook niet zou accepteren. En daar ligt ook een heel cruciaal punt vind ik.
thee_leutje101 schreef:
16-12-2017 10:32
Je zeikt. Hoe zou je het vinden als jouw kinderen de hele kerst bij hun vader en stiefmoeder zouden zijn en dat jij ze niet kon zien omdat je een dag moet werken en de andere dag al ingevuld was?

Eigen ouders komen eerst. Dan de stiefmoeders. Maak er iets van met je eigen gezin.

Eens. Ga gewoon uiteten met je vriend en je kinderen. Dit heb je nu eenmaal met samengestelde gezinnen.
En het kan altijd zijn dat er wijzigingen zijn in de planning (ziekte, overlijden ect.) en dat ze nu wel moet werken.
Mijn man heeft ook oproepdienst kerstavond, eerste en tweede kerstdag.
Mijn vriend heeft 3 weekenden in de maand zijn zoon en elke week op dinsdag en woensdag. We wonen 20 km bij elkaar vandaan dus zien mijn vriend en ik elkaar alleen op zondagavond en maandagavond. Soms op vrijdagavond.
Dus dat vrije weekend "Hij zonder kind en ik zonder kinderen" dus even tijd om in elkaar te investeren omdat dat er al zo weinig is vind ik heel belangrijk.
Ik ben blij dat er mensen zijn die mij snappen. Het gaat mij er niet om dat hij voor zijn zoon kiest. Die is natuurlijk ook welkom op 2e kerstdag. Alleen de manier waarop. Wat os een relatie als ik er niet bij afspraken betrokken word?
Wat raar dat je na een relatie van 3 jaar nog steeds niet welkom bent bij zijn familie. Maar ik snap nog steeds niet dat hij Tweede Kerstdag niet komt. Zijn ex moet toch werken? Zijn zoontje kan dan toch mee naar jouw familie? Of is zijn zoontje niet welkom bij jouw familie?

Oh wacht, ik moet even verder lezen... :-D
anoniem_143938 wijzigde dit bericht op 16-12-2017 10:49
7.56% gewijzigd
Winter is coming...
Hij heeft het misschien niet gezegd omdat hij wist dat hij weer gezeik kon verwachten.
Hij heeft misschien gewoon geen zin om kerst met jouw familie te vieren? Jullie kerstetentje samen gaat toch nog gewoon door?
sugarmiss schreef:
16-12-2017 10:41
Jouw kinderen vinden het vast niet erg dat zijn zoontje er eerste kerstdag niet bij is. Kijk d er documentaire over stiefkinderen maar eens.

En jij moet ook niet miepen want je hebt 3 kinderen en een vriend waarmee je kerst kan vieren dus het is niet zo dat je de eerste kerstdag alkeen zit.

2e kerstdag neem je zijn kind gewoon mee naar je familie. Als je het de eerste kerstdag zo erg vindt dat hij er niet bij is dan is het vast geen bezwaar dat hij d eer tweede kerstdag er wel bij is.

Wil het kind niet mee naar voor hem wildvreemde mensen. Wat natuurlijk te begrijpen is dan ga je zonder je vriend naar je familie. Heb je nog steeds je kinderen en familie om je heen.

Wil je liever he vriend prioriteit geven dan ga je daar naar toe e zeg je je moeder af.

Inderdaad.
Je vriend heeft geen tijd. Veels te druk, Kies er eentje uit die wel tijd voor je heeft en tijd vrij wil maken voor je.
Je vriend zit tussen twee zeurwijven in.
OK TO, zeg eens, had hij eerst met jou besproken wat jij vond van de wijziging, wat had je dan gezegd?
Kerst is maandag en dinsdag, er is ook nog een vrij weekend vooraf.
Dat gestress altijd voor twee dagen extra.
Of je viert kerst lekker samen alleen met je eigen kinderen, vinden ze ook vast het leukste.

Maar goed, hij had het wel meteen kunnen bespreken, dat is waar. Maar misschien wist hij wel dat hij bij jou op weerstand kon stuiten?
Noomie82 schreef:
16-12-2017 10:37
Het probleem is ook niet dat hij voor zijn zoon kiest want als hij niet had geruild met zijn ex qua dagen dan had dat ventje ergens gedropt geworden 2e kerstdag omdat zijn moeder moet werken en dat wil geen enkele ouder. Ik zou bovenalles ook voor mijn kinderen kiezen. Maar het wringt wel dat dit anderhalve week van te voren omgegooid word en er niet overlegd wordt met mij. Wij hebben een toekomst toch? Dan is praten juist zo belangrijk. Het is mij medegedeeld via de app en op het moment dat ik hem wilde betrekken bij de planning van onze 2e kerstdag. Mijn vriend is ook niet met een alternatief gekomen...
Wat had hij moeten overleggen dan ?
Wat voor alternatieven zijn er volgens jou dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Trouwens, als hij wél had overlegd, wat dan? Moest zijn ex maar zonder haar eigen kind op kerst omdat jij wil gaan uiteten? Eigen ouders gaan nog altijd voor lijkt me.
Lijkt me niet dat er andere opties of alternatieven zijn, toch?
Regel 1 om samengestelde gezinnen leuk te houden: flexibiliteit.

Accepteer als de dingen niet zo lopen als je gepland had, maak ook plannen als niet iedereen mee kan en hang geen afspraken op aan ieders aanwezigheid.

Je beheert nu eenmaal niet volledig ieders agenda. Hoe flexibeler jij je op stelt, hoe meer je op medewerking kan rekenen als het er een keertje echt toe doet.

Regel 2: geef de ex niet overal de schuld van.

Zij heeft vast niet zelf verzonnen dat ze moet werken, en zal er waarschijnlijk net zo goed van balen. Stap af van het idee dat ze dingen doet om jou dwars te zitten.

Daarnaast is het je vriend die jullie plannen cancelt, niet zij. Hij was ook degene die het zoveel jaar geleden een goed idee vond om met haar kinderen te krijgen, dus ze heeft vast leuke kanten. (Zo niet, dan is je vriend een ontzettende sufferd. )
Ik vind je een dramaqueen met je opzien tegen de kerst.
Je kan godbetert je kinderen je familie en je vriend zien.
Tel je zegeningen.
Zijn zoon is gewoon welkom bij mijn familie 2e kerstdag. Alleen gaat hij die dag nu met zijn zoon naar zijn familie terwijl we met mijn familie hebben afgesproken.
Als mijn vriend dit eerder en op een andere manier bespreekbaar met mij had gemaakt dan hadden ik zeker gezegd, wat vervelend maar t is niet anders en hadden we samen kunnen zoeken naar een oplossing die voor beide goed voelde incl zijn zoon. Iedereen is welkom....
Het weekend er voor zijn we niet samen want dan moeten we beide werken en is dit de drukste tijd van het jaar met werk.
Ik mis idd vooral het 'ons' in deze relatie.
Simitçi schreef:
16-12-2017 11:00
Ik vind je een dramaqueen met je opzien tegen de kerst.
Je kan godbetert je kinderen je familie en je vriend zien.
Tel je zegeningen.
Inderdaad.

Genoeg mensen die echt helemaal alleen zijn met kerst.
LAgirl82 schreef:
16-12-2017 10:56
Trouwens, als hij wél had overlegd, wat dan? Moest zijn ex maar zonder haar eigen kind op kerst omdat jij wil gaan uiteten? Eigen ouders gaan nog altijd voor lijkt me.
Lijkt me niet dat er andere opties of alternatieven zijn, toch?
Het gaat mij niet om het uiteten. Dat was zijn idee. Gourmetten of mac donalds is ook prima!! En nee zijn ex hoeft geen kerst zonder haar kind. Maar ik mag in een relatie van 3 jaar wel verwachten dat er ook met mij overlegd en nagedacht word over andere opties. Ik heb hierin niks te vertellen qua planning.
Deze shit heb je gewoon met samengestelde gezinnen. Aan jou de keuze, of je legt je erbij neer dat het gewoon lang niet altijd gaat zoals je het liefst zou willen en past je daarin aan, of je zoekt iemand die geen kinderen heeft.

En 20km uit elkaar wonen is echt niks. Ik zie niet in waarom je elkaar dan niet vaker zou kunnen zien.
Noomie82 schreef:
16-12-2017 11:02
Zijn zoon is gewoon welkom bij mijn familie 2e kerstdag. Alleen gaat hij die dag nu met zijn zoon naar zijn familie terwijl we met mijn familie hebben afgesproken.
Als mijn vriend dit eerder en op een andere manier bespreekbaar met mij had gemaakt dan hadden ik zeker gezegd, wat vervelend maar t is niet anders en hadden we samen kunnen zoeken naar een oplossing die voor beide goed voelde incl zijn zoon. Iedereen is welkom....
Het weekend er voor zijn we niet samen want dan moeten we beide werken en is dit de drukste tijd van het jaar met werk.
Ik mis idd vooral het 'ons' in deze relatie.
Het ‘ons’ is voor jullie beiden in eerste instantie jezelf en je kinderen.
Jij kan toch gewoon naar jouw familie gaan? Is die niet leuk genoeg zonder je vriend erbij?
Je bent toch ook nog iemand zonder hem? Hij voelt dat blijkbaar wel zo.

Op zich wel lullig dat hij 2de kerstdag ook cancelt. Hij is kerstavond ook bij zijn familie met zoon. Maar als het zo is, is het zo. Er aan gaan trekken maakt het echt niet leuker of gezelliger.
Noomie82 schreef:
16-12-2017 10:27
Kerstavond ben ik/wij niet uitgenodigd bij zijn familie....
1e kerstdag zou hij dan gewoon hier kunnen zijn met mijn kinderen maar heb ik mijn kinderen moeten teleurstellen dat zijn zoontje niet mee komt, iets waar ze zich ook op verheugd hadden.
Ik vind dit heel bijzonder. Het is jou en je vriend niet gelukt om een relatie en gezin in stand te houden met de andere biologische ouder van jullie kinderen, destijds jullie echtgenoot/echtgenote/levenspartner. Waarom verwacht je dan wel dat het jullie lukt om twee gescheiden gezinnen samen te vormen tot één nieuw geslaagd samengesteld gezin, waarbij jullie rekening moeten houden met ex-partners, ex-schoonfamilie en jullie eigen ouders/familie? Jouw verwachtingen vind ik echt helemaal niet realistisch.
Zoals ik het lees is er geen ons.
Er is jij en je gezin en hij met zijn gezin.

Wat was voor jou wel een goede oplossing geweest?

En waarom nodigt zijn familie jou niet uit op kerstavond?
Nicky_L schreef:
16-12-2017 10:37
Begrijp ik dit goed?
Jouw vriend heeft één vrij weekend in de maand, en jij vindt dat hij dat met jou moet doorbrengen in plaats van dat hij met zijn zoon naar de voetbal gaat?
Je schrijft het heel terloops, maar als je het bedoelt zoals ik het begrijp, zegt dit veel over hoe jij in de relatie staat.
Nou dit dus. Mijn man is betrokken bij de sport van ons kind. Iedere zaterdag aanwezig. Dat hoort in een teamsport (en nee, dat vind ik ook niet altijd leuk dat ik mijn weekenden kan uittekenen). Er zit er ook één in het team die er niet iedere zaterdag is omdat zijn vader hem niet iedere zaterdag om de week wil brengen, dat doet zijn moeder wel in haar weekenden. Dat vind ik raar. En ik vind het ook raar dat jij daar moeilijk over doet.

Verder vind ik het raar dat jij niet mee mag naar zijn ouders als nieuwe partner. Waarom niet? Ben jij de reden dat zij zijn gescheiden? Of zijn zij gewoon niet zo sociaal?

En tsja, je moet flexibel zijn als ieder een aantal kinderen heeft met bijbehorende partners. Wel fijn trouwens, dat hij zijn kind op één heeft staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven