Hoe kerst in te vullen?
maandag 18 december 2017 om 21:31
Hoe zouden jullie kerst invullen?
Met kerst is onze baby 10 dagen oud. We hebben vantevoren bedacht niets vast te leggen. ( normaal vieren we het met beide families 2 dagen).
Ik kijk enorm uit naar een rustige kerst met ons eigen gezin. Kerstontbijt doen en voor het avondeten wat lekkere kant en klaar dingen. Kindjes op bed en kerstfilm kijken zoiets. Ik ben sowieso best prikkelgevoelig en sint en kerst met familie is gezellig maar slopend, zeker met drukke neefjes en nichtjes. Ik merk dat ik er nu helemaal gevoelig voor ben. Heb al last van de kraamhulp en opas en omas in huis momenteel. Daarnaast merk ik fysiek dat ik niet lang kan zitten etc.
Partner kan er beter tegen sowieso en vindt het idee van de kerst zonder familie doorbrengen saai. Hij wil niet de hele kerst binnenzitten. Hoe kunnen we dit nu naar beider behoefte invullen?
Ik merk aan zowel partner als fam van beiden kanten dat hoewel ze allemaal roepen dat ik de grens moet aangeven dat eigenlijk toch niet wordt geaccepteerd. Iedereen lijkt er vanuit te gaan dat het toch wordt gevierd.
Ergens denk ik sja stel je niet aan, het is maar een keer per jaar kerst. Maar anderzijds... als ik een keer een grens mag stellen mag dat dan nu in mijn kraambed?!
Jullie wellicht ideeen? Of ideeen voor kerst met ons eigen gezin zonder 3 dagen binnen te zitten?
Met kerst is onze baby 10 dagen oud. We hebben vantevoren bedacht niets vast te leggen. ( normaal vieren we het met beide families 2 dagen).
Ik kijk enorm uit naar een rustige kerst met ons eigen gezin. Kerstontbijt doen en voor het avondeten wat lekkere kant en klaar dingen. Kindjes op bed en kerstfilm kijken zoiets. Ik ben sowieso best prikkelgevoelig en sint en kerst met familie is gezellig maar slopend, zeker met drukke neefjes en nichtjes. Ik merk dat ik er nu helemaal gevoelig voor ben. Heb al last van de kraamhulp en opas en omas in huis momenteel. Daarnaast merk ik fysiek dat ik niet lang kan zitten etc.
Partner kan er beter tegen sowieso en vindt het idee van de kerst zonder familie doorbrengen saai. Hij wil niet de hele kerst binnenzitten. Hoe kunnen we dit nu naar beider behoefte invullen?
Ik merk aan zowel partner als fam van beiden kanten dat hoewel ze allemaal roepen dat ik de grens moet aangeven dat eigenlijk toch niet wordt geaccepteerd. Iedereen lijkt er vanuit te gaan dat het toch wordt gevierd.
Ergens denk ik sja stel je niet aan, het is maar een keer per jaar kerst. Maar anderzijds... als ik een keer een grens mag stellen mag dat dan nu in mijn kraambed?!
Jullie wellicht ideeen? Of ideeen voor kerst met ons eigen gezin zonder 3 dagen binnen te zitten?
maandag 18 december 2017 om 21:58
De opa's en oma's uitnodigen en eten mee laten nemen cq bij jou klaar laten maken. Van te voren aangeven dat er een tijdslimiet is vanwege kraamtijd en je kunt natuurlijk gewoon naar je slaapkamer vertrekken met verse baby.
Je hóéft er niet bij te blijven hé, laat man dat dan lekker doen.
Ik zou helemaal niets niet zo leuk vinden, een middagje zo zou ik wel leuk en gezellig vinden.
Je hóéft er niet bij te blijven hé, laat man dat dan lekker doen.
Ik zou helemaal niets niet zo leuk vinden, een middagje zo zou ik wel leuk en gezellig vinden.
maandag 18 december 2017 om 22:02
Ik snap dat ook wel. Maar ( wellicht mijn hormonale) gevoel vindt ook dat hij zich nu wat meer kan aanpassen aan mij... na een zware zwangerschap en heftige bevalling..blijfgewoonbianca schreef: ↑18-12-2017 21:58Nou, ik snap best dat die man iets minder behoefte heeft aan cocoonen dan TO.
maandag 18 december 2017 om 22:03
Ja ja mja iedereen moet maar een beetje water bij de wijn doen toch? Kunnen zijn ouders niet bij jullie op de koffie met kerstkransjes komen en dan daarna naar de kindermatinee in de bioscoop met je man en je oudste?Bloemetjefresia schreef: ↑18-12-2017 21:58Ja dat zeker. Maar omdat ‘het kerst is’ hoort daar toch de rest van fam bij en eten/drinken. Daarnaast wonen ze verder dus een uurtje kop koffie is dan bijna niet de moeite.
Dan is er eten, drinken, iets leuks, voor jou niet te lang en je man is er even uit. En die aanhang stikt er maar even in.
maandag 18 december 2017 om 22:05
Hoe oud is de oudste?Bloemetjefresia schreef: ↑18-12-2017 22:02Ik snap dat ook wel. Maar ( wellicht mijn hormonale) gevoel vindt ook dat hij zich nu wat meer kan aanpassen aan mij... na een zware zwangerschap en heftige bevalling..
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 18 december 2017 om 22:10
20 maanden
maandag 18 december 2017 om 22:12
Die zal ook wel even zijn energie kwijt willen, lijkt mij.
maandag 18 december 2017 om 22:12
blijfgewoonbianca schreef: ↑18-12-2017 21:58Nou, ik snap best dat die man iets minder behoefte heeft aan cocoonen dan TO.
Ja snap ik ook best. Maar het moet voor man én met familie én met eten, en kort naar zijn ouders wil hij niet want dat is te ver weg. Nou, dan vind ik hem dus echt een zeur.
Laat hem lekker met kind naar de bios weet ik wat voor uitje gaan en daar met zijn ouders afspreken, drinken ze daar nog even wat en klaar.
maandag 18 december 2017 om 22:17
maandag 18 december 2017 om 22:20
Kunnen hij + kind + zijn ouders niet ergens halverwege afspreken bij een bios/cafe/dierentuin/whatever? Is het niet zo ver rijden, zien ze elkaar, zijn ze de deur uit, heb jij even rust met de baby, heeft man toch familie-kerst-gevoel?
Of zijn ouders komen even bij jullie voor koffie+lekkers en daarna gaan zij met jouw man+kind de deur uit en iets ondernemen in de buurt en daarna naar huis?
En dan laat je die broers+zussen etc maar een jaartje.
Ik zou in ieder geval lekker thuis blijven als ik jou was en ook geen hele families hele dagen over de vloer uitnodigen of zo. Lekker rustige dagen doen.
Of zijn ouders komen even bij jullie voor koffie+lekkers en daarna gaan zij met jouw man+kind de deur uit en iets ondernemen in de buurt en daarna naar huis?
En dan laat je die broers+zussen etc maar een jaartje.
Ik zou in ieder geval lekker thuis blijven als ik jou was en ook geen hele families hele dagen over de vloer uitnodigen of zo. Lekker rustige dagen doen.
maandag 18 december 2017 om 22:22
maandag 18 december 2017 om 22:25
Oudste is ook van vlak voor de kerst. Dat jaar hebben we 1e kerstdag gegourmet (
) bij ons thuis. Beide kanten ouders en broers/zussen uitgenodigd en zij namen ook het eten mee, wij alleen voor drinken ‘hoeven’ zorgen. Opruimen even snel met z’n allen.
Baby kon lekker in de box en naar bed en toen vrouw moe was kon ze ook zo d’r bed in of op de bank gaan liggen. Allemaal familie dus dat maakte niks uit.
2e kerstdag toen lekker dagje met z’n 3en gehad.
Erg gezellig en zou ‘t zó weer doen.
Baby kon lekker in de box en naar bed en toen vrouw moe was kon ze ook zo d’r bed in of op de bank gaan liggen. Allemaal familie dus dat maakte niks uit.
2e kerstdag toen lekker dagje met z’n 3en gehad.
Erg gezellig en zou ‘t zó weer doen.
maandag 18 december 2017 om 22:25
Eens met al bovenstaande. 10 dagen na een bevalling mag je nog gewoon op je gemakje dingen doen zo jij ze wilt, en lekker cocoonen met je nieuwe baby. Als ouders koffie met bonbons willen komen doen is het prima, maar de familie kan niet verwachten dat jullie óf een heel kerstdiner hosten, óf uren in de auto gaan zitten met zo'n kleintje.
Ik zou bijna voor je wensen dat het code oranje/rood werd, zodat je met een (voor hen waarschijnlijk meer acceptabele) reden kunt zeggen dat het hele feest niet doorgaat.
Ik zou bijna voor je wensen dat het code oranje/rood werd, zodat je met een (voor hen waarschijnlijk meer acceptabele) reden kunt zeggen dat het hele feest niet doorgaat.
maandag 18 december 2017 om 22:31
maandag 18 december 2017 om 22:34
Ja zeker, maar ik zou dat vormgeven door bijv naar het bos te gaan. Ik hoef niet per se de hele dag op de bank te zitten.blijfgewoonbianca schreef: ↑18-12-2017 22:12Die zal ook wel even zijn energie kwijt willen, lijkt mij.
maandag 18 december 2017 om 22:35
De opas en omas en broers/zussen van beide kanten zijn geweest in zkh/thuis. We wachten met de rest tot na de feestdagen.blijfgewoonbianca schreef: ↑18-12-2017 22:17Is iedereen al langs geweest, TO? Ben je niet bang dat je seau oui seau met deze dagen niet overspoeld wordt door familie die op kraamvisite wil komen?
Heb je met kerst nog een kraamzuster?
maandag 18 december 2017 om 22:36
Maar je kerel vindt dat saai>?Bloemetjefresia schreef: ↑18-12-2017 22:34Ja zeker, maar ik zou dat vormgeven door bijv naar het bos te gaan. Ik hoef niet per se de hele dag op de bank te zitten.
maandag 18 december 2017 om 22:38
Goede vraag....patchouli_ schreef: ↑18-12-2017 22:31Je kunt aangeven aan man dat jij nog in je kraamtijd zit met de verse baby en thuisblijft, en wat hij dan voorstelt voor zichzelf en oudste om toch een beetje kerstviering te voelen. En daar ga je dan mee akkoord.
Waarom moet jij dat voor hem verzinnen?
maandag 18 december 2017 om 22:44
Oh, alsjeblieft ... zeg me dat dit een grap is ...
maandag 18 december 2017 om 23:00
Ja:
Partner kan er beter tegen sowieso en vindt het idee van de kerst zonder familie doorbrengen saai.
Bloemetjefresia schreef: ↑18-12-2017 21:58Maar omdat ‘het kerst is’ hoort daar toch de rest van fam bij en eten/drinken.