Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea

woensdag 3 januari 2018 om 14:30
nina1966 schreef: ↑03-01-2018 12:55Spelt zitten heel veel koolhydraten in! Daar val je niet mee af hoor.
100 khd is ontzettend veel trouwens? Doe je marathon lopen?
Normaal in het begin is 20gr khd. Daarna voer je het op maar met 60 zitten veel mensen al aan hun max.
Denk dat je iets verkeerd begrepen hebt want wat jij doet is geen khd arm /beperkend dieet.
Nina, ik denk dat je mij nog steeds niet helemaal begrijpt. Het is vooral niet mijn doel te gaan crashen. Daar heb ik in het verleden ervaring mee opgedaan, en dat is niet meer wat ik wil. Ik ben er in eerste instantie op uit af te vallen, maar daarbij mijn eetpatroon blijvend te veranderen. Het hoeft voor mij dus niet allemaal in twee maanden voor elkaar te zijn, er is nog ruimte om te experimenteren en te onderzoeken .Ik loop geen marathon, maar sport wel 5 a 6 keer in de week (waaronder hardlopen), en ik heb geen zittend beroep. Dat is voor mij nog een reden om niet meteen alles in het extreme te gaan trekken.
Ik heb meerder sites bekeken en onderzocht hoeveel gram kh worden aanbevolen om in een gestaag tempo wat gewicht te verliezen. Onderling verschillen ze marginaal, maar ze zijn het er wel over eens dat rond de 100 gram kh per dag tot gewichtsverlies leidt. Sommige zitten daar onder, sommige er boven. Mijn speltpannekoekjes gemaakt van 50 gram spelt passen daar prima in, En aangezien ik gisteravond onder de streep op 73 gram kh bleef steken, hebben ze geen afbreuk aan mijn dag gedaan (integendeel!

Dat gezegd hebbende, het roerei met spek was weer lekker!
woensdag 3 januari 2018 om 14:48
Blijkbaar zou het verslavende effect aan tarwe liggen.
Ik heb ooit het boek ‘Broodbuik’ gelezen, daarin wordt dit haarfijn uitgelegd door een arts en zijn er talloze studies die dit bewijzen.
Tarwe heeft blijkbaar ook een invloed op depressies en zelfs schizofrenie. Niet dat je het ervan krijgt uiteraard maar wel dat het een negatieve invloed kan hebben.
Vandaar dat mensen zich weer helder voelen door het schrappen van brood en pasta etc...
En het is niet zozeer de tarwe zoals die is van oorsprong maar wel het steeds maar weer genetisch manipuleren van dit gewas dat ervoor zorgt dat ons metabolisme in de war geraakt.
Ik heb ooit het boek ‘Broodbuik’ gelezen, daarin wordt dit haarfijn uitgelegd door een arts en zijn er talloze studies die dit bewijzen.
Tarwe heeft blijkbaar ook een invloed op depressies en zelfs schizofrenie. Niet dat je het ervan krijgt uiteraard maar wel dat het een negatieve invloed kan hebben.
Vandaar dat mensen zich weer helder voelen door het schrappen van brood en pasta etc...
En het is niet zozeer de tarwe zoals die is van oorsprong maar wel het steeds maar weer genetisch manipuleren van dit gewas dat ervoor zorgt dat ons metabolisme in de war geraakt.
woensdag 3 januari 2018 om 14:50
Je kan ook ze ook maken van boekweitmeel. Erg lekker en laag in koolhydraten.Dymphnatam schreef: ↑03-01-2018 14:30Nina, ik denk dat je mij nog steeds niet helemaal begrijpt. Het is vooral niet mijn doel te gaan crashen. Daar heb ik in het verleden ervaring mee opgedaan, en dat is niet meer wat ik wil. Ik ben er in eerste instantie op uit af te vallen, maar daarbij mijn eetpatroon blijvend te veranderen. Het hoeft voor mij dus niet allemaal in twee maanden voor elkaar te zijn, er is nog ruimte om te experimenteren en te onderzoeken .Ik loop geen marathon, maar sport wel 5 a 6 keer in de week (waaronder hardlopen), en ik heb geen zittend beroep. Dat is voor mij nog een reden om niet meteen alles in het extreme te gaan trekken.
Ik heb meerder sites bekeken en onderzocht hoeveel gram kh worden aanbevolen om in een gestaag tempo wat gewicht te verliezen. Onderling verschillen ze marginaal, maar ze zijn het er wel over eens dat rond de 100 gram kh per dag tot gewichtsverlies leidt. Sommige zitten daar onder, sommige er boven. Mijn speltpannekoekjes gemaakt van 50 gram spelt passen daar prima in, En aangezien ik gisteravond onder de streep op 73 gram kh bleef steken, hebben ze geen afbreuk aan mijn dag gedaan (integendeel!)

woensdag 3 januari 2018 om 15:08
Ik ben vandaag ook begonnen met Koolhydraatarm en gezonder te eten!
Ben in 2 jaar tijd rond de 10 kilo aangekomen en heb nu overgewicht volgens de bmi en dat zie en voel ik ook aan mezelf. Ik ben nu echt niet happy met mijn lichaam en heb heel weinig energie en ben snel buiten adem en moet na een half uurtje poetsen al gaan rusten omdat ik dan trillende spieren krijg. Hierdoor wil ik ook graag weer gaan sporten maar lidmaatschap bij een club is te duur dus ik ga hardlopen proberen. Ik vind het gewoon zo jammer dat ik het zover heb laten komen door veel te ongezond en teveel en teveel kh te eten en weinig te bewegen uit gemakzucht en soort van verslaving denk ik ook.
Ik heb graag een vast schema omdat ik het dan makkelijker zal volhouden.
O: havermout met halfvolle melk
T: handje ongezouten noten/ Griekse yoghurt/ fruit/ groente met humus dip
L: salade met kip/ vis / vleesvervangers met dressing en strooikaas
A: wokgroenten met kip/zalm/tofu gewokt
T:handje ongezouten noten/ Griekse yoghurt/ fruit/ groente met humus dip
En van drank thee en water tussendoor
Wat mij altijd laat stoppen is dat ik na een tijdje kh arm eten mezelf slap ga voelen en ga trillen en dan ga ik automatisch weer kh eten.
Kan iemand mij zeggen of mijn dieet hierboven wel geschikt is als kh arm en of ik hiermee wel zal afvallen of mag ik ook geen havermout en fruit?
Ben in 2 jaar tijd rond de 10 kilo aangekomen en heb nu overgewicht volgens de bmi en dat zie en voel ik ook aan mezelf. Ik ben nu echt niet happy met mijn lichaam en heb heel weinig energie en ben snel buiten adem en moet na een half uurtje poetsen al gaan rusten omdat ik dan trillende spieren krijg. Hierdoor wil ik ook graag weer gaan sporten maar lidmaatschap bij een club is te duur dus ik ga hardlopen proberen. Ik vind het gewoon zo jammer dat ik het zover heb laten komen door veel te ongezond en teveel en teveel kh te eten en weinig te bewegen uit gemakzucht en soort van verslaving denk ik ook.
Wat mij altijd laat stoppen is dat ik na een tijdje kh arm eten mezelf slap ga voelen en ga trillen en dan ga ik automatisch weer kh eten.
Kan iemand mij zeggen of mijn dieet hierboven wel geschikt is als kh arm en of ik hiermee wel zal afvallen of mag ik ook geen havermout en fruit?
woensdag 3 januari 2018 om 15:11
Ik las ergens een recept voor kaaschips (sorry Habbekratz). Leek me ook erg lekker.
Ingrediënten
75 gram kaas naar wens (Vegan kaas, Goudse, rookkaas, cheddar) in plakjes
Paprikapoeder
Gedroogde Italiaanse kruiden
Bereiding
Bestrooi de plakken of partjes kaas met de paprikapoeder en de kruiden.
Leg de kaas op bakpapier en bak het in 10 minuten in een voorverwarmde oven.
Ook met de magnetron kun je deze kaas chips bereiden. Zet de magnetron dan ongeveer 2 minuten op 900 Watt.
Ingrediënten
75 gram kaas naar wens (Vegan kaas, Goudse, rookkaas, cheddar) in plakjes
Paprikapoeder
Gedroogde Italiaanse kruiden
Bereiding
Bestrooi de plakken of partjes kaas met de paprikapoeder en de kruiden.
Leg de kaas op bakpapier en bak het in 10 minuten in een voorverwarmde oven.
Ook met de magnetron kun je deze kaas chips bereiden. Zet de magnetron dan ongeveer 2 minuten op 900 Watt.
woensdag 3 januari 2018 om 15:17
Boekweit is niet laag in koolhydraten, het zijn wel langzame koolhydraten net zoals havermout.FarFarAway schreef: ↑03-01-2018 14:50Je kan ook ze ook maken van boekweitmeel. Erg lekker en laag in koolhydraten.
Ik neem zelf havermout en boekweit met mate. Je kunt er inderdaad lekkere pannenkoeken van maken!

woensdag 3 januari 2018 om 15:23
Op de site van het voedingscentrum staat een hele lijst ongezond met alternatieven.
Moet je wel niet in kort tijdsbestek doornemen.
Nee, als naslagwerk is het prima. Via de schijf van vijf en wat daar in past.
Het geeft in elk geval ideeën om ongezond te mijden.
Moet je wel niet in kort tijdsbestek doornemen.
Nee, als naslagwerk is het prima. Via de schijf van vijf en wat daar in past.
Het geeft in elk geval ideeën om ongezond te mijden.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 03-01-2018 15:24
Reden: http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx
Reden: http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx
0.00% gewijzigd

woensdag 3 januari 2018 om 15:29
Met vers fruit kan je havermoutpap ook lekker maken zonder suiker.
Maar af en toe een lekker broodje en dan zoveel zelf fruit of groenten als beleg.
Variatie is een lekkere boost.
Ik heb ontdekt dat mijn oude eetpatroon te weinig was. Dat was vorig jaar al.
Er is ergens een speciaal topic over HAVERMOUT. Misschien bestaat het nog. De @TO is er nog wel.
Havermout eet ik als er te weinig tijd is voor een lunch. Daar kan ik echt 4 uur of langer op teren.
Dan is er geen tussendoor trek. Om te voorkomen dat je wakker wordt van de honger.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 03-01-2018 15:55
Reden: of dorst.
Reden: of dorst.
14.83% gewijzigd

woensdag 3 januari 2018 om 15:30
In dat boek Grip op koolhydraten is men niet zo streng. Misschien is dat ook beter voor mensen die net beginnen? Ik heb de koolhydraten ook langzaam afgebouwd.nina1966 schreef: ↑03-01-2018 12:55Spelt zitten heel veel koolhydraten in! Daar val je niet mee af hoor.
100 khd is ontzettend veel trouwens? Doe je marathon lopen?
Normaal in het begin is 20gr khd. Daarna voer je het op maar met 60 zitten veel mensen al aan hun max.
Denk dat je iets verkeerd begrepen hebt want wat jij doet is geen khd arm /beperkend dieet.
woensdag 3 januari 2018 om 15:33
Hoe jij je eetpatroon voor jezelf samenstelt, al dan niet gebaseerd op kha/khb, is natuurlijk geheel aan jou. Het blijkt voor jou te werken, dat is belangrijk.Dymphnatam schreef: ↑03-01-2018 14:30Nina, ik denk dat je mij nog steeds niet helemaal begrijpt. Het is vooral niet mijn doel te gaan crashen. Daar heb ik in het verleden ervaring mee opgedaan, en dat is niet meer wat ik wil. Ik ben er in eerste instantie op uit af te vallen, maar daarbij mijn eetpatroon blijvend te veranderen. Het hoeft voor mij dus niet allemaal in twee maanden voor elkaar te zijn, er is nog ruimte om te experimenteren en te onderzoeken .Ik loop geen marathon, maar sport wel 5 a 6 keer in de week (waaronder hardlopen), en ik heb geen zittend beroep. Dat is voor mij nog een reden om niet meteen alles in het extreme te gaan trekken.
Ik heb meerder sites bekeken en onderzocht hoeveel gram kh worden aanbevolen om in een gestaag tempo wat gewicht te verliezen. Onderling verschillen ze marginaal, maar ze zijn het er wel over eens dat rond de 100 gram kh per dag tot gewichtsverlies leidt. Sommige zitten daar onder, sommige er boven. Mijn speltpannekoekjes gemaakt van 50 gram spelt passen daar prima in, En aangezien ik gisteravond onder de streep op 73 gram kh bleef steken, hebben ze geen afbreuk aan mijn dag gedaan (integendeel!)
Maar als je zegt dat het niet je doel is om te crashen en niet alles in extremen wil trekken, lijkt het alsof je impliceert wanneer je wel de kha/khb richtlijnen volgt, je het wel in extremen trekt en crasht? Dat is namelijk verre van waar.
Op mijn werk zijn er ook een aantal collega's die zeggen overgestapt te zijn naar kha. In weze passen ze alleen enkele dingen toe die bij hen passen, maar echt kha is het niet. Als zij er wel eens over beginnen, krijg ik vaak in de eerste minuut te horen:"Maar ik doe het niet zo streng/fanatiek als jij hoor!"
Ik doe het helemaal niet streng noch fanatiek, maar normaal volgens kha richtlijnen. Die willen onderling nog wel eens varieren, maar in grote lijnen hetzelfde. Ik denk dat Nina je daarom prima begrijpt! Wanneer je tussen 100 en 150 koolhydraten op een dag eet of dat als richtlijn houdt, is je eetpatroon niet koolhydraatarm/beperkt.
Nogmaals, niets mis mee, maar ik ben niet opeens aan het crashen of extreem de richtlijn aan het volgen wanneer ik er maar 20 op een dag eet

Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

woensdag 3 januari 2018 om 15:34
Vetverbranding is als een auto. Hoe meer koolhydraten hoe minder vet.Dymphnatam schreef: ↑03-01-2018 14:30Nina, ik denk dat je mij nog steeds niet helemaal begrijpt. Het is vooral niet mijn doel te gaan crashen. Daar heb ik in het verleden ervaring mee opgedaan, en dat is niet meer wat ik wil. Ik ben er in eerste instantie op uit af te vallen, maar daarbij mijn eetpatroon blijvend te veranderen. Het hoeft voor mij dus niet allemaal in twee maanden voor elkaar te zijn, er is nog ruimte om te experimenteren en te onderzoeken .Ik loop geen marathon, maar sport wel 5 a 6 keer in de week (waaronder hardlopen), en ik heb geen zittend beroep. Dat is voor mij nog een reden om niet meteen alles in het extreme te gaan trekken.
Vet helpt verbranden maar alleen als je daar dus niet teveel khd bij eet.
Het is een balans. Normaal gesproken begin je met "veel" vet en weinig khd. Vet verzadigt, zet systemen in je lijf aan het werk en zorgt dat het gesmeerd loopt (pun intended) Daarna ga je minder vet en meer khd eten. Het is of of niet en en.
Er zijn altijd uitzonderingen maar houd er rekening mee dat anders eten heel vaak voor afvallen zorgt.
Ik persoonlijk (met veel ervaring door het runnen van een forum over khd arm eten) vind dat én eieren met spek én spelt niet samen gaan.
Maar als het voor jou werkt goed zo, blijven doorgaan. Je bent dan wel een van de uitzonderingen.

woensdag 3 januari 2018 om 15:34
Je kunt de aardappelen vervangen door knolselderij. Is ook heerlijk!Habbekratz schreef: ↑03-01-2018 12:58Ik ben dol op stamppotten maar ja past niet zo in mijn nieuwe leefwijze.
woensdag 3 januari 2018 om 15:38
Te veel noten en te veel yoghurt 1 x per dag is prima maar 3 bakken yoghurt én noten? Neuh.Sunny2017 schreef: ↑03-01-2018 15:08Ik ben vandaag ook begonnen met Koolhydraatarm en gezonder te eten!
Gekookt eitje tussendoor, plakjes vlees, amandel cracker met beleg. Rood fruit (geen kersen) kan prima.
Melk is niet zo ivm de melksuikers maar áls je melk neemt neem dan volle.
woensdag 3 januari 2018 om 15:41
Idd. Als je plaatjes ziet van graan hoe het was en hoe het nu is schrik je gewoon.FarFarAway schreef: ↑03-01-2018 14:48Blijkbaar zou het verslavende effect aan tarwe liggen.
Veel klachten als moe, hoofdpijn, vage buikpijntjes gaan weg na stoppen met tarwe en het verlagen van de khd.
Ook veel migraine klachten worden minder of zelfs helemaal weg.
Ook veel diabeten hebben baat bij khd arm. Sommige kunnen zelfs stoppen met medicatie
woensdag 3 januari 2018 om 15:43
Volgens voedingswaardentabel.nl zit daar bijna 70 gram koolhydraten per 100 gram. Dat vind ik toch behoorlijk veel eigenlijk.FarFarAway schreef: ↑03-01-2018 14:50Je kan ook ze ook maken van boekweitmeel. Erg lekker en laag in koolhydraten.
Kokosmeel wordt ook aangeraden, maar vind ik ook zo veel in zitten. Ik beperk mij daarom, wanneer ik af en toe iets kha wil bakken, alleen tot amandelmeel. Daar zit zo'n 16 gram koolhydraten per 100 gram in.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

woensdag 3 januari 2018 om 15:47
woensdag 3 januari 2018 om 15:49
Klinkt niet veel wat je eet, daar zou je best slap door kunnen voelen. Havermout en fruit past niet binnen kha/khb (op roodfruit met mate als het geen stilstand veroorzaakt). Daarnaast ligt het er ook aan wat voor dressing. De meeste kant en klare dressings hebben erg veel koolhydraten. Wanneer je ze zelf maakt, heb je dat beter in de hand.Sunny2017 schreef: ↑03-01-2018 15:08Ik ben vandaag ook begonnen met Koolhydraatarm en gezonder te eten!
In het begin heb ik veel aan deze site gehad. Dit legt het allemaal erg goed uit: https://www.gobento.nl/kharma/

woensdag 3 januari 2018 om 15:50
Ik ook! Daarnaast at ik ook veel snoep, ijs, chips, chocolade. Jarenlang mee geworsteld tot ik koolhydraatarm eten ontdekte!Habbekratz schreef: ↑03-01-2018 13:53Ik at erg veel brood,gewone boterham,stokbrood,harde bolletjes,zachte bolletjes,croissants etc en bij voorkeur met kaas. Nu ik geen brood meer eet is dat trekgevoel ook grotendeels weg. Koolhydraatverslaving ......

woensdag 3 januari 2018 om 15:52
Boekweitmeel bevat 72 gram koolhydraten per 100 gram, dat is dus extreem veel koolhydraten.FarFarAway schreef: ↑03-01-2018 14:50Je kan ook ze ook maken van boekweitmeel. Erg lekker en laag in koolhydraten.

woensdag 3 januari 2018 om 15:54
3 x een handje noten levert enorm veel calorieën op. Low carb eten betekent niet dat je onbeperkt kunt eten/snacken. Tussendoortjes worden ook afgeraden. Ze kunnen leiden tot te veel eten en tot pieken in je bloedsuiker.
woensdag 3 januari 2018 om 16:00