AIVD kerstpuzzel 2017

01-12-2017 22:40 667 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.

Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017

En balletjes op twitter

https://twitter.com/aivd

Afbeelding

Allen succes ermee 8-) :sherlock:
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

AlexjeII schreef:
28-12-2017 12:08
Je geeft jezelf ongemerkt een hele goede hint!
:cheer: dat wilde ik ook al zeggen.
Is er iemand die bij 23b een ander antwoord heeft gevonden dan het hele makkelijke antwoord? Want het kan toch niet zo makkelijk zijn, lijkt me
turbovlinder schreef:
28-12-2017 11:06
Let er ook op dat er iets dikgedrukt staat... heb em overigens ook nog niet hoor...
Er zijn meer letters/woorden dikgedrukt bij diverse opgaven. Zal vast ook wel iets zijn.
ok 7 laat ik maar ff.. kan geen bond film en acteur meer zien. Iemand nog leuke hint voor 3a?
Is er iemand die 39 opgelost heeft waar ik mijn woorden bij kan controleren?

Ik kom nu op onmogelijke combinaties...
Na tig keer overnieuw beginnen is 12 binnen!

(Met papier en heerlijk veel rekenen)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Dag allemaal
Ook weer begonnen met deze 'kwelling'. Tot nu toe vind ik het dit jaar veel lastiger dan andere jaren. Mijn tanden al stuk gebeten op 12 zonder oplossing. Nu overgestapt naar 16, maar ik kan maar niet bedenken welk spel dat is. :bonk: Wel 39 opgelost vandaag :yes:
dus-ik-zeg schreef:
28-12-2017 22:14
Dag allemaal
Nu overgestapt naar 16, maar ik kan maar niet bedenken welk spel dat is. :bonk: Wel 39 opgelost vandaag :yes:
PB gestuurd.
Ik was zelf ook heel blij toen 12 gelukt was 😀
he he, nummer 5 opgelost. zonder de kennis van mijn vriend had ik hem niet gevonden. Ik heb op de MAVO geen literatuur gehad. (spoiler)
Poffer weer door het papier heen gegumd bij 12 :cry:
is er iemand die 2 al heeft? wij hebben antwoorden maar vinden ze erg ambigu, slordige puzelmakers dit jaar. Zou graag eens checken of anderen hetzelfde hebben...
turbovlinder schreef:
29-12-2017 21:45
is er iemand die 2 al heeft? wij hebben antwoorden maar vinden ze erg ambigu, slordige puzelmakers dit jaar. Zou graag eens checken of anderen hetzelfde hebben...
Ik heb 2a en daar is niets ambigu's aan. Je hebt wel gezien dat er voor deze vraag errata zijn gepubliceerd?
bolletje80 schreef:
15-12-2017 11:44
Knap. Ik weet daar niet waar ik moet beginnen te zoeken. In de 100.000.000 liedjes die ooit geschreven zijn :sigh:
misschien een tip? ben al dagen aan het zoeken
Corona67 schreef:
16-12-2017 08:40
De opgave is zo eenvoudig als beschreven?
De oplossing daarentegen, die zie je ineens, of je ziet hem niet? Echt puzzelen is lastig lijkt me.
tip?
Na 9d nu ook c en e opgelost. Met een beetje creativiteit zie ik een patroon.
Maar dat brengt mij nog niet naar a en b...
RBA schreef:
30-12-2017 11:17
Na 9d nu ook c en e opgelost. Met een beetje creativiteit zie ik een patroon.
Maar dat brengt mij nog niet naar a en b...
Leuk is dit, ik had a als eerste maar weet bij b en d echt niet waar ik het moet zoeken.
Zijn er nog meer mensen die de laatste paar zetten van 16 niet snappen? Ik heb de rest kloppend, maar dan gaat het mis.
vonnekenl schreef:
29-12-2017 16:07
he he, nummer 5 opgelost. zonder de kennis van mijn vriend had ik hem niet gevonden.
Maar hoe kwam jij bij een beginnetje dan?
Ik reken met pen en papier en heb al tig X tig woorden gemaakt van de gegeven letters en uitgerekend, niet één past! :cry:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Goeiemiddag puzzelaars, sinds ik vannacht jullie forum gevonden heb voel ik mij - in het buitenland wonend - ietsie minder een eenzame strijder tegen de AIVD-Kronkels :-P
Ik heb eerst op mijn gemak :popcorn: alles teruggelezen.
En dank jullie tips (de belangrijkste daarvan is: even wegleggen, en later met een andere hersenkronkel opnieuw bekijken) kon ik vandaag al één raadseltje (nr. 5) oplossen. Hartelijk dank
feow schreef:
30-12-2017 13:54
Ik reken met pen en papier en heb al tig X tig woorden gemaakt van de gegeven letters en uitgerekend, niet één past! :cry:
kijk naar mijn spoiler en ga heel ver terug
nijade schreef:
30-12-2017 01:02
Ik heb 2a en daar is niets ambigu's aan. Je hebt wel gezien dat er voor deze vraag errata zijn gepubliceerd?
Ik heb bij zowel a als b de strekking van het verhaal, maar in beide gevallen vind ik ook meerdere antwoorden passend. Ondanks de errata, die bevestigden wel dat ik op de goede weg zit.
feow schreef:
30-12-2017 13:54
Ik heb eerst bij ieder woord-getal uitgerekend welke letters er in moeten (of kunnen) zitten, en toen die letters aangestaard om er een woord van te maken - tot ik scheel zag :cry:
Wat is het idee bij vraag 2? Ik zie bij a en b wel de logica, maar wat willen ze als antwoord, de volgende of de logica of nog iets anders?
PapperlePapp schreef:
30-12-2017 16:28
Ik heb eerst bij ieder woord-getal uitgerekend welke letters er in moeten (of kunnen) zitten, en toen die letters aangestaard om er een woord van te maken - tot ik scheel zag :cry:
Kun je aangeven hoe je dat uitgerekend hebt? Ik heb gekeken naar de eindijfers en schrijf dan de combinaties van letters op die tot dat eindcijfer kunnen komen, maar dan heb ik oneindig veel woorden, als ik die allemaal moet narekenen duurt dat uren volgens mij.
tiramisuusje schreef:
30-12-2017 19:56
Kun je aangeven hoe je dat uitgerekend hebt? Ik heb gekeken naar de eindijfers en schrijf dan de combinaties van letters op die tot dat eindcijfer kunnen komen, maar dan heb ik oneindig veel woorden, als ik die allemaal moet narekenen duurt dat uren volgens mij.
Ik had daar een klein hulpprogrammaatje voor gemaakt
spoiler: begin maar met de tafel van A

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven