Geld & Recht alle pijlers

Contant sparen

01-01-2018 20:09 39 berichten
Ik ben altijd een slechte spaarder geweest. Ik zette geld via internet over op een spaarrekening en de volgende maand zette ik het spaargeld weer terug naar mijn betaalrekening om het op te maken. Met als gevolg dat ik dus 0 euro spaargeld had. Maar sinds ik contant spaar, is dat veranderd. Het sparen gaat ineens als een trein. Ik merk dat als ik het geld in handen heb en het echt zie dat ik het dan niet uitgeef. Toch zit ik soms te twijfelen of contant sparen wel verstandig is.

Ik las dat bijv de SNS bank een spaarrente van 0,30% heeft. Ben je eigenlijk dom als je contant spaart omdat je dan die rente niet krijgt? 🤔
Whoehahaha WELKE rente? In oma's tijd hadden we nog rond de 4% rente. Je kunt beter contant sparen.
SilverShadow schreef:
01-01-2018 20:11
Whoehahaha WELKE rente? In oma's tijd hadden we nog rond de 4% rente. Je kunt beter contant sparen.

Ik ben 50 en kreeg ooit toen ik jong was 8%
Het nadeel van contant sparen is dat het gepikt kan worden, dat het kwijt kan raken, dat het kan verbranden etc.

Ik zou het niet doen, maar als het werkt voor jou dan prima.
Ik zou zelf zenuwachtig worden van veel contant geld in huis, maar voor de rente hoef je het niet te doen. Als het duizenden euro's worden, dan is het makkelijker om het op de bank te hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
Voor de rente hoef je het niet te doen. Maar vind je het veilig om veel geld zo voor het grijpen te hebben liggen? Bij een bank staat het ook veilig voor diefstal.
In 1981 kreeg je op een deposito 10%, zelf heb ik in 1991 nog 9,5 % rente gehad. Dat schoot lekker op
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Maxieee schreef:
01-01-2018 20:09
Ik las dat bijv de SNS bank een spaarrente van 0,30% heeft. Ben je eigenlijk dom als je contant spaart omdat je dan die rente niet krijgt? 🤔
Met de lage rente van tegenwoordig maakt het niet heel veel uit. Nadeel van cash sparen vind ik wel dat je het in huis hebt. Bij een inbraak of brand kun je zomaar alles kwijt zijn.
Wat apart dat als je het op een rekening hebt, je het overschrijft, maar als het contant in huis ligt het wel blijft liggen :biggrin:
Nou ja, die rente van 0,30% daar word je niet heel rijk van (tenzij je een enorm bedrag aan spaargeld hebt) dus daar zou ik het niet om doen.

Maar je loopt wel meer risico met contant sparen. Bij een normale bank (niet zo'n buitenlandse stunter zoals destijds IceSave) is je spaargeld tot ik meen € 100.000 gegarandeerd, ook als de bank omvalt. Thuis in een ouwe sok is je geld gewoon weg als je hond de sok op eet / als er wordt ingebroken en je niet kunt bewijzen dat je zoveel geld in huis had / als je dement wordt en niet meer weet waar je het gelaten hebt / als je gaat verhuizen en dan blijkt dat de betreffende sok is achtergebleven of in de doos voor de kringloop is beland / ... . En als de rentes weer stijgen en er ooit weer een tijd komt dat je 4% rente krijgt dan loont het al snel om toch op de bank te gaan sparen.

Kun je niet een spaarrekening openen bij een hele andere bank dan die waar je je lopende betaalrekening hebt? Dat boekt wat minder makkelijk over en kom je dus minder makkelijk in de verleiding het spaargeld te gebruiken.

Wij hebben een spaarrekening gekoppeld aan de betaalrekening; hier staat een niet al te groot bedrag op voor vakanties / vervangen kapotte apparatuur / tegenvallers etc. Daarnaast hebben we een spaarrekening bij een andere bank, waarop we sparen voor later, voor grote verbouwingen, voor aflossing van t huis etc. Die eerste spaarrekening, daar boeken we zo nodig iets van terug naar de betaalrekening, dat pingpongt regelmatig heen en weer en dat is prima. Die tweede, daar komen we in principe niet aan, die groeit alleen maar. Misschien dat zo'n constructie voor jou ook kan werken?

Als je toch contant wil sparen, kun je het dan op de bank in een bankkluisje leggen ofzo (als het om grotere bedragen gaat)? Zo'n kluisje als je in de film altijd ziet :proud: , dat bestaat vast ook in het echt. Ik weet niet hoe dat zit met garanties/verzekering bij bankroof en ander onheil, maar is vast beter geregeld dan de ouwe sok thuis.
Ligt er vooral aan hoeveel het is natuurlijk. Als je eerst 0 spaarde en nu 20 euro per maand, hoef je het voor de rente niet te doen.
Dan betaal je meer bankkosten dan dat je rente ontvangt, als je er een speciale rekening voor opent.
Wat noem jij sparen? Er zit een grens aan contact sparen want waar laat je al die munten en biljetten?

Contant sparen is bovendien riskant omdat het gestolen kan worden, je huis beschadigd kan worden door een natuurramp of er brand kan uitbreken en dan ben je het gewoon kwijt. Op de bank heb je garantie tot 100,000 eur in het geval de bank failliet gaat.

Terugboeken moet je gewoon niet doen, daarvoor heb ik een tweede betaalrekening: daar gaat elke maand ook een (kleiner) spaarbedrag heen en mag ik van pakken als en pas wanneer ik niet uitkom met mijn gewone rekening.

De beste tip die ik ooit kreeg was om sparen als onderdeel van mijn maandbudget op te nemen en niet pas aan het einde van de maand te sparen wat over was. Die werkt echt.
appeltjesgroen schreef:
01-01-2018 20:21
En als de rentes weer stijgen en er ooit weer een tijd komt dat je 4% rente krijgt dan loont het al snel om toch op de bank te gaan sparen.
.
En stel nou dat je al die tijd dat contante spaargeld bent ‘vergeten’ op te geven aan de fiscus, dan kun je vragen verwachten als je opeens grote bedragen stort. De bank heeft een meldingsplicht voor verdachte transacties.
Hetismogelijk schreef:
01-01-2018 20:23
Dan betaal je meer bankkosten dan dat je rente ontvangt, als je er een speciale rekening voor opent.
.
Mijn internetspaarrekening kost helemaal niets. Ik heb deze: https://www.asnbank.nl/sparen/asn-ideaalsparen.html
Erizon schreef:
01-01-2018 20:31
.
Mijn internetspaarrekening kost helemaal niets. Ik heb deze: https://www.asnbank.nl/sparen/asn-ideaalsparen.html
Maar moet je er geen lopende rekening [edit: bij dezelfde bank] bij hebben dan? Dat kost wel geld toch?
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 01-01-2018 22:50
4.68% gewijzigd
LizBakker schreef:
01-01-2018 21:04
Maar moet je er geen lopende rekening bij hebben dan? Dat kost wel geld toch?
Kan je uberhaupt zonder gewone betaalrekening?
Bij bijv sns heb je geen betaalrekening van sns nodig om daar een spaarrekening te openen. Die kan gekoppeld worden aan je betaalrekening elders. Zal vast bij meerdere banken zo zijn.
LizBakker schreef:
Maar moet je er geen lopende rekening bij hebben dan? Dat kost wel geld toch?
.
Die heb je sowieso nodig en ik ga ervan uit dat TO die wel heeft. Ik heb er eentje van een andere bank (één van de drie grootbanken) gekoppeld aan die spaarrekening. Ik heb geen betaalrekening bij ASN.
Ah, oké. Ik bedoelde inderdaad of je een lopende rekening bij dezelfde bank als de spaarrekening moest hebben, maar dat hoeft dus niet begrijp ik.
LizBakker schreef:
Maar moet je er geen lopende rekening [edit: bij dezelfde bank] bij hebben dan? Dat kost wel geld toch?

Nee dat hoeft niet. Als je op de link klikt, staat dat meteen in beeld.
Wat onhandig om zo te sparen. Een volwassen persoon moet toch in staat zijn om van een spaarrekening af te blijven? Ik zou daar eens je best voor doen, zo moeilijk kan het niet zijn.
zegelboekjes van de AH!
heeft een rendement van 6%, geen bank die dat biedt
Thuis geld hebben liggen is onverstandig!

Is een rekening zonder internetbankieroptie een idee? Weet niet of dat bestaat. Dan boek je niet zomaar terug om alsnog uit te geven.
Contant geld thuis is heel moeilijk te verzekeren tegen brand, diefstal etc. Bij een bank is dat wel verzekerd tot een bepaald bedrag. Qua rente levert het niets meer op tegenwoordig, niet bij een bank en niet wanneer je het contant hebt. De Fiscus zal echter bij een bank een beter inzicht hebben in hoe ze jouw spaargeld kunnen belasten dan wanneer je het cash hebt weggestopt. Maar dan nog loop je meer risico op een aanslag wanneer je ineens cash een groot bedrag uit gaat geven.

Qua spaargeld is het handig om tegen de maximum belastingvrije vermogen ergens op een bank te hebben staan, alles daarboven is geld weggooien aan de belastingdienst. Sowieso is het handig om minimaal 1 maandinkomen als spaargeld apart te hebben staan waar je direct bij kunt. En een aantal maanden aan spaargeld welke je kunt liquideren in een redelijk termijn.

Maar alles daarboven is beter besteed om zaken als lopende schulden af te lossen, meestal is dat een hypotheek, maar ook studie schuld etc, eigenlijk alles waar je meer dan 0.30% rente over betaald, om even dat bankspaarvoorbeeld van de OP te nemen, kan je beter versneld aflossen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Vergeet ook niet je contant geld op te geven bij de belastingdienst. Als het nog weinig is kan het niet veel kwaad maar als het veel wordt en ze komen er achter heb je een groot probleem.

Ik zou het nooit doen, er is laatst bij ons ingebroken en ik ben was echt zo blij dat de envelop met een paar honderd euro die nog naar de bank moest niet was gevonden.
Mijn spaarpot was gewoon meegenomen maar daar zat alleen wat kleingeld in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven