AIVD kerstpuzzel 2017
vrijdag 1 december 2017 om 22:40
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.
Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017
En balletjes op twitter
https://twitter.com/aivd

Allen succes ermee
Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017
En balletjes op twitter
https://twitter.com/aivd

Allen succes ermee

Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

zaterdag 30 december 2017 om 21:38
Vorig jaar voor het eerst (40pt. of zo), en dit jaar lijkt hij moeilijker, omdat er meer vragen inzitten, (zowiezo: 42 ipv 27) waarvan ik nog geen idee heb hoe zoeken, en de opdrachten ook veel korter zijn gevat, dus minder hints kunnen bevatten.
zaterdag 30 december 2017 om 21:45
Zeker weten! Meer opgaven, minder hints. Het is vaak niet zozeer puzzelen, maar meer zoeken en geluk hebben.
Iemand een hint voor het rijtje letters bij vraag 20?

zaterdag 30 december 2017 om 23:04
zaterdag 30 december 2017 om 23:07
zondag 31 december 2017 om 10:28
hoihoi, ik ben hier nieuw op het forum. wat een mensen zijn hier toch nog zeg. in de media heb ik dit jaar niet zoveel over de puzzel gehoord maar er zijn dus toch nog aardig wat mensen aan het puzzelen 
is er iemand die mij misschien een tip kan geven over bijvoorbeeld 20 24 25 behalve b 27 29 30 37 of 42? ik heb al meer dan 50 punten dus er is vast wel een vraag waarover ik je een tip kan teruggeven

is er iemand die mij misschien een tip kan geven over bijvoorbeeld 20 24 25 behalve b 27 29 30 37 of 42? ik heb al meer dan 50 punten dus er is vast wel een vraag waarover ik je een tip kan teruggeven

zondag 31 december 2017 om 12:12
Bij 29 hoef je alleen maar logica te gebruiken - maar vergeet de errata niet.LePapillon schreef: ↑31-12-2017 10:28hoihoi, ik ben hier nieuw op het forum. wat een mensen zijn hier toch nog zeg. in de media heb ik dit jaar niet zoveel over de puzzel gehoord maar er zijn dus toch nog aardig wat mensen aan het puzzelen
is er iemand die mij misschien een tip kan geven over bijvoorbeeld 20 24 25 behalve b 27 29 30 37 of 42? ik heb al meer dan 50 punten dus er is vast wel een vraag waarover ik je een tip kan teruggeven![]()
Alle andere opgaven (en de meeste waar je niet naar vraagt) heb ik zelf nog niet opgelost
zondag 31 december 2017 om 12:29
Ik vind het knap dat je al zoveel vragen goed hebt! Ik doe zelf voor de eerste keer mee, de puzzels zijn toch wel erg pittig. Ik heb een tijdje over vraag 40 nagedacht (de DNAvraag), maar kom niet verder dan dat het niet een 'echte' DNA sequence kan zijn. Aan 23 a en c heb ik ook veel tijd besteed en kom niet tot een goede oplossing, in de reeksen zit bijvoorbeeld geen gemeenschappelijk verschil of een verband van machten. Lastig...LePapillon schreef: ↑31-12-2017 10:28hoihoi, ik ben hier nieuw op het forum. wat een mensen zijn hier toch nog zeg. in de media heb ik dit jaar niet zoveel over de puzzel gehoord maar er zijn dus toch nog aardig wat mensen aan het puzzelen
is er iemand die mij misschien een tip kan geven over bijvoorbeeld 20 24 25 behalve b 27 29 30 37 of 42? ik heb al meer dan 50 punten dus er is vast wel een vraag waarover ik je een tip kan teruggeven![]()
zondag 31 december 2017 om 13:14
zondag 31 december 2017 om 13:34
ik was ook ooit zover: toen mijn hele electronische woordenboek van 200'000 woorden uitgeprobeerd, en .... maar 3 woorden gevonden die passen - en daarvan waren er 2 fout

zondag 31 december 2017 om 13:58
spoilerPapperlePapp schreef: ↑31-12-2017 13:34ik was ook ooit zover: toen mijn hele electronische woordenboek van 200'000 woorden uitgeprobeerd, en .... maar 3 woorden gevonden die passen - en daarvan waren er 2 fout![]()
ga terug naar je literatuurles... en dan verrr terug
zondag 31 december 2017 om 14:35
Ik zal misschien een beetje een zeur zijn, maar ik vind het jammer dat er zoveel tips worden gegeven en gevraagd. Nou is het natuurlijk ieder zijn/haar eigen keus om die wel of niet te lezen, maar het is wel heel verleidelijk om het wel te doen natuurlijk. Terwijl op de kerstpuzzel duidelijk het verzoek staat om antwoorden niet te delen op bv een forum.
Ik vind het wel leuk om hier gezamenlijk te klagen over hoe moeilijk die verschrikkelijke puzzels zijn en de euforie te delen na het oplossen van een vraag.
Ik vind het wel leuk om hier gezamenlijk te klagen over hoe moeilijk die verschrikkelijke puzzels zijn en de euforie te delen na het oplossen van een vraag.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
zondag 31 december 2017 om 14:36
zondag 31 december 2017 om 14:42
Jippie, eindelijk weer eens wat gevonden (Nr. 32).
Omdat ik al 35 jaar buiten Nederland woon, heb ik meer kans met vragen, waaraan je moet 'werken', als die, waar met afkortingen oid naar BN'ers of naar Nederlands(talig)e bands en liedjes van 'na mijn tijd' gezocht wordt. Voor zulke vragen kan ik best wat preciesere tips gebruiken - al was het alleen maar, dat iemand mij bevestigd, dat vraag zo en zo in die categorie valt.

Omdat ik al 35 jaar buiten Nederland woon, heb ik meer kans met vragen, waaraan je moet 'werken', als die, waar met afkortingen oid naar BN'ers of naar Nederlands(talig)e bands en liedjes van 'na mijn tijd' gezocht wordt. Voor zulke vragen kan ik best wat preciesere tips gebruiken - al was het alleen maar, dat iemand mij bevestigd, dat vraag zo en zo in die categorie valt.