Bankbeslag
dinsdag 19 december 2017 om 11:50
Hallo allemaal,
Ik heb even een nieuw account aangemaakt omdat ik me toch wel schaam voor deze situatie.
Het is als volgt. Door verkeerde keuzes in het verleden, en een vervelende scheiding heb ik nu een aantal schulden. Ik ben al een tijdje bezig om deze af te lossen, en dat ging eigenlijk best goed. Totdat de belastingdienst beslag legde op mijn loon. Ik krijg nu mijn loon tot aan de beslagvrije voet, dus elke maand is het een beetje puzzelen, maar het lukt nog redelijk. Nu is er vorige week bankbeslag gelegd door een andere schuldeiser. Waarop ik hen gebeld heb dat er al beslag is gelegd en dat ik al op de beslagvrije voet zit. Dus heb ik bewijzen daarvan moeten mailen evenals mijn vaste lasten. Deze week een mail gekregen dat de beslagvrije voet wordt aangepast. Maar verder staat er niet in hoe of wat.
Ik ga er eigenlijk van uit dat iemand niet onder de beslagvrije voet mag komen te zitten. Ook niet met een bankbeslag. Maar klopt dit? Morgen zouden mijn toeslagen binnen komen, zodat ik weer wat geld zou hebben. Dan kunnen er weer rekeningen worden betaald en kan ik de nodige boodschappen doen. Maar kan dat met een bankbeslag? Of valt nu alles wat op mijn bankrekening binnen komt onder dat beslag en moet ik maar zien wanneer ik weer geld heb?
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik dacht mijn problemen stukje bij beetje op te lossen, maar nu worden ze alleen maar erger
Ik heb even een nieuw account aangemaakt omdat ik me toch wel schaam voor deze situatie.
Het is als volgt. Door verkeerde keuzes in het verleden, en een vervelende scheiding heb ik nu een aantal schulden. Ik ben al een tijdje bezig om deze af te lossen, en dat ging eigenlijk best goed. Totdat de belastingdienst beslag legde op mijn loon. Ik krijg nu mijn loon tot aan de beslagvrije voet, dus elke maand is het een beetje puzzelen, maar het lukt nog redelijk. Nu is er vorige week bankbeslag gelegd door een andere schuldeiser. Waarop ik hen gebeld heb dat er al beslag is gelegd en dat ik al op de beslagvrije voet zit. Dus heb ik bewijzen daarvan moeten mailen evenals mijn vaste lasten. Deze week een mail gekregen dat de beslagvrije voet wordt aangepast. Maar verder staat er niet in hoe of wat.
Ik ga er eigenlijk van uit dat iemand niet onder de beslagvrije voet mag komen te zitten. Ook niet met een bankbeslag. Maar klopt dit? Morgen zouden mijn toeslagen binnen komen, zodat ik weer wat geld zou hebben. Dan kunnen er weer rekeningen worden betaald en kan ik de nodige boodschappen doen. Maar kan dat met een bankbeslag? Of valt nu alles wat op mijn bankrekening binnen komt onder dat beslag en moet ik maar zien wanneer ik weer geld heb?
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik dacht mijn problemen stukje bij beetje op te lossen, maar nu worden ze alleen maar erger
dinsdag 19 december 2017 om 12:52
dinsdag 19 december 2017 om 12:53
Ik vind je totaal niet stom. Misschien ben je dat wel, maar dan niet om de dingen die je hier verteld hebtGeruitebroek schreef: ↑19-12-2017 12:52Ik ben heel blij met jullie reacties, jullie hebben echt gelijk. Ik moet gewoon hulp hierbij gaan zoeken. Scheelt mij ook weer een hoop stress denk ik.
Volgens mij vind ik mezelf stommer dat dat jullie me vinden.
Maar ga je de gemeente nu bellen? Vandaag?
dinsdag 19 december 2017 om 12:53
Een regeling die je dus niet bent nagekomen. Het is niet het probleem van je schuldeisers dat de belastingdienst loonbeslag legt. Je schuldeisers willen gewoon hun geld terug. Blijkbaar waren er al lang achterstanden en zijn ze coulant geweest met een betalingsregeling. Als jij die niet meer nakomt vind ik het niet vreemd dat ze proberen hun geld te halen.Geruitebroek schreef: ↑19-12-2017 12:39Nee de BD heeft loonbeslag gelegd. Een andere schuldeiser heeft vorige week bankbeslag gelegd.
Met de andere schuldeisers had ik een regeling, behalve de BD.
dinsdag 19 december 2017 om 12:55
Als je in het water springt terwijl je niet kan zwemmen is het niet vreemd dat je verdrinkt. De drenkeling vertellen dat het niet vreemd is, heeft voor zover ik kan nagaan, nog nooit iemand op het droge geholpen.nimbus schreef: ↑19-12-2017 12:53Een regeling die je dus niet bent nagekomen. Het is niet het probleem van je schuldeisers dat de belastingdienst loonbeslag legt. Je schuldeisers willen gewoon hun geld terug. Blijkbaar waren er al lang achterstanden en zijn ze coulant geweest met een betalingsregeling. Als jij die niet meer nakomt vind ik het niet vreemd dat ze proberen hun geld te halen.
dinsdag 19 december 2017 om 12:58
Toen de belastingdienst kwam had je gelijk moeten bellen voor een regeling. Altijd doen, met welke schuldeiser dan ook. Als je niet kunt betalen, direct bellen voor een regeling. Daarnaast heb je het over het uitbetalen van toeslagen, die komen ook van de belastingdienst, ik weet niet of ze het doen, maar ze kunnen de toeslagen ook verrekenen met de openstaande schuld.
Wat ik zou doen is de gemeente bellen en vragen naar schuldhulpverlening. Ze kunnen je daar helpen of verwijzen je door. Je bent nu niet in staat om dit zelf op te lossen omdat je er te weinig van weet. Verder zou ik ook alles van toeslagen na (laten) kijken of alle gegevens nu goed staan (om te voorkomen dat je weer in de problemen komt)
Wat ik zou doen is de gemeente bellen en vragen naar schuldhulpverlening. Ze kunnen je daar helpen of verwijzen je door. Je bent nu niet in staat om dit zelf op te lossen omdat je er te weinig van weet. Verder zou ik ook alles van toeslagen na (laten) kijken of alle gegevens nu goed staan (om te voorkomen dat je weer in de problemen komt)
dinsdag 19 december 2017 om 12:58
to ik kan je maar 1 advies geven zoek hulp!
Echt stap over je schaamte heen
Ook ik hbo opgeleid vlotte slimme meid heb in de schulden gezeten. Het begon door de drugsverslaving van ex tijdens relatie en toen ( ik was nog zo jong) mijn kop in t zand gestoken.
Het ging van kwaad tot erger. Uiteindelijk heeft de huisbaas mijn ouders gebeld ( dat nummer had hij voor geval van nood) dat hij mij uit ging zetten ivm huur achterstand. Mijn ouders wisten al die tijd van niets want ik schaamde me zo. Mijn moeder heeft gelijk gezegd we gaan je helpen dit op te lossen maar je moet nu echt eerlijk zijn en alle rekeningen facturen deurwaarders dingen ect mee nemen. Dat was niet zo makkelijk veel post had ik gewoon weg gegooid zonder te openen bang voor de inhoud.
Uiteindelijk stap voor stap alles opgelost met hulp en dat was zwaar ja ik moest met 20 euro in de week boodschappen doen voor mijzelf ( mocht wel altijd thuis komen eten bij mijn ouders) en ruim een jaar later schuldenvrij!
Echt vraag hulp! T probleem met schulden is dat je er alleen zo moeilijk uitkomt doordat alles duurder wordt met deurwaarders kosten rente ect,
Echt stap over je schaamte heen
Ook ik hbo opgeleid vlotte slimme meid heb in de schulden gezeten. Het begon door de drugsverslaving van ex tijdens relatie en toen ( ik was nog zo jong) mijn kop in t zand gestoken.
Het ging van kwaad tot erger. Uiteindelijk heeft de huisbaas mijn ouders gebeld ( dat nummer had hij voor geval van nood) dat hij mij uit ging zetten ivm huur achterstand. Mijn ouders wisten al die tijd van niets want ik schaamde me zo. Mijn moeder heeft gelijk gezegd we gaan je helpen dit op te lossen maar je moet nu echt eerlijk zijn en alle rekeningen facturen deurwaarders dingen ect mee nemen. Dat was niet zo makkelijk veel post had ik gewoon weg gegooid zonder te openen bang voor de inhoud.
Uiteindelijk stap voor stap alles opgelost met hulp en dat was zwaar ja ik moest met 20 euro in de week boodschappen doen voor mijzelf ( mocht wel altijd thuis komen eten bij mijn ouders) en ruim een jaar later schuldenvrij!
Echt vraag hulp! T probleem met schulden is dat je er alleen zo moeilijk uitkomt doordat alles duurder wordt met deurwaarders kosten rente ect,
where ever you go, go with your heart
dinsdag 19 december 2017 om 13:11
Lieve geruitebroek,Geruitebroek schreef: ↑19-12-2017 12:52Ik ben heel blij met jullie reacties, jullie hebben echt gelijk. Ik moet gewoon hulp hierbij gaan zoeken. Scheelt mij ook weer een hoop stress denk ik.
Volgens mij vind ik mezelf stommer dan dat jullie me vinden.
Ik werk met mensen in de financiele problemen.
Elke schuldenaar redeneert zoals jij. Eerst zelf willen doen. Zelf oplossen. Niets zeggen.
En maar werken en maar piekeren en maar puzzelen.
Als ze dan eindelijk de moed hebben om hulp te zoeken, dan verzuchtten ze na een tijdje: waarom heb ik dit niet eerder gedaan!
Als je kiespijn hebt, ga je naar de tandarts.
Bij een gebroken arm naar het ziekenhuis.
Bij geen geld naar de gemeente of een uitzendbureau
en bij schulden naar een hulpverlener die je helpt schuldenvrij te raken!
Gewoon doen. 'Wij' zijn niets anders gewend dan jouw verhaal en dat je over je schroom heen hebt moeten stappen om de telefoon aan te nemen. Zijn we ons terdege van bewust en je wordt NIET voor stom aangemerkt.
Wel die deurwaarder met zijn bankbeslag! Daar krijg ik uitslag van overal!
dinsdag 19 december 2017 om 13:14
GOED BEZIG!
Geruitebroek schreef: ↑19-12-2017 13:13Ik heb net de gemeente gebeld. Een afspraak gemaakt voor in het nieuwe jaar! Hopelijk gaan we een fijner 2018 tegemoet....
dinsdag 19 december 2017 om 13:15
Goed gedaan!Geruitebroek schreef: ↑19-12-2017 13:13Ik heb net de gemeente gebeld. Een afspraak gemaakt voor in het nieuwe jaar! Hopelijk gaan we een fijner 2018 tegemoet....
dinsdag 19 december 2017 om 13:30
Ja, het wordt tijd dat er even iemand met je oploopt en je de weg wijst in het spel met de schuldeisers.Geruitebroek schreef: ↑19-12-2017 13:22Pfff net of dat er al meteen een last van mijn schouders af valt. Ben al tijden zo bang elke keer als er weer een brief binnen ligt. Of als de telefoon weer eens gaat met een onbekend nummer.
Nu ga ik het oplossen. Met hulp.
Onthou tot dat moment:
De Belastingdienst gaat vóór alle andere schuldeisers. Al staan ze op hun kop, jij kan nu niets meer, want de Belastingdienst gaat nu even voor.
Mocht de gemeente nog iets moeten, dan komt die er ook bij als preferent.
Alle overige schuldeisers mogen nu even op hun handen gaan zitten.
Voorbeeldbrieven en dergelijke vind je op schuldinfo.nl van André Moerman. Een autoriteit op dit gebied.
Jij moet je aan regels houden, maar schuldeisers zéker ook!
dinsdag 19 december 2017 om 13:38
Niet helemaal waar.Doreia schreef: ↑19-12-2017 13:30Ja, het wordt tijd dat er even iemand met je oploopt en je de weg wijst in het spel met de schuldeisers.
Onthou tot dat moment:
De Belastingdienst gaat vóór alle andere schuldeisers. Al staan ze op hun kop, jij kan nu niets meer, want de Belastingdienst gaat nu even voor.
Mocht de gemeente nog iets moeten, dan komt die er ook bij als preferent.
Alle overige schuldeisers mogen nu even op hun handen gaan zitten.
Voorbeeldbrieven en dergelijke vind je op schuldinfo.nl van André Moerman. Een autoriteit op dit gebied.
Jij moet je aan regels houden, maar schuldeisers zéker ook!
Belastingdienst Toeslagen gaat niet voor het UWV bijvoorbeeld.
Inkomstenbelasting en motorrijtuigenbelasting gaat wel voor het UWV.
dinsdag 19 december 2017 om 13:55
Klopt hoor.minnimouse schreef: ↑19-12-2017 13:38Niet helemaal waar.
Belastingdienst Toeslagen gaat niet voor het UWV bijvoorbeeld.
Inkomstenbelasting en motorrijtuigenbelasting gaat wel voor het UWV.
Ik wou alleen niet helemaal ingaan op concurrent en preferent en dan nog gradaties in de preferente schuldeisers.
Wel dat alle deurwaarders die niet tot de preferenten horen, zich voorlopig even koest moeten houden.
dinsdag 19 december 2017 om 14:58
Het is ook vaak de overheid die mensen tot de laatste cent leeg trekken en erg vriendelijk zijn, een regeling treffen gaat nauwelijks met ze en elke eurocent moet worden terugbetaald.LeesMee schreef: ↑19-12-2017 12:06Probleem is dat schuldeisers, en zeker incassobureaus, nu niet echt bekend staan om hun mansvriendelijkheid, en zelfs niet om hun rechtmatige optreden. Dus ja, zoek juridische hulp.
Waarom heeft de Belastingdienst beslag gelegd? Heb je geen regeling getroffen, of kom je die niet na?
De overheid hanteert een dubbele moraal als het gaat om onze burgers en bedrijven want daar is het vaak hand je klap en hoppa een leuk dealtje.
dinsdag 19 december 2017 om 15:05
Ongetwijfeld, maar ik denk dat TO pas weer gezellig op de overheid gaat schelden als de schulden zijn opgelostMarmo schreef: ↑19-12-2017 14:58Het is ook vaak de overheid die mensen tot de laatste cent leeg trekken en erg vriendelijk zijn, een regeling treffen gaat nauwelijks met ze en elke eurocent moet worden terugbetaald.
De overheid hanteert een dubbele moraal als het gaat om onze burgers en bedrijven want daar is het vaak hand je klap en hoppa een leuk dealtje.
dinsdag 19 december 2017 om 15:28
Wat een onzin.Marmo schreef: ↑19-12-2017 14:58Het is ook vaak de overheid die mensen tot de laatste cent leeg trekken en erg vriendelijk zijn, een regeling treffen gaat nauwelijks met ze en elke eurocent moet worden terugbetaald.
dinsdag 19 december 2017 om 16:03
Dit is niet waar, mensen weten de regels niet waardoor ze zich er niet aan houden en zichzelf vaak (onbewust) dieper de shit in helpen.Marmo schreef: ↑19-12-2017 14:58Het is ook vaak de overheid die mensen tot de laatste cent leeg trekken en erg vriendelijk zijn, een regeling treffen gaat nauwelijks met ze en elke eurocent moet worden terugbetaald.
Op het moment dat er direct actie wordt ondernomen is er nog veel mogelijk, inclusief persoonlijke betalingsregelingen indien niet aan de vaste kaders voldaan kan worden.
dinsdag 19 december 2017 om 16:49
Die ervaring heb ik niet in mijn vak. Duidelijkheid, eerlijkheid, geen nieuwe schulden maken en laten zien dat je echt bereid bent om aan een oplossing te werken doet het in de meeste gevallen.Marmo schreef: ↑19-12-2017 14:58Het is ook vaak de overheid die mensen tot de laatste cent leeg trekken en erg vriendelijk zijn, een regeling treffen gaat nauwelijks met ze en elke eurocent moet worden terugbetaald.
"de overheid" zijn ook gewoon mensen die daar werken en ook de menselijke kant wel kunnen inzien.
woensdag 20 december 2017 om 13:03
Pfff weer even een stress moment
Kijk net op mijn bankrekening om te checken of er al toeslagen zijn gestort. Is het een heel stuk minder dan wat ik zou moeten krijgen. Dus de BD gebeld. Hebben ze de toeslagen verrekend met de lopende schuld daar. Maar de beste man wist me wel te vertellen dat het loonbeslag er als het goed is vanaf is. Dat is dan weer een opluchting. Maar nu krijg ik netto (loon+toeslagen) wel minder dan toen er nog loonbeslag lag. Dus even samen met de gemeente kijken of het klopt, dat ik nu niet weer onder de beslagvrije voet kom.
Hoop alleen wel dat de andere schuldeiser nu niet ook weer loonbeslag gaat leggen anders krijg ik daar weer problemen mee. Wat een gedoe. Ben zo blij als ik de eerste afspraak bij de gemeente heb gehad.
Kijk net op mijn bankrekening om te checken of er al toeslagen zijn gestort. Is het een heel stuk minder dan wat ik zou moeten krijgen. Dus de BD gebeld. Hebben ze de toeslagen verrekend met de lopende schuld daar. Maar de beste man wist me wel te vertellen dat het loonbeslag er als het goed is vanaf is. Dat is dan weer een opluchting. Maar nu krijg ik netto (loon+toeslagen) wel minder dan toen er nog loonbeslag lag. Dus even samen met de gemeente kijken of het klopt, dat ik nu niet weer onder de beslagvrije voet kom.
Hoop alleen wel dat de andere schuldeiser nu niet ook weer loonbeslag gaat leggen anders krijg ik daar weer problemen mee. Wat een gedoe. Ben zo blij als ik de eerste afspraak bij de gemeente heb gehad.
woensdag 20 december 2017 om 13:33
De stress zal nog wel even blijven, probeer (! lukt niet, maar toch proberen) je er zo min mogelijk druk om te maken. Zolang jij maar actie onderneemt, je kop uit het zand houdt, en stelselmatig gaat werken aan verminderen van het probleem, dan komt er een dag dat je naar bed gaat en je realiseert "geen enkele ellende vandaag!". En die dagen komen meer en meer, tot het opgelost is. Maar voorlopig zit je nog diep, en hoort die stress er helaas bij.
woensdag 20 december 2017 om 16:58
Concurrent en preferent speelt toch alleen een rol bij faillissement? Ik lees niet dat TO in staat van faillissement verkeert...
Winter is coming...
woensdag 20 december 2017 om 17:05
Buiten wat er al gezegd is.. heb je bij de belastingdienst ook nog de optie om de beslagvrije voet aan te laten passen als hij niet klopt (kun je narekenen via die site die Doreia zei...) Mochten ze hem te laag hebben vastgesteld, kun je een verzoek indienen tot aanpassing van de beslagvrije voet.
Ook hebben ze bij de Belastingdienst een formulier voor het treffen van een persoonlijke betalingsregeling. Je kunt dan een bedrag met ze afspreken wat je maandelijks overmaakt. Je hebt dan niet meer steeds de verrassing of ze iets verrekenen, beslag leggen of andere grappen uithalen.
Ik vind het heel goed dat je hulp gaat zoeken! In m'n werk merk ik dat het vaak echt een verademing is voor mensen als er iemand van buitenaf meedenkt die verstand van zaken heeft. Jij kijkt, zoals heel begrijpelijk is, vooral ook emotioneel hiernaar. Dat is logisch, want het gaat jou aan en je ondervindt hiervan heel veel last en stress. Als er dan iemand meekijkt die precies weet wat je kan doen en je kan helpen om weer overzicht terug te krijgen, kan dat echt heel fijn zijn!
Maak je niet te veel zorgen om die afspraak met de gemeente, want die mensen zijn er om je te helpen... die zien dit echt vaker en vinden je niet raar, stom of wat dan ook voor negatiefs hierom.
Heel veel succes!!
Ook hebben ze bij de Belastingdienst een formulier voor het treffen van een persoonlijke betalingsregeling. Je kunt dan een bedrag met ze afspreken wat je maandelijks overmaakt. Je hebt dan niet meer steeds de verrassing of ze iets verrekenen, beslag leggen of andere grappen uithalen.
Ik vind het heel goed dat je hulp gaat zoeken! In m'n werk merk ik dat het vaak echt een verademing is voor mensen als er iemand van buitenaf meedenkt die verstand van zaken heeft. Jij kijkt, zoals heel begrijpelijk is, vooral ook emotioneel hiernaar. Dat is logisch, want het gaat jou aan en je ondervindt hiervan heel veel last en stress. Als er dan iemand meekijkt die precies weet wat je kan doen en je kan helpen om weer overzicht terug te krijgen, kan dat echt heel fijn zijn!
Maak je niet te veel zorgen om die afspraak met de gemeente, want die mensen zijn er om je te helpen... die zien dit echt vaker en vinden je niet raar, stom of wat dan ook voor negatiefs hierom.
Heel veel succes!!