Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Koettie, ik gok volgend jaar al. Onkruid dat spul.
Alle reacties Link kopieren
Felix_Urbexicus schreef:
03-11-2017 07:57
Koettie, ik gok volgend jaar al. Onkruid dat spul.
Fijn! Dat is alleen maar leuk. Wik het speeltuintje om de hoek volgend jaar opfleuren. Onkruid eruit, bloemen erin. Heb net mega veel bloembollen besteld, narcissen en krokussen. Paar in de speeltuin en over een jaar of drie staat het helemaal vol. :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik lees al vanaf deel 1 mee, maar nu pas een account aangemaakt om mee te schrijven. Wij hebben een paar maanden terug namelijk een huis met tuin gekocht! Het is een bescheiden tuin die de laatste jaren niet is onderhouden en ik heb zo’n zin om er iets moois van te maken! Ik heb alleen totaal geen ervaring met tuinieren, dus ik hoop van jullie wat op te kunnen steken! :-D
Alle reacties Link kopieren
PomonaSprout schreef:
05-11-2017 11:50
Hoi allemaal!

Ik lees al vanaf deel 1 mee, maar nu pas een account aangemaakt om mee te schrijven. Wij hebben een paar maanden terug namelijk een huis met tuin gekocht! Het is een bescheiden tuin die de laatste jaren niet is onderhouden en ik heb zo’n zin om er iets moois van te maken! Ik heb alleen totaal geen ervaring met tuinieren, dus ik hoop van jullie wat op te kunnen steken! :-D
Gefeliciteerd met jullie huis-met-tuin!

Leuk dat je meeschrijft. Er zijn er hier meerderen (waaronder ik) die geen ervaring hebben/hadden. Het plezier dat je beleeft aan het tuinieren is onze grootste gemene deler :)

Heb je al enig idee wat je wilt gaan doen? Of iets wat je in íeder geval in je tuin wilt hebben? Hoe groot is jullie tuin?
Alle reacties Link kopieren
Welkom Sprout!
Iedereen is welkom, maak ff een paar foto's van je tuin zoals hij nu is, dat leuk over een paar jaar :proud:
Alle reacties Link kopieren
@Case-je, bedankt! Ik denk dat ik er inderdaad veel plezier aan ga beleven. Ik word zo blij van natuur! De tuin is een 8 bij 16 meter ongeveer. Waarvan een stuk eigenlijk van de gemeente is.
Ik wil er heel graag een cottage tuin van maken, die vooral ook bij- en vlindervriendelijk is :) Oh, en een ren voor de katten!

@Felix, bedankt! Dat is inderdaad leuk! Ik zal wat foto’s maken :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk sprout, ik ga ook voor een cottagegarden. Welk deel van Nederland woon je? Ik heb meestal wel wat stekjes en zaadjes over.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,
Het blijft hier gezellig!
Ik zal nog een paar foto's uploaden van de laatste bloemen van vorige week.
Alle reacties Link kopieren
Felix_Urbexicus schreef:
05-11-2017 15:49
Leuk sprout, ik ga ook voor een cottagegarden. Welk deel van Nederland woon je? Ik heb meestal wel wat stekjes en zaadjes over.
Wat leuk! Ik woon in het noorden van Nederland.
Alle reacties Link kopieren

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Zo, die lavatera is laat zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens gister een rijstpapierplant-stekje gevonden. Ik hoop dat hij aanslaat.
Bij school om de hoek is een botanische tuin, daar hebben ze er ook eentje, maar de tuiniermeneer daar zei dat het bijna niet te stekken valt. Ik ben benieuwd of het gaat lukken.

Afbeelding
Rijstpapierplant.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn echt de laatste kleurtjes in de tuin. Inmiddels is bijna alles uitgebloeid, alleen de lavendel doet het nog steeds heel goed. Afgelopen week hadden we voorjaarsbloesem in onze leibomen voor het huis. Deze bomen hebben we in september helemaal gesnoeid en mede dankzij het warme weer in oktober zijn deze bomen weer gaan uitlopen en zelfs een paar bloemetjes gaan produceren. Vandaag in de achtertuin een rodekoolzwammetje gevonden. Prachtig paars paddenstoeltje, Daar ben ik ook blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Wow felix, dat is wel een reus hoor!

Waar heb je dat stekje gevonden? In de buurt van de schooltuin? Of heel ergens anders?
Alle reacties Link kopieren
Hier bloeit ook nog best veel. Diverse ooievaarsbek, de lavatera bloeit er lustig op los en de duizendknoop ook. Die springt er nu echt uit met heel veel dieprode pluimen, prachtig. Ook het zeeuws knoopje is voor de tweede keer gaan bloeien.
Als het aankomende week gaat vriezen zoals is voorspeld zal het wel snel afgelopen zijn maar voor nu geniet ik er nog flink van.

Welkom, PomonaSprout!
...
Alle reacties Link kopieren
Die rijstpapierplant is wel heel gaaf! Ben benieuwd of hij gaat lukken.

Dit is hoe de achtertuin er nu uitziet. Hebben trouwens ook nog een kleine zij- en voortuin en aan de andere kant een oprit met garage (vrijstaand huis). Echt geen idee hoe alles heet wat er in staat. Weet wel dat er een sering is, maar die is aan het doodgaan :-(

Alle reacties Link kopieren
Oh, ik mag geen foto plaatsen. Flauw!
Alle reacties Link kopieren
Zet anders de linkjes naar de foto's hier neer, dan plaatst een van ons ze voor je.

Weet je zeker dat de sering dood gaat? Een sering verliest al zijn blad rond deze tijd, wist je dat? :P
Ik weet niet beter of dat het ijzersterke struiken zijn, heb er zelf ook een. Je kunt ze zelfs een halve meter vanaf de grond gewoon afzagen, dan zal de sering een paar jaar geen bloemen meer geven maar vanuit de stronk weer heel mooi uitlopen.
...
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
05-11-2017 16:43
Wow felix, dat is wel een reus hoor!

Waar heb je dat stekje gevonden? In de buurt van de schooltuin? Of heel ergens anders?
Heel ergens anders, in de buurt van mijn werk.
Tussen de stenen van iemands stoep, een uitloper van hun volwassen plant. :-$
Alle reacties Link kopieren
Die rijstpapierplanten zijn wel te koop, maar duur en alleen via internet via wat schimmige webwinkels waar je niet langs kan.

Ik heb een beveiligingscamera voor mijn verjaardag gekregen, die hebben we net opgehangen. Dan kan ik beginnen met een echt goede timelapse :proud:

Gewoon die linkjes plaatsen sproud, komt goed!
Als je postimage gebruikt, 2e linkje van boven pakken, niet de bovenste!
2e van boven is speciaal voor fora ed.
Alle reacties Link kopieren
Oh, als het volgende week gaat vriezen moeten de laatste planten naar binnen.

De plantenspuit is al ontlucht gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Moet m'n vijgenboom nog inpakken voor de winter.. Of zou alleen droogzetten al helpen?
Alle reacties Link kopieren
Link: https://s1.postimg.org/8cylnqtmzz/F34_A ... 2_E013.jpg


@Calamitycat, de sering is al een tijdje kaal. Volgens schoonmoeder was hij aan het rotten, dus ze heeft bijna alle takken afgezaagd :"-( Nou is zij ook geen tuinprinses hoor. Maar het kan dus weer goedkomen met de sering?
Alle reacties Link kopieren
Mooie brede tuin Sprout, daar kan je alle kanten mee op.

Zolang er nog leven in de afgezaagde takken zat (m.a.w. er moest flink worden gezaagd i.p.v. dat ze makkelijk afbraken) komt het wel goed denk ik hoor. Zou de sering in ieder geval nog een kans geven en kijken of er volgend voorjaar weer nieuwe uitlopers komen.
...
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
05-11-2017 17:37
Moet m'n vijgenboom nog inpakken voor de winter.. Of zou alleen droogzetten al helpen?
Ik laat hem gewoon in de tuin staan zonder inpakken. Afgelopen jaar ook gedaan (toen stond'ie zelfs in pot) en heeft de vorst overleefd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven