Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Koettie schreef:
20-11-2017 22:11
Haha. Had bloembollen besteld en postnl was het kwijt. Sukkels. Dus nieuwe besteld, is die andere toch boven water. Heb nu zo'n 700 bollen.. Als dat niet gezellig wordt.. :proud:
Leuk, een tweede Keukenhof in de buurt! :hihi:

*poef*
calamitycat wijzigde dit bericht op 25-11-2017 12:30
48.19% gewijzigd
Dierproeven.
Daar heeft iemand echt zitten slapen, mooi :proud:
Spotgoedkoop, die parasols :proud:
Dierproeven.
Haha ja wordt mooi! Komt ook inn geveltuintje en dump wel wat in de speeltuin op de hoek. Moet het wel even droog zijn, geen zin om in de drijfnatte aarde te woelen.
(...)
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 22-11-2017 09:25
Reden: spam
99.83% gewijzigd
Blast from the past, dit was mijn tuin een paar jaar geleden.

Afbeelding
Afbeelding

Wat een verschil!
Gaaf om te zien Felix. Het is inderdaad een enorm verschil :O
Dierproeven.
Wauw idd

Inmiddels de bloembollen allemaal gepland. Hoop in de achtertuin, paar voor en een hele hoop in de speeltuin. Iedereen liep glimlachend langs. Ik hoop op wat moois van het voorjaar. :heart:
Ik hoor graag wanneer de kaartverkoop begint :P
Dierproeven.
Wow Felix, mooi hoor zo'n kristallen boom. dan heb je in de winter toch ook iets leuks om naar te kijken. en inderdaad een heel verschil met de overdaad van laatste zomer.
Hier een plaatje van mijn herfsttuin van vorige week. Dit is het uitzicht vanuit mijn keukenraam:
Afbeelding
Dan heeft een herfsttuin toch ook zijn charme.
Mooi duet, nog behoorlijk groen bij jou! Wat is dat oranje struikgewas linksboven?

Koettie, gaaf dat je de speeltuin ook gedaan hebt! Ergens in onze provincie heeft iemand dat ook gedaan een aantal jaar geleden, en dat is me een bloemenzee geworden! Superleuk van je!
Ben ook zooo benieuwd wat er allemaal opkomt. Had door foutje met de post dus ruim 700 bloembollen en je weet hoe groot m'n tuin is... Ging never passen en vind dit leuker dan terug sturen. Van de lente nog even een stukje onkruidvrij maken, harken en bloemzaad strooien. En een bordje erbij dat het bloemen zijn en geen onkruid, voor een ijverige buur/gemeente man alles weer weghaalt.

Ik kan niet wachten. Sowieso op de lente. Ben er nu alweer helemaal klaar mee. Vergeten een net over m'n vijver te doen dus moet van de week even goed bladeren ruimen, het is overal een zooitje door die bladeren en het is te koud en nat. Bah.
Felix_Urbexicus schreef:
01-12-2017 14:06
Mooi duet, nog behoorlijk groen bij jou! Wat is dat oranje struikgewas linksboven?

Koettie, gaaf dat je de speeltuin ook gedaan hebt! Ergens in onze provincie heeft iemand dat ook gedaan een aantal jaar geleden, en dat is me een bloemenzee geworden! Superleuk van je!
Dat is gewoon een beukenhaag. Groen in de zomer, bruin in de winter en verliest pas in het voorjaar zijn blad. Dus je haag is bijna het hele jaar door dicht.
Koettie, maak foto's als jouw bollen bloeien. Lijkt me zo leuk, bollen rond de speeltuin. Ben benieuwd!
Ga ik zeker doen!

Inmiddels wel m'n binnen jungle flink aan het uitbreiden. Lang leven weggeefhoeken op Facebook. :) kan niet wachten tot het in de lente weer lekker gaat groeien, binnen en buiten!
Ik heb een goede vriend allemaal zaadjes uit de tuin gegeven: akelei, papaver, schijnpapaver, klaproos en weet ik wat nog meer. Hij gaat het verspreiden langs de kanten van het schoolplein van de school waar hij werkt. Ik hoop zo dat het lukt!
Héél mooi je herfsttuin, Duet. Prachtig al de verschillende kleuren en je beukenhaag: wauw!
Is het al druk in je vogelhuisje?

Hier heeft het vannacht flink gevroren en door de dichte mist zit alles onder een laagje rijp.
Beetje witte wereld dus. Ik hou ervan :heart:
Dierproeven.
:hello: :hug:

Wat een prachtige foto's en fijne verhalen!

Na een heftige periode bedacht ik mij, gedurende de insomnia, dat ik hier al een tijd niet was geweest.

Fijn je weer te lezen CC. :bigkiss: Had je mijn kaartje van 3 eeuwen geleden nog ontvangen? :hihi:

Koettie ik lig echt helemaal in een deuk. 700 bollen. ;-D en ik maar denken dat ik veel bollen had besteld. Er komen al wel allemaal mooie sprieten hier en daar omhoog gepiept. :D

Felix wat een pracht tuin heb je toch. :love: En ja ook van mij de vraag; waar past die rijstpapierplant? :hihi:

Duet mooie herfst kleuren!

Hier is niet zoveel meer gebeurd in de tuin, behalve dat ik me ongans aan bollen heb zitten planten paar maanden geleden. Werpt nu al zijn vruchten af want er komt al hier daar wat omhoog. Ik heb ook de struiken zee in de voortuin gesnoeid en toen namen mooi de vlinderstruik en sering weer hun plek in. Mijn nieuwe klimroos heeft al 5 hele bloemen gehad, de laatste hangt er nu nog aan te verdorren. Clematis heeft nog steeds blad en we hebben de coniferen achter een kopje kleiner gemaakt. Met als resultaat dat het aan onze kant oerlelijk is geworden en de kant van de buurman met kunstgras mooi strak. :facepalm: Okay er is misschien wel iets meer dan een klein beetje in de tuin veranderd. :P
Frambozen schreef:
29-12-2017 03:58
:hello: :hug:

Wat een prachtige foto's en fijne verhalen!

Na een heftige periode bedacht ik mij, gedurende de insomnia, dat ik hier al een tijd niet was geweest.

Fijn je weer te lezen CC. :bigkiss: Had je mijn kaartje van 3 eeuwen geleden nog ontvangen? :hihi:

Koettie ik lig echt helemaal in een deuk. 700 bollen. ;-D en ik maar denken dat ik veel bollen had besteld. Er komen al wel allemaal mooie sprieten hier en daar omhoog gepiept. :D

Felix wat een pracht tuin heb je toch. :love: En ja ook van mij de vraag; waar past die rijstpapierplant? :hihi:

Duet mooie herfst kleuren!

Hier is niet zoveel meer gebeurd in de tuin, behalve dat ik me ongans aan bollen heb zitten planten paar maanden geleden. Werpt nu al zijn vruchten af want er komt al hier daar wat omhoog. Ik heb ook de struiken zee in de voortuin gesnoeid en toen namen mooi de vlinderstruik en sering weer hun plek in. Mijn nieuwe klimroos heeft al 5 hele bloemen gehad, de laatste hangt er nu nog aan te verdorren. Clematis heeft nog steeds blad en we hebben de coniferen achter een kopje kleiner gemaakt. Met als resultaat dat het aan onze kant oerlelijk is geworden en de kant van de buurman met kunstgras mooi strak. :facepalm: Okay er is misschien wel iets meer dan een klein beetje in de tuin veranderd. :P
Foto's!!

Hier ook al een hoop sprieten, ben zo benieuwd naar de lente. Kan niet wachten.

Ik heb zoveel last van katten.. Heb er zelf twee maar weerhoudt echt geen andere katten. Mn mos paadje wordt steeds uitgegraven op dezelfde plekken, geen idee waarom. En vanmorgen toen ik wakker wat zat er een prachtige rode kat te drinken uit de vijver. Daarna met z'n poten in het water en trok er waterplanten uit om vervolgens m'n prachtige varen in stukjes te scheuren... Why?! Mijn kat zat erbij en keek ernaar. Zonde, mn mooie varen die ik meegejat heb uit Antwerpen!
Hoi, mag ik meeschrijven? Ik heb vorige week de sleutel gekregen van mijn eerste echt huis met tuin.

Ik heb de tuin alleen maar in het najaar gezien. Het is geen tegentuin, maar het is ook nog niet zover als ik wel zou willen. Er zijn twee terassen, een border en een gazon. Maar volgens mij wisten ze al een tijdje dat ze weg zouden gaan, want alles ziet er een beetje verwaarloosd uit.

Komend jaar zullen we waarschijnlijk niet zo heel veel aan de tuin doen, maar ik hoop dat ik over een paar jaar een tuin heb met een fijn terras om op te eten, een gazon om op te spelen en een mooie border met bloemen en planten die vogels en vlinders aantrekken.

Grote vraag, waar te beginnen.....
Hoi Kaaaaaaatje,
Leuk dat je mee komt schrijven! Ik ben hier ook al een tijdje niet meer geweest, maar er valt nu ook niet zoveel te tuinieren. Het enige dat ik nu doe is de vogels voeren, en het is bij mij dan ook een komen en gaan van allerlei mezen, vinken, roodborsten, winterkoninkjes en boomklevers.
Ben al wel weer plannetjes aan het maken voor het komende tuinseizoen, zoals een kiezelmozaiekpaadje, een beekloopje en een schildpaddeneiland in mijn beekloop. Daar mogen dan een paar te groot voor in huis geworden schildpadden stokoud gaan worden.
Hoe is het met de rest van de wroeters, bollenpoters en groene vingerdames hier? De kerstdagen een beetje doorgekomen?
Haha, ik wilde net trots melden dat ik de eerste sprietjes van mijn krokussen al op zie komen, zie ik dat jullie me al voor zijn geweest!
Het is hier ook een komen en gaan van allerlei vogels. Ik ben er achter dat hoe meer voederplekken je hebt, hoe meer vogels er komen. Ik heb het nog nooit zo druk in mijn tuin gehad als dit jaar.
Voor mij staat er een nieuw projectje in de planning voor komende voorjaar. Ik heb een mega skimmia in de tuin van zeker 170 cm hoog en 170 cm doorsnee. Echt een enorme bol, maar deze skimmia wordt ieder jaar geler en kaler. Dat zal deels liggen aan een tekort aan turf, maar waarschijnlijk zal alleen turf hem niet meer mooier maken. Nu zag ik binnen in de struik allemaal mooi donkergroen blad, eigenlijk een kleine bol binnenin de grote bol. Ik wil komende voorjaar de grote bol dus helemaal terugsnoeien tot de kleine bol. Ik vind het wel spannend omdat deze struik nu een enorme plek inneemt in de border. Als hij klein is gesnoeid, is het maar de vraag of de plek ooit weer zo mooi dichtgroeit. Nou ja, ik heb nog even de tijd om er over na te denken.
Kaaaaaaaatje schreef:
29-12-2017 14:08
Hoi, mag ik meeschrijven? Ik heb vorige week de sleutel gekregen van mijn eerste echt huis met tuin.

Ik heb de tuin alleen maar in het najaar gezien. Het is geen tegentuin, maar het is ook nog niet zover als ik wel zou willen. Er zijn twee terassen, een border en een gazon. Maar volgens mij wisten ze al een tijdje dat ze weg zouden gaan, want alles ziet er een beetje verwaarloosd uit.

Komend jaar zullen we waarschijnlijk niet zo heel veel aan de tuin doen, maar ik hoop dat ik over een paar jaar een tuin heb met een fijn terras om op te eten, een gazon om op te spelen en een mooie border met bloemen en planten die vogels en vlinders aantrekken.

Grote vraag, waar te beginnen.....
Als jullie komend jaar nog niet zo veel aan de tuin doen, kijk dan eerst even aan wat er in staat en wat je mooi vindt. Gewoon een jaar lang alles op laten komen en kijken wat en hoe het bloeit. Tegelijkertijd hou je in de gaten waar je zon hebt en waar schaduw. Op basis van die kennis ga je dan komende winter een plan maken. En als je dan wil weten welke planten geschikt zijn, hoef je dat alleen maar hier te vragen! Wij hebben genoeg tips! :thumbsup:
Wat leuk, ineens weer een hoop geschreven hier!

Hier een lekkere kerst gehad, een grote boom zonder kluit en een kleintje met, die kleine (was een aanbieding bij de ah) heb ik gisteren in de tuin geplant, ik ben benieuwd.

Laatst wat bruine gladiolen blad weg uit de tuin, dit jaar zijn er maar een paar bloemen opgekomen, vooral veel kaal blad. Ik zag wel wat hyacinten opkomen in de voortuin en achter narcissen. Ben benieuwd hoe alles weer gaat uitlopen, de vlinderstruik staat er nog puik bij, die snoei ik pas terug als hij te groot is, aangezien hij volledig is gegroeid uit een op het ook dode tak denk ik dat het moment van snoeien niet zo kritisch is. In een seizoen een serieuze struik!

Fijne jaarwisseling en tot in het voorjaar, als we de bloeiende bollen met elkaar delen.
Hier komen ook de eerste sprietjes al op, had afgelopen jaar een stuk of 50 uitgebloeide narcissen gekregen van een vriend. Foto doorgestuurd, hij helemaal verbaasd dat ze het weer deden :rofl:

Welkom kaaatje, plak maar een foto als er wat opkomt in je tuin :)
Waarschijnlijk weet iemand wel wat het is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven