Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!

Groetjes,
Bea
Ik doe sinds half mei vorig jaar kha en ben inmiddels meer kwijt dan waar ik voor ging :mrgreen:
Maar oke, ik doe de simpelste variant die je maar kunt bedenken, geen poespas met zoetstoffen, nepbrood/gebak bakken enz enz.
Gewoon puur eten dus.
Kha is wel mijn lifestyle geworden inmiddels.
Succes allemaal :cheer2:
Pieremachochel
Leuk te lezen dat het je zo goed bevalt!

Ik ga ook geen hele poespas ervan maken; sommige dingen zoals die muesli zijn heel simpel te maken en dan heb je een volle bak waar je voorlopig even mee vooruit kunt.
Leuk, een topic over koolhydraatarm eten!
Ik ben er vorig jaar 10 kilo mee afgevallen, toen tijdens de vakantie veel gezondigd en sindsdien niet meer goed kunnen oppakken. Nu weer met frisse moed ertegenaan! ik weet gewoon dat dit werkt en ik me hier goed bij voel. De behoefte aan snoepen vermindert snel bij dit dieet, dat vind ik fijn. Niet dat eeuwige zeurende gevoel voor meer eten.

Ik las dat een aantal mensen hier wat in verwarring zijn over wat wel/niet mag. Meestal wordt onderscheid gemaakt tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt. Bij koolhydraatbeperkt mag je wat meer en dit vind ik persoonlijk beter vol te houden. Op deze site meer uitleg: https://www.koolhydraatarmrecept.nl/hoe ... en-vetten/
Staan ook heel veel recepten op!
Een andere hele fijne site voor recepten vind ik: http://oanhskitchen.nl/
Haar kookboeken zijn ook aanraders, maar op de site kun je ook al veel vinden.

De lunch vind ik zelf de lastigste maaltijd, want het moet goed mee te nemen zijn naar mijn werk. En heb ook niet altijd zin of tijd vanalles voor te bereiden. Ik ben dan ook erg blij met Adams brot, koolhydraatarm brood om zelf te bakken: https://www.bodyenfitshop.nl/afslanken/ ... dams-brot/
Een fijn tussendoortje van dezelfde site is deze reep: https://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwh ... otein-bar/
Nog geen 3 gram koolhydraten per reep. Zijn wel prijzige repen maar er zijn vaak aanbiedingen.
Ik koop op deze site ook amandelmeel, kokosmeel en Sukrin (vervanger voor suiker). Ik heb geen aandelen ;)

Ook lekker is het om zelf lijnzaadcrackers te maken:
2 eetlepels gebroken lijnzaad + 2 eetlepels water
Bereiding: laat het lijnzaad een paar minuten wellen in het water. Smeer het uit op bakpapier. Ongeveer 2 - 3 minuten in de magnetron op de hoogste stand. Eventueel kun je wat pitten toevoegen. Ik doe er graag zelfgemaakte eiersalade op (eieren koken, laten afkoelen, pellen, ei kleiner maken met een vork, kerriepoeder en mayonaise erbij).

Bolero limonade ben ik ook erg blij mee om even iets anders te drinken dan thee! Ik koop het ook online, maar wie eerst eens een los zakje wil kopen: bij de toko kun je het vaak kopen, bijvoorbeeld bij Amazing Oriental.

Zo even wat losse tips van mij! Ik ga zo eens mijn avondeten maken, vanavond wat geroerbakte witlof en champignons met een beetje spek en daarbij cevapcici (gekruide gehaktrolletjes uit de diepvries van de Aldi). Als ik begin met koken haal ik vast wat rood fruit uit de diepvries om vast te laten ontdooien, dan heb ik met Griekse yoghurt, walnoten en wat Sukrin en vanillepoeder straks een lekker toetje.

Succes allemaal! Hopelijk kunnen we recepten en tips uitwisselen!

De site van dietdoctor kende ik nog niet, bedankt!
girasole3 schreef:
02-01-2018 16:37
vanavond wordt het een boerenkoolquiche: ik ben benieuwd!!

Ik ben wel blij met het boek als houvast.
Boerenkoolquiche klinkt lekker! Welk boek heb je gekocht?
elske1975 schreef:
02-01-2018 18:14
Boerenkoolquiche klinkt lekker! Welk boek heb je gekocht?
Grip op koolhydraten van Yvonne Lemmers.
Ze heeft er een hele serie van gemaakt, maar dat zijn volgens mij allemaal variaties op het thema. Dit is isbn 9789021564555

Er staan echt hele lekkere recepten in die goed te maken zijn en waar je dus niet elke keer de meest exotische dingen voor nodig hebt.
Ik ben erg blij met dit topic! Ik lees veel handige informatie, goede linkjes naar informatieve sites en ook nog lekkere recepten.
Ook hier het plan opgevat om een structurele verandering aan te brengen in mijn eetgewoontes. Brood, aardappels en pasta at ik toch al zelden, maar ik wil graag gezonder eten en beter weten waarom het gezonder is. Ook wil ik dat het allemaal niet te ingewikkeld is en geen liflafjes. Ik hou van basic voeding, rechttoe rechtaan, duidelijke smaken en lekker gekruid. Ik krijg de indruk dat ik met mijn wensen wel goed terecht kan bij koolhydraatarme/beperkte voeding.
Heb sinds gisteren nog wat aanpassingen gedaan in mijn voedingspatroon. Die muesli is nu inderdaad geschrapt, dat was inderdaad voor de helft suiker. Ik eet nu met hulp van mijn app die alles bijhoudt (my fitnessPall).
Ik vind het bizar dat ik dingen als eieren met uitgebakken spek eet, pannenkoeken (speltmeel!) met roomboter en daarmee zou moeten afvallen. Maar dat zal dan wel.

Los daarvan kom ik nog nauwelijks aan mijn dagelijks benodigde calorieen. Vandaag bleef ik hangen op 1700, ondanks dat ik net nog een schaal Griekse yoghurt met een hand nootjes heb zitten eten. Wat Kh betreft zit ik ook ruim onder de 100, terwijl ik tussen de 100 en 150 wel ok vind voor het begin.

Moet ik nu NOG meer eten? Dit druist zó in tegen alles wat ik ooit geleerd heb...
Haha, dat vroeg ik me ook al af na wat ik vandaag heb gegeten.
Calorieën tellen doe ik niet; vanochtend skyr op met een scheutje slagroom en walnoten; tussen de middag mijn koolhydratenuur met 2 boterhammen met dik boter en beleg, rauwkost en fruit en vanavond een boerenkoolquiche met room, kaas en spekjes.
Ik zat wel de hele dag vol en had echt totaal geen behoefte om dingen tussendoor te pakken.

Voor morgenochtend heb ik zelf 'muesli' gemaakt met lijnzaad, noten, kokosolie en kaneel.
Tussen de middag wordt het gerookte kip met avocado.
Voor 's avonds weet ik het nog even niet.
Dymphnatam schreef:
02-01-2018 22:01
Los daarvan kom ik nog nauwelijks aan mijn dagelijks benodigde calorieen.
Dat is volgens mij ook het succes van koolhydraatbeperkt eten. Het eten dat je eet verzadigt. Bij mij is de behoefte aan snoepen, snaaien en vreten al meer dan een jaar helemaal weg, terwijl ik daarvoor echt bijna elke dag chips, chocolade en ijs at.
Ik ben ook verbaasd over de hoeveelheid eten die 'mag', ondanks de room en de spekjes en dergelijke. Het verzadigt inderdaad heel goed. Geen moment trek gekregen in dingen die 'niet mogen'. Prettig hoor!
Wel lichte hoofdpijn in de avond en ook wel de hele dag door wat misselijk. En in de ochtend had ik enorme dorst.
En je hoeft geen calorieën te tellen. Gezond eten zorgt ervoor dat je lichaam weer goed in balans is en duidelijke signalen geeft zoals honger en verzadiging.
Ik eet best veel op een dag en hoef me nergens zorgen over te maken.

Als ik soms lees in het Cambridge topic dan krullen mijn tenen hoor. Dat gehuil en gemiep dat ze ‘niks’ mogen met deze dagen, moeten vechten tegen hun eetlust, leven op shakes en 500 kcal...
Dan denk ik écht ‘wat doen jullie jezelf toch aan!?’ Zo jammer...
FarFarAway schreef:
03-01-2018 09:49
En je hoeft geen calorieën te tellen. Gezond eten zorgt ervoor dat je lichaam weer goed in balans is en duidelijke signalen geeft zoals honger en verzadiging.
Ik eet best veel op een dag en hoef me nergens zorgen over te maken.

Als ik soms lees in het Cambridge topic dan krullen mijn tenen hoor. Dat gehuil en gemiep dat ze ‘niks’ mogen met deze dagen, moeten vechten tegen hun eetlust, leven op shakes en 500 kcal...
Dan denk ik écht ‘wat doen jullie jezelf toch aan!?’ Zo jammer...
Ik vind het ongelooflijk knap dat mensen het volhouden, zo'n cambridge dieet. Ik vind het ongezond en zou het iedereen afraden, maar ik ben wel onder de indruk van hun doorzettingsvermogen. Maar ik denk dan: als je dát kunt, gebruik die energie en wil dan om je eetpatroon om te zetten naar iets gezonders.
Case-je schreef:
03-01-2018 09:58
Ik vind het ongelooflijk knap dat mensen het volhouden, zo'n cambridge dieet. Ik vind het ongezond en zou het iedereen afraden, maar ik ben wel onder de indruk van hun doorzettingsvermogen. Maar ik denk dan: als je dát kunt, gebruik die energie en wil dan om je eetpatroon om te zetten naar iets gezonders.

Ik vind het eerder wat dommig... Een gezond eetpatroon mag je niet zien als een dieet of iets dat je moet volhouden.
Het is toch algemeen geweten dat afvallen met shakes en calorie-reductie maar een minieme kans van (langdurig) succes heeft?
Waarom denken ze dan dat hún wel kans van slagen hebben? Sommige doen het dieet al voor de tweede of derde keer, zegt toch genoeg denk ik?
Ze kunnen inderdaad hun volharding beter gebruiken om hun levenstijl blijvend om te gooien.
Sinds eind november ben ik ook bezig met KHA eten.
Ik ben daar tot nu toe 7 kilo mee afgevallen.
Ik moet er nog veel meer.
Maar met deze voedingswijze is het zo ontzettend fijn dat ik geen honger en vooral geen snaaizin heb.
Ik eet gevarieerd, voldoende en hoef niet op calorieen te letten.
Het is ook zo leuk om recepten te zoeken en uit te proberen.
Qua ontbijt en lunch is het iets meer werk, omdat je toch dingen moet voorbereiden.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Even nog een wat vreemde vraag (misschien) tussendoor: worden jullie ook "helderder" door deze andere manier van eten? Het viel me gisteren op dat ik me bij vlagen veel bewuster was van alles. Net alsof ik een uur had zitten mediteren of zo.
Ik weet niet precies hoe ik het juist moet omschrijven, maar ik hoop dat jullie het herkennen.
Case-je schreef:
03-01-2018 09:40
Wel lichte hoofdpijn in de avond en ook wel de hele dag door wat misselijk. En in de ochtend had ik enorme dorst.
Wat daartegen helpt is veel drinken (water, thee, koffie) en wat extra zout (groentebouillon van een blokje is prima!).
Dymphnatam schreef:
03-01-2018 10:23
Even nog een wat vreemde vraag (misschien) tussendoor: worden jullie ook "helderder" door deze andere manier van eten?
Beslist! Ik eet nu ruim anderhalf jaar koolhydraatarm en ik heb meer energie en denken gaat ook beter. Ik werk fulltime, sport veel en doe een master. Een paar jaar geleden had ik niet aan die combinatie moeten denken! Ik heb gewoon heel veel energie sinds ik koolhydraatarm eet.
Dymphnatam schreef:
03-01-2018 10:23
Even nog een wat vreemde vraag (misschien) tussendoor: worden jullie ook "helderder" door deze andere manier van eten? Het viel me gisteren op dat ik me bij vlagen veel bewuster was van alles. Net alsof ik een uur had zitten mediteren of zo.
Ik weet niet precies hoe ik het juist moet omschrijven, maar ik hoop dat jullie het herkennen.
Ja ik herken het. Komt vaker voor en is zeker een voordeel. Niet langer die brain fog (zo wordt dat vaak genoemd) door teveel koolhydraten. Ik kan ook veel langer "helder" blijven, kak niet meer zo snel in.

Ik ben er intussen aan gewend en merk het alleen nog als ik ineens weer veel meer koolhydraten eet. Dan is die helderheid ineens weg :"-(
malibu82 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 12:09
0.07% gewijzigd
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Meeleespost!
elske1975 schreef:
03-01-2018 10:50
Wat daartegen helpt is veel drinken (water, thee, koffie) en wat extra zout (groentebouillon van een blokje is prima!).
Dank voor de tip! Ga ik doen.
Wel fijn dat je in het begin snel gewicht verliest het is dan wel vocht maar het motiveert enorm ;-)
Vanmiddag boodschappen doen,zet het op een boodschappenlijst en dat haal ik verder niet. Ik ben nogal makkelijk over te halen als ik ergens 35% korting stickers zie word er zo naar toe getrokken hebben jullie dat ook?
Ik maak ook bewust een lijstje en haal alleen dat. Ik ben niet gevoelig voor reclame, maar wél voor 'de goedkoopste variant'. Maar die goedkoopste is niet altijd de beste. Nu lees ik toch maar wel etiketten :)
FarFarAway schreef:
03-01-2018 10:04
Een gezond eetpatroon mag je niet zien als een dieet of iets dat je moet volhouden.
Een gezond eetpatroon is voor mensen die een eetverslaving hebben/hadden een dieet dat je levenslang moet zien vol te houden.
Beroerde is dat je moet eten. Alcohol,drugs ed hoef je niet te hebben om te blijven leven,eten wel.
Het blijft een levenslange tocht om daarin maat te blijven houden en dat snaaien te kunnen weerstaan.
Het voorwerk doe ik thuis al door de etiketten van AH bij een product thuis te lezen,toch makkelijk dat je dat zo op hun productsite kunt lezen.
Die kersen diepvriesfruit 15 koolhydraten per 100 gram terwijl de variant aardbei maar 5 koolhydraten bevat. Ik eet het ook graag in de winter dus daarom de diepvries variant.
Habbekratz schreef:
02-01-2018 14:07
Ik ben geen vleeseter. Een gegrilde kip of een kippepoot/kippevleugels vind ik wel lekker af en toe.
En ranja heb je zoveel verschillende smaken in met 0 kalorien.Ter afwisseling op water.
Ik drink ook graag cola light of sinaasappelsap maar dan lijkt me die ranja gezonder.Op de feestdagen neem ik de cola light wel.
Ik mag ook maar max 1,5 liter vocht per dag en fruit/yogurt valt daar ook onder dus ik zit zo aan de max.
Vis wel lekker? Garnaaltjes, tongetje, zalm...?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven