Vriend probeert te bepalen

03-01-2018 20:39 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben 26 en woon sinds midden vorig jaar samen met mijn vriend. De laatste tijd valt mij op dat hij veel dingen voor mij probeert te bepalen. VB: We hebben 1x per week personal training. De laatste tijd heb ik daar minder zin in en ga ik liever zelf sporten. Hij begint dan meteen over dat ik voornemens had gemaakt en ik me daar nu al niet aan houdt. Gisteren waren we bij zijn ouders, zijn vader vraagt of we iets lekkerd bij de koffie willen en hij zegt dat nee en jij kan t ook beter laten want je wilde toch strak in je vel zitten deze zomer?
Dit is wel iets dat ik graag wil, maar wel op mijn manier. Ik ben al bezig met gezond eten en van plan om minimaal 2x per week te gaan sporten, maar juist doordat hij veroordelend overkomt en mij verwijten maakt gaat het me steeds meer tegenstaan.
Ik probeer hem dit ook uit te leggen, maar hij zegt dan steeds dat ik eerder aangaf dat het me eerder ook niet goed lukte en als ik het alleen moet doen, het toch opnieuw niet lukt.
(Ik wil trouwens niet afvallen, maar wel strakker in mijn vel komen te zitten. Hij neemt dit alleen erg serieus).
Hebben jullie tips? Het bepalen van hem werkt namelijk juist averechts en ik word hierdoor juist onzeker.
Belle26 schreef:
03-01-2018 21:17
Ik wil je vragen niet meer te reageren, je leest niet wat ik echt schrijf in alle reacties. Je veroordeelt terwijl je geen idee hebt hoe ik ben. Ben absoluut geen deurmat en gedraag me ook niet zo. Ben me prima bewust van hoe ik reageer naar anderen en mijn probleem is dat het er dit betreffende juist te heftig uitkomt.
Stel je niet zo aan.

Jij opent een topic over hoe je je vriend kunt pleasen en ik reageer daar op. We zijn hier geen wenselijke-antwoorden-machine hoor.
8102 schreef:
03-01-2018 21:14
Gaat dit echt alleen over sporten to?
Ja gaat alleen over het sporten, verder gaat eigenlijk alles prima tussen ons. Ik denk alleen door zijn ervaring met afvallen, dat hij het ziet als de enige manier om je doel te bereiken en in mijn geval dus een beetje doordraaft.
Ben trouwens al 7 jaar de deur uit dus niet zo dat ik net het huis uit ben;).
Amant schreef:
03-01-2018 21:21
Stel je niet zo aan.

Jij opent een topic over hoe je je vriend kunt pleasen en ik reageer daar op. We zijn hier geen wenselijke-antwoorden-machine hoor.
Ik stel me niet aan, en kan best een negatieve reactie hebben, alleen zijn jouw reacties naar mij toe niet zinvol en veroordelend. Ik heb hier verder niks aan. Nogmaals, je leest niet goed, ik hoef mijn vriend niet te pleasen.
Belle, tip: je kunt forummers blokkeren als je ze liever niet wilt lezen.

Ik zou het positief benaderen i.p.v. negatief. Dus niet tegen je vriend zeggen wat hij NIET meer moet doen maar juist wat je wél fijn vindt en hoe hij je wél kan helpen. Bijv. je een compliment geven als je een keer extra getraind hebt of als je iets anders bereikt hebt ("je benen zijn echt al gespierder geworden!"). En in dat gesprek kan je dan ook aankaarten dat wat hij nu doet, niet echt helpt en juist in je irritatie zit.
Andersom schreef:
03-01-2018 21:06
Ik snap het helemaal. Je vriend wil jouw redder zijn, en jij hebt geen redder nodig.

In feite zegt hij: 'Ik doe het wel voor je want hij kunt het toch niet.'

Dat is niet motiverend, maar de-motiverend. Alleen dat snapt hij nog niet.
Thanks, hier kan ik iets mee!
Haley schreef:
03-01-2018 21:24

Ik zou het positief benaderen i.p.v. negatief. Dus niet tegen je vriend zeggen wat hij NIET meer moet doen maar juist wat je wél fijn vindt en hoe hij je wél kan helpen. Bijv. je een compliment geven als je een keer extra getraind hebt of als je iets anders bereikt hebt ("je benen zijn echt al gespierder geworden!"). En in dat gesprek kan je dan ook aankaarten dat wat hij nu doet, niet echt helpt en juist in je irritatie zit.
Misschien kun je oefenen op Amant
Haley schreef:
03-01-2018 21:24

Nee hè, het is haar vader niet! En zij geen klein kind dat leeft van complimentjes.

Gewoon zeggen wat je niet wilt, je bent geen deurmat.
Framberry schreef:
03-01-2018 21:25
Misschien kun je oefenen op Amant
:proud:
Belle26 schreef:
03-01-2018 21:25
Thanks, hier kan ik iets mee!

Lees dan ook de link die ik postte over de drama-driehoek.
Andersom schreef:
03-01-2018 21:26
Nee hè, het is haar vader niet! En zij geen klein kind dat leeft van complimentjes.

Gewoon zeggen wat je niet wilt, je bent geen deurmat.
"Gewoon zeggen wat je niet wilt" heeft ze dat al enkele malen gedaan en dat werkt dus niet. Daarom vraagt ze tips. En die geef ik. Volgens mij wordt iedereen blij van een positieve benadering en van een complimentje. Ik in ieder geval wel.
Iedereen met bruikbare feedback, bedankt, ik ga het via jullie tips proberen;)
Belle26 schreef:
03-01-2018 21:28
Iedereen met bruikbare feedback, bedankt, ik ga het via jullie tips proberen;)
Ik denk dat je iets anders bedoelt, maar heel veel succes TO.
Leave Amant alone :'(

:P
strikjemetstippels schreef:
03-01-2018 21:30
Leave Amant alone :'(

:P
:lips:
Dubbel
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 21:38
99.09% gewijzigd
Haley schreef:
"Gewoon zeggen wat je niet wilt" heeft ze dat al enkele malen gedaan en dat werkt dus niet. Daarom vraagt ze tips. En die geef ik. Volgens mij wordt iedereen blij van een positieve benadering en van een complimentje. Ik in ieder geval wel.

Ik denk dat ze vooral iets duidelijker moet zijn. Natuurlijk zou het fijn zijn als hij haar meer opbouwend zou steunen. Dat kan alleen niet zonder te stoppen met zijn redders-gedrag.

Elke keer dat hij weer voor haar bepaalt, zegt hij: 'ik doe het wel, want jij kunt het niet!' Dat kan hij met geen 200 complimentjes recht praten. Echt niet.
Ik snap het wel. Je wilt zelf de keuze maken om wel of niet te sporten en wel of niet te snoepen. Hij moet zich er niet mee bemoeien, dat werkt averechts. Je doet dit voor jezelf, en niet voor hem.
Haley schreef:
Dan gebruik je andere woorden zoals, ‘ik wil dat je hier mee kapt, jij bepaald niet wat goed voor mij is. Het is denigrerend wanneer je zo tegen mij doet. Nog één keer en ik trap je er uit’ Zoiets? Niet bepaald opbouwend of volgens de feedback regels, maar ach dat doet hij ook niet.
het is dat de leeftijden niet kloppen... anders zou ik denken dat je mijn zus bent. haar vriend is precies hetzelfde. vreselijk irritant. en zij laat m. maar hij zorgt er wel voor dat zijn kinderen eetproblemen ontwikkelen.

Verder eens met Amant.
Annelleke schreef:
03-01-2018 20:59
Lukt het je zonder dat hij helpt? De ervaring zegt van niet. En jij bent niet bepaald bezig met laten zien dat je het wel zelf kunt. Dat hij dit sport dingen zegt waar anderen bij zijn is vervelend, maar het klinkt alsof je smoesjes zoekt om je doelen niet te bereiken.
Lullige reactie. Uiteindelijk doe je het toch echt zelf, anders lukt het natuurlijk niet. De motivatie moet vanuit je zelf komen. En iemand die in je nek loopt te hijgen en je loopt te controleren, daar zit niemand op te wachten.
Als je nou vraagt; zal ik wel gaan vanavond? En je vriend zegt: ja tuurlijk, lekker gaan! Voel je je daarna goed. Dat werkt motiverend. Maar niet iemand die controleert of je wel genoeg aan het sporten bent.
Heb je wel eens 'Flikker toch op!' tegen je vriend gezegd, TO? En dan ook schreeuwende ruzie gemaakt wanneer hij meende dat dat een aanzet tot discussie was?

Dat is samenleven. Niet het pappen en nathouden wat je tot nu toe deed (aangaande dit onderwerp).
Amant schreef:
03-01-2018 21:48
Heb je wel eens 'Flikker toch op!' tegen je vriend gezegd, TO? En dan ook schreeuwende ruzie gemaakt wanneer hij meende dat dat een aanzet tot discussie was?

Dat is samenleven. Niet het pappen en nathouden wat je tot nu toe deed (aangaande dit onderwerp).
Zeg, jij mag niet meer reageren. ;-)
lucky82 schreef:
03-01-2018 21:51
Zeg, jij mag niet meer reageren. ;-)
Goed dat je even quote voor het geval TO hem geblokkeerd heeft :rofl:
Duh
Framberry schreef:
03-01-2018 21:53
Goed dat je even quote voor het geval TO hem geblokkeerd heeft :rofl:
:proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven