Hoe kerst in te vullen?

18-12-2017 21:31 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zouden jullie kerst invullen?
Met kerst is onze baby 10 dagen oud. We hebben vantevoren bedacht niets vast te leggen. ( normaal vieren we het met beide families 2 dagen).
Ik kijk enorm uit naar een rustige kerst met ons eigen gezin. Kerstontbijt doen en voor het avondeten wat lekkere kant en klaar dingen. Kindjes op bed en kerstfilm kijken zoiets. Ik ben sowieso best prikkelgevoelig en sint en kerst met familie is gezellig maar slopend, zeker met drukke neefjes en nichtjes. Ik merk dat ik er nu helemaal gevoelig voor ben. Heb al last van de kraamhulp en opas en omas in huis momenteel. Daarnaast merk ik fysiek dat ik niet lang kan zitten etc.
Partner kan er beter tegen sowieso en vindt het idee van de kerst zonder familie doorbrengen saai. Hij wil niet de hele kerst binnenzitten. Hoe kunnen we dit nu naar beider behoefte invullen?
Ik merk aan zowel partner als fam van beiden kanten dat hoewel ze allemaal roepen dat ik de grens moet aangeven dat eigenlijk toch niet wordt geaccepteerd. Iedereen lijkt er vanuit te gaan dat het toch wordt gevierd.
Ergens denk ik sja stel je niet aan, het is maar een keer per jaar kerst. Maar anderzijds... als ik een keer een grens mag stellen mag dat dan nu in mijn kraambed?!
Jullie wellicht ideeen? Of ideeen voor kerst met ons eigen gezin zonder 3 dagen binnen te zitten?
" Of ideeen voor kerst met ons eigen gezin zonder 3 dagen .... "

Stuur je vent naar zijn ouders om te brunchen/ lunchen.

Vraag beide paar grootouders voor brunch/ lunch

Steek de BBQ aan, laat kind buiten worstjes / marshmallows roosteren . Stuur man met oudste naar de film.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik begrijp dat de baby een ouder broertje of zusje heeft? Kan je man niet met oudste kind even naar (zijn) familie gaan, waar samen kerst gevierd wordt? Zo heb jij je rust en kan man er toch even uit, iets wat het oudste kind misschien ook leuk is.

En gefeliciteerd!!
10 dagen na de geboorte... mijn zoon is van 14 december en wij hebben het toen ook gewoon thuis gevierd. Kan toch best een keer, volgend jaar kunnen jullie er gewoon weer bij zijn.
Ik zou lekker thuis blijven, en inderdaad je man met de oudste naar een brunch bij familie sturen. Zo kan hij de deur even uit en het vieren, terwijl jij lekker rustig thuis kunt zitten.
Bij mijn middelste viel Kerstmis midden in de kraamweek. Eerste kerstdag zijn mijn ouders en zus komen eten en hebben we soep met wat frutsels gegeten. Tweede Kerstdag ook zoiets geloof ik. Zaten alsnog met aardig wat mensen aan tafel.

Ik hou van gezelligheid. Met kerst nog extra. Dus timing was niet zo, maar toch samen een simpele maaltijd nuttigen, viod ik wel leuk.

Normaal gesproken organiseren wij de hele bende voor de familie, maar dat jaar een keertje overgeslagen.

Je moet vooral je eigen grenzen aangeven inderdaad, maar ik snap ook wel dat je man wat gezelligheid wil.
Bloemetjesolifant schreef:
18-12-2017 21:37
Ik zou lekker thuis blijven, en inderdaad je man met de oudste naar een brunch bij familie sturen. Zo kan hij de deur even uit en het vieren, terwijl jij lekker rustig thuis kunt zitten.
Mot er wel net iemand een brunch houden, natuurlijk.

Misschien wil er wel een vriend van je man komen, 's avonds; effe bijkomen van zijn schoonouders.
Ik wil (doe!) hetzelfde als jij en ik ben niet eens bevallen :)
Ga lekker met man en kind in kinderwagen een stuk wandelen in het bos.
En man kan natuurlijk ook even gaan borrelen 's middags bij zijn ouders, als ie daar langs wil.
Maar verder vooral invullen zoals jezelf wilt (wat je samen wilt) en je niets op laten dringen door familieverplichtingen.
Sansa_ schreef:
18-12-2017 21:36
10 dagen na de geboorte... mijn zoon is van 14 december en wij hebben het toen ook gewoon thuis gevierd. Kan toch best een keer, volgend jaar kunnen jullie er gewoon weer bij zijn.
Eh, kan gewoon elk jaar, hoor, als je dat wilt :| jij maakt er zo weer een verplichting van.
Misschien wil een van de opa's of oma's wel bij jullie thuis komen koken, dat gezellig opeten met jullie en weer gedag zwaaien.
Man met oudste naar zijn ouders heb ik ook voorgesteld maar dat wil hij niet. Zij wonen verder weg dus het is ook niet even langsgaan...

Ik wil hem ook niet de kerst ontnemen maar het is nu even anders. Volgend jaar en de jaren erna is het weet zoals vanouds denk ik dan.
blijfgewoonbianca schreef:
18-12-2017 21:45
Misschien wil een van de opa's of oma's wel bij jullie thuis komen koken, dat gezellig opeten met jullie en weer gedag zwaaien.
Dat is ook een optie maar aan die opas en omas hangen weer een hoop andere mensen ( onze broers en zussen met kinderen). Die allemaal erbij trek ik nu niet.
Joh je kind is 10 dagen oud, man kan zich best even aanpassen.

Kan man met oudste niet ff samen gaan lunchen oid?
Ergens een kopje koffie gaan drinken, bij een van de opa's/oma's en dan weer naar huis. Je bent er even uit en het hoeft niet lang te duren zodat het voor jou te doen is.
Ik was altijd heel blij om even het huis uit te zijn na de kraamweek, dan was ik het binnen zitten echt zat.
Bloemetjefresia schreef:
18-12-2017 21:49
Dat is ook een optie maar aan die opas en omas hangen weer een hoop andere mensen ( onze broers en zussen met kinderen). Die allemaal erbij trek ik nu niet.
Wat een onzin; je hoeft toch niet meteen iedereen uit te nodigen? Opa's en oma's hebben ook 2 dagen kerst en een kerstavond, hoor.
Bloemetjefresia schreef:
18-12-2017 21:31
Ik ben sowieso best prikkelgevoelig en sint en kerst met familie is gezellig maar slopend, zeker met drukke neefjes en nichtjes. Ik merk dat ik er nu helemaal gevoelig voor ben. Heb al last van de kraamhulp en opas en omas in huis momenteel. Daarnaast merk ik fysiek dat ik niet lang kan zitten etc.
Partner kan er beter tegen sowieso en vindt het idee van de kerst zonder familie doorbrengen saai. Hij wil niet de hele kerst binnenzitten. Hoe kunnen we dit nu naar beider behoefte invullen?

Als ik jou was zou ik zelf sowieso thuis blijven (of je moet op het moment zelf ineens zin hebben om er toch even op uit te gaan). Daarnaast zou ik wel graag willen dat man veel thuis is, hallo het is voor jou ook kerst hoor. Maar als er een moment op de dag is dat jij en baby lekker liggen te dutten gaat hij lekker met jullie andere kind even een uurtje of twee naar zijn ouders ofzo (en dat hoeft niet tijdens brunch/lunch/diner, wat is toch die obsessie met eten?). De andere kerstdag kan hij indien noodzakelijk ook weer een uurtje of twee erop uit met kind. En dan moet hij het deze kerst maar mee doen hoor, de wens van kersverse moeder die fysiek nog niet fit is gaat even voorop.
Tja als ze ver weg wonen en de hele aanhang mee willen nemen dan vragen ze ook meteen wel een heleboel van je. Als ze gewoon een uurtje op de koffie zouden komen met z'n twee zou je het waarschijnlijk al heel anders vinden, of niet?
Gefeliciteerd met je kleine trouwens! :)
Bloemetjefresia schreef:
18-12-2017 21:47
Man met oudste naar zijn ouders heb ik ook voorgesteld maar dat wil hij niet. Zij wonen verder weg dus het is ook niet even langsgaan...

Ik wil hem ook niet de kerst ontnemen maar het is nu even anders. Volgend jaar en de jaren erna is het weet zoals vanouds denk ik dan.

Nou, dan niet. Ik moet zeggen dat ik hem een beetje een zeur vind. Wat zijn eigenlijk jullie plannen met O&N?
S-Groot schreef:
18-12-2017 21:52
Als ik jou was zou ik zelf sowieso thuis blijven (of je moet op het moment zelf ineens zin hebben om er toch even op uit te gaan). Daarnaast zou ik wel graag willen dat man veel thuis is, hallo het is voor jou ook kerst hoor. Maar als er een moment op de dag is dat jij en baby lekker liggen te dutten gaat hij lekker met jullie andere kind even een uurtje of twee naar zijn ouders ofzo (en dat hoeft niet tijdens brunch/lunch/diner, wat is toch die obsessie met eten?). De andere kerstdag kan hij indien noodzakelijk ook weer een uurtje of twee erop uit met kind. En dan moet hij het deze kerst maar mee doen hoor, de wens van kersverse moeder die fysiek nog niet fit is gaat even voorop.
Wat is die obsessie met familie met kerst? Hij kan ook naar de kerk, dierentuin, en de Jumbo is ook alle kerstdagen open.
18-12-2017 21:52
Wat een onzin; je hoeft toch niet meteen iedereen uit te nodigen? Opa's en oma's hebben ook 2 dagen kerst en een kerstavond, hoor.
Ja dat zou je zeggen maar ik denk/weet dat dat aan beide kanten niet zo wordt ervaren. Dan ben ik de boeman want ik wil de anderen er niet bij.
18-12-2017 21:55
Wat is die obsessie met familie met kerst? Hij kan ook naar de kerk, dierentuin, en de Jumbo is ook alle kerstdagen open.

Ook dat ja. Nogmaals, ik vind man een zeur.
Bloemetjefresia schreef:
18-12-2017 21:56
Ja dat zou je zeggen maar ik denk/weet dat dat aan beide kanten niet zo wordt ervaren. Dan ben ik de boeman want ik wil de anderen er niet bij.
Jeetje. Wat een weinig inlevende familie. Die hebben zelf toch ook gebaard en weten hoe beiurs je er na bent en zo?

regel iets gezelligs met leuke vrienden; uurtje overdag.
lux. schreef:
18-12-2017 21:53
Tja als ze ver weg wonen en de hele aanhang mee willen nemen dan vragen ze ook meteen wel een heleboel van je. Als ze gewoon een uurtje op de koffie zouden komen met z'n twee zou je het waarschijnlijk al heel anders vinden, of niet?
Ja dat zeker. Maar omdat ‘het kerst is’ hoort daar toch de rest van fam bij en eten/drinken. Daarnaast wonen ze verder dus een uurtje kop koffie is dan bijna niet de moeite.
S-Groot schreef:
18-12-2017 21:57
Ook dat ja. Nogmaals, ik vind man een zeur.
Nou, ik snap best dat die man iets minder behoefte heeft aan cocoonen dan TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven