Werk & Studie alle pijlers

Onderhandeling salarisschaal VO

31-12-2017 11:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel bezig met de afronding van mijn educatieve master voor eerstegraads docent Nederlands aan de UU. Sinds september heb ik een aanstelling van 0,52 fte (en vanaf februari wordt dit 0,6) op een VO school. Ik geef voornamelijk les in de bovenbouw. Naar alle waarschijnlijkheid zijn er ook volgend schooljaar uren beschikbaar. Dan heb ik dus ook mijn bevoegdheid gehaald en ik vroeg me af wat ik dan kan vragen qua salarisschaal. Ik zit nu in schaal 1 van LB (mede omdat ik nog geen bevoegdheid heb en ik ziektevervanging doe). Kun je als eerstegraader LC vragen?
Dat ligt volgens mij aan het beleid van de school. Vragen kan altijd natuurlijk. Bij school van mijn vriendin is het zo dat er maar een paar mensen LC krijgen en dat zijn ervaren docenten die ook nog eens andere taken doen, naast lesgeven, bijv. decanaat.
Inschaling gebeurt normaliter aan de hand van je laatst verdiende loon. Maar als je net afgestudeerd bent is dat niet aan de orde. Heb je al in de CAO gekeken? En eventueel in documentatie van de school zelf hierover?
Volgens mij worden eerstegraders normaal gesproken in LC ingedeeld hoor.

En daar zou ik dus ook zeker om vragen.

Ik ben momenteel bezig met mijn tweedegraads bevoegdheid en heb al een master (die aansluit op het onderwijs). Dus als ik mijn tweedegraads heb gehaald ga ik ook vragen om LC. Proberen kan altijd, als je niets vraagt krijg je het sowieso niet.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Hier ook een eerstegrader, maar mooi dat ik LB krijg. LC of LD hoef ik voorlopig niet om te vragen, zit er absoluut niet in... Het is dat ik de school zo leuk vind, maar anders had ik het wel geweten. Overigens zie ik die LB bij vrijwel alle vacatures voor eerstegraders van mijn vak in deze regio (Gld).

Edit: sowieso zijn er op mijn school maar enkelen die iets anders dan LB hebben. Afdelingsleiders etc. LC of LD krijg je pas na een speciaal traject waarvoor ik voorlopig niet in aanmerking kom. Maar dit beleid verschilt per school natuurlijk.
Geef je dan een vak les waarin een overschot aan leraren is? Vacatures voor eerstegraads docent Nederlands zijn meestal wel LC, al zag ik er laatst ook een met LB.

Maar ik dacht eigenlijk dat eerstegraads altijd LC was. Omdat je hoger opgeleid bent... En als je de meeste uren in de bovenbouw staat hoor je LD te krijgen, dat is via de overheid zo geregeld. Maargoed dat betekent niet dat werkgevers daar gehoor aan geven. En onderwijspersoneel neemt gauw genoegen met 'nee'. Je hoort ook vaak dat je in het onderwijs niet kunt onderhandelen, dat kan dus WEL, alleen bijna niemand doet dat omdat iedereen denkt dat het niet kan.

Ik heb ook onderhandeld, ik zou in LB1 moeten instromen op basis van mijn oude salaris, maar heb gevraagd om LB4 (400 euro bruto meer dan wat ik verdiende). Ik heb het gekregen (en dat dus zonder een tweedegraadsbevoegdheid te hebben, ik ben nog in opleiding).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
31-12-2017 13:07
Geef je dan een vak les waarin een overschot aan leraren is? Vacatures voor eerstegraads docent Nederlands zijn meestal wel LC, al zag ik er laatst ook een met LB.

Maar ik dacht eigenlijk dat eerstegraads altijd LC was. Omdat je hoger opgeleid bent... En als je de meeste uren in de bovenbouw staat hoor je LD te krijgen, dat is via de overheid zo geregeld. Maargoed dat betekent niet dat werkgevers daar gehoor aan geven. En onderwijspersoneel neemt gauw genoegen met 'nee'. Je hoort ook vaak dat je in het onderwijs niet kunt onderhandelen, dat kan dus WEL, alleen bijna niemand doet dat omdat iedereen denkt dat het niet kan.
...
Ja, ik geef Nederlands, voornamelijk in de bovenbouw. Maar mijn school doet moeilijk, dat is duidelijk :wtf:
Vragen kan natuurlijk altijd. Of je het krijgt ligt aan de school. Veel scholen hebben een beleid wie LC of LD krijgt en daar moet je vaak, zoals hierboven ook al omschreven, een traject voor doorlopen. Eerstegraads bevoegd zijn is in veel gevallen geen reden voor een LC of LD, daar kunnen net zo goed tweedegraders voor in aanmerking komen. Ook voor het grootste deel lesgeven in de bovenbouw is geen reden voor LD, zoals Cleopatra beweert. Dat heeft ooit in de CAO gestaan, maar is er al enkele jaren weer uit.

Tenzij je lesgeeft in een vak waarin het erg moeilijk is om docenten voor te vinden (maar volgens mij is Nederlands daar niet één van) of je echt bijzondere expertises met je medebrengt, denk ik niet dat je heel veel kans maakt. Maar nogmaals: vragen kan altijd en ik zou het zeker proberen! En gebruikt dan inderdaad als argumenten dat je een eerstegraads bevoegdheid hebt en nu, in tegenstelling tot toen ze je aannamen, ook écht die bevoegdheid hebt.
Je hebt dan wel een graad maar nog geen ervaring. Bewijs je eerst en als dat allemaal voorspoedig gaat heb je veel betere argumenten om in een hogere schaal te komen.
Sara9876 schreef:
31-12-2017 15:48
Je hebt dan wel een graad maar nog geen ervaring. Bewijs je eerst en als dat allemaal voorspoedig gaat heb je veel betere argumenten om in een hogere schaal te komen.
Werkte het maar zo. Meeste eerstegraads docenten krijgen toch echt LB, hoe goed ze ook zijn. Overheid investeert al jaren meer in onderwijs, maar door het handelen van de schoolbesturen komt het niet bij de leraren terecht en is het ook niet terug te zien in de salarissen.
Je kunt ook LD vragen en dan in de onderhandelingen uitkomen op LC. Je hebt straks een eerstegraadsbevoegdheid in een tekortvak, schat je marktwaarde niet te laag in.
Ik zit zelf niet in het in onderwijs, maar genoeg in mijn directe omgeving wel. Dit zijn allemaal eerste graad leraren. Deze hebben allemaal ld functies. Bij hun op school is na de Cao onderhandeling in 2015 iedereen die meer dan 50% in de bovenbouw les gaf echt naar een ld schaal gegaan als ze die nog niet hadden.

Ik heb ook nog even op het Internet gezocht omdat ik mij kan herinneren dat mijn zus vertelt heeft dat het dus in de Cao stond. Ik heb dus wel iets gevonden. Hieronder het deel hieruit. Het enige wat ik niet weet of er al een nieuwe Cao is.

Als laatste wat ik begrepen heb is dat leraren wiskunde, Nederlands, Duits en ik dacht ook scheikunde/natuurkunde erg gewild zijn, dus ga gewoon voor die ld. Mijn zus komt echt niet voor minder dan ld haar bed uit. Nu is het in haar vak zo erg hier in de randstad dat er scholen zijn die zelf een aanstelling bonus geven alsjeblieft daar komt werken.

Een nadere toelichting op het entreerecht
In de cao 2014/2015 zijn nadere afspraken gemaakt over het entreerecht. Het entreerecht op
een LD functie kan in het schooljaar 2014/2015 (t/m 31 juli 2015) geeffectueerd worden, op 1
augustus 2015 houdt het op te bestaan. Dat houdt in dat een eerstegraads leraar die het
komende schooljaar voor meer dan 50% van de bij de werktijdfactor behorende lestaak in de
bovenbouw Havo/VWO lesgeeft recht heeft op een LD-functie.
Een uitzondering is gemaakt voor diegenen die nu studeren voor een master/eerstegraads-
bevoegdheid, zij hebben nog tot 1 augustus 2017 de tijd om de studie af te ronden en komen
bij afronding in aanmerking voor het entreerecht (als zij aan de voorwaarden van entreerecht
voldoen).
In de nieuwe cao vo wordt opgenomen dat een leraar die op basis van het entreerecht een
LD-functie heeft gekregen tot uiterlijk 1 augustus 2016 de mogelijkheid krijgt om te voldoen
aan de eisen die op basis van de LD-functie aan hem worden gesteld. Deze schooleigen LD-
functie is op basis van het functiewaarderingssysteem FUWA-VO beschreven en
gewaardeerd. Wanneer een leraar binnen de gestelde termijn niet voldoet aan de eisen van
de LD-functie kan hij worden teruggezet in de oude functie (met het oude salaris). De
beoordeling hiervan moet op de gebruikelijke, objectieve en op school vastgelegde wijze
plaatsvinden door functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Naast het recht op een LD-functie (bij enkel het voldoen aan de drie criteria, eerstegraads-
bevoegd, op structurele formatie, meer dan 50% lesgeven in de bovenbouw) is er dus ook de
plicht om te voldoen aan de functie-eisen van de schooleigen LD-functie.
CleopatraVII schreef:
31-12-2017 12:45
Volgens mij worden eerstegraders normaal gesproken in LC ingedeeld hoor.

En daar zou ik dus ook zeker om vragen.

Ik ben momenteel bezig met mijn tweedegraads bevoegdheid en heb al een master (die aansluit op het onderwijs). Dus als ik mijn tweedegraads heb gehaald ga ik ook vragen om LC. Proberen kan altijd, als je niets vraagt krijg je het sowieso niet.
Gewoon om vragen. Bij ons op school begin je zeker niet in LC, is standaard beleid, maar vragen is echt geen punt. Ik ken ook een aantal mensen die van een andere school zijn overgestapt, omdat hoger dan LB er niet in zat (allemaal 1e graders in het 1e graads gebied).
leoni schreef:
31-12-2017 18:51
Ik zit zelf niet in het in onderwijs, maar genoeg in mijn directe omgeving wel. Dit zijn allemaal eerste graad leraren. Deze hebben allemaal ld functies. Bij hun op school is na de Cao onderhandeling in 2015 iedereen die meer dan 50% in de bovenbouw les gaf echt naar een ld schaal gegaan als ze die nog niet hadden.

Ik heb ook nog even op het Internet gezocht omdat ik mij kan herinneren dat mijn zus vertelt heeft dat het dus in de Cao stond. Ik heb dus wel iets gevonden. Hieronder het deel hieruit. Het enige wat ik niet weet of er al een nieuwe Cao is.

Als laatste wat ik begrepen heb is dat leraren wiskunde, Nederlands, Duits en ik dacht ook scheikunde/natuurkunde erg gewild zijn, dus ga gewoon voor die ld. Mijn zus komt echt niet voor minder dan ld haar bed uit. Nu is het in haar vak zo erg hier in de randstad dat er scholen zijn die zelf een aanstelling bonus geven alsjeblieft daar komt werken.

Een nadere toelichting op het entreerecht
In de cao 2014/2015 zijn nadere afspraken gemaakt over het entreerecht. Het entreerecht op
een LD functie kan in het schooljaar 2014/2015 (t/m 31 juli 2015) geeffectueerd worden, op 1
augustus 2015 houdt het op te bestaan. Dat houdt in dat een eerstegraads leraar die het
komende schooljaar voor meer dan 50% van de bij de werktijdfactor behorende lestaak in de
bovenbouw Havo/VWO lesgeeft recht heeft op een LD-functie.
Een uitzondering is gemaakt voor diegenen die nu studeren voor een master/eerstegraads-
bevoegdheid, zij hebben nog tot 1 augustus 2017 de tijd om de studie af te ronden en komen
bij afronding in aanmerking voor het entreerecht (als zij aan de voorwaarden van entreerecht
voldoen).
In de nieuwe cao vo wordt opgenomen dat een leraar die op basis van het entreerecht een
LD-functie heeft gekregen tot uiterlijk 1 augustus 2016 de mogelijkheid krijgt om te voldoen
aan de eisen die op basis van de LD-functie aan hem worden gesteld. Deze schooleigen LD-
functie is op basis van het functiewaarderingssysteem FUWA-VO beschreven en
gewaardeerd. Wanneer een leraar binnen de gestelde termijn niet voldoet aan de eisen van
de LD-functie kan hij worden teruggezet in de oude functie (met het oude salaris). De
beoordeling hiervan moet op de gebruikelijke, objectieve en op school vastgelegde wijze
plaatsvinden door functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Naast het recht op een LD-functie (bij enkel het voldoen aan de drie criteria, eerstegraads-
bevoegd, op structurele formatie, meer dan 50% lesgeven in de bovenbouw) is er dus ook de
plicht om te voldoen aan de functie-eisen van de schooleigen LD-functie.
1 aug 2015 houdt het op, behalve als je nog studeert, dan tot 1 aug 2017.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven