Geld & Recht alle pijlers

Is dit reeel?

28-12-2017 17:21 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een appartement gevonden waar ze 348 euro huur voor gaat betalen. Haar inkomen is gemiddeld 1000 euro per maand. Ze heeft een autootje, verzekering en wegenbelasting 40 euro samen. De ziektekosten gaan wij betalen, want die bedragen bijna een half maandloon. Is dit voldoende om rond te komen of wordt het erg krap? Ik denk nog aan gas, water,licht, inboedelverzekering en zo, internet,tv,telefoon, boodschappen. Wat vergeet ik?
"Boring conversation anyway"
Het word heel heel erg krap.
A. Waarom verdient ze maar 1000 euro?
B. Waarom blijft ze niet thuis wonen?
Komt ze nog in aanmerking voor huurtoeslag?
Ik denk dat het anders krap zal zijn, maar goedkoper iets vinden zal ook moeilijk zijn denk ik.
Je vergeet: kleding, sparen, uitgaan, kadootjes, kapper.
maar hoe doen studenten dat dan? Dit moet toch kunnen zou je zeggen?
als het goed is kan ze ook (iets) huur en zorgtoeslag krijgen. Heb je dat meegeteld?
Onze student woon thuis, anderen worden dik gesponsord door ouders. En die huren alleen een kamer he?
Alles op een rijtje zetten. GWL, verzekeringen, tv/internet, belastingen. Kijken of ze huurtoeslag krijgt. Dan weet je het.
Is de auto echt noodzakelijk?
Dit is prima te doen.
Haar inkomen is hoger dan bijstandsniveau en ze heeft een hele lage huur.

Als dit niet te doen zou zijn dan zou geen enkele persoon die in de bijstand zit op zich zelf kunnen wonen.

Een vetpot is het niet maar zeker wel te doen.
Pluisi schreef:
28-12-2017 17:23
Het word heel heel erg krap.
A. Waarom verdient ze maar 1000 euro?
B. Waarom blijft ze niet thuis wonen?
Zo heeeel krap zou het toch niet worden.
Oké ze gaat geen vetpot over houden maar een 100,- per week voor boodschappen en dergelijke moet wel lukken.

348,- appartement , 100,- gas water licht, 40 auto, internet en tv 20,- verzekeringen 25,-
Kom je op 533,- aan vaste lasten.
Houdt ze krap gerekend 450,- over.
Is iets meer dan 100,- per week.

Als je gewoon zuinig leeft en let op waar je je boodschappen doet en aanbiedingen en degelijke moet het wel kunnen.
ik denk dat het wel te doen is, hoewel inderdaad krap, aangenomen dat het inkomen netto is, en niet bruto. Anders is het niet toe doen. Waarschijnlijk krijgt ze ook huurtoeslag en zorgtoeslag ? En met vakantiegeld en evt eindejaarsuitkering komt het salaris nog iets hoger uit. Denk ook nog aan gemeentebelastingen, reiskosten misschien en iets over houden voor vrije tijd. En verhuiskosten, zoals verven, inrichting, andere klussen etc.
En ja, met dit bedrag moet ze kunnen rondkomen. Geen vetpot, maar moet lukken.
Als ze het ervoor over heeft om nooit met vriendinnen op stap te gaan, nooit mee uit eten/borrelen te gaan en weinig tot geen nieuwe kleding en andere spullen te kopen, dan zou ze rond kunnen komen.
Ik denk dat het krap is, maar wel te doen. Is er de mogelijkheid voor haar om op (korte) termijn meer inkomen te krijgen?
Wat ik niet begrijp is dat haar ziektekosten bijna een half maandsalaris is, dus bijna 500 euro?
Bluesheep schreef:
28-12-2017 17:30
Oké ze gaat geen vetpot over houden maar een 100,- per week voor boodschappen en dergelijke moet wel lukken.

348,- appartement , 100,- gas water licht, 40 auto, internet en tv 20,- verzekeringen 25,-

Als je gewoon zuinig leeft en let op waar je je boodschappen doet en aanbiedingen en degelijke moet het wel kunnen.
Jij rekent wel heel laag. Internet en tv voor 20 euro? Knap als je dat vindt. Verder heb je haar telefoonkosten er niet bij staan.
Gemeentebelastingen, waterschapbelastingen mis ik ook
Tiswa schreef:
28-12-2017 17:33
Als ze het ervoor over heeft om nooit met vriendinnen op stap te gaan, nooit mee uit eten/borrelen te gaan en weinig tot geen nieuwe kleding en andere spullen te kopen, dan zou ze rond kunnen komen.
Dit dus. Armoe lijden om op jezelf te kunnen wonen.
guppekop schreef:
28-12-2017 17:24
maar hoe doen studenten dat dan? Dit moet toch kunnen zou je zeggen?
Studenten hebben vaak geen auto.
Ik ben zelf student, en mijn vaste lasten bedragen ruim €800 en dan heb ik geen auto en zit voorschot gwl en internet/tv bij de huur in.

Voor €1000 inclusief auto zou ik het niet redden, maar ik betaal dan ook mijn zorgverzekering zelf. Ik denk dat het heeeel krap gaat zijn, en ook geen leuk leven waarbij je ook af en toe uit eten of naar de bios kunt.
handletter-joe wijzigde dit bericht op 18-07-2019 18:49
34.07% gewijzigd
Bluesheep schreef:
28-12-2017 17:30

Moet er geen benzine in die auto? En wie betaald de beurten en de reparaties?
gizzmo-returns schreef:
28-12-2017 17:34
Jij rekent wel heel laag. Internet en tv voor 20 euro? Knap als je dat vindt. Verder heb je haar telefoonkosten er niet bij staan.
Ja 20 euro is heel weinig, en mobiele telefoon mist idd. Ook kosten voor wasmiddel, schoonmaak, kapotte auto/wasmachine, kleding en douchespullen... Het kan wel voor 1000 euro denk ik, maar dan wel een goede begroting maken.
Hoezo heeft ze zorgkosten van 500 euro per maand?

Kan prima. Is een hele redelijke prijs. Als het een appartement is dan krijgt ze ook huurtoeslag nog neem ik aan? Energie kost echt geen 100 euro per maand voor zo'n goedkoop, dus waars klein, appartement. Gemeentelijke belastingen kan ze een groot deel kwijtschelding voor aanvragen. En je kunt wat boodschappen betreft je echt prima redden voor max 50 per week.

Leuke dingen doen? Meer werken. Zo gaat het nou eenmaal. Vind het al heel wat dat ze zorgkosten vergoed krijgt door ouders. Zo armoedig is 1000 euro inkomen echt niet. Auto is een luxeproduct.
Ik heb de huurtoeslag er al van af getrokken. Auto heeft ze nodig om op het werk te komen, ze werkt doorgaans tot de nachtelijke uren, wanneer er geen open vervoer meer rijdt.
Zorgkosten worden door ons betaald, ze is chronisch ziek en heeft veel niet vergoede therapie nodig en het aantal uren dat ze werkt (25) is echt het maximale.
Daarbij is ze 28 en wil dolgraag op zichzelf wonen. En af en toe naar de bios zit er wel in, ze werkt bij eentje en dat is dus gratis voor werknemers. Voor de rest: geen vakantiegeld (zit al bij salaris) geen 13e maand, geen reiskosten. Hele slechte baan, maar voor nu het meest haalbare.
"Boring conversation anyway"
Lijkt me prima te doen hoor. Ik had lange tijd minder te besteden. Gewoon handig boodschappen doen en sparen als je een keer kleding oid wilt
Als ze oud genoeg is om op zichzelf te gaan, is ze toch ook oud genoeg om dit soort dingen uit te zoeken?
gizzmo-returns schreef:
28-12-2017 17:34

Oke tv en internet 35 dan, maar ik rekende wat ze over had ook minder.
De belastingen die je noemt krijg je voor het meeste of volledige kwijtschelding bij zo'n laag inkomen.
Hoe doen alleenstaande ouders het dan die moeten rondkomen van een bijstandsuitkering, of überhaupt alleenstaanden met een uitkering.
Een alleenstaande met uitkering ontvangt hier 970,- per maand en daar moet diegene dan zelf de zorgverzekering van betalen.

Nogmaals het is geen vetpot, maar het kan wél.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven