Werk & Studie alle pijlers

Een dag minder werken?

08-01-2018 12:37 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Na maanden meelezen heb ik dan eindelijk ook een account aangemaakt. Ik haal altijd veel hulp en adviezen uit al bestaande topics, maar ik loop nu ergens tegenaan wat ik nog niet tegen ben gekomen hier.

Ik werk nu zes weken via het uitzendbureau als secretaresse bij een leuk klein bedrijfje. Het is mijn eerste "echte" baan (ben 22 en in juli heb ik mijn secretaressediploma behaald) en ik ben blij dat ik relatief snel wat heb kunnen vinden! Met mij erbij werken er acht medewerkers en dat vind ik ontzettend leuk en knus. Ik ben de enige die via een uitzendbureau bij dit bedrijf werkt en, op mijn baas na, ook de enige die fulltime werkt (38 uur per week).

Ik merk nu dat 38 uur per week mij zwaar valt. Door een lastige thuissituatie (een moeder die depressief is en een angststoornis heeft en een vader die dat mentaal niet aan kan), waarbij het voor mij, mentaal gezien, niet helpt dat ik nog thuis woon, vind ik het moeilijk om fulltime op mijn werk te zitten. Het voelt alsof ik overspoeld ben en alsof mijn leven voor mij geleefd wordt, zeg maar.

Daarom zou ik graag een dag minder willen werken, zodat ik een dag voor mezelf overhou. Hierdoor heb ik de kans om tot rust te komen.
Mijn vraag is alleen: hoe doe ik dat? Moet ik hiervoor bij het uitzendbureau zijn, omdat ik bij hen op contract zit? Of moet ik met mijn leidinggevende op mijn werk praten? En hoe begin je daarover? Is het überhaupt een verstandig idee? Ik ben niet zo assertief en vind het ook lastig, omdat ik hier nog maar zes weken zit.

Hopelijk wil iemand mij helpen.

Alvast heel erg bedankt!!
Je hebt toch het weekend voor jezelf?
een dag minder werken, gaat jou alleen rust brengen mits:
- Voor de uren die jij minder werkt, iemand anders aan het werk gaat
- Je ouders je vrije dag niet opslokken
Ik zou uit huis gaan. Dat lijkt me pas echt rustgevend :)
Je bent echt nog maar net begonnen en moet alles nog bewijzen.
Zou je niet even doorpakken en flink sparen zodat je uit huis kan gaan.
Vergeet niet dat je ook moet wennen aan het werkende leven. Wil je toch doorzetten en naar 32 uur dan zou ik eerst overleggen met de opdrachtgever. Hij heeft de opdracht uitgezet bij het uitzendbureau en hij is degene die bepaalt. Voor het uitzendbureau maakt het aantal uren dat je werkt minder uit. De opdrachtgever heeft 38 uur per week werk voor jou, als jij zegt ik wil 32 uur werken dan kan hij ook zeggen bedankt, voor jou 10 anderen. Persoonlijk zou ik het daarom nu nog niet doen, maar op zoek gaan naar een andere baan die wel voor 32 uur is. Tot die tijd deze baan houden natuurlijk.
Ik zou het eerst nog een paar maanden aankijken. Vrijwel iedereen is de eerste maanden doodmoe wanneer ze aan een nieuwe baan beginnen. Geef jezelf wat tijd om aan het werken te wennen.
Lillybit schreef:
08-01-2018 12:40
Je hebt toch het weekend voor jezelf?
Klopt, alleen zit dat vaak ook vol met verplichtingen en drukte. Ik woon natuurlijk thuis, waardoor dat inderdaad opgeslokt wordt door mijn ouders. Het idee van die dag extra vrij is juist om even niks te hebben, iets leuks te gaan doen, ook niet verplicht op visite of met andere mensen zijn, maar dat ik er gewoon even een dagje tussenuit kan. Maar ik snap waar je vandaan komt.
Je bent 22. Waarom ga je verplicht op visite? Waarom laat je je weekend opslokken door je ouders?

Ik zou het huis uit gaan. Het lijkt me hoog tijd. Zoek een kamer of een studio en ga je eigen leven leven :hug:
Aardbei95 schreef:
08-01-2018 12:46
Klopt, alleen zit dat vaak ook vol met verplichtingen en drukte. Ik woon natuurlijk thuis, waardoor dat inderdaad opgeslokt wordt door mijn ouders. Het idee van die dag extra vrij is juist om even niks te hebben, iets leuks te gaan doen, ook niet verplicht op visite of met andere mensen zijn, maar dat ik er gewoon even een dagje tussenuit kan. Maar ik snap waar je vandaan komt.
Ik denk dat je je beter kan focussen op het vinden van een eigen woning. Je bent 22 en met een fulltime baan is dat natuurlijk beter te bekostigen. Dan zijn de weekenden ook echt voor jezelf.
Wilma36 en NummerZoveel: bedankt voor jullie inbreng! Wat jullie zeggen is inderdaad precies waarom ik twijfel. Is het niet gewoon wennen? Kan ik het wel maken om nu al te zeggen dat ik een dag minder wil werken? Etc.
Misschien moet ik idd eerst goed sparen en ondertussen rond kijken voor iets wat 32 uur per week is.
Ik zou juist full time aanhouden en goed doorsparen zodat je eerder uit huis kan. Je bent net aan het werk en moet misschien wennen aan het ritme van werken. En dit is juist de tijd om even door te zetten en hard te werken. Maar idd zoals hierboven gezegd wordt, als jij de functie-uren niet kan voldoen nemen ze iemand anders aan.
Aardbei95 schreef:
Iedereen met een baan heeft dat gevoel weleens.
In jouw geval lijkt uit huis gaan een betere oplossing.
Soms moet je even doorpakken om een betere situatie voor jezelf te creëren.
Bedankt iedereen, hier heb ik veel aan. Ik denk dat het inderdaad verstandig is dat ik spaar, uit huis kan gaan, mezelf losmaken van thuis en dan kijken wat IK nou eigenlijk wil :-]
Waarom moet je sparen om het huis uit te kunnen? Met je salaris kun je best huur betalen, denk ik zo. Kringloop is hip en misschien heb je nog familie waar je wat pannen of handdoeken van kunt krijgen. Een sjiek ingericht huis is leuk, maar rust en vrijheid zijn onbetaalbaar.
Je werkt er nog maar zes week. Een nieuwe baan kost in het begin altijd meer tijd/energie. Voor het gemak ga ik er vanuit dat je eind november daar bent begonnen met werken. De hele maand december is voor de meesten erg druk, dus dat kreeg jij er ook bij. Dat de thuis situatie moeilijk voor je is, begrijp ik. Maar dat wist je toch al voordat je met die baan begon? Ik zou echt even doorzetten. En als je daar straks wat meer gewend bent, zou ik lekker opzoek gaan naar een kamer/huis voor jezelf. Daarnaast heb je toch ook weekend?
Frox schreef:
08-01-2018 12:53
Waarom moet je sparen om het huis uit te kunnen? Met je salaris kun je best huur betalen, denk ik zo. Kringloop is hip en misschien heb je nog familie waar je wat pannen of handdoeken van kunt krijgen. Een sjiek ingericht huis is leuk, maar rust en vrijheid zijn onbetaalbaar.
Helemaal mee eens hoor.
Zo ben ik ook begonnen.
Aardbei95 schreef:
Als je moeite hebt met assertiviteit dan lijkt mij dit een perfecte gelegenheid om te experimenteren met assertiever worden. Je werkt nu, en dat betekent dat je minder tijd hebt voor verplichtingen en ook tijd voor jezelf in moet plannen.
Aardbei95 schreef:
08-01-2018 12:50
Wilma36 en NummerZoveel: bedankt voor jullie inbreng! Wat jullie zeggen is inderdaad precies waarom ik twijfel. Is het niet gewoon wennen? Kan ik het wel maken om nu al te zeggen dat ik een dag minder wil werken? Etc.
Misschien moet ik idd eerst goed sparen en ondertussen rond kijken voor iets wat 32 uur per week is.
een eigen plekje om te wonen.
Ik denk dat je door nu zo te blijven werken het makkelijkste geld verdient om het mogelijk te maken om op jezelf te gaan wonen. Win je eenmaal op jezelf, dan kosten je ouders minder energie die je dan in je werk, en je eigen mini-huishouden kunt steken. Win-win!

Als je dan een tijdje op jezelf woont kun je altijd nog minder gaan werken als de financiën het toelaten.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 08-01-2018 12:57
0.82% gewijzigd
Hoe lang ben je dan nog van plan om thuis te wonen? Je hebt een fulltime salaris er vanuit gaande dat je geen kostgeld betaald moet dat toch voldoende zijn om gewoon te gaan?

Ik zou gewoon meteen beginnen met iets voor jezelf zoeken. Daarbij zoveel mogelijk geld apart zetten, zodat je als je iets gevonden hebt meteen kan gaan.
Ik zou niet eerst rustig sparen en dan pas wat gaan zoeken.
En daarnaast kan je pas partime gaan werken als je je dat financieel kunt veroorloven. Dit zijn de jaren om te werken en te sparen, om iets op te bouwen.
Een dag minder werken gaat je niet helpen aangezien je thuissituatie en je vrije tijd er meer voor zorgen dat je moe bent (en het feit dat je waarschijnlijk niet assertief genoeg bent). Ga zsm het huis uit en geef grenzen aan in de invulling van je vrije tijd. Dat zal al een hoop rust geven.
Eens met wat hierboven ook al verschillende keren gezegd is.

- zorg dat je z.s.m. een eigen woning krijgt
- zorg dat je leert om op een goede manier je grenzen aan te geven. Jij bent niet degene die alle problemen van jouw ouders moet opvangen. Sowieso is het goed om te leren om op een goede manier nee te zeggen, daar heb je je hele leven wat aan.
- Ik weet nog hoe moe ik de eerste maanden was toen ik eenmaal een baan had, daar moest ik zo aan wennen. Het is al ruim 20 jaar geleden, maar ik weet dat nog heel goed. Over een tijdje ben je daar ook aan gewend en ben je niet meer zo moe.

Succes!
Eigenlijk even los van jouw situatie; 32 uur willen werken, wanneer je je financieel redt, gewoon omdat je dat prettiger vindt en het beter bij je past, is ook gewoon helemaal prima. Dat fulltime werken vaak de norm is of lijkt betekent niet dat je dat ook per sé moet doen.
Frox schreef:
08-01-2018 12:53

Het salaris van een 22-jarige starter zal nou niet echt veel zijn. En verhuizen kost nou eenmaal geld, ook al haal je veel spullen bij de kringloop vandaan.

TO, sta je al ingeschreven voor een huurhuis? Particulier huren if iets kopen zal niet kunnen/makkelijk zijn met jouw salaris en uitzendcontract.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven