Geld & Recht alle pijlers

Dilemma..

03-01-2018 12:38 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Om het een beetje onherkenbaar te houden: ik ben afgestudeerd, gaan solliciteren en voor twee functies aangenomen. Eentje verdient echt behoorlijk (>3000 pm), maar de organisatie en taken spreken me veel minder aan.. het schijnt nogal een harde plek te zijn, veel elleboogwerk etc. Ik weet niet of ik daar echt tussen pas. Functie 2 is bepaald geen vetpot, maar wel een fijne werkplek, open sfeer en leuk werk.

Ik heb best wat jaren gestudeerd (2 masters, buitenlandervaring, bestuursjaar) en twijfel nu. Mijn studieschuld is niet erg hoog, had altijd bijbaantjes, maar was onvermijdelijk. Ik vind het gewoon naar dat ik een schuld heb, wil ook ooit eens een huisje kunnen kopen met mijn vriend...

Met functie 1 kan ik wel makkelijker sparen zodat ik mijn studielening sneller kan aflossen. Functie 2 vind ik leuker, maar dan wordt het lastig om echt flink/snel veel te sparen.

Dilemma's dilemma's. Ik moet dit natuurlijk zelf beslissen, maar misschien kan de input van een ander inzicht geven ;) Wat denken jullie?
Ik zou -als ik jou was- kiezen voor baan1. Om verschillende redenen.
(Ik ken deze bestuurslaag van haver tot gort intussen... Ik hou er van. )
- Vanuit lokale overheid (P of W of OD ?) kom je niet gemakkelijk weer de commercie in.
- Je schrijft dat je "een verandering" wilt kunnen maken. Ja, dat kan, maar dan moet je veel geduld hebben (en een bestuurder mee.) Zit je aan de uitvoerende kant bv een omgevingsdienst, dan ben je "in opdracht bezig" voor gemeente of provincie en dat is heel veel "gewoon" taken uitvoeren.
- Vriendjespolitiek en ellebogenwerk: Ja, dat kennen wij ook. Afhankelijk van welke organisatie is het zakelijk of minder. DCMR is geen Gelderland en waterschap Fryslan is ook weer anders. En wat JR schrijft klopt ook.

Pro voor 2 is:
- Je kunt vaak vrij gemakkelijk door groeien. Keuze zat, ook bij andere overheden.
- Opleidingen en reiskosten zijn doorgaans goed geregeld, ouderschapsverlof en flexibele werktijden en plaats/tijd onafhankelijk werken ook. Als combineren werk/prive (kinderen, zorg) een belangrijk punt is het een pre.

Plusmin
Aan je buitenland ervaring heb je misschien nog wat, maar dan moet je je wel vaak richten op (EU-) projecten die via de "interbestuurlijke" samenwerkingsverbanden lopen. Is een leuke optie als je wat meer ervaring hebt maar dat moet je qua cultuur wel liggen. (klein clubje).

Succes lig, misschien kom ik je nog tegen.
ch4rlie wijzigde dit bericht op 03-01-2018 20:17
Reden: typo
0.47% gewijzigd
Functie 1 aannemen, schulden wegwerken, sparen, ervaring opdoen en over pakweg 3 jaar uitkijken naar andere functies.
Volgens mij moet je op je gevoel volgen wat gewoon het beste bij jou past op dit moment. Als het niet bij je past of niet goed voelt zul je je uiteindelijk slecht aan kunnen passen op en gaat het je teveel energie kosten, ook bij bepaalde bedrijven (Mensen staren zich vaak ook blind op geld en daarmee macht en ontlenen hun status hieraan, maar dat maakt een aantal tegelijkertijd ook juist geestelijk armer en egoïstisch, het zijn vaak niet zulke leuke personen)
Enn schreef:
03-01-2018 12:50
Van wie weet jij dat optie 1 een werkplek is waarin er met ellebogen gewerkt wordt? Degene van wie jij dit weet bepaalt blijkbaar veel in jouw beeld.
jij bent ook kort door de bocht zeg. duidelijk verhaal dit toch.
Optie 2. Naar je werk met tegenzin is het ergste wat er is!
ch4rlie schreef:
03-01-2018 20:16

- Vanuit lokale overheid kom je niet gemakkelijk weer de commercie in.
Dit!
Andersom zeker wel wel. Dus als je nu meer wilt verdienen en je kansen open wilt houden zou ik voor baan 1 gaan. Ik ben ooit ook begonnen bij een bedrijf dat zo'n imago had. Toen ik er eenmaal werkte bleek dat ik dat helemaal niet zo ervaarde. Je weet het gewoon niet van te voren.
ch4rlie schreef:
03-01-2018 20:16

- Vanuit lokale overheid kom je niet gemakkelijk weer de commercie in.
Dit!
Andersom zeker wel wel. Dus als je nu meer wilt verdienen en je kansen open wilt houden zou ik voor baan 1 gaan. Ik ben ooit ook begonnen bij een bedrijf dat zo'n imago had. Toen ik er eenmaal werkte bleek dat ik dat helemaal niet zo ervaarde. Je weet het gewoon niet van te voren.
Optie 1
Eens met wat JollyRider schrijft!

Ik heb eerst met veel plezier bij drie bedrijven in loondienst gewerkt (allemaal in de commerciele dienstverlening).
Daarna met nog veel meer werkplezier bij een zeer groot aantal verschillende bedrijven als ZZP-er.
Zo ook bij de (semi)overheid.

Sinds ik mij de luxe kan permitteren om nee te zeggen tegen opdrachten, heb ik nooit meer een opdracht bij de (semi)overheid aangenomen.

Wat betreft duurzaamheid: wat versta je daar onder?
Duurzaam is gewoon een modewoordje: voor een commercieel bedrijf verkoopt dat lekker en de overheid doet mee - of vindt zelfs dat zij het goede voorbeeld geven (?), maar ondanks de letterlijke tranen van geluk bij de klimaatconferentie in Parijs, jast men de uitbreiding van Schiphol er gewoon doorheen en vliegt men wat af door/namens de overheid..... bijna alle besparingen (of lastenverzwaringen) krijgen de smoes 'duurzaamheid' mee: het betekent dorgaans dat niet het bedrijf iets print, maar dat jij dat zelf moet doen. Of zo.

Wat sommigen 'hard' noemen, zie ik doorgaans eerder als eerlijk en rechtvaardig.
Wanneer je serieus de ambitie hebt om zaken te veranderen, ben je volgens mij bij een commercieel bedrijf beter af.
Verkeerde topic. Sorry.
Ninavanheusden schreef:
04-01-2018 01:33
Optie 2. Naar je werk met tegenzin is het ergste wat er is!

Maar ze weet toch niet of zij zelf met tegenzin naar haar werk zal gaan bij optie 1? Misschien juist wel eerder bij optie 2, omdat ze veranderingen door wil voeren en daar toch niet de ruimte voor krijgt?
Swiss schreef:
04-01-2018 01:42
Dit!
Mee eens! Nu er meer informatie is: commercie moet je liggen (mij niet, bleek na een jaar of 2-3 ;-) ) en overheid ook. En dat weet je dus niet van tevoren. Vanuit de commercie naar de overheid is veel makkelijker dan andersom. Dus mijn tweede advies is: ga voor optie 1!
The owls are not what they seem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven