Bankbeslag
dinsdag 19 december 2017 om 11:50
Hallo allemaal,
Ik heb even een nieuw account aangemaakt omdat ik me toch wel schaam voor deze situatie.
Het is als volgt. Door verkeerde keuzes in het verleden, en een vervelende scheiding heb ik nu een aantal schulden. Ik ben al een tijdje bezig om deze af te lossen, en dat ging eigenlijk best goed. Totdat de belastingdienst beslag legde op mijn loon. Ik krijg nu mijn loon tot aan de beslagvrije voet, dus elke maand is het een beetje puzzelen, maar het lukt nog redelijk. Nu is er vorige week bankbeslag gelegd door een andere schuldeiser. Waarop ik hen gebeld heb dat er al beslag is gelegd en dat ik al op de beslagvrije voet zit. Dus heb ik bewijzen daarvan moeten mailen evenals mijn vaste lasten. Deze week een mail gekregen dat de beslagvrije voet wordt aangepast. Maar verder staat er niet in hoe of wat.
Ik ga er eigenlijk van uit dat iemand niet onder de beslagvrije voet mag komen te zitten. Ook niet met een bankbeslag. Maar klopt dit? Morgen zouden mijn toeslagen binnen komen, zodat ik weer wat geld zou hebben. Dan kunnen er weer rekeningen worden betaald en kan ik de nodige boodschappen doen. Maar kan dat met een bankbeslag? Of valt nu alles wat op mijn bankrekening binnen komt onder dat beslag en moet ik maar zien wanneer ik weer geld heb?
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik dacht mijn problemen stukje bij beetje op te lossen, maar nu worden ze alleen maar erger
Ik heb even een nieuw account aangemaakt omdat ik me toch wel schaam voor deze situatie.
Het is als volgt. Door verkeerde keuzes in het verleden, en een vervelende scheiding heb ik nu een aantal schulden. Ik ben al een tijdje bezig om deze af te lossen, en dat ging eigenlijk best goed. Totdat de belastingdienst beslag legde op mijn loon. Ik krijg nu mijn loon tot aan de beslagvrije voet, dus elke maand is het een beetje puzzelen, maar het lukt nog redelijk. Nu is er vorige week bankbeslag gelegd door een andere schuldeiser. Waarop ik hen gebeld heb dat er al beslag is gelegd en dat ik al op de beslagvrije voet zit. Dus heb ik bewijzen daarvan moeten mailen evenals mijn vaste lasten. Deze week een mail gekregen dat de beslagvrije voet wordt aangepast. Maar verder staat er niet in hoe of wat.
Ik ga er eigenlijk van uit dat iemand niet onder de beslagvrije voet mag komen te zitten. Ook niet met een bankbeslag. Maar klopt dit? Morgen zouden mijn toeslagen binnen komen, zodat ik weer wat geld zou hebben. Dan kunnen er weer rekeningen worden betaald en kan ik de nodige boodschappen doen. Maar kan dat met een bankbeslag? Of valt nu alles wat op mijn bankrekening binnen komt onder dat beslag en moet ik maar zien wanneer ik weer geld heb?
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik dacht mijn problemen stukje bij beetje op te lossen, maar nu worden ze alleen maar erger
woensdag 20 december 2017 om 17:50
Ik heb nooit schulden gehad en wilde toch ook even reageren. Net als wat Lees Mij schreef, heb ik hiervoor hulp. Heel vroeger van mijn ouders en nu van een expert.
Ik zoek namelijk financieel advies. Het kost me iets, maar ik krijg er meer voor terug (belastingteruggave etc.) Net als ik naar een andere expert ga voor iets wat ik niet zelf kan: garage, dokter, bakker etc. Ik vind je dapper dat je alle moeite doet om alles weer op de rit te krijgen.
Ik wens je een vredige kerst toe, met rust voor jou en je familie.
Ik zoek namelijk financieel advies. Het kost me iets, maar ik krijg er meer voor terug (belastingteruggave etc.) Net als ik naar een andere expert ga voor iets wat ik niet zelf kan: garage, dokter, bakker etc. Ik vind je dapper dat je alle moeite doet om alles weer op de rit te krijgen.
Ik wens je een vredige kerst toe, met rust voor jou en je familie.
woensdag 20 december 2017 om 19:33
Nee hoor, ook bij particulier.winterqueen schreef: ↑20-12-2017 16:58Concurrent en preferent speelt toch alleen een rol bij faillissement? Ik lees niet dat TO in staat van faillissement verkeert...
In dit geval is er dus een verrekening met de Belastingdienst. Die is preferent.
De concurrente schuldeiser die nu achter het net vist, grijpt naar zo'n lage maatregel als bankbeslag. Schandalig. Hij moet echt gewoon wachten.
TO:
Fijn dat er gekeken wordt naar de verrekening met de toeslagen 2018. En of je daarmee niet onder de beslagvrije voet uitkomt.
Anders wordt de verrekening gewoon (deels) teruggedraaid. Geen zorgen om maken. Wel actie ondernemen uiteraard.
Als het goed is heb je daar gister of vandaag, misschien morgen of overmorgen, ook post van ontvangen. Of staat het op je 'mijnoverheid'.
Als er schuldeisers zijn die een stand van zaken vragen, geef ze die dan. Dat er een preferente schuldeiser is en dat je ze vraagt te wachten tot er een oplossing is. Dat het geen onwil is, maar onmacht. Documenteer dat. Dan kun je bij nieuw vuil spel dat hen voor de voeten gooien.
woensdag 20 december 2017 om 22:46
Nee hoor. Als er door diverse partijen bijvoorbeeld loonbeslag gelegd wordt, dan wordt er wel degelijk rekening gehouden met preferente en concurrente schuldeisers. En tussen preferente schuldeisers onderling ook nog wie hoger preferent is.winterqueen schreef: ↑20-12-2017 16:58Concurrent en preferent speelt toch alleen een rol bij faillissement? Ik lees niet dat TO in staat van faillissement verkeert...
zaterdag 23 december 2017 om 09:43
Ja, ik las het inderdaad. Nooit geweten, weer wat geleerd.minnimouse schreef: ↑20-12-2017 22:46Nee hoor. Als er door diverse partijen bijvoorbeeld loonbeslag gelegd wordt, dan wordt er wel degelijk rekening gehouden met preferente en concurrente schuldeisers. En tussen preferente schuldeisers onderling ook nog wie hoger preferent is.
Winter is coming...
zondag 24 december 2017 om 17:21
Dankjullie allemaal voor de fijne en lieve berichtjes!
Wij komen de kerst wel door. Onder het motto: het maakt niet uit wat we eten, maar dat we eten.
Dus heel bewust inkopen gedaan en keuzes gemaakt. En dat betekent voor nu bijvoorbeeld dat de kinderen even niet naar de kapper kunnen. En dat we vanavond dus een lekkere stamppot eten i.p.v. een heel diner. Maar dat komt allemaal goed! Met mijn eindejaarsuitkering heb ik alweer een schuldeiser afgelost. Dus weer een klein hoofdstuk afgesloten.
zondag 24 december 2017 om 20:33
Goed zo! Een kapper is ook niet een nummer 1 prioriteit.
En wacht nog even, de kappers willen graag omzet in januari en soms stunten ze met prijzen om toch nog klanten te trekken. Let daar even op.
Sowieso gewoon op alles nu een kritisch sausje gooien qua uitgaven en spenderingspatroon. En wat goed dat je een schuldeisers hebt afgelost zo in een keer! Dat scheelt je meteen 1 stress minder!
Let wel op. Eérst de vaste lasten, pas dán de schuldeisers en pas ná reserveringen.
Stel dat je huur, gas licht, water zorgverzekering en leefgeld samen 1000 euro zijn. Dan nog 38,50 sparen eigen risico, 50 euro onvoorzien en de rest is ter verdeling voor de schuldeisers. Liever iedereen eerst een 10 euro en 1 schuldeiser versneld aflossen. Kinderbijslag kun je ook aanwenden om een slagje te slaan in de aflossing schuldeiser. Niet alles, maar wat je missen kan.
En straks de GKB erbij om je te helpen en zo zit je volgend jaar om deze tijd met een fijne glimlach dit topic terug te lezen omdat je de weg omhoog hebt gevonden.
En wacht nog even, de kappers willen graag omzet in januari en soms stunten ze met prijzen om toch nog klanten te trekken. Let daar even op.
Sowieso gewoon op alles nu een kritisch sausje gooien qua uitgaven en spenderingspatroon. En wat goed dat je een schuldeisers hebt afgelost zo in een keer! Dat scheelt je meteen 1 stress minder!
Let wel op. Eérst de vaste lasten, pas dán de schuldeisers en pas ná reserveringen.
Stel dat je huur, gas licht, water zorgverzekering en leefgeld samen 1000 euro zijn. Dan nog 38,50 sparen eigen risico, 50 euro onvoorzien en de rest is ter verdeling voor de schuldeisers. Liever iedereen eerst een 10 euro en 1 schuldeiser versneld aflossen. Kinderbijslag kun je ook aanwenden om een slagje te slaan in de aflossing schuldeiser. Niet alles, maar wat je missen kan.
En straks de GKB erbij om je te helpen en zo zit je volgend jaar om deze tijd met een fijne glimlach dit topic terug te lezen omdat je de weg omhoog hebt gevonden.