AIVD kerstpuzzel 2017

01-12-2017 22:40 667 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.

Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017

En balletjes op twitter

https://twitter.com/aivd

Afbeelding

Allen succes ermee 8-) :sherlock:
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik ben 404e geworden :rofl:
tiramisuusje schreef:
03-03-2018 02:32
Ik ben 404e geworden :rofl:
He, dus jij gaat ook al geen nieuwe carrière tegemoet :P
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
AnnA_C schreef:
03-03-2018 03:59
He, dus jij gaat ook al geen nieuwe carrière tegemoet :P
Nee inderdaad! Toch nog maar even niet ontslag nemen :cry:
Even een vraagje over 10B, ik snap niet helemaal wat ze bedoelen met waarvoor het aantal overeenkomstige bits minimaal is.
Kan iemand mij uitleggen wat ze hiermee bedoelen, ook aan de hand van dat raster kom ik er niet uit

Mag ook in pb
En zou iemand mij 21 uit kunnen leggen met die deelplaatjes, ik snap er niks van, ook met het ontcijferen niet
Ik snap 2b al niet.
Opgave: 1, 6, 107, 174, 454, 468
Volgens de uitwerkingen zijn dit de hoogste noteringen per taal in de top 2000. Maar van welk jaar dan? Want in de top 2000 van 2017 is 1 Engels, maar op 6 staat ook een engelstalig nummer. Op 9 staat een nederlands nummer, maar dat staat niet in de opgave......

Nu de andere opgaven nog bekijken....
Oh wat erg, 9b had ik toch wel moeten weten :$
Is het niet de top 2000 van 2016 , die van 2017 was nog niet uit op het moment van publicatie
En kan iemand tot slot nog 34C uitleggen, ik begrijp niet hoe je tot het antwoord komt, iemand dit het wel snapt?
RB0496 schreef:
03-03-2018 14:28
En kan iemand tot slot nog 34C uitleggen, ik begrijp niet hoe je tot het antwoord komt, iemand dit het wel snapt?
Bij hexadecimaal zet je 0-9A-F om in getallen. In dit geval (en ook bij 34b) gaat het juist om 0-9A-Z dus base36. Doe je dit dan zie je dat een paar wordt gevormd door een getal en een mogelijke deler.

Voorbeeld van het antwoord (spoiler): COOKER = 767051091 en een deler van dit getal is 582423 wat terug in base36 gelijk is aan CHEF.
Bedankt Nilpotent, nu snap ik m en heb ook een goede website gevonden waarbij ik de woorden kan omzetten naar de getallen

Ik wil graag alle puzzels snappen aan de hand van de oplossingen, maar onder andere deze begreep ik nog niet na de uitleg van de aivd
AnnA_C schreef:
03-03-2018 11:08
Ik snap 2b al niet.
Opgave: 1, 6, 107, 174, 454, 468
Volgens de uitwerkingen zijn dit de hoogste noteringen per taal in de top 2000. Maar van welk jaar dan? Want in de top 2000 van 2017 is 1 Engels, maar op 6 staat ook een engelstalig nummer. Op 9 staat een nederlands nummer, maar dat staat niet in de opgave......
De Top2000 die ze gebruiken is altijd van het jaar tevoren, omdat die van 2017 pas eind december bekend is
*zoekt de facepalmsmiley*
Dat is inderdaad wel heel logisch....
Dank je!
Ik had Dick Bruna als oplossing - maar kreeg er geen punten voor.
Waarschijnlijk omdat ik hem bij een andere opgave had geschreven (met beredenering: "deze man hoort toch gewoon in jullie kerstpuzzel geëerd te worden").
And on! :)
We kunnen weer beginnen!
Zullen we een nieuw topic starten?
Dat is reeds gedaan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven