Dekbed, maar wat voor dan?

01-01-2018 19:38 66 berichten
Mijn dekbed is bijna een kwart eeuw oud en wordt koud. Tijd om over vervanging na te gaan denken.
Het liefst zou ik onder alle soorten een paar nachten proefslapen, maar volgens mij kan dat niet.

Ik heb nu een donzen dekbed, maar dat is niet zo diervriendelijk.
Het is een 4 seizoenendekbed, maar ik heb alleen het herfst/voorjaarsdeel gebruikt.
Allebei er op vind ik én te warm én te zwaar.

Ooit eens onder wol geslapen, maar dat was echt te heet en te zwaar, maar er bestaan verschillende soorten begreep.

Synthetisch vind ik te zweterig en warm.
Slaapkamer is koel, maar niet koud.

Wol? Zijde? Toch dons?
Ga ik rekening houden met de huisstofmijtallergie?

Waar slaap jij lekker onder?

Waar slaap jij het lekkerst onder?

Totaal aantal stemmen: 62

Dons (44%)
Wol (21%)
Synthetisch (21%)
Zijde (2%)
Overig, nl... (13%)
kippetje29 schreef:
01-01-2018 22:11
Ik heb ook een dekbed van tencel. Ik heb regelmatig last van koortsaanvallen en dit dekbed ademt goed en wordt niet klam. Goed wasbaar is ook handig. Ik heb een lit jumeaux en die past in mijn 8 kilo wasmachine. Voordeel van tencel is dat huismijten er niet van houden, schijnt.

Van internet: Tencel is een natuurlijke vezel gemaakt van de bast van eucalyptusbomen uit duurzaam beheerde bossen. 100% diervrij en verantwoord dus. En niet alleen dat: tencel voelt heerlijk aan. Het is zacht als zijde, koel als linnen, comfortabel en warm als wol en sterk als katoen.
Ik denk dat ik met zoiets in mijn handen heb gestaan van de week, ik weet alleen de naam niet meer of het merk. Was net dons, zacht en voelde echt lekker aan. Wel peperduur, ruim 200,- als ik me goed herinner. Maar ok, als het echt supergoed is en je het zelf kan wassen moet het maar.

Waarom niet gekocht? Ben die winkel uitgevlucht wegens veel te opdringerige verkoper, hij gaf op al mijn vragen kort antwoord en vroeg meteen of hij de bestelling in orde kon gaan maken. Kan ik niet tegen, ik had dat ene dekbed gezien en meteen: nou, deze word het dus? Meteen de kussens er maar bij, en nu nog even het matras definitief uitkiezen. Ja dag, ik liep even langs en wilde wat prijzen weten en dacht als ik nu vraag of ik nog een ander dekbed kan zien kom ik hier niet meer weg.

Het dekbed wat hij liet zien was van bamboevezel, hoewel ik nu twijfel of het een mix was en had ook die aloe vera. Was goed voor je huid??? Ik zei dat ik altijd een hoes om dat dekbed deed dus hoe kan dat dan invloed hebben? Ja, nou, gaat er dwars doorheen of zo haha hij wist het volgens mij ook niet. Hij had me beter kunnen vertellen waar dat ding van was gemaakt ipv te juichen over de aloe vera en hoe mooi ik daarvan zou worden al slapend. De onzin.
Maar goed, geen wol of dons of synthetisch voor o.g. dan ga ik zoeken op die andere materialen.

Ga liever naar de zaak waar ik mijn vorige bed heb gekocht incl. matras kussens enz. en zal verslag uitbrengen als ze daar iets geweldigs hebben en niet al te duur. Destijds kon ik ook wat van de prijs afkrijgen, of eigenlijk geen korting maar wel gratis (duur!!) beddegoed erbij, molton, onderlaken, dekbedhoes twv 250,-
Wel verslavend dat dure spul, dekbedhoes was van zijde, dat is echt beter dan een dekbedhoes van de Hema :P
Maar slapen doe je elke nacht dus elke nacht denken had ik maar wat meer uitgegeven is ook weer zowat..
Moiren’ schreef:
08-01-2018 22:01
Yumeko is loeiduur toch?
Was inderdaad niet goedkoop, ik heb er voor gespaard.Maar het is het geld echt waard, ik slaap er heerlijk onder.
Met mijn vorige donzen dekbed (Bijenkorf) heb ik 20 jaar gedaan dus ik reken het maar om naar jaarkosten en dan valt het mee :cheer2:
En ik moet zeggen dat die van Yumeko vannog betere kwaliteit is dan die van de Bijenkorf (en die was ook erg duur).
ava75 schreef:
12-01-2018 01:07
Was inderdaad niet goedkoop, ik heb er voor gespaard.Maar het is het geld echt waard, ik slaap er heerlijk onder.
Met mijn vorige donzen dekbed (Bijenkorf) heb ik 20 jaar gedaan dus ik reken het maar om naar jaarkosten en dan valt het mee :cheer2:
En ik moet zeggen dat die van Yumeko vannog betere kwaliteit is dan die van de Bijenkorf (en die was ook erg duur).
620 euro, pffffffff.
CarrieM schreef:
08-01-2018 22:45
Klopt, ik heb mijn tencel dekbed van yumeko. Nooit spijt van gehad want ik slaap nu onder een warme wolk, het is totaal niet stug, zoals iemand hierboven schreef.
Ik heb ook een overtrek van katoensatijn van ze, zo'n fijne combinatie :heart:
Ik heb hetzelfde dekbed, ook tencel en van Yumeko. Het geld meer dan waard voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb al van alles geprobeerd, maar echt dons is toch echt lekker warm als het koud is, en niet te warm als het warm is... nu, anders eens hier kijken op deze website over donzen dekbedden. Daar geven ze tips hoe jouw donsdeken moet zijn. Dan weet je precies hoeveel gram jij misschien nodig hebt, want daar zit wel veel verschil in.
Ik wil geen dons.
bij de ah hadden ze dekbedden met 50% korting. Ook synthetisch
Moiren’ schreef:
14-01-2018 19:19
Ik wil geen dons.
Prima, maar als dat beste slaapt. Dan zul je met minder genoegen moeten nemen.
slobberbone schreef:
14-01-2018 19:32
Prima, maar als dat beste slaapt. Dan zul je met minder genoegen moeten nemen.
Hoe kom je er ik dat ik vind dat dat het beste slaapt? Ik zoek naar ervaringen met de alternatieven die er tegenwoordig zijn, zoals je in dit topic kan lezen.
Geen wol nemen, als je een gewoon dubbel dekbed al zwaar vindt. Wol is zwaar. Ik vind het heerlijk, het is ook goed warmteregulerend, dus in de zomer ook lekker.
Maar je hebt synthetisch en synthetisch, dat is een verzamelnaam voor alles wat geen natuurlijke vezel is. Daar moet er een bij zijn die je gaat bevallen.
Moiren’ schreef:
14-01-2018 19:34
Hoe kom je er ik dat ik vind dat dat het beste slaapt? Ik zoek naar ervaringen met de alternatieven die er tegenwoordig zijn, zoals je in dit topic kan lezen.
Anders blijf je er geen kwart eeuw onder liggen.Maar wat andere prettig vinden kan bij jouw anders uitpakken.Hier zelf ook naar gekeken en ik kom zowel dekbed als hoofdkussens wederom uit bij dons.
slobberbone schreef:
15-01-2018 08:02
Anders blijf je er geen kwart eeuw onder liggen.Maar wat andere prettig vinden kan bij jouw anders uitpakken.Hier zelf ook naar gekeken en ik kom zowel dekbed als hoofdkussens wederom uit bij dons.
Ah zo.
Dons is niet diervriendelijk, dus als ik mijn dekbed vervang, dan liever een alternatief.
Ik heb hier een paar goede alternatieven voorbij zien komen :)
Wij hebben ook Texels wol. Superfijn slapen! We hebben een 4 seizoenen, dus niet te warm of te koud, diervriendelijk (dons viel voor mij ook af ivm dierenmishandeling) en, als je er een beetje goed voor zorgt, heeft het een hele lange levensduur.
Volledig zijde zowel de tijk als de vulling.
Erg prijzig maar ik wil nooit iets anders meer.
Heb je al besloten Moiren!
Troeteltje schreef:
22-01-2018 16:56
Heb je al besloten Moiren!
Nog niet helemaal, maar het staat ook pas voor eind zomer op de planning.
Tencel heeft wel een hele sterke voorkeur, maar wil het sowieso eerst in het echie zien (en voelen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven