Een terugkerend twistpunt.. einde relatie?

23-02-2009 15:17 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb besloten nu ook zelf een 'probleem' te plaatsen.

Het zit zo:

Mijn vriend en ik zijn nu 5 jaar bij elkaar. We hebben het ontzettend fijn samen maar toch is er iets waar ik me ontzettend aan erger.

Zo heeft hij een nieuwe collega op het werk gekregen, waar hij zeer positief over is. Wanneer we deze persoon tegenkomen, is hij helemaal enthousiast en is alle aandacht voor mij weg. Nu is het zo dat ik hem alle vrijheid gun en echt niet zomaar jaloers ben, maar dit gedrag vind ik vreemd. Het is gewoon raar dat wanneer zij op het toneel verschijnt, hij helemaal in haar op gaat, haar in de gaten houd, en tegen mij niks meer te zeggen heeft.

Persoonlijk vind ik het logisch dat ik dan ook niet meer de vrolijkste ben, omdat ik mij erger aan het gedrag van mijn vriend. Ik heb hem meerdere malen duidelijk gemaakt dat ik zijn gedrag echt niet accepteer, en wanneer hij een vrij iemand wil zijn, bij me weg moet gaan. Waarop hij aangeeft dit absoluut niet te willen, zo groot is het probleem volgens hem niet, en als hij de verkering uit wou hebben, had hij dit allang gedaan. (zijn woorden)

Alle ruzies hierover lopen erop uit dat we het niet eens worden, hij vind mij een zeur, ik vind hem egoïstisch. Doordat we het nooit eens worden, komt dit probleem altijd terug. Hij heeft ook duidelijk aan gegeven dat hij vind dat het probleem bij mij ligt, en dat ik moet stoppen met 'dat gezeur iedere keer'. Hij is ook niet bereid zijn gedrag te veranderen.

Ik houd ontzettend veel van hem, maar weet niet hoe lang ik hier nog mee door kan gaan. Het ene moment is hij de perfecte vriend, en het andere moment staan we lijnrecht tegenover elkaar.

Wat is jullie kijk op deze situatie?

Liefs
quote:Poezewoes schreef op 23 februari 2009 @ 15:50:

Hoe erg zou het zijn als hij vlinders heeft van haar, maar er niks mee doet? Zou dat bespreekbaar zijn? Het komt wel vaker voor in langdurende relaties dat een van de twee gevoelens heeft voor een ander en net zo vaak gaat dat ook gewoon weer over als diegene van zijn partner houdt.

Wat helpt bij het over laten gaan, is als het bespreekbaar is met de eigen partner. Als dat kan, dan is er een basis van vertrouwelijkheid tussen jullie. Als dat niet kan, dan is er ineens ruimte voor vertrouwelijkheid tussen hun..... Klinkt misschien gek, maar het is toch juist heel goed en open en intiem als je ook dat soort gevoelens met elkaar kunt bespreken? Negeren of verbieden doet je relatie geen goed.

Met het oog daarop zou je een keer een gesprek kunnen aangaan, op een niet beladen moment. Met als ingang dat je er begrip voor zou kunnen hebben als hij wel eens gevoelens voor een ander heeft, maar dat je graag wilt dat hij er dan juist met je over kan praten. Als hij de indruk heeft dat jij daar boos of verdrietig om wordt zal hij dat niet snel doen. maar als hij de indruk heeft dat jij er open voor kan staan dat hij zich zo voelt, zonder je direct bedreigd te voelen, dan kom je misschien wel tot gesprek.

Naar mijn idee kunnen we overal over praten, ook over dit meisje. Wanneer ik naar haar vraag, en wat hij van haar vind, dan geeft hij aan dat hij het een leuke meid vind waar hij goed mee kan opschieten. Een 'goede vriendin'. Toch zou ik ook niet verbaasd zijn wanneer hij verliefd op haar is, maar mij niet wil verlaten voor haar omdat hij van mij houdt. Dit vind ik heel erg lastig, ik wil een vriend die voor de volle 100% voor mij gaat, en wanneer het daadwerkelijk zo is dat hij verliefd op haar is, dan weet ik niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ik heb al buikpijn als ik eraan denk :( Toch zou hij daarover wel eerlijk tegenover mij zijn denk ik, wij praten goed over onze gevoelens en ik denk dat hij ondertussen wel de moed had kunnen verzamelen om mij te vertellen dat hij verliefd op haar is.

Wat bij mij verkeerd valt is dat ik het gevoel heb er alleen voor te staan, omdat hij mijn mening niet deelt. Het is 'mijn probleem', en hij weigert er wat mee te doen. Dat steekt me ontzettend.
Moeilijk...

Als je teveel blijft praten erover tegen hem denk ik dat je hem eerder kwijt raakt, soort van wegduwen als het ware.

Hebben jullie wel eens een heel rustig gesprek gehad over de situatie? (gericht op wat jij voelt en ziet) Of ben je tijdens een gesprek al TE geirriteerd dat het er best heftig uit komt allemaal?

Begrijp me goed, begrijp heel goed hoe je je voelt (vergelijkbare situatie meegemaakt), maar als er echt niks aan de hand is en je blijft hem wantrouwen dan is er een moment dat hij het zat is.

Wat ik idd wel vreemd vind is dat hij jou negeerd. In mijn relatie spreken we ook andere mensen als we uitgaan, maar als ik bijv langsloop zal hij altijd op zn minst even knipogen of glimlachen naar mij. Laatst stelde hij me aan een andere meid voor en betrok me in hun gesprek. Doet jouw vriend zoeist bijv nooit?

Wat weet je van haar? Spreek je haar ook wel eens?

Sterkte!
quote:Kwarktaart schreef op 23 februari 2009 @ 15:52:

[...]

Ik denk wel dat hij ervoor kan zorgen dat jij je op je gemak voelt bij deze collega. Hij kan bijvoorbeeld jou een betrekken in hun gesprek of iets leuks vertellen, bijv. over iets wat jullie samen hebben gedaan.

Of op zo'n avond als zij er is ook af en toe even bewust aandacht aan jou geven. Samen een biertje gaan halen aan de bar of iets dergelijks.Dit zou in mijn ogen echt de oplossing zijn. Hij kan gewoon met haar omgaan, ik voel me er prettiger bij. Alleen zie ik dit niet gebeuren omdat vriend weigert zijn gedrag te veranderen.
quote:lien275 schreef op 23 februari 2009 @ 15:54:

Ik zou het zelf ook ontzettend moeilijk vinden als mijn vriend dit zou doen.

Maar goed ik weet van mezelf dat ik nogal jaloers en onzeker ben (aard van het beestje)

maar goed als je steeds een welles nietes discussies krijgt dan schiet je ook niet veel op. Misschien kan je aan één vriendin die er opdat moment bij zit eens vragen of zij het ook zo opvallend vind). Dan weet je gelijk of je te sterk hierop reageert of dat je wel wat en punt hebt. . Wij kunnen wel zeggen valt toch wel mee maar we zien niks gebeuren zij zal het beter ien

(Sorry bvan de typ fouten maar zit op een traaaaaag systeem en die werkt niet mee)Er zijn zelfs op zo`n avond wel vriendinnen naar me toe gekomen, om te vragen wie toch dat meisje was bij mijn vriend. Dit toont aan dat zijn gedrag wel degelijk opvalt.
Ja, okee het moet niet een verplichting worden voor de vriend van TO. "Oh nu moet ik weet even naar m'n vriendin", dat zou slecht zijn.

Maar ik denk dat het gaat om het gevoel, dat de vriend van TO ten opzichte van zijn collega niet doet alsof hij vrijgezel is, maar haar laat zien dat hij een vriendin heeft (niet dat ze dat niet weet, maar TO's vriend geeft toch een soort van signaal af tijdens zo'n avond wanneer hij TO negeert).

Af en toe een blik naar TO, even een praatje met z'n tweeen, als TO's vriend dat al teveel vindt....
quote:Jaja007 schreef op 23 februari 2009 @ 15:56:

Vrouwen hebben niet voor niets een sense hiervoor.

Zijn gedrag verteld dat hij verliefd is.

Het meest bekend is de theorie van de Amerikaanse psycholoog Mehrabian. Hij stelt dat wanneer het om uiting van gevoelens gaat:

* 55% van de communicatie bestaat uit lichaamstaal,

* 38% wordt geuit door de stemklank en slechts

* 7% wordt gecommuniceerd door middel van woorden.

Als dit zo is uiten we ons gevoel dus voor 93% non-verbaal! Ik heb al eerder gezegd dat het mij niet zal verbazen wanneer hij verliefd op haar is. Vraag is alleen, wat moet ik hiermee doen? Ik ben bang wanneer ik een gesprek open, met daarin de vraag over zijn gevoelens voor haar etc, hij zich inhoudt omdat hij weet dat die gesprekken eindigen in ruzie. Opvallend is dat ik altijd heel rustig blijf tijdens deze gesprekken, en hij degene is die ontzettend kwaad wordt en er niks meer over wil horen.
Ik vind het echt superlief dat jullie allemaal reageren! Kan de reacties niet eens allemaal bijhouden, zo snel! Veel reacties vertellen mij dat hij waarschijnlijk verliefd op haar is, wat ik onbewust al wat vermoedde denk ik.. Maar hoe moet ik nu verder dan?
quote:Kwarktaart schreef op 23 februari 2009 @ 16:02:

Ja, okee het moet niet een verplichting worden voor de vriend van TO. "Oh nu moet ik weet even naar m'n vriendin", dat zou slecht zijn.

Maar ik denk dat het gaat om het gevoel, dat de vriend van TO ten opzichte van zijn collega niet doet alsof hij vrijgezel is, maar haar laat zien dat hij een vriendin heeft (niet dat ze dat niet weet, maar TO's vriend geeft toch een soort van signaal af tijdens zo'n avond wanneer hij TO negeert).

Af en toe een blik naar TO, even een praatje met z'n tweeen, als TO's vriend dat al teveel vindt....Nou, en dit is dus waar ik over struikel. Hij gedraagt zich als een vrijgezel! Doet net of besta ik niet meer.. Terwijl ik bij gesprekken met andere meiden er wel bij word betrokken. Het is hem in mijn ogen inderdaad teveel om even contact met mij te zoeken op zo`n avond. Misschien ook omdat hij weet dat ik me stoor aan zijn gedrag, en hij mij uit de weg gaat omdat hij geen zin heeft in een woordenwisseling.
Je laatste zin van je reactie om 16.02 (krijg de zin maar niet geselecteerd sorry) baart mij zorgen.........

Kwaas en niks meer willen horen..... niet leuk tegeover jou en erg vreemd...
Ik zou als ik jou was niet uit de reacties van de mensen hier gaan opmaken dat hij wel verliefd zal zijn. Er zitten hier nogal wat mensen die meteen denken dat er vreemdgegaan wordt. En daarbij lezen we hier alleen jouw visie, en daar kunnen we dus eigenlijk niets uit opmaken. Ik zou als ik jou was op een volkomen neutraal moment een gesprek aangaan met je vriend.
jeetje, je hele topic doorgelezen. En volgens mij is hij ook verliefd maar durft hij het veilige/vertrouwde wat jullie samen hebben niet kwijt te raken. Ik zou dus ook pissig zijn als mijn vriend dit zou doen... en dat hij dit normaal vindt....

Hoe is jouw verhouding dan met haar??? Praat zij ook met jou??
It's 5 o'clock somewhere
Het is hem in mijn ogen inderdaad teveel om even contact met mij te zoeken op zo`n avond. Misschien ook omdat hij weet dat ik me stoor aan zijn gedrag, en hij mij uit de weg gaat omdat hij geen zin heeft in een woordenwisseling.[/quote]

Denkt dus dan alleen aan zichzelf zo te lezen....
Poeh het gaat inderdaad snel hier....mijn vorige reactie was een recatie op wat Eowynn zei op de vorige blz...ik ben een beetje traaaag.

Maar okee, hoe moet je nu verder? Ik denk dat je vriend misschien verliefd op haar is, maar niks met die gevoelens gaat doen.

Je hebt hem er ook al naar gevraagd, meer kan je bijna niet doen...

Zorg dat je vriend er weer extra bewust van wordt dat jij toch echt de leukste bent. Je weet zelf vast wel wat je vriend leuk aan je vindt, ga dat gewoon een beetje uitbuiten
quote:minameut schreef op 23 februari 2009 @ 16:08:

Je laatste zin van je reactie om 16.02 (krijg de zin maar niet geselecteerd sorry) baart mij zorgen.........

Kwaas en niks meer willen horen..... niet leuk tegeover jou en erg vreemd...Inderdaad erg vreemd, want op deze manier word het probleem nooit opgelost. Hij word kwaad omdat het de 290223e keer is dat we het hier over hebben.
quote:minameut schreef op 23 februari 2009 @ 16:10:

Het is hem in mijn ogen inderdaad teveel om even contact met mij te zoeken op zo`n avond. Misschien ook omdat hij weet dat ik me stoor aan zijn gedrag, en hij mij uit de weg gaat omdat hij geen zin heeft in een woordenwisseling.[/quote]

Denkt dus dan alleen aan zichzelf zo te lezen....Hij kan inderdaad vrij egoïstisch zijn ja, in veel situaties ben ik goed genoeg tegen hem opgewassen, alleen in deze situatie weet ik even niet meer hoe ik het moet aanpakken.
quote:Eowynn_ schreef op 23 februari 2009 @ 16:08:

Ik zou als ik jou was niet uit de reacties van de mensen hier gaan opmaken dat hij wel verliefd zal zijn. Er zitten hier nogal wat mensen die meteen denken dat er vreemdgegaan wordt. En daarbij lezen we hier alleen jouw visie, en daar kunnen we dus eigenlijk niets uit opmaken. Ik zou als ik jou was op een volkomen neutraal moment een gesprek aangaan met je vriend.Hij zal nooit vreemdgegaan, hij zal het dan eerder uitmaken, om dan iets met dat meisje te beginnen. Toch denk ik wel dat hij verliefd op haar is, het is in ieder geval meer dan haar 'leuk' vinden. Het klopt ook dat jullie alleen mijn kant van het verhaal lezen, maar ik probeer beide kanten te belichten en daarbij ook aan te geven dat ik ook fout zit in sommige dingen, zoals er erg op gaan letten.
quote:Kwarktaart schreef op 23 februari 2009 @ 16:10:

...

Zorg dat je vriend er weer extra bewust van wordt dat jij toch echt de leukste bent. Je weet zelf vast wel wat je vriend leuk aan je vindt, ga dat gewoon een beetje uitbuiten Nee,vind ik niet.Waarom moet TO zich gaan bewijzen?? Haar vriend zit toch fout in dit geval...
It's 5 o'clock somewhere
Als er werkelijk niets aan de hand is dan reageert hij wel erg overdreven.....
quote:Persil schreef op 23 februari 2009 @ 16:10:

[...]

Inderdaad erg vreemd, want op deze manier word het probleem nooit opgelost. Hij word kwaad omdat het de 290223e keer is dat we het hier over hebben.

Hmmm oke dus eigenlijk wat ik bedoelde in mijn eerste reactie. Op een gegeven moment wordt het teveel voor hem omdat het dus "de zoveelste keer" is. Mijn vriend gaf destijds aan dat hij het gevoel had dat hij zich steeds moest verdedigen en dat werd hij zat (maar in zijn geval omdat er niet veel aan de hand was). Misschien herkenbaar bij je vriend?

Maar evengoed kan hij wel rekening met je houden!
quote:poppetje2006 schreef op 23 februari 2009 @ 16:08:

jeetje, je hele topic doorgelezen. En volgens mij is hij ook verliefd maar durft hij het veilige/vertrouwde wat jullie samen hebben niet kwijt te raken. Ik zou dus ook pissig zijn als mijn vriend dit zou doen... en dat hij dit normaal vindt....

Hoe is jouw verhouding dan met haar??? Praat zij ook met jou??

Mijn houding tegenover dit meisje was in het begin natuurlijk 'wat een ***'. Maar bij nader inzien ben ik veranderd in dit standpunt, en ben op zo`n avond ook met haar in gesprek geraakt en ik kan het wel goed met haar vinden. Het is niet mn new best friend, maar het contact tussen ons is dus goed. Ik heb ook niet het gevoel dat zij achter mijn vriend aan zit, ze vind de aandacht soms wel raar denk ik, maar ze weet ten alle tijde dat hij mijn vriend is.

Ik denk ook dat mijn vriend de vertrouwde omgeving waar hij in zit met mij niet op wil geven voor een verliefdheid. Ik hoop van harte dat de verliefdheid snel overwaait, want anders ben ik bang dat het alsnog op dit punt kapotloopt, wat ik echt niet wil
Hm,hij vindt haar leuk hoor denk ik(meer dan leuk)

Praat zij wel met jou eigenlijk of staan ze echt de hele tijd met z,n 2en?

En kan je er niet gewoon bij gaan staan en heeeel aardig tegen haar doen?

Dat helpt ook nog wel eens,dan denkt ze de volgende keer misschien; He daar is die leuke meid van Piet,ff kletsen
Hoe bekend komt mij deze situatie voor... alleen ben ik dan het 'andere meisje'. Ik heb in mijn kennisenkring ook zo'n situatie, man ziet mij duidelijk zitten en laat zijn eigen vriendin staan zodra ik binnenkom. Ik vind de betreffende man erg aardig, dat weet hij ook en ik wil dus best met hem praten. Maar.. ik probeer wel altijd ook de vriendin in het gesprek te betrekken en zo aan alle partijen te laten zien dat ik geen bedreiging ben.

Ik mis een beetje de rol van dat andere meisje, vindt die de aandacht ook wel prima? Ik voel me er altijd een tikkeltje ongemakkelijk bij namelijk, wie weet heeft zij dat ook wel? Heb je wel eens met haar gepraat?
mosterd..
quote:poppetje2006 schreef op 23 februari 2009 @ 16:13:

[...]

Nee,vind ik niet.Waarom moet TO zich gaan bewijzen?? Haar vriend zit toch fout in dit geval...

Dit is ook erg wisselvallig. Op zaterdagavond komen we haar tegen met uitgaan, waarop de sfeer aanzienelijk tussen ons verandert. Ik hou me in en vermaak me zelf. Bij thuiskomst loop ik op mn tenen en probeer normaal te doen. Alleen kent mijn vriend me langer dan vandaag, en dan komt het gesprek erover. Dit begint rustig, en vriend is dan begripvol, maar op een gegeven moment slaat dit om en moet ik ophouden met altijd dat gejammer.. Waarop we boos naar bed gaan, na een uur toch weer proberen uit te praten, knuffelen, het is weer goed... voor deze keer weer dan,.

Zondag lekker uitgeslapen, samen een film gekeken, gelachen met elkaar, elkaar de liefste vinden van de hele wereld, kortom: het gelukkigste stel op aarde.

Maandag bellen we, gesprek gaat heel ergens anders over en ineens komt er iets van zaterdag naar voren. Waarop vriend weer de houding aanneemt van "Ja, dat gejammer van jou ben ik zat" waarop ik boos word, zijn egoïstische gedrag zat ben, en de hoorn erop gooi. Waarop hij niet meer belt, en ik te koppig ben om ook te bellen. (omdat ik altijd degene ben die belt, en nu ook mn koppige houding probeer vol te houden)

Dinsdag zien we elkaar, en is alles weer koek en ei en word er niet meer over gesproken, tot de volgende keer dat we haar weer zien...
quote:poppetje2006 schreef op 23 februari 2009 @ 16:13:

[...]

Nee,vind ik niet.Waarom moet TO zich gaan bewijzen?? Haar vriend zit toch fout in dit geval...

Bewijzen niet, maar gewoon, even je vriend eraan herinneren waarom hij ook alweer verliefd op je is geworden. Dat hoeft niet heel opzichtig ofzo, maar op een leuke manier.

Spontaan even op maandagavond naar de bios, trek iets aan waarvan je weet dat hij het je leuk vindt staan, zoiets....Ik zeg maar wat.

In ieder geval niet nukkig op de bank gaan zitten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven