Gezondheid alle pijlers

Concerta

10-01-2018 22:39 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummertjes,

Na lang twijfelen, heb ik toch besloten om aan de Concerta te gaan. Het werd mij allemaal teveel, ik werd (wordt) gek van mezelf.

Kon niet meer normaal funtioneren, sociale contacten leggen met collega's etc ging heel moeilijk, mijn huishouden is een fiasco, mijn werk lijdt eronder, en last but not least..: vorige week tegen een andere auto gereden púúr uit verstrooidheid.

Ik heb de concerta al 2 maand in mijn kast liggen, maar durfde er niet weer opnieuw aan beginnen, na mijn slechte ervaring met Ritalin. Maar, na al deze gebeurtenissen/minderwaardigheidsgevoelens was ik het beu, zo snel mogelijk met mijn psychiater een afspraak gemaakt, en hij heeft mij dan toch overtuigd om opnieuw te starten met medicatie.

Ik ben sinds gisteren begonnen met Concerta. Waw, wat een fijn leuk effect dit eerste pilletje! Ik voelde na een half uurtje een enorme kalmtevloed in mijn hoofd/lichaam, dit had ik helemaal niet met Ritalin. Ik werd heel erg rustig, en toch heb ik mijn dag goed kunnen vullen én kunnen plannen. Wat voor mij een hele optie is!

Ik heb mijn pilletje 9.30u s'morgens ingenomen, maar wel de hele nacht niet geslapen en had een racende gedachtengang.
Was enorm prikkelbaar tov mijn vriend gisterenavond, en voelde me ook een beetje afgevlakt.

Deze morgen om 6u een nieuwe concerta genomen, na een half uurtje alweer effect.
Maar helaas was het effect vandaag minder goed dan gisteren. Ik voelde van mezelf dat ik goed mijn werk kon inplannen, was sneller klaar met mijn werk dan "normaal", ik kon taken afwerken, had meer geduld en was verbaal ook beter. Voelde me minder onzeker dan anders.

Nu is het volgende, gezien ik er beter door kan functioneren, voel ik me gewoon echt rot. Ik voel me heel erg afgevlakt, ik kan ieder moment huilen, en ook nog eens beroerd. Ik voel dat ik terug wat angstig wordt, angstig voor het leven, voor nieuwe situaties, om geliefdes te verliezen, gewoon alles. Ik voel me in mezelf gekeerd.

Nu is het 16u geleden dat ik een pilletje heb genomen, en de rebound is echt HEAVY.
Ik voel me gewoon ziek. Mentaal en lichamelijk. Ik ben heel prikkelbaar, misselijk, erg onrustig vanbinnen en lichamelijk moe. Mijn lichaam heeft rust nodig.

Mensen, wat moet ik doen..
Zijn er mensen onder jullie die ervaringen/kennis hebben ivm het gebruik van methylfenidaten?

Ik wil het een kans geven, maar ik heb in het verleden 2 depressies doorstaan, ik wil dit niet nogmaals meemaken.

Ik zit tussen 2 vuren, zonder medicijnen kan ik simpelweg niet functioneren, ben ik té gevoelig en te druk. En mét medicatie kan ik goed functioneren, maar voel me gewoon heel erg rot.

Hopelijk is dit gewoon het begin, en moet mijn lichaam eraan wennen.

8 februari terug afspraak met mijn psych voor verdere opvolging.

Thanks a lot guys :-(
Niet persoonlijk, wel een jong kind waarmee we erg tobben wat medicatie betreft.

Ritalin en Concerta zijn beiden stimulantia, er is ook medicatie bij adhd die anders werkt, denk aan bijvoorbeeld Strattera.

Hier meer info:
http://www.adhdcentraal.nl/medicatie
Hetvrijewoord schreef:
10-01-2018 22:49
Niet persoonlijk, wel een jong kind waarmee we erg tobben wat medicatie betreft.

Ritalin en Concerta zijn beiden stimulantia, er is ook medicatie bij adhd die anders werkt, denk aan bijvoorbeeld Strattera.

Hier meer info:
http://www.adhdcentraal.nl/medicatie
Zal ik eens lezen.. lijkt me idd interessant.
Thanks!
De rebound klinkt wel pittig, hopelijk wordt het de komende dagen wat beter.
S-Groot schreef:
10-01-2018 23:15
De rebound klinkt wel pittig, hopelijk wordt het de komende dagen wat beter.
De rebound is begonnen rond 17u en voel nu dat hij "over" is. Het extreme onrustige & angstige gevoel is verdwenen. Althans, zo goed als..
Hopelijk morgen beter :-(
En als je je tabletje wat later in de ochtend inneemt? Dan is de rebound ook later en kun je bijna gaan slapen (of slaap je dan juist niet van de drukte in je hoofd?)

Mijn dochter gebruikt ook concerta (lichtste variant). Wel een keer iets zwaardere geprobeerd maar daar voelde ze zich ook niet fijn bij. Deze gaan goed. Misschien is je dosering te hoog?

Sowieso moet je lichaam de eerste week erg wennen dus ik zou het wel zeker een week proberen en dan kijken hoe het gaat.

Ik hoop dat je een beetje kan slapen zometeen!
Regenboogprinses schreef:
10-01-2018 23:46
En als je je tabletje wat later in de ochtend inneemt? Dan is de rebound ook later en kun je bijna gaan slapen (of slaap je dan juist niet van de drukte in je hoofd?)

Mijn dochter gebruikt ook concerta (lichtste variant). Wel een keer iets zwaardere geprobeerd maar daar voelde ze zich ook niet fijn bij. Deze gaan goed. Misschien is je dosering te hoog?

Sowieso moet je lichaam de eerste week erg wennen dus ik zou het wel zeker een week proberen en dan kijken hoe het gaat.

Ik hoop dat je een beetje kan slapen zometeen!
Hoi!

Ja, nou dat is het probleem. Als ik mijn tablet te laat inneem, kan ik helemaal niet slapen s'nachts. Nu was de rebound heftig vanavond, maar is volledig uitgewerkt nu en voel ik me zalig rustig, hoofd is rustig & heb mijn emoties terug. Ben niet meer zo afgevlakt.

Oke, ik kan zeer goed begrijpen dat je lichaam hieraan moet wennen. Ik zal het de tijd geven, één/ of twee weekjes. Zonder medicijnen lukt me helaas niet meer.

Hoe voelt je dochter zich erbij? Had ze hier in het begin ook last van?

Mijn dosering is 27mg, en ikzelf ben 1,73 en weeg 60kg. Soms denk ik dat het wat te licht is, want ik voel me eig gewoon best kalm en meer focus. Bij ritalin nam ik de laagste dosis en sloeg in als een bom, was 3-4u hyperfocus en alle zenuwen stonden op scherp. Wanneer het uitwerkte werd ik apatisch. Om moe van te worden..

Ik vind het zo moeilijk om de juiste medicatie te vinden.. ugh..
Ik herken je verhaal.
Ik heb daarnaast ook dexamfetamine geprobeerd maar dat ging ook niet.
Nu slik ik wellbutrin.
Wat een wereld van verschil!
Ik heb rust in mijn hoofd, ik kan meer aan, minder opvliegerig en het huishouden gaat wat beter.
Het is tevens een antidepressiva dus dat komt in jouw geval misschien ook goed uit.
Alleen de eerste 2 weken waren ruk.
Redballoon schreef:
11-01-2018 08:05
Ik herken je verhaal.
Nu slik ik wellbutrin.
Ik heb rust in mijn hoofd, ik kan meer aan, minder opvliegerig en het huishouden gaat wat beter.
Het is tevens een antidepressiva dus dat komt in jouw geval misschien ook goed uit.
Mag ik vragen wat jouw dosering is?
Ik heb het ook gebruikt maar ik denk te lage dosering, 150mg per dag.
Ik gebruik nu dexamfetamine maar wel last van rebound helaas. Verder werkt het prima maar zou fijn zijn als ik geen rebound had...
Redballoon schreef:
11-01-2018 08:05
Ik herken je verhaal.
Nu slik ik wellbutrin.
Ik heb in het verleden al eens een AD geprobeerd, en wil dit nooit meer in mijn lijf hebben.. voelde me er nog slechter door. Echt vreselijk..

De werking van Concerta is op zich goed, ben er vast tevreden over. Maar het werkt enorm op mijn gemoed. En ik weet niet of dit nog zal beteren al dan niet..
sweetandsalty schreef:
11-01-2018 08:29
Mag ik vragen wat jouw dosering is?
Ik heb het ook gebruikt maar ik denk te lage dosering, 150mg per dag.
Ik gebruik nu dexamfetamine maar wel last van rebound helaas. Verder werkt het prima maar zou fijn zijn als ik geen rebound had...
Ik gebruik nu 300mg per dag.

De rebound van dexamfetamine is ook echt niet leuk. Bij mij werkte dexamfetamine maar 2 uur. En de bijwerkingen vond ik erg naar. Ik voelde me regelmatig gejaagd, sneller geïrriteerd en kreeg psychotische klachten.
Redballoon schreef:
11-01-2018 08:48
Ik gebruik nu 300mg per dag.

De rebound van dexamfetamine is ook echt niet leuk. Bij mij werkte dexamfetamine maar 2 uur. En de bijwerkingen vond ik erg naar. Ik voelde me regelmatig gejaagd, sneller geïrriteerd en kreeg psychotische klachten.
Ik lees echter wel positieve reacties van Wellbutrin. Als de rebounds zo vreselijk blijven van de concerta, mss toch eens voorleggen aan mijn dokter
[/quote]

Hmm dat is idd een hogere dosering dan ik toen had.

Misschien toch maar eens overwegen terug te gaan naar de Wellbutrin, bij mij is het soms ook snel uitgewerkt maar niet altijd.
Ik kan er niet de vinger opleggen waar hem dat nou in zit helaas.

Vaak moet ik er in de namiddag nog eentje extra nemen als ik die avond nog iets op de planning heb staan en heb echt het gevoel dat ik er zo afhankelijk van ben geworden en dat benauwt me ook vreselijk... alsof ik een of andere slome idioot ben als ik het niet neem🤦‍♀️

Herkent iemand dit ook?
Laat ik ook even op het onderwerp van dit topic ingaan haha...

Ik zou zelf nooit meer voor methylfenidaat kiezen of het iemand aanraden.

Mijn ervaring:
De eerste tijd werkt het supergoed en gaat er een wereld voor je open maar (bij mij) na een jaar was ik een schim van mezelf, niet blij, niet verdrietig, alles op de automatische piloot...echt niet leuk!
Hoi Addertje,

Mijn dochter heeft 18mg concerta, dit werkt net genoeg om zich op school beter te kunnen concentreren. Bij 27mg voelde ze zich neerslachtig en had ze nergens zin in. Eigenlijk zou er iets tussenin moeten zitten want 18 is net te weinig en 27 teveel (mijn dochter is 13 en ze is 1.69 en 55kg). Maar bij volwassenen werkt het misschien net anders. Ze is wel later moe savonds maar een rebound heeft ze gelukkig niet echt.

Sterkte! En als het na 2 weken nog niet goed voelt misschien toch overleggen om iets anders te proberen..
sweetandsalty schreef:
11-01-2018 21:04
Hmm dat is idd een hogere dosering dan ik toen had.

Misschien toch maar eens overwegen terug te gaan naar de Wellbutrin, bij mij is het soms ook snel uitgewerkt maar niet altijd.
Ik kan er niet de vinger opleggen waar hem dat nou in zit helaas.

Vaak moet ik er in de namiddag nog eentje extra nemen als ik die avond nog iets op de planning heb staan en heb echt het gevoel dat ik er zo afhankelijk van ben geworden en dat benauwt me ook vreselijk... alsof ik een of andere slome idioot ben als ik het niet neem🤦‍♀️

Herkent iemand dit ook?
[/quote]

Oei sorry.. ik neem dit medicijn niet. Zal je niet verder kunnen helpen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven