Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
woensdag 3 januari 2018 om 12:48
Wat gaat dit topic hard zeg! Ik moet duidelijk wat vaker langskomen.
Ondertussen mijn derde dag KHA en het gaat me ditmaal makkelijker af dan vorige keer toen ik me eraan waagde.
Ik combineer het koolhydraatarm eten met 5x/week fitness (1,5u in de ochtend) en moet zeggen, ik voel me precies al wat energieker worden. De helderheid die hierboven aangehaald werd, merk ik ook op. Zeker na de lunch had ik normaal een serieuze dip.
Gisterenavond inkopen gaan doen en het kostte me geen moeite om sommige dingen te laten liggen. Het duurde wel wat langer door alle voedingswaardetabellen te lezen
Vanavond staat prei met gerookte zalm en kaas op het menu. Kijk er al naar uit

Ondertussen mijn derde dag KHA en het gaat me ditmaal makkelijker af dan vorige keer toen ik me eraan waagde.
Ik combineer het koolhydraatarm eten met 5x/week fitness (1,5u in de ochtend) en moet zeggen, ik voel me precies al wat energieker worden. De helderheid die hierboven aangehaald werd, merk ik ook op. Zeker na de lunch had ik normaal een serieuze dip.
Gisterenavond inkopen gaan doen en het kostte me geen moeite om sommige dingen te laten liggen. Het duurde wel wat langer door alle voedingswaardetabellen te lezen

Vanavond staat prei met gerookte zalm en kaas op het menu. Kijk er al naar uit

woensdag 3 januari 2018 om 12:55
Spelt zitten heel veel koolhydraten in! Daar val je niet mee af hoor.Dymphnatam schreef: ↑02-01-2018 22:01Heb sinds gisteren nog wat aanpassingen gedaan in mijn voedingspatroon. Die muesli is nu inderdaad geschrapt, dat was inderdaad voor de helft suiker. Ik eet nu met hulp van mijn app die alles bijhoudt (my fitnessPall).
Ik vind het bizar dat ik dingen als eieren met uitgebakken spek eet, pannenkoeken (speltmeel!) met roomboter en daarmee zou moeten afvallen. Maar dat zal dan wel.
Los daarvan kom ik nog nauwelijks aan mijn dagelijks benodigde calorieen. Vandaag bleef ik hangen op 1700, ondanks dat ik net nog een schaal Griekse yoghurt met een hand nootjes heb zitten eten. Wat Kh betreft zit ik ook ruim onder de 100, terwijl ik tussen de 100 en 150 wel ok vind voor het begin.
Moet ik nu NOG meer eten? Dit druist zó in tegen alles wat ik ooit geleerd heb...
100 khd is ontzettend veel trouwens? Doe je marathon lopen?
Normaal in het begin is 20gr khd. Daarna voer je het op maar met 60 zitten veel mensen al aan hun max.
Denk dat je iets verkeerd begrepen hebt want wat jij doet is geen khd arm /beperkend dieet.
woensdag 3 januari 2018 om 12:57
Dat is een goed teken Dat houd in dat je lichaam de suiker/snelle verbranding aan het omzetten is naar vetverbranding.Case-je schreef: ↑03-01-2018 09:40Ik ben ook verbaasd over de hoeveelheid eten die 'mag', ondanks de room en de spekjes en dergelijke. Het verzadigt inderdaad heel goed. Geen moment trek gekregen in dingen die 'niet mogen'. Prettig hoor!
Wel lichte hoofdpijn in de avond en ook wel de hele dag door wat misselijk. En in de ochtend had ik enorme dorst.

woensdag 3 januari 2018 om 13:00
Wat vaker een eitje dan maarHabbekratz schreef: ↑03-01-2018 12:52gatsie.
Ik heb ook eens inktvis geproefd nou ik ging met volle mond nog naar het toilet.
Sushi,oesters,kreeft sorry ik hoef dat niet.
Maar ik lust ook al geen koffie en alcohol.![]()

Vriend lust geen vis ansich maar kibbeling of panga filet lust hij dan weer wel De panga alleen als ik 'm gebakken heb

woensdag 3 januari 2018 om 13:02
Wel eens puree gemaakt van bloemkool, knolsederij en wat prei?Habbekratz schreef: ↑03-01-2018 12:58Ik ben dol op stamppotten maar ja past niet zo in mijn nieuwe leefwijze.
Kaas ben ik ook dol op maar ja mag ik ook niet veel van ivm zout. Dus zonet een omelet gemaakt van ei met daarin groentes en 1 klein blokje kaas hmmmmm
Erg lekker als andijvie stamp.
Als je wat verder bent en aardappels wat kunt hebben kun je ook half aardappel half bloemkool puree doen.
woensdag 3 januari 2018 om 13:07
In alle brood zit enorm veel zout. Brood zonder zout is echt niet lekker.Habbekratz schreef: ↑03-01-2018 13:00Mijn favoriete brood Waldkorn en laat dat nou net de slechtste variantzijn als je niet teveel zout mag. Nou dus helemaal geen brood meer.
Van amandelmeel kun je (dunne ) toastjes maken maar ook als cracker eten.
Verder zijn dingen als eisalade erg lekker op komkommer.
Btw als het om bloeddruk en hart is zou ik eens een second opinion aanvragen ivm zoutloos. Kennis hier ook, heeft het aan een andere arts gevraagd en hij mocht weer een snufje zout op zijn eten doen.
De kennis is zich aan het verspreiden maar een aantal dokters zijn vaak behoudend. Zoutarm is in een aantal gevallen onnodig omdat het geen verschil maakt.

woensdag 3 januari 2018 om 13:17
noglangnietjarig schreef: ↑02-01-2018 16:47Ik doe sinds half mei vorig jaar kha en ben inmiddels meer kwijt dan waar ik voor ging![]()
Maar oke, ik doe de simpelste variant die je maar kunt bedenken, geen poespas met zoetstoffen, nepbrood/gebak bakken enz enz.
Gewoon puur eten dus.
Kha is wel mijn lifestyle geworden inmiddels.
Succes allemaal![]()
Zo ga ik het ook doen. Ik had me aangemeld op die FB pagina 'koolhydraatarm met weekmenu' en daar werd ik na twee dagen helemaal kriegel van. Wat een gepredik 'wij doen dat hier niet' , 'wij eten dat niet', bleeeeeeurgh.

woensdag 3 januari 2018 om 13:20
Ik ben dol op bloemkool en spruiten is dat samen ook wat voor stamppot?
Prei vind ik ook heerlijk maar wel met een sausje,idem voor spinazie en broccoli.
Weten jullie nog een heerlijk koolhydraatarm sausrecept?

woensdag 3 januari 2018 om 13:26
Ik hoef niet zoutloos te eten maar beperkt.In het ziekenhuis kreeg ik ook gewoon brood maar wel weer natriumarm avondeten.nina1966 schreef: ↑03-01-2018 13:07In alle brood zit enorm veel zout. Brood zonder zout is echt niet lekker.
Van amandelmeel kun je (dunne ) toastjes maken maar ook als cracker eten.
Verder zijn dingen als eisalade erg lekker op komkommer.
Btw als het om bloeddruk en hart is zou ik eens een second opinion aanvragen ivm zoutloos. Kennis hier ook, heeft het aan een andere arts gevraagd en hij mocht weer een snufje zout op zijn eten doen.
De kennis is zich aan het verspreiden maar een aantal dokters zijn vaak behoudend. Zoutarm is in een aantal gevallen onnodig omdat het geen verschil maakt.
woensdag 3 januari 2018 om 13:28
De prei proef je verder niet, is gewoon om de smaak van de bloemkool en knolselder op te halen, het is gewoon lekkerder metHabbekratz schreef: ↑03-01-2018 13:20Ik ben dol op bloemkool en spruiten is dat samen ook wat voor stamppot?
Prei vind ik ook heerlijk maar wel met een sausje,idem voor spinazie en broccoli.
Weten jullie nog een heerlijk koolhydraatarm sausrecept?

Bloemkool is wat waterig en dun vandaar de menging met knolselder. Heb je eiwitpoeder? Kun je ook een schepje van gebruiken om het wat steviger te maken.
En ja spruiten in stamppot is lekker

Saus.... Tja die maak ik dus met kaas en dat mag jij niet schreef je.
Mocht je een keer willen/kunnen zondigen.
Roomkaas (zo neutraal mogelijk en mascarpone is duur maar wel het lekkerst)
Dat laten smelten in een scheut slagroom en wat bouillonpoeder er bij. Dan heb je gewoon een basis witte saus. Daar kun je dan van alles mee maken, kerriesaus, champignonsaus, pepersaus.
Tomatensaus basis Pakje tomato frito (wel wat khd) balsamico en wat zoetstof. Kerriepoeder, paprika poeder (word een soort ketchup)
Wat italiaanse kruiden verwarmen in de pan, tomato frito er bij en drupje zoetstof.
Binden kun je met johannesbroodpitmeel en agar agar. Ook met eidooiers kun je lekkere saus maken (hollandaise bv)
Ook in room kunnen eidooiers maar dan moet je wel wat techniek hebben anders is het roerei

woensdag 3 januari 2018 om 13:30
Aha. Nou dat kun je beter omdraaienHabbekratz schreef: ↑03-01-2018 13:26Ik hoef niet zoutloos te eten maar beperkt.In het ziekenhuis kreeg ik ook gewoon brood maar wel weer natriumarm avondeten.

woensdag 3 januari 2018 om 13:32
Ik kamp ook van jongs af aan met een eetstoornis/verslaving. Toen ik vorig jaar begon met kha, had ik niet verwacht dat het zo'n positieve uitslag zou hebben op mijn eetstoornis. Het is inderdaad een aanpassing voor de rest van mijn leven, maar wel een aanpassing die heel goed samenwerkt met mijn eetstoornis. Hoe gek dat ook klinktHabbekratz schreef: ↑03-01-2018 12:38Een gezond eetpatroon is voor mensen die een eetverslaving hebben/hadden een dieet dat je levenslang moet zien vol te houden.
Beroerde is dat je moet eten. Alcohol,drugs ed hoef je niet te hebben om te blijven leven,eten wel.
Het blijft een levenslange tocht om daarin maat te blijven houden en dat snaaien te kunnen weerstaan.

Ik kan eigenlijk niet zo goed uitleggen waar het nu precies aan ligt, maar het volhouden kost mij aanzienlijk minder moeite dan voor kha. Dan kon ik geen zak chips laten liggen, geen reep chocola, alles om die kortstondige high te krijgen en emoties weg te eten. Nu heb ik het af en toe moeilijk, maar zo niet meer in verhouding met hoe het daarvoor was.
ibaohi wijzigde dit bericht op 03-01-2018 15:34
3.35% gewijzigd
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

woensdag 3 januari 2018 om 13:39
Je hebt hel weliswaar niet tegen mij; maar bij de methode die ik ben gaan volgen eet je in de eerste fase ongeveer 70 gr khd per dag.nina1966 schreef: ↑03-01-2018 12:55Spelt zitten heel veel koolhydraten in! Daar val je niet mee af hoor.
100 khd is ontzettend veel trouwens? Doe je marathon lopen?
Normaal in het begin is 20gr khd. Daarna voer je het op maar met 60 zitten veel mensen al aan hun max.
Denk dat je iets verkeerd begrepen hebt want wat jij doet is geen khd arm /beperkend dieet.
Twee zo goed als khd vrije maaltijden en je hebt 1x per dag een zogenaamd khd uur waarin je een maaltijd eet die bestaat uit 1/4 khd, 1/4 groente, 1/4 eiwitten/ vetten en 1/4 fruit.
Maar volgens jou eet je dan nog veel te veel khd??

woensdag 3 januari 2018 om 13:40
Ik eet nu ook geen brood meer dat was echt mijn verslaving, Waldkorn brood met kaas

Soep eet ik ook niet meer had ik ook altijd in combi met stokbrood heeeeerlijk.
Ik at echt teveel zout. Gegrild kippetje haal ik bij de slager gelijk uit zijn grill en nog lekker warm thuis.Voor de rest eet ik geen vlees.
woensdag 3 januari 2018 om 13:46
Als jouw lijf het aankan is het prima. Bij veel mensen is het te veel idd.girasole3 schreef: ↑03-01-2018 13:39Je hebt hel weliswaar niet tegen mij; maar bij de methode die ik ben gaan volgen eet je in de eerste fase ongeveer 70 gr khd per dag.
Twee zo goed als khd vrije maaltijden en je hebt 1x per dag een zogenaamd khd uur waarin je een maaltijd eet die bestaat uit 1/4 khd, 1/4 groente, 1/4 eiwitten/ vetten en 1/4 fruit.
Maar volgens jou eet je dan nog veel te veel khd??
woensdag 3 januari 2018 om 13:48
Heel gek maar heel vaak is de grootste verslaving, hoe gezond ook, juist datgene waar ons lijf niet tegen kan.Habbekratz schreef: ↑03-01-2018 13:40Ik eet nu ook geen brood meer dat was echt mijn verslaving, Waldkorn brood met kaas![]()
Soep eet ik ook niet meer had ik ook altijd in combi met stokbrood heeeeerlijk.
Ik at echt teveel zout. Gegrild kippetje haal ik bij de slager gelijk uit zijn grill en nog lekker warm thuis.Voor de rest eet ik geen vlees.
woensdag 3 januari 2018 om 13:51
Toen ik het nog onder begeleiding deed, 'mochten' we totdat je begint met opbouwen geen produkten die meer dan 5 kh per 100 gram bevatten.
Geen zoetstoffen gebruiken.
Je kunt stil gaan staan van: kaas en slagroom.
Ik viel in het begin op een gegeven moment niet meer af door tomaat.
Een bouillon is oke, maar die je in de supermarkt koopt daar zit E621 (gist) in.
Ik drink 3 ltr vocht per dag.
Geen zoetstoffen gebruiken.
Je kunt stil gaan staan van: kaas en slagroom.
Ik viel in het begin op een gegeven moment niet meer af door tomaat.
Een bouillon is oke, maar die je in de supermarkt koopt daar zit E621 (gist) in.
Ik drink 3 ltr vocht per dag.
noglangnietjarig wijzigde dit bericht op 03-01-2018 13:51
0.13% gewijzigd
Pieremachochel
woensdag 3 januari 2018 om 13:51

woensdag 3 januari 2018 om 13:53
Ik at erg veel brood,gewone boterham,stokbrood,harde bolletjes,zachte bolletjes,croissants etc en bij voorkeur met kaas.Liever brood dan warm eten. Zodoende was mijn zoutgehalte ook veel te hoog. Maar hoe meer ik at hoe meer trek. Eigenlijk met fruit hetzelfde van een appel kreeg ik juist trek. Nu ik geen brood meer eet is dat trekgevoel ook grotendeels weg. Koolhydraatverslaving ......

woensdag 3 januari 2018 om 13:57
Sport je veel?