Manipulerende vriend?

23-12-2017 19:37 44 berichten
Hey meiden!

Ik wil even iets van me afschrijven.
Ik ben een meisje van 19 met een lieve vriend van 20 waarmee ik 1,5 jaar mee samen ben. Hij is op zich
wel lief, alleen als hij 'dipjes' of slecht gezind is vind ik dat hij het enorm op mij uitwerkt. Ook als hij zijn
zin niet krijgt durft hij grover tegen mij te doen.
Hij heeft net zoals anderen dipjes, maar in plaats van dan met mij te praten als een normaal persoon
doet hij grof tegen mij en verwacht hij dat ik achter zijn gat blijf aanlopen om hem 'beter te doen
voelen' anders ben ik er niet voor hem enzo. Dan begint hij te zeggen dat hij niet goed genoeg
is voor mij, dat ik misschien bij de verkeerde zit, hem snel opgeef, ik hem laat vallen als ik er niet op
inga...
Nu wou hij dat ik met zijn familie ging eten op kerstavond, maar ik zie dat niet zitten omdat die mensen
een andere taal spreken die ik niet versta en zij niet zo goed Nederlands kunnen. Ik zit daar dan ook
niet op mijn gemak omdat ik ze moeilijk kan verstaan of niet kan meepraten in het gesprek. Hij vond
dat natuurlijk belachelijk en begon mij meteen schuldgevoel aan te praten dat we dan 'meteen ook
ons trouwfeest gescheiden moeten houden' en weer heel het gedoe dat hij niet goed genoeg is.
Ik zit nu ook midden in de examens waar ik veel voor moet studeren omdat ik toch wel een redelijk
zware studie doe, dan is hij ook al op zijn tenen getrapt omdat ik hem dan minder ga zien.
Hij kan ook zo totaal onverwacht gemeen uit de hoek komen, wat meteen de sfeer verzuurt. Ik zei laatst
dat ik mensen met donker haar en lichte ogen super knap vind omdat dat zon contrasterende
combinatie is. Hij antwoordde daar dan op van dat ik maar een ander moet zoeken omdat hij donker
haar en donkere ogen heeft. Dit was dan echt gemeend gezegd, niet als een grap. Ik heb die reactie
totaal niet zien aankomen.
Het is alsof hij mij iedere keer wil kwetsen of omlaag halen omdat hij zich niet goed voelt.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, ik heb al paar keer geprobeerd om het uit te maken met hem
maar hij wil me niet loslaten. Ik wou dit niet zomaar, ik praatte er al aantal keer over met hem dat ik dat
niet oké vind, maar blijkbaar laat het hem koud.
Zijn attitude tegenover mijn studies en mijn thuissituatie staat hem ook niet aan. Hij gaat volgend jaar
al werken en hij wil samenwonen, weekendjes weggaan... Ik wil dit niet omdat ik het nog te vroeg vind
en ik kan niet zomaar zo vaak weggaan juist omdat ik zoveel moet studeren. Het deert hem niet, hij
ziet het niet zitten dat we geen weekenden weg gaan.
Bijkomend mag mijn moeder hem niet en ziet ze mij liever met iemand anders.

Ik zou graag een mening hebben van mensen die buiten de situatie staan en misschien mij kunnen
vertellen wat zij zouden doen in zo'n situatie. Hij praat me precies heel de tijd een schuldgevoel aan
als hem iets niet aanstaat. Sorry voor zo'n lang verhaal.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Verspild jaar? Onder de 20 is het zeker geen verspild jaar wat betreft een relatie. Eigenlijk is het geen relatie, maar een soort oefenen, van wat wil ik , wat past bij mij. En blijkt het dan niet te passen, even slikken, uitmaken, uit huilen en later opnieuw met een ander proberen.
En laat hem zeker niet tussen jou en je familie en jou en je vriendinnen komen,
En ook niet emotioneel chanteren, hij overkomt dat jaar echt wel hoor
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Aranes schreef:
23-12-2017 20:44
Ja, heel erg liehief. Hoe gaat het zijn als jullie kinderen hebben later? Denk je dat alles bij het oude blijft of dat ie misschien net nog een tikkeltje controlerender wordt? Er is een reden dat je moeder hem niet mag, veronderstel ik?
Ik heb mijn moeder onze ruzies en discussies verteld, ze zei meteen dat ik er het best mee zou kappen. Het is wel duidelijk geworden dat het totaal geen gezonde relatie is.
Je weet allang al dat je uit moet maken

Het verdiend misschien geen schoonheidsprijsje

Maar mijn advies is dat. Je tegen je ouders/mede bewoners als je op kamers bent dat je uit maakt dat als die eventueel lastig gaat vallen thuis of via mobiel ze op de hoogte zijn..
Schaam je niet.. dit kan iedereen overkomen..

Voor de rest maak het uit wees duidelijk en ga niet ja maar-en als hij "moeilijk doet of gaat dippen

Succes het is niet makkelijk maar heb er zelf ook ervaring mee
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
garnaalstaartje schreef:
23-12-2017 20:35
Ik blijf vooral met hem samen omdat ik met de gedachte zit dat hij lief voor me is, we diepe conversaties kunnen hebben, samen lachen, zulke dingen zoals koppels doen. Het zijn die slechte momenten bij hem die me tegensteken samen dat mijn moeder hem niet mag. Ik twijfel er elke keer door of ik het zou uitmaken of niet, want het gaat in het algemeen wel goed. Laatste keer dat ik het uit wou maken zei hij dat hij een jaar verspild had dan door een relatie met mij. Hij wou het niet uitmaken omdat we 'al zo lang samen' zijn. Ik sta gewoon niet sterk genoeg in mijn schoenen en laat over me heen lopen door hem denk ik.
Koppels gaan ook wel uit en drinken ook wel eens.
Koppels laten elkaar ook vrij om uit te gaan (iets te doen) met vrienden.
En een jaar verspild? Ach, met wat pech leeft je nog 70 jaar en zit je met hem opgescheept.

Weet je dat mijn moeder al-tijd gelijk had over mijn ex vriendjes? :proud:
Daar baalde ik toen wel van hoor ;)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik denk dat je het antwoord zelf ook al weet.. Kies voor jezelf, dat verdien je
Ander geluid :

Ik vind het wel een beetje raar dat je niet naar je schoonouders wilt omdat ze een andere taal spreken. Dat weet je toch als je met een buitenlandse man begint? Ik heb ook een buitenlandse vriend en versta zijn familie niet, maar het zijn wél zijn ouders en broers en zussen. Belangrijk voor hem is belangrijk voor mij!

Ik vind het ook een beetje raar om tegen je partner te zeggen dat je iets mooi vindt wat hij totaal niet is en ook niet kan worden. Leuk als hij tegen jou zegt dat hij valt op meiden met grote /kleine borsten of iets anders dat jij totaal niet bent. Vind dat eerlijk gezegd een lullige uitspraak van je.

Verder denk ik dat de problemen komen omdat jullie iets anders willen van de relatie. Als je door studie geen tijd kan hebben om samen leuke dingen te doen (tripjes enzo) kun je beter single blijven vind ik.
fluttershy schreef:
23-12-2017 21:46
Ander geluid :

Ik vind het wel een beetje raar dat je niet naar je schoonouders wilt omdat ze een andere taal spreken. Dat weet je toch als je met een buitenlandse man begint? Ik heb ook een buitenlandse vriend en versta zijn familie niet, maar het zijn wél zijn ouders en broers en zussen. Belangrijk voor hem is belangrijk voor mij!

Ik vind het ook een beetje raar om tegen je partner te zeggen dat je iets mooi vindt wat hij totaal niet is en ook niet kan worden. Leuk als hij tegen jou zegt dat hij valt op meiden met grote /kleine borsten of iets anders dat jij totaal niet bent. Vind dat eerlijk gezegd een lullige uitspraak van je.

Verder denk ik dat de problemen komen omdat jullie iets anders willen van de relatie. Als je door studie geen tijd kan hebben om samen leuke dingen te doen (tripjes enzo) kun je beter single blijven vind ik.
Ik ben ook van buitenlandse origine en mijn familie is van dezelfde generatie, Nederlands spreken is geen probleem. Ik vind dat je tenminste wel op je gemak mag zijn op zo'n etentje en kan meekletsen aan tafel.

Ik had het niet bedoeld op enkel mannen, ook vrouwen. Niet dat ik hem in een vrouw met groene ogen en zwart haar wil zien veranderen.

Hij wou wachten voor mij, ik zie wel iets anders in de praktijk dus daarom botst dat waarschijnlijk ook.
Wat een onzin deze voorgaande post.

Deze gast probeert je naar beneden te halen, studie is niet goed, familie is niet goed en vriendinnen zijn niet goed. Een drankje of uitgaan is niet goed.

Ik zou ook geen zin hebben in een kerstdiner met schoonfamilie die geen Nederlands spreken en waarbij je dus de gehele avond een beetje ongemakkelijk zit en geen gesprek kunt voeren.

Ga je er überhaupt wel tegenin als hij dat soort onzin zegt ('je vriendinnen zijn fake bitches', als je drinkt wil ik je gemeens kussen')??

Wat is dat voor een idiote onzin?

Weg ermee. Wil je niet iemand die jou STEUNT ipv afkraakt?

Dat hij niet wil stoppen met de relatie is jammer dan, ga je jezelf nu serieus laten dwingen om een relatie te hebben tegen je zin In?

Geen kinderen, niet getrouwd, geen huis samen... Ik appje dat het uit Is, blokkeren en doeiiii !!

Kan jij lekker verder met 19 zijn.
fluttershy schreef:
23-12-2017 21:46
Ander geluid :

Ik vind het wel een beetje raar dat je niet naar je schoonouders wilt omdat ze een andere taal spreken. Dat weet je toch als je met een buitenlandse man begint?
Dat vind ik juist een rare aanname...waarom zouden alle ouders van andere afkomst qua land geen Nederlands kunnen?

Ik heb zat vriendjes gehad waarvan de ouders niet geboren waren in Nederland, die ouders ( en hun kinderen al helemaal) spraken allemaal Nederlands. Misschien niet helemaal foutloos maar een gesprekje zat er wel in. Nu heb ik ook zat aangetrouwde familie welke niet geboren is in Nederland en ik zie het bij vrienden.. Alle ouderen spreken Nederlands , soms goed soms wat minder maar dan spreken ze vaak wel wat Engels of Frans of Duits als ze er niet uitkomen.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 23-12-2017 23:11
6.35% gewijzigd
En dat slachtofferige gezeur van 'ik ben zeker niet goed genoeg voor je' is gewoon manipulatie. Niet intrappen, niet op reageren.
Van relaties moet je leren. Weinig mensen treffen direct de juiste. Net door deze ervaringen leer je waar je naar op zoek bent in een partner. Ik zou het direct afkappen en dit ook thuis vertellen zodat je niet terug kan krabbelen.
Lucifermiauww schreef:
23-12-2017 22:37
Dat vind ik juist een rare aanname...waarom zouden alle ouders van andere afkomst qua land geen Nederlands kunnen?

Ik heb zat vriendjes gehad waarvan de ouders niet geboren waren in Nederland, die ouders ( en hun kinderen al helemaal) spraken allemaal Nederlands. Misschien niet helemaal foutloos maar een gesprekje zat er wel in. Nu heb ik ook zat aangetrouwde familie welke niet geboren is in Nederland en ik zie het bij vrienden.. Alle ouderen spreken Nederlands , soms goed soms wat minder maar dan spreken ze vaak wel wat Engels of Frans of Duits als ze er niet uitkomen.
Mijn 'schoonfamilie' woont niet in Nederland en spreekt alleen de taal van hun eigen land (ook gangbaar daar, zelfs de jongere generatie spreekt niet of nauwelijks Engels). Dus ondanks dat ik vier talen spreek, ben ik nu druk bezig met hun taal erbij te leren.
Het lijkt mij vrij logisch dat iemand zijn ouders belangrijk vindt en zijn vriendin graag mee neemt naar huis, zeker bij feestdagen. Is het nou zo'n opgave om charmant te glimlachen voor een avondje, ondanks dat je geen flauw idee hebt waar het over gaat?
Dan zit de liefde van haar kant ook niet bepaald diep. Ik neem de hele Op met een korrel zout.
fluttershy schreef:
23-12-2017 23:31
Mijn 'schoonfamilie' woont niet in Nederland en spreekt alleen de taal van hun eigen land (ook gangbaar daar, zelfs de jongere generatie spreekt niet of nauwelijks Engels). Dus ondanks dat ik vier talen spreek, ben ik nu druk bezig met hun taal erbij te leren.
Het lijkt mij vrij logisch dat iemand zijn ouders belangrijk vindt en zijn vriendin graag mee neemt naar huis, zeker bij feestdagen. Is het nou zo'n opgave om charmant te glimlachen voor een avondje, ondanks dat je geen flauw idee hebt waar het over gaat?
Dan zit de liefde van haar kant ook niet bepaald diep. Ik neem de hele Op met een korrel zout.
Ja dat is wel logisch als ze niet in Nederland wonen, het is een ander verhaal als ze al +_ 20 jaar hier verblijven. Ik zou ook wel graag talen bij leren, jammer genoeg gaat dat niet met de studies die ik op het moment doe. En ik zie niet zitten om een hele avond een lach op mijn gezicht te zetten maar wel buitengesloten te voelen van de groep, dan heb je niets van de avond.
fluttershy schreef:
Maar dit gaat niet om jouw vriend en jouw schoonfamilie. Misschien kan je beter de OP goed lezen en reageren op TO's verhaal.

Dus dit licht van je:

Ik vind het wel een beetje raar dat je niet naar je schoonouders wilt omdat ze een andere taal spreken. Dat weet je toch als je met een buitenlandse man begint?
Is gewoon een raar licht en totaal niet relevant.
fluttershy schreef:
Godsamme, ben jij de ideale schoondochter ofzo?! Hier heeft TO niks aan. Die gast van haar is manipulatief en isolerend, weg ermee!
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Waarom twijfelt er niemand?
Twijfelen aan de oprechtheid van TO? Ik weet het niet, maar toch geef ik haar het voordeel van de twijfel.

TO, is jouw vriend moslim en jij niet? Dan wordt het sowieso niets. Eerlijk gezegd zou ik al hard weggerend zijn in jouw situatie.

Werk aan je zelfvertrouwen. Als je een beetje positief over jezelf denkt, dan weet je dat deze gast niets voor je is.
Mensen veranderen nooit (blijvend) en jij hebt het probleem dat je dat niet gelooft.

Het is echt jouw probleem dat je de werkelijkheid niet wil accepteren. Die zal je namelijk blijven achtervolgen totdat je je droom opgeeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mejuffrouwmuis schreef:
24-12-2017 09:50
Twijfelen aan de oprechtheid van TO? Ik weet het niet, maar toch geef ik haar het voordeel van de twijfel.

TO, is jouw vriend moslim en jij niet? Dan wordt het sowieso niets. Eerlijk gezegd zou ik al hard weggerend zijn in jouw situatie.

Werk aan je zelfvertrouwen. Als je een beetje positief over jezelf denkt, dan weet je dat deze gast niets voor je is.
Nee, hij is katholiek opgevoed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven